۹۵۸۱۰۲
۶ نظر
۵۰۱۲
۶ نظر
۵۰۱۲
پ

روزنامه فرهیختگان: دوره‌ات گذشته آقای کیمیایی!

روزنامه اصولگرای فرهیختگان در یادداشتی به قلم میکائیل دیانی، روزنامه‌نگار از فیلم «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی انتقاد کرد.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان در یادداشتی به قلم میکائیل دیانی، روزنامه‌نگار از فیلم «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی انتقاد کرد.

روزنامه فرهیختگان: دوره‌ات گذشته آقای کیمیایی!

این روزنامه در نقد «خون شد» آورده است:

اگر فرانک کاپرا قرار بود در سال 2020 فیلم «زندگی شگفت‌انگیز است» را بسازد، قطعا آن فرانک کاپارایی نبود که ما می‌شناختیم. اگر آلفرد هیچکاک در روزگار ما قرار بود فیلم «روانی» را بسازد، دیگر هیچ لذتی از دیدن این فیلم نمی‌بردیم. کارگردان‌ها فرزند زمانه خودشان هستند و اگر قرار باشد از زمانه خود عقب بمانند قطعا دیگر آن فیلمی را که مورد‌نظر و پسند مخاطب باشد، نمی‌توانند بسازند. مسعود کیمیایی هم از این قاعده مستثنی نیست.

کیمیایی که با «قیصر» و خیلی از فیلم‌های دیگرش برای ما یک کارگردان صاحب‌سبک و بزرگ است؛ اگر قرار باشد در دهه 90 هم همچنان با ساختار «قیصر» دهه 50، فیلمش را جلو ببرد، قطعا فیلم موفقی نخواهد ساخت. کاری که کیمیایی در «خون شد» انجام می‌دهد نه‌تنها تکرار ساخت فیلمش از دهه 50 تا دهه 90 است بلکه پسرفت این ساخت است. قطعا ما از دیدن «قیصر» که محصول 40 سال پیش است لذت بیشتری می‌بریم تا فیلم «خون شد.»؛ چراکه نه‌تنها آن ساخت را رشد نداده بلکه با همان ساختار دهه 50 روند پسرفتی را اعلام کرده است.

قصه «خون شد» در مرحله اول مورد‌ نقد و نظر است. مخاطب نمی‌داند چرا این خانواده از هم پاشیده هستند؟ چرا این خانواده از هم جدا شده‌اند و هریک از اعضای این خانواده چطور از هم جدا شده‌اند و به‌طور اخص قهرمان داستان که قرار است دوباره خانواده را دور هم جمع کند. نکته بعدی، اتفاقاتی است که در فیلم می‌افتد و در دهه 90 آن اتفاقات برای مخاطب خنده‌دار است. سکانس جاانداختن دست پدر خانواده که در یک حالت خیلی غیرمعقول، دستش را به چرخ اسب می‌ببندد، اسب حرکت می‌کند تا این دست جا بیفتد. درصورتی که مخاطب می‌داند در دهه 90 پزشک متخصص وجود دارد و خیلی راحت‌تر این اتفاق می‌افتد.

جنس یک‌سری از سکانس‌ها در فیلم نه به مسعود کیمیایی می‌خورد و نه به ساختار این فیلمنامه. در سکانسی در وسط تیمارستان گروهی را می‌بینیم که در حال ساز زدن و رقصیدن هستند، در فیلمی که ریتم کند دارد به یک‌باره فیلم ریتم تند پیدا می‌کند و مخاطب گیج می‌شود که چرا باید این سکانس در فیلم باشد یا اینکه در سکانس پایانی فیلم وسط چاقوهایی که بالا و پایین می‌رود یک بچه‌ای دستشویی دارد و مادرش اصرار دارد که در همانجا این اتفاق بیفتد.

در همان سکانس پایانی که همه درحال فروختن خانه و زندگی‌شان هستند، دو نفر درحال ساز زدن هستند و باز هم مخاطب متوجه نمی‌شود که چرا باید در مقابل آن بنگاه معاملات ملکی بایستند و ساز بزنند! اینها همه اتفاقات غیرمعمولی است که مخاطب با خودش می‌گوید چرا باید در این فیلم بیفتد. شاید بگوییم مسعود کیمیایی اینجا می‌خواهد یک شاعرانگی را به فیلمش اضافه کند، درصورتی که اصلا به جنس این فیلم نمی‌خورد. در همان سکانس پایانی صحنه‌ها کاملا اگزجره و سوررئال می‌شود؛ در حالی که همه روند فیلم در بستر قصه‌ای رئال است.

نکته بعدی درمورد دیالوگ‌های این فیلم سینمایی است، دیالوگ‌هایی که جنس و زمانه آن دیگر جنس و زمانه ما نیست. دیالوگ‌هایی که برای قیصر کاربرد داشته اما برای فیلمی در دهه 90 به هیچ‌وجه کاربرد ندارد و شما نمی‌توانید با آن همذات‌پنداری کنید. با همه این احوال، از این هم نباید بگذریم که فیلم یک نکته مثبت دارد که البته این نکته مثبت هم با توجه به نوع ساخت و ساختار فیلمنامه از بین رفته است.

حرف فیلم این است که ما حاضریم خون بدهیم اما خانه و خانواده را حفظ کرده و آنها را دور هم جمع کنیم. این مساله اگر در یک ساخت فرم و محتوای بهتری اتفاق می‌افتاد آدم می‌توانست به آن امیدوار باشد ولی فیلم آنقدر ضعف دارد و ضعیف است که حتی این شعار اصلی فیلم را هم مورد خدشه قرار داده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر وقت یه کارگردانی فیلمی نزدیک به قیصر یا گوزن ها یا داش آکل ساخت اون وقت در مورد کیمیایی صحبت کنید

    • بدون نام

      کیمیایی خودش اسطوره ای فراموش نشدنی است البته هیچ انسانی کارش بی عیب نیست واگر این کار آقای کیمیایی اشکالاتی دارد ایشان مطمینا می پدیرند

    • بدون نام

      نباید تعصب بیجا به شخص یا کاری داشت
      باید انتقاد معقول و سازنده را قبول کرد
      دوره کیمیایی نگذشته
      او باید خود را به روز کند
      دلیل نمی شود کارگردانی که
      بیشتر مواقع موفق بوده
      و فیلم‌های خوبی ساخته
      همیشه این روند را ادامه دهد
      و هیچ گاه درجا نزند
      حال اینکه او پس رفت هم کرده
      با آرزوی موفقیت های بعدی
      برای این کارگردان با تجربه

    • بدون نام

      من شرط می بندم این رفیقمون آقای میکائیل دیانی حتی قیصر را هم کامل ندیده باشه ، داش آکل و گوزنها که صحبتش را هم نکنید که باور ناپذیر است ! میکائیل جان شما در مورد علی حاتمی هم چیزی ننویس برات بهتره !
      شما که داری در مورد جشنواره مینویسی ، بهتره بری سر اصل مطلب در مورد حاتمی کیا بنویس ،جواب میده ! باور کن .

    • بدون نام

      تاریخ انقضای کیمیایی گذسته است.

    • .........

      نقد بجایی بود و دقیق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج