۹۹۴۳۸۰
۲۱ نظر
۵۰۱۸
۲۱ نظر
۵۰۱۸
پ

عضو خبرگان: حاکمان بر مردم سیطره ندارند

آیت‌الله هاشم ‌هاشم‌زاده هریسی گفت: متاسفانه دست‌اندرکاران غفلت کرده‌ و گاه به مسائلی که به ما ربط ندارد،‌ پرداخته‌اند و حتی گاهی دود کارهای‌شان به چشم مردم رفته است.

اعتمادآنلاین: آیت‌الله هاشم ‌هاشم‌زاده هریسی گفت: متاسفانه دست‌اندرکاران غفلت کرده‌ و گاه به مسائلی که به ما ربط ندارد،‌ پرداخته‌اند و حتی گاهی دود کارهای‌شان به چشم مردم رفته است.

آیت‌الله هاشم ‌هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: مشارکت مردم در امور مختلف‌، شرط اول و نشانه‌ای بارز از مشروعیت حکومت‌‌‌هاست. در واقع نقش حاکم‌ها در حکومت فقط نقشی هماهنگ‌کننده و مدیریتی است و به همین دلیل، باید در تصمیم‌گیری‌ها نظر و عقیده افکار عمومی را لحاظ کنند.

این چهره حوزوی در ادامه سخنانش گفت:‌ اگر در یک حکومتی حاکم‌ها درباره موضوع‌های مربوط به جامعه، بدون کسب نظر مردم حکم بدهند آن حکومت، حکومتی ناقص و پر از اشکال است، چرا که حاکمان بر مردم سیطره ندارند و نمی‌توانند به جای آنها فکر کنند. همانطور که گفتم، فقط هماهنگ‌کننده امور «حکومتی» هستند که به مردم تعلق دارد. بهتر است این‌طور توضیح بدهم؛ چون همه مردم دانش و توانایی لازم را برای اداره امور ندارند، تعدادی از افراد جامعه که تخصص و سواد مدیریتی دارند، برای مدیریت و هماهنگی‌های لازم انتخاب می‌شوند تا به نمایندگی از کل جامعه، رتق و فتق کارها را به عهده بگیرند.

او همچنین توضیح داد: همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مشارکت مردم باعث آسان‌تر شدن انجام ماموریت‌ها خواهد شد؛ به عنوان مثال، در موضوع کرونا شاهد هستیم مردم در قالب نهادهای خیریه و گروه‌های جهادی تا چه میزان بار از روی دوش مسئولان بر می‌دارند و چقدر به قشر ضعیف‌ کمک‌رسانی می‌کنند. در واقع اگر کمک‌های مردمی نبود نهادهای رسمی به تنهایی نمی‌توانستند شرایط کرونایی را آن‌طور که لازم است، مدیریت کنند.

‌هاشم‌زاده هریسی در ادامه افزود: نکته جالب و البته قابل تقدیر این است که مردم وقتی تصمیم می‌گیرند به هموطنان خود کمک کنند، به جیب خود نگاه نمی‌کنند و بدون توجه به کمبودها و نیازهای خود، دارایی‌های‌شان در اختیار نیازمندان قرار می‌دهند که این خصیصه نشانه‌ای بارز از پیروی از امام اول شیعیان حضرت علی (ع) است.

او تاکید کرد: رسالت مهم کارگزاران نظام چیزی جز این نیست که در هر شرایطی به فکر مردم باشند، آنها را به حساب بیاورند و همچنین نیازهای‌شان را تامین کنند. در چنین حالتی‌، جامعه در مواقع اضطرار اشتیاق لازم را برای همراهی با دست‌اندرکاران خواهد داشت. پس رابطه‌ای مطلوب و توأم با اعتماد دوطرفه بین حاکمیت و مردم لازم است تا بتوانیم مانع‌های موجود را یکی از پس از دیگری از پیش رو برداریم. با این حال، مردم ایران نشان داده‌اند در شرایط خطیر برای یاری ‌رساندن به دیگران اهل حساب و کتاب نیستند و هر آنچه را که دارند، برای خدمت‌رسانی در طَبَقِ اخلاص می‌گذارند.

آیت‌الله هاشم ‌هاشم‌زاده هریسی در پایان گفت: کارگزارن نظام باید کارهای لازم را انجام بدهند تا رضایت مردم جلب شود. به همان اندازه‌ای که رضایت و توان مردم بالا برود، مشارکت‌شان هم بیشتر می‌شود. متاسفانه دست‌اندرکاران غفلت کرده‌ و گاه به مسائلی که به ما ربط ندارد،‌ پرداخته‌اند و حتی گاهی دود کارهای‌شان به چشم مردم رفته است، اما مردم با وجود ناملایمتی‌ها بازهم در مواقع بحرانی مُجدانه برای کمک به هموطنان خود تلاش کرده و همچنان خواهند کردد. البته این نباید باعث مغرور شدن کارگزاران نظام شود، چون مشارکت‌ بالا ربطی به رضایت عمومی از عملکرد حاکمان ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آفرین بر شما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در همه حال این مردم هستند که ناظر بر عملکرد مسئولین هستند و نه برعکس .

    • بدون نام

      در کشور ما همه خوب حرف میزنند ولی عمل.....

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      شماسیطره را چگونه معنا میکنید؟

    • بدون نام

      خدا رحم کرد اگه سیطره داشتن چی میشد!؟

    • بی نام‌

      این اقا سالها تومجلس بوده رییس کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورا بوده حالا هم رفته خبرگان میداندوضع چقدرخرابه با این حرفا هم درست نمیشه .

    • بدون نام

      آدم حالش از این حرفای کلیشه ای به هم میخوره ،

    • بدون نام

      دیگه چگونه باید سیطره پیدا کنید

    • عباس

      فکر کنم ترامپ و نتانیاهو بر بر ما ایرانیها حاکمه

      پاسخ ها

      • هاشم

        منظور حاجی از رتق فتق چی است

      • بدون نام

        ایول

    • بدون نام

      جناب حرفهای به سبک رفسنجانی می زنی دو پهلو چند پهلو و... وقتی حرفهای شما را می خوانم به یاد برنامه قند پهلو می افتم امان از دست این تیپ ادمها شعار های زیبا وفریبنده حرفت را پوست کنده درست محکم منطقی بزن

    • بدون نام

      یعنی دیگه چه جوری باید سیطره داشته باشید ؟

    • بدون نام

      به خاطر ایکه دنیا قبولتون نداره مردم قبولتون داشته باشن

    • بدون نام

      مردم چطور باشکم‌گرسنه متوانی بر انها سیطره پیدا کنید

    • بدون نام

      الان زیر۲۰درصدمشارکت تورای گیری نمایندگان چیو نشان میده وروحانی زیر۵درصدمحبوبیت ومقبولیت داره ولی احمدی نزادبالا۸۰درصداگه این دورراه ندن هیچکس دیگه مشارکت نمیکنه اون موقع به نفع دشمنان قسم خورده ایران

      پاسخ ها

      • حسن

        برو بابا... احمدی نژاد مگه از کجا میاد....

      • بدون نام

        آقای محترم و عزیز اوضاع اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی یک کشور با حرف زدن مسئولین آن درست نمیشود . آنچه مملکت را به پیشرفت در این زمینه ها میرساند ، صداقت و امانت داری است . به فردوسی دوصد گفته چون نیم کردار نیست .

      • بدون نام

        آقای احمدی نژاد میلیونها نفر از مردمی که خواب داشتن خانه رو هم نمیدیدند با کمترین هزینه صاحب خانه کرد خدا پدر و مادرش رو بیامرزه.اما بعد از ایشون مردم حتی توان اجاره سرپناه رو هم ندارند انسان باید منطق داشته باشه.

    • علی

      دیگه چکارنکردن افاظات بفرمایید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج