adexo3
۹۸۸۱۸۶
۲۹ نظر
۵۰۱۴
۲۹ نظر
۵۰۱۴
پ

گزارش تکان‌دهنده از وضعیت زباله‌گردهای تهران

گزارش روزنامه «اعتماد» درباره وضعیت گاراژهاي خريد و فروش زباله و كارتن‌خواب‌ها را بخوانید.

گزارش روزنامه «اعتماد» درباره وضعیت گاراژهاي خريد و فروش زباله و كارتن‌خواب‌ها را بخوانید.

گزارش تکان‌دهنده از وضعیت زباله‌گردهای تهران

در بخشی از این گزارش می‌خوانید:

* وقتي مي‌گويند «كارگر» اولين تصويري كه در ذهن ما نقش مي‌بندد مرداني قوي‌پنجه هستند با كلاه و لباس كار و دست و صورتي روغني. اين تصوير البته تصويري صحيح است، جهاني هم هست و در همه جاي دنيا كارگران، زحمتكشاني هستند كه سخت كار مي‌كنند، چرخ‌هاي اقتصاد كشور را به گردش درمي‌آورند و كار دنيا را پيش مي‌برند. اما در پس اين تصوير، كارگران غيررسمي هم هستند كه براي امرار معاش كار سياه مي‌كنند.

* اينجا نه از عضله خبري است، نه از كلاه ايمني و نه از ابزارآلات و ماشين‌هاي سنگين. اينجا حتي بچه‌هاي نحيفي را مي‌بيني كه كارگري مي‌كنند براي بخور و نمير. امروز ما كمي خرق عادت مي‌كنيم و ضمن اداي احترام به كارگران و زحمتكشان كشورمان به سراغ كارگراني مي‌رويم كه در اطراف شهر، غيررسمي كار مي‌كنند و هيچ آينده‌اي را در برابر خود نمي‌بينند.

* مردم و مسوولان بايد بدانند در حاشيه شهر، بلكه در دل شهر چه مي‌گذرد. اينجا نه بحث سياه‌نمايي است و نه سفيدنمايي، بلكه بحث واقعيت تلخي است كه هيچ‌كس نمي‌تواند و نبايد كتمانش كند.

نيمه شب كه تمام مي‌شد، كاميونت‌ها مي‌آمدند براي خريد و فروش زباله؛ فروش هر چه «كتفي‌ها» در طول روز از سطل‌هاي زباله جمع كرده بودند، خريدِ هر چه در گاراژها تفكيك شده بود براي كارخانه‌هاي بازيافت. ساكنان كوچه 206 بايد تا صبح بيدار بمانند؛ هم مراقب باشند كه كسي زباله‌هايشان را آتش نزند، هم منتظر باشند مشتري بيايد و بخرد، فروشنده بيايد و بفروشد.

* گوني‌هايشان را روي باسكول مي‌گذاشتند و عددي كه چشم‌شان روي صفحه ترازو مي‌ديد، به «آدم» مي‌گفتند. «آدم»، چشم بسته، حرف‌شان را قبول داشت. نزديك هم نمي‌آمد راست و دروغ كند. هر چه مي‌آوردند، درهم، كيلويي 1500 تومان مي‌خريد و نقد حساب مي‌كرد.

* اين آدم‌ها، سال‌هاست كه از همه آنچه اين شهر، براي مردمش داشت و ساخت، دست شسته‌اند و ياد گرفتند كه تنها سهم‌شان، تفاله‌هاي ته سطل‌هاي آلومينيومي است. يادشان داده بودند كه وقتي تا كمر، خودشان را توي سطل‌هاي زباله غرق مي‌كنند، دنبال چه باشند؛ كيسه پلاستيك، قوطي و بطري پلاستيكي، مقوا و هر چه از جنس كاغذ، نان خشك. خيلي خوشبخت باشند.

* مظنه هر گاراژدار براي هر تكه زباله كه كارتن‌خواب‌ها بياورند، بسته به اجاره‌اي كه سر ماه به صاحب ملك مي‌دهد و تعداد كارگرهايش و بسته به حال روز و شب گاراژدار و حتي اينكه چقدر از كارتن‌خواب، خوشش بيايد يا بدش بيايد، تعرفه روي هوايي است كه ساعت به ساعت، فرق مي‌كند و چرا هم ندارد. اگر امروز مظنه خريد مقوا2500 تومان است، گاراژدار از كارتن‌خواب 1500 تومان مي‌خرد.

* همه گاراژدارها و كارگرهايشان، مثل «كتفي‌ها»، بلوچ افغانستان هستند؛ هزار فاميلي كه همگي از «هرات» آمده‌اند و اخلاف همان نسلي هستند كه به زندگي با «جنگ» عادت كرده‌اند. جز 3 نفر از مستاجران گاراژ كه پاسپورت دارند و سالي يك بار براي تمديد ويزا به افغانستان برمي‌گردند، باقي‌شان رقم‌هاي كلان يك ميليون و 800 هزاري و يك ميليون و 500 هزاري به قاچاق‌بر دادند كه 10 نفري و 20 نفري، بچپاندشان در «بادي» نيسان و صندوق سمند و ميدان آزادي، خلاص‌شان كند.

* هر گاراژ در گذرهاي تودرتوي پشت بازار آهن، 5 نفر، 3 نفر، 7 نفر كارگر دارد به علاوه مستاجر گاراژ. گاراژدار و كارگرهايش، هر كدام، 7 نفر و 15 نفر و 10 نفر و 25 نفر نانخور در هرات دارند و سرجمع مزد روزانه 50 هزار توماني و 40 هزار توماني كه هر كارگر گاراژ، از قبال فروش زباله به كاميونت‌هاي راهي كارخانه بازيافت مي‌گيرد، ماهي يك ميليون و 200 تا يك ميليون و 500 است كه گاهي يك جا، گاهي با اغماضي اندك بابت خرج «جواني»، براي ده‌ها جفت چشم گرسنه در هرات، در پسله كوله پاسپورت‌دارهاي راهي وطن، حواله مي‌شود. حجم زحمتي كه كارگرهاي گاراژها براي رسيدن به اين مزد تحمل مي‌كنند، خيلي زودتر از موعد پيرشان كرده.

* پر سن‌ترين‌شان متولد سال 1365 است اما ساعت‌ها ايستادن پاي تفكيك جور و ناجور صدها كيلو زباله زير آفتاب و باران و در هواي طعم گرفته از بوي تلخ و ترشيده كاغذ و بطري و مقوا و سطل پلاستيكي مستعمل، تغذيه بي‌ريشه‌اي كه به شير برنج و نان و حلوا ختم مي‌شود و كار 24 ساعته، باعث شده كه 22 ساله‌شان هم 40 ساله بزند، گيرم كه نه سوادي دارد و نه حظي از زندگي برده و نه افق خوش‌رنگ‌تري در آسمان بالا سر 50 گاراژ خريد و فروش زباله به چشمش مي‌آيد....

* مي‌گويند زباله‌هاي يك شهر، تعريف خلاصه‌اي از آن شهر است. زمين پشت ورزشگاه، پناه آدم‌هايي بود كه دستشان از اين شهر؛ از همه داشته‌هاي اين شهر، جز از زباله هايش كوتاه شده بود. براي اين آدم‌ها، گذشته، روايت رقيقي بود كه روي كفي آلومينيومي، ذوب مي‌شد و به مولكول‌هاي هوا مي‌پيوست. براي باور حال، دست و پايشان را لمس مي‌كردند كه هنوز زنده‌اند. آينده، تعبيري گنگ بود از ضرب و تقسيم شماره نفس‌هايشان، ضربان قلبشان، قدم‌هايشان و پلك‌هايي كه هر روز باز و بسته مي‌شد در آن آلونك‌هاي چوبي يا پارچه‌اي كه مثل تاول‌هاي عفوني، به ديوارهاي نيمه كاره و فروريخته فراموش شده پشت گاراژها چسبيده بود.

کسانی که تمایل به خواندن گزارش کامل دارند به این لینک مراجعه کنند:

گاراژ‌های خرید و فروش زباله و کارتن‌خواب‌ها

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو اهواز بیشتر از همه تو زیالها کار میکنند یکی من کارم همینه کارتون جمع کن و

      پاسخ ها

      • پژمان

        در تبریز هم خیلی زیاد شده است من که از پنجره نگاه می کنم سطل زباله شهرداری در خیابان از هر ۵ دقیقه لااقل یک زباله گرد می آید متاسفانه رفته رفته سن زباله گردها کمتر شده و بعضی مواقع شاهدم که با خانواده زباله گردی می کنند،متاسفانه وضعیت اقتصادی شدیداً نابسامان بوده و مخصوصاً قشر ضعیف و متوسط در تنگنای شدید هستند.

    • بدون نام

      بازم دم شهردای تهران گرم بهشون هم جا میده هم غذای گرم هم خدمات پزشکی دولت که ول کرده به امون ایزد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهرداری هم مربوط به دولته

    • س.ا

      خواهشا از شهرداری تعریف نکنین ،مثل اینکه تو این کشور زندگی نمیکنین.شهرداری هیچ حمایتی از هیچ شخص و موجود زنده ای انجام نمیده .برخلاف کشورهای دیگر شهرداری کشور ما حق همه موجودات زنده و حتی این قشر ضعیف رو سلب می کند.

    • شاپور خان از کرج

      زباله گردی نکن پس برن بمرن تا چند وقت دیگه ما هم میریم تعدادمو زیاتر هم میشه

      پاسخ ها

      • بی نام

        مفهوم نیست میشه رساتر بنویسی

    • بدون نام

      درعوض بعد ازجنگ اسرائیل و لبنان خرابه های جنوب لبنان در اسرع وقت و با کیفیت تر از قبل ساخته شد

      پاسخ ها

      • مهدی ۵۵

        سوریه عراق یمن افغانستان فلسطین ....تونوبتن البته اگر تحریم ها برداشته بشه

    • جمالی

      آنها قربانیان یک مشت پیمانکار زباله بی رحم و پول پرست هستند که برای پول هر جنایتی می نمایند.وبا نفوذ در عوامل شهرداری از این کودکان معصوم برده کشی می نمایند.مرگ بر ظالمین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا رسمیتی که این چند ساله اینها در سطح شهر پیدا کرده اند و در ساعتهای مختلف در سطلهای زباله مشغول جمع آوری هستند بخصوص بچه ها ، وحشتناک و فاجعه است.

    • بدون نام

      بیشتر زباله گردها افقانی هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب برن کشور خودشون این افغانیهای ازایران میخوان یعنی ایران ابادتره

    • بدون نام

      جالبه دبشب خبر 21داشت یک ساعت از بدبختیای آمریکا حرف میزد بعد اصلا بخودشون نگاه نمیکنن

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        ما خودمون به اينها راي ميديم و مشروعيت جهاني پيدا ميکنن

      • سارای

        پنج دقیقه از کشور خودمون و پنجاه دقیقه از بدبختیهای امریکا اخبار میگن. اصلا آمریکا بدبخت بیچاره به شما چه سرتون تو کار خودتون باشه مگه اسلام نگفته تجسس در کار دیگران نکنید...

    • بدون نام

      خدایا کمک شون کن ....پروردگارا بدادشون برس ....

    • بدون نام

      این گزارشو بفرستید دفتر روحانی ..... نگه مردم ارامش نسبی دارن، نگه مایحتاج به وفور در دسترس مردمه

    • شادمهر

      دست دولت درد نکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا هنوز نفهمیدین دولت و رئیس جمهور تو ایران هیچ کاره هست

    • بدون نام

      اینه برای ما که روی گنج نشسته ایم وانرا برخ دیگران میکشیم لازم نیست همیشه با این اینه به دیگران نگاه میکنیم انها را با خودمان سبک و سنگین میکنیم ضعف های انها را میگوییم وبر نقاط قوت خود می بالیم بهر حال هر کس به کسی نازد ماهم بخود نازیم خودمان هم به فکر قیامت هستیم حساب پس حواهیم داد اگر معتقد به حساب وکتاب نبودیم خدا میداند که میشدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا مگه گزارش دیشب تلویزون را ندیدی مردم آمریکا از گشنگی و کرونا دارن از بین می‌روند خوشبحال ایرانی های ثروتمند. علی برکت الله.

      • بدون نام

        مثل معدن شرق کشور که کل خرج کشور میده ولی ثبت برای مسئولین هست

    • بدون نام

      اگر کمپین جمع آوری هزینه کمک جمع بشه خوبه.افغان ها هم انسان هستند.اگر کارشان رسمیت پیدا کنه کمتر ظلم می بینند

    • محمد

      افغانستان از ایران بدتر هست

    • بدون نام

      حالا من نمیگم خوبه ولی بعضیاشون با همین زباله گردی درآمدشون از من و شما بیشتره همشون نه بعضیاشون مخصوصا اونایی که تو شمال تهران و محله های پولدار زباله گردی میکنن

    • بدون نام

      بیچاره ها هر بار می بینم تا کمر رفتن تو سطل زباله برای پیدا کردن یه تیکه پلاستیک یا کاعذ

    • سارای

      نمیدونم چرا آمنه سادات ذبیح پور یه گزارش از این بدبختا تهیه نمیکنه یا امیرچخماخی !!!
      فقط گیردادن به مشکلات مردم بیچاره امریکا طفلکا خیلی دلسوزن آخه!!!!

    • عاصی

      عههههههههههههه
      مگه تو ایران فقیر داریم؟
      رئیس جمهور فرمودن نداریم!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج