adexo3
۱۲۰۵۲۰۹
۵۰۶۳
۵۰۶۳
پ

مرفاوی: مربیان استقلال درگیر بیانیه‌ها نشوند

استقلال شش بازی مهم در پیش دارد که اگر کوچکترین لغزشی در بازی‌های باقی مانده داشته باشد، ممکن است جایگاهش در صدر جدول را از دست بدهد.

ایران ورزشی: استقلال شش بازی مهم در پیش دارد که اگر کوچکترین لغزشی در بازی‌های باقی مانده داشته باشد، ممکن است جایگاهش در صدر جدول را از دست بدهد. این شکنندگی نگرانی استقلالی‌های قدیمی را هم به‌دنبال داشته است. یکی از آنها صمد مرفاوی است که عمیقاً اعتقاد دارد استقلال باید در بازی‌های باقی مانده با همه قوا وارد میدان شود تا امتیازی از کف نرود و استقلال با گام‌هایی محکم به سمت قهرمانی حرکت کند. از نظر مرفاوی هنوز مأموریت استقلال خاتمه نیافته و آبی‌ها باید دست‌کم در چهار بازی به برتری برسند تا خیال‌شان از قهرمانی راحت شود. مرفاوی در عین حال پیرامون انتظاراتی که از تیم ملی شکل گرفته نیز حرف‌های مهمی به زبان می‌آورد. از دیدگاه این پیشکسوت خوشنام باشگاه استقلال تحت فشار قرار دادن بازیکنان و اعضای کادرفنی برای صعود از گروه جام جهانی تطابقی با ظرفیت‌های کنونی فوتبال ایران ندارد. مرفاوی معتقد است حتی ارائه یک نمایش مطلوب در جام جهانی می‌تواند پاسخگوی انتظارات باشد...
 
 با اینکه استقلال مقابل پیکان ۲ امتیاز از دست داد و فرصت افزایش فاصله امتیازی از میان رفت اما همچنان شانس اول قهرمانی در لیگ بیست و یکم محسوب می‌شود. تحلیل شما از آینده استقلال در لیگ چیست و شش بازی باقیمانده را چطور ارزیابی می‌کنید.
 
همان طور که گفتید استقلال با شش امتیاز برتری نسبت به پرسپولیس در صدر جدول است اما در بازی‌های باقی مانده هر احتمالی وجود دارد و ممکن است جایگاه تیم‌ها تغییر کند. باید این طور بگویم که استقلال همچنان روی کاغذ شانس اول است و این طور نیست که تصور کنیم قطعاً با این برتری قهرمان می‌شویم. سه بازی استقلال بیرون خانه است. مقابل سپاهان، فولاد و مس رفسنجان. اینها بازی‌های دشواری است که باید با برنامه‌ریزی کامل گام به این دیدارها گذاشت. به نظر من چیزی که در این برهه اهمیت دارد این است که تیم چطور مدیریت شود. خیلی مهم است که تیم را بخوبی به سمت موفقیت هدایت کنیم.
 
در این حال و هوا که استقلال بازی‌های سختی پیش رو دارد شاهد تنش‌هایی میان باشگاه استقلال و پرسپولیس هستیم و بیانیه‌هایی هم میان دو طرف رد و بدل شده است. این فضا آیا آینده استقلال در شش بازی باقی مانده را به مخاطره نخواهد انداخت؟
 
تردید نکنید اگر مربیان استقلال وارد چنین فضای پرتنشی بشوند، آرامش از آنها گرفته خواهد شد. استقلال شش بازی مانند فینال پیش رو دارد که در حالت عادی اگر در چهار بازی آینده به پیروزی برسد، قهرمانی‌اش مسجل می‌شود. بنابراین استقلال قطعاً از شش بازی باقی مانده باید در چهار بازی به برتری برسد تا احیاناً دچار مشکل نشود. درگیر شدن با چنین فضایی استقلال را با مشکلات بزرگ مواجه می‌کند و من از مربیان می‌خواهم هرگز وارد این ماجرا نشوند و بحث‌های این چنینی را به عهده مسئولان باشگاه بسپارند تا خودشان موضوعات را پیش ببرند. نباید درگیر چنین مسائل فرعی شد. باید با حواس جمع پیش رفت.
 
 به نظر می‌رسد مدیریت باشگاه استقلال هم در جریان ریز مسائل هست و اوضاع را تحت کنترل دارد.
 
بله، آقای آجورلو مدیر با درایتی است و امور را بخوبی رصد می‌کند. زمانی که مربیگری می‌کردم (سال85) و سرمربی همین استقلال بودم متأسفانه چنین مدیری بالای سر استقلال نبود. اما الان اوضاع عوض شده و شاهد مدیریتی هستیم که به امور اشراف دارد. این خیلی خوب است و امیدواری به قهرمانی استقلال را بیشتر می‌کند.
 
 اینکه باشگاه پرسپولیس در بیانیه حمایتی خود از یحیی گل‌محمدی اعلام کرده این مربی ادامه دهنده راه مرحوم پرویز دهداری است به نظر شما تعبیر درستی است؟ شما سال‌ها با آن مرحوم همکاری داشتید. آیا این قیاس درست است؟
 
آقای دهداری معلم و استاد من بوده و یحیی هم دوست و همکار من است. به هرحال بیانیه‌ای از سوی این باشگاه منتشر شده و آنها چنین نظری داشته‌اند و ما نباید ذهن‌مان را درگیر بیانیه آنها کنیم و حرفی بزنیم. به هرحال نظر آنها این بوده و من برای هر دو احترام قائل هستم. امیدوارم این فضای تنش‌آمیز هرچه زودتر برطرف شود و شاهد آرامش میان دو باشگاه باشیم. چیزی که اهمیت دارد این است که احتمالاً در جام حذفی استقلال و پرسپولیس دوباره به هم برخورد خواهند کرد و باید فضا قبل از این بازی آرام باشد.
 
 چند روز قبل از قول شما نوشته بودند که چرا مجیدی به ژستد بازی می‌دهد. این اظهارنظر شما بود؟!
 
برایم بسیار عجیب است که چنین نقل قول‌هایی از من منتشر می‌شود. من هیچ وقت نگفتم چرا مجیدی به ژستد بازی می‌دهد. این حرف من نبود. متأسفانه برخی دوستان حرف‌هایی را از قول من منتشر می‌کنند که صحت ندارد. من همیشه گفته‌ام تنها کسی که می‌تواند درباره چرایی حضور بازیکنان در ترکیب اظهار نظر کند خود سرمربی است. من که چنین اعتقادی دارم و همیشه روی آن استوار هستم هیچ وقت نمی‌گویم چرا مجیدی به فلان بازیکن بازی داده است. ممکن است خود بازیکن را از لحاظ فنی نقد و بررسی کنم اما هیچ وقت این جمله را نمی‌گویم که چرا سرمربی به فلان بازیکن بازی داده است. مسئول انتخاب بازیکنان شخص سرمربی است و در تمرینات است که وضعیت بازیکنان مشخص می‌شود و هیچ کس جز سرمربی نمی‌تواند درباره حضور بازیکنان در ترکیب اصلی اظهار نظر کند.
 
 برسیم به بحث اسکوچیچ که بعد از صعود به جام جهانی بسیار داغ شده است. شما هم جزو آن دسته پیشکسوتانی هستید که اعتقاد دارید این مربی باید از تیم ملی کنار گذاشته شود؟
 
نه، من جزو آن دسته نیستم و اعتقاد دارم اسکوچیچ باید در تیم ملی به مربیگری ادامه دهد. اسکوچیچ زمانی سرمربی تیم ملی شد که در حال حذف بودیم. اگر یادتان باشد مقابل بحرین و عراق کارمان گره خورده بود. شرایط بسیار سختی داشتیم که همه از آن اطلاع کافی دارند. در آن برهه ما تصمیم گرفتیم اسکوچیچ را به‌دلیل شناختی که از فوتبال ایران دارد به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کنیم؛ من یک سؤال از شما دارم. اگر اسکوچیچ مربی کوچکی بود چرا در سخت‌ترین شرایط او را به‌عنوان سرمربی تیم ملی برگزیدیم؟! قطعاً فاکتورهای مثبتی در اسکوچیچ دیدیم که سکان هدایت تیم ملی را به او سپردیم. حالا چرا باید اسکوچیچ را برکنار کنیم؟ آیا از این کار هدفی داریم؟ چه تضمینی هست اگر اسکوچیچ را برکنار کردیم، در جام جهانی موفق شویم؟! آیا کسی می‌تواند تضمین دهد که بعد از اسکوچیچ تیم ملی قطعاً در جام جهانی به نتیجه‌ای که مد نظر است دست یابد؟
 
در عین حال خیلی‌ها انتظار صعود از گروه را دارند. با این حجم از انتظارات چه باید کرد؟!
 
تعجب می‌کنم که برخی بدون هیچ اطلاع و آگاهی می‌گویند گروه ما ساده است؟ مگر در جام جهانی گروه ساده داریم؟! این چه تحلیلی است برخی انجام می‌دهند؟ چرا بی‌جهت در دهان‌ها می‌اندازیم که تیم ملی باید از گروهش صعود کند؟ چرا بدون اینکه کار کارشناسی انجام دهیم، از ماه‌ها قبل بحث صعود را در رسانه‌ها به راه می‌اندازیم؟ من با این هدفگذاری مشکلی ندارم. اینکه هدف ما صعود از گروه باشد، خیلی خوب است اما باید واقع‌بین بود. مگر می‌شود با بودن انگلیس که آن لیگ را دارد براحتی از گروه صعود کرد؟ همه تیم‌هایی که به جام جهانی آمده‌اند قابل احترامند.
 
حتی درباره بازی با امریکا هم نوعی تفکر از پیش برنده فضای فوتبال ایران را فرا گرفته است.
 
چرا باید چنین تفکری حاکم شود؟ مگر امریکا براحتی به جام جهانی رسیده؟ مگر این تیم کوچک است که چنین تفکری داریم؟ بسیاری از بازیکنان این تیم در باشگاه‌های معتبر بازی می‌کنند در حالی که ما چنین مزیتی نداریم. البته بازیکنان مستعد و بزرگی در تیم ما هستند اما باید به آمارهای حریفان بخوبی توجه کرد. حتی ممکن است مقابل تیم چهارم گروه هم که قرار است از اروپا بیاید، با مشکل مواجه شویم. ما کار بسیار سختی در جام جهانی داریم و اگر واقع‌بینانه به این تورنمنت نرویم با مشکل مواجه می‌شویم.
 
به نظر می‌رسد به‌شدت نگران آینده تیم ملی هستید.
 
همین طور است. شما نگاه کنید به وضعیتی که اکنون در فدراسیون فوتبال حاکم است. ما هنوز نمی‌دانیم رئیس فدراسیون فوتبال کیست. در عین حال مشکلات بزرگی برای تدارکات تیم وجود دارد. آیا از تعداد بازی‌های تدارکاتی آگاهی داریم؟ آیا می‌دانیم کجا می‌خواهیم اردو برگزار کنیم؟ 7 ماه دیگر جام جهانی شروع می‌شود و ما برنامه خودمان را نمی‌دانیم. اینها نگران کننده است. ما نباید توقع بی‌جهت از تیم ملی داشته باشیم. ما قطعاً بازیکنان با استعدادی داریم. قطعاً می‌توانیم به صعود فکر کنیم اما نباید حقایق را هم نادیده بگیریم. ما باید با چشم باز به جام جهانی پا بگذاریم و همه جوانب را در نظر بگیریم. من قلباً به موفقیت تیم خوشبینم. حتی با اجرای بازی‌های خوب هم می‌توان یک کارنامه مطلوب به جا گذاشت. اینکه فقط صعود را نتیجه خوب بدانیم درست نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج