adexo3
۱۲۰۶۰۸۰
۱ نظر
۵۴۲۷
۱ نظر
۵۴۲۷
پ

فرهاد مجیدی خودش را نقض کرد!

استقلال درحالی دوشنبه‌شب مقابل نساجی پا به‌میدان گذاشت که ترکیب دگرگون‌شده‌ای را نسبت به بازی‌های لیگ برتر تجربه می‌کرد.

فرهیختگان: فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال در نشست خبری پیش از بازی با نساجی مازندران در یک‌چهارم نهایی جام حذفی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد به یک‌سری بازیکنان ذخیره و جوان فرصت بازی خواهد داد، تاکید کرد که با تمام قوا بازی خواهند کرد، چون دنبال پیروزی و صعود به نیمه‌نهایی هستند اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد تا این مربی به‌نوعی افکار خودش را نقض کرده باشد.

استقلال درحالی دوشنبه‌شب مقابل نساجی پا به‌میدان گذاشت که ترکیب دگرگون‌شده‌ای را نسبت به بازی‌های لیگ برتر تجربه می‌کرد، جایی که از درون دروازه تا نوک خط حمله، کادرفنی تغییراتی را ایجاد کرده بود تا مشخص شود برای این دیدار ایده‌های دیگری در سر فرهاد مجیدی وجود دارد.

با نظر مجیدی، استقلال با ترکیب علیرضا رضایی، روزبه چشمی، رافائل سیلوا، عارف غلامی، وریا غفوری، ابوالفضل جلالی، زبیر نیک‌نفس، جعفر سلمانی، سبحان خاقانی، کوین یامگا و امیرحسین حسین‌زاده در دیدار با نساجی به میدان رفت تا از همان ابتدا با مشاهده این ترکیب ابهامات زیادی به‌وجود بیاید و علامت سوال‌های زیادی در سر هواداران و کارشناسان ایجاد شود.

نکته قابل‌توجه اینکه با تماشای ترکیب استقلال، این‌طور در ذهن متبادر می‌شد که استقلال در این دیدار می‌خواهد با ترکیب ۴ دفاعه و با حضور روزبه چشمی در میانه میدان بازی کند اما با آغاز بازی مشخص شد که این تیم با ترکیب ۳ دفاعه و با یک هافبک دفاعی به‌میدان رفته تا با یک ترکیب تقریبا هجومی -البته بدون مهاجم نوک تخصصی- کار را در همان‌وقت‌های عادی تمام کند.

 چرا حسینی بازی نکرد؟

در ترکیب استقلال درحالی رضایی به‌جای حسینی به‌میدان رفت که از همان ابتدا قرار بود رضایی در دیدارهای حذفی و حسینی در دیدارهای لیگ برتر، این تیم را همراهی کنند اما اولین اشتباه استراتژیک فرهاد مجیدی آنجایی رقم خورد که این سرمربی بدون توجه به نتیجه رفت‌وبرگشت دیدار تیمش مقابل نساجی و فرمت و نحوه بازی حریف، روی عقایدش استوار ماند و باز هم به رضایی بازی داد. این درحالی است که مجیدی اگر متوجه شده بود که ساکت الهامی با یک سیستم بسته به‌دنبال سومین تساوی بدون گل در سومین راند دیدار با استقلال مثل دو دیدار قبلی است، قطعا یکی از بهترین پنالتی‌گیرهای ایران را از همان ابتدا در درون دروازه تیمش قرار می‌داد اما شاید او در افکارش این موضوع را این‌طور مرور کرده بود که استقلال کار را در 90 دقیقه و با گلری رضایی تمام کرده و هیچ‌گاه کار به ضربات پنالتی و حضور حسینی درون دروازه نخواهد کشید.

البته شاید توقع زیادی نبود اگر حسینی در لحظات پایانی وقت‌های اضافی، برای مهار پنالتی‌ها به زمین می‌رفت اما به‌نظر می‌رسد اگر این اتفاق هم می‌افتاد، به نشانه آن بود که مجیدی از ابتدا تصمیم اشتباهی گرفته و او نخواست به این ترتیب به اشتباهش اعتراف کند و از سوی دیگر از آنجایی که هیچ‌ضمانتی هم وجود ندارد که گلری که در شرایط بازی نیست، در ضربات پنالتی موفق باشد؛ به این ترتیب فرهاد چه‌بسا نخواست اشتباهش را با اشتباه دیگری جبران کند تا به این ترتیب استقلال با رضایی به ضربات پنالتی برسد.

این درحالی است که دو دیدار خاطره‌انگیز استقلالی‌ها در دربی‌های فصول اخیر مقابل پرسپولیس، در جام حذفی با درخشش حسینی در ضربات پنالتی به ثبت رسیده تا جایی که آبی‌پوشان در دوفصل اخیر دو دربی را با هنرنمایی حسینی در ضربات پنالتی پشت سر گذاشتند اما در هر صورت استقلال در شبی حذف شد که این موضوع بیشتر به مقاومت مجیدی روی افکارش برای بازی دادن به رضایی در رقابت‌های جام حذفی مرتبط بود تا امر دیگری.

 مهدی‌پور کجا بود؟

بدون‌شک بهترین مهره خط میانی استقلال در فصل جاری مهدی مهدی‌پور است؛ بازیکنی که ثمره تلاش و مزد بازی خوب خود را هم با دعوت به اردوی تیم ملی گرفت، این درحالی است که برای دیدار حساس مقابل نساجی در اتفاقی عجیب، یکی از بهترین‌های استقلال نیمکت‌نشین شد و مجیدی سعی کرد تیمش را با یک هافبک دفاعی راهی میدان کند. البته در این خصوص مجیدی زود به اشتباهش پی برد و از نیمه دوم مهدی‌پور را راهی میدان کرد تا این بازیکن برای این نیمه عصای دستش شود.

از سوی دیگر حضور همزمان دو مدافع - هافبک چپ در ترکیب استقلال با خصوصیات مشابه از دیگر اتفاقات عجیبی بود که توسط سرمربی این تیم رقم خورد و مشخص نشد چرا سلمانی و جلالی با خصوصیاتی مشابه همزمان در ترکیب ثابت آبی‌ها قرار گرفتند.

در سمت راست میدان هم درحالی‌که از بعد از پیوستن حردانی به استقلال، این چهره بازی‌های قابل‌قبولی را به نمایش گذاشته است یک‌بار دیگر مانند دربی، مجیدی به کاپیتان غفوری اعتماد کرد تا مشخص شود در این سمت هم ثبات آن چنانی در ذهن کادرفنی برای بازی‌های مهم استقلال وجود ندارد.

 سایر ابهامات ترکیب استقلال

استقلال در دیدار یکشنبه‌شب درحالی پا به‌میدان گذاشت که این دیدار برای هواداران این تیم یک بازی بزرگ به‌شمار می‌رفت؛ چراکه با توجه به تیم‌های باقی مانده، از دیدگاه هواداران این تیم تقریبا قهرمانی حذفی در دسترس مجیدی و شاگردانش قرار داشت و این درحالی است که مثل 3 فصل اخیر باز هم فرصت سوزی‌ها سبب شد این اتفاق تاریخی برای آبی‌ها به ثبت نرسد.

در این دیدار و در سایر نقاط زمین کادرفنی اشتباهات دیگری هم داشت، ازجمله اینکه سبحان خاقانی درحالی برای این دیدار در ترکیب ثابت قرار گرفت که در بازی‌های قبلی خیلی مورد توجه کادرفنی قرار نداشت، از سوی دیگر آمانوف ازبکستانی که از بدو اضافه شدن به شاگردان مجیدی، نمایش قابل‌قبولی را ارائه داده است، درحالی دوباره نیمکت‌نشین شد که این انتظار وجود داشت برای بازی با نساجی ملی‌پوش ازبکستانی در ترکیب اصلی این تیم را همراهی کند اما این اتفاق هم محقق نشد. درنهایت استقلال حدود 74 دقیقه در دیدار حساس با نساجی، بدون مهاجم نوک بازی کرد تا مشخص نشود سانترهای بازیکنان این تیم از جناحین قرار است توسط کدام مهاجم نوک تبدیل به گل شود و نیمکت‌نشین شدن همزمان ژستد، مطهری و رمضانی و استفاده از یامگا در پست غیرتخصصی از اتفاقات عجیب این بازی بود.

 فرمول موفقی که تکرار نشد

در دیدار فوق حساس دربی از هفته بیست‌وسوم لیگ برتر درحالی استقلال گل تساوی را به‌ثمر رساند که در دیدار فوق ابتدا صالح حردانی یعنی کسی که پاس گل را ارسال کرد وارد زمین شد و سپس رودی ژستد یعنی زننده گل حدود 10 دقیقه بعد به بازی رفت تا این زوج اجازه ندهند استقلال در یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل خود شکست بخورد. این درحالی است که در این دیدار هم می‌شد تا این فرمول موفق تکرار شده و بعد از ورود حردانی، همگان این انتظار را داشتند تا ژستد هم راهی میدان شود اما این اتفاق حدود 35 دقیقه دیرتر رخ داد تا مشخص شود این مهاجم فرانسوی به قصد زدن پنالتی به میدان رفته است نه تغییر نتیجه مسابقه در جریان بازی.

از سوی دیگر بازی نکردن ارسلان مطهری نیز از عجایب این مسابقه بود. مطهری که در بسیاری از دیدارهای استقلال در فصل جاری ازجمله دیدار با پیکان از مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی که بازی گره خورده بود برای این تیم به‌میدان رفته و در بسیاری از این دیدارها هم راهگشا و موثر ظاهر شده بود در دیدار با نساجی یک دقیقه هم تیمش را همراهی نکرد تا مشخص نشود چه اتفاقی افتاده تا یکی از چهره‌های موثر این فصل آبی پوشان با وجود نیمکت‌نشینی در این دیدار برای استقلال به‌میدان نرود.

درنهایت مجیدی در نشست خبری پس از بازی حذف از این تورنمنت را برعهده گرفت و اعتراف کرد که خود او مقصر این شکست بوده است؛ مساله‌ای که با مرور بازی استقلال و نگاهی به اشتباهات تاکتیکی و چیدمانی آبی‌پوشان، بیشتر به آن پی می‌بریم که افکار عجیب‌وغریب کادرفنی از عوامل اصلی باخت استقلال برابر نساجی بوده است. این درحالی است که قطعا خود مجیدی هم قبول دارد استقلال می‌توانست به یکی از آسان‌ترین قهرمانی‌های جام حذفی دست پیدا کند.

در شرایطی که آنها از حذف پرسپولیس، سپاهان، فولاد، مس رفسنجان، گل‌گهر و تمامی حریفان مدعی قهرمانی خبر داشتند، اما آبی‌پوشان تعارف تمامی تیم‌های بزرگ لیگ را پس زده و به شکل عجیب ‌و ناباورانه‌ای از جام حذفی کنار رفتند. البته دست‌کم گرفتن حریف نیز دیگر آفتی بود که در این دیدار به چشم آمده و درست یک شب بعد از شکست پرسپولیس مقابل آلومینیوم در حالی که آبی‌ها می‌توانستند عیش خود را دوچندان کنند، این امر به خاطر دست‌کم گرفتن حریف هرگز رقم نخورد. خصوصا آنکه نساجی در بازی‌های حساس این فصل نشان داده بود که تیم دست و پا بسته‌ای نیست.

 تغییرات فراوان، پاشنه‌آشیل استقلال

استقلالی‌ها در فصل جاری درحالی مقابل رقیبان به‌میدان رفته‌اند که ثبات در ترکیب و سیستم این تیم یک حلقه مفقوده به‌شمار رفته و جالب اینکه قبلا سرمربی آبی‌ها از این موضوع به‌عنوان یک نکته مثبت در تیمش یاد کرده بود، به این دلیل که حریفان به این شکل قادر به شناسایی پلن‌های تاکتیکی استقلال نیستند. اما در فوتبال چه کسی است که نداند ثبات سیستمی و تاکتیکی تا چه اندازه می‌توانند زمینه‌ساز موفقیت محسوب شود و در مسیر تیم‌ها برای خوشبختی امری تعیین‌کننده و پراهمیت باشند.

در هر صورت استقلال حالا به دیدارهای تعیین‌کننده لیگ برتر رسیده و اگرچه 6 امتیاز از حریف سنتی و مطرح خود در صدر جدول پیش است و اتفاقا پرسپولیس هم حال و روز خوبی ندارد اما ادامه این روند در دیدارهای سخت پیش‌رو برای شاگردان مجیدی می‌تواند دست‌انداز جدی برای آبی‌ها در مسیر قهرمانی محسوب شود و این تیم را برای نهمین سال پیاپی نیز از قهرمانی دور کند. البته آبی‌ها همیشه بعد از سکته‌های لیگ، تقریبا خودشان هم سکته کرده‌اند و اگر این روند این بار هم تکرار شود چه‌بسا فاصله 6 امتیازی خیلی‌زودتر از حد تصور کم و کمتر شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خودم

      آقای مجیدی به خودت بیا غرور آدم نابود میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج