۱۲۰۸۹۴۸
۶۷
۶۷
پ

تحویل اجاره‌نامه تمدیدنشده ورزشگاه‌ها به AFC؟

هرچند در ابتدای واگذاری ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا(ع) به باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از واگذاری دائمی این دو ورزشگاه حرف‌هایی زده می‌شد اما درنهایت شورای شهر با این موضوع مخالفت کرد. اما ظاهرا راهکارهایی برای حل این موضوع وجود دارد.

فرهیختگان: این روزها همه چشم‌ها به وقایع و اتفاقات دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دوخته شده و همه منتظرند ببینند دو تیمی که بر سر کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر با هم رقابت می‌کنند و دست بر قضا هر دو از جام حذفی کشور کنار رفته‌اند درنهایت چه سرانجامی را برای خود رقم می‌زنند. از طرفی موضوع دریافت مجوز حرفه‌ای شدن این دو باشگاه که این فصل به خاطر مشکلات زیاد از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شده‌اند، برای طرفداران دو تیم بسیار مهم است و نگرانند که در دوره بعدی لیگ قهرمانان که قرار است با فرمت جدید برگزار شود باز هم تیم‌های محبوب‌شان به خاطر مشکل مدارک غایب باشند. یکی از این مدارک مربوط به تمدید اجاره دو ورزشگاه اختصاصی آنهاست که ظاهرا دو سال از زمان پایان تاریخش گذشته است!

تحویل اجاره‌نامه تمدیدنشده ورزشگاه‌ها به AFC؟

واگذاری دائمی صحت ندارد!

دی ماه 1394 بود که خبر واگذاری ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا(ع) به پرسپولیس و استقلال به مدت 5 سال منتشر شد. اتفاقی که در زمان حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران رخ داد. آن زمان زمزمه‌هایی بود که این واگذاری می‌تواند دائمی شود و این دو باشگاه رسما صاحب ورزشگاه با استانداردهای بالا باشند، اما خیلی زود شورای شهر نسبت به این زمزمه‌ها واکنش نشان داد. در دی‌ماه 1398 حجت نظری، عضو شورای شهر در مصاحبه‌ای اعلام کرد واگذاری دائمی صحت ندارد و بدون تصمیم‌گیری شورای شهر هیچ اتفاقی در این مورد نمی‌افتد. حتی شهردار قبلی هم در یک مصاحبه مدعی شد که قرار است این دو ورزشگاه به نام سرخابی‌ها سند زده شود اما در دی‌ماه 1400 مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرد شهرداری نمی‌تواند مالکیت این دو ورزشگاه را واگذار کند. اخیرا اوجاقی، رئیس سازمان ورزش شهرداری هم در گفت‌وگویش با «فرهیختگان» تاکید کرد که این ورزشگاه‌ها اموال شهرداری هستند و نمی‌توان سند آنها را به نام استقلال و پرسپولیس زد. به این ترتیب ماجرای صاحب ورزشگاه اختصاصی شدن پرسپولیس و استقلال به خودی خود منتفی شد.

نکته عجیب

گفتیم و نوشتیم که در سال 1394 این دو ورزشگاه به پرسپولیس و استقلال واگذار شد و این واگذاری به مدت 5 سال بوده است. امروز می‌گویند قرارداد اجاره این دو ورزشگاه بعد از پایان 5 سال تمدید نشده و قرار است به‌زودی این اتفاق رخ دهد. حال در این مدت دو باشگاه بدون قرارداد از این دو ورزشگاه استفاده کرده‌اند و مشخص نیست در بحث حرفه‌ای‌سازی مدارک آن را چطور تحویل AFC داده‌اند. یعنی مدرکی ندادند و همین موضوع در حذف آنها از لیگ قهرمانان نقش داشته؟ یا مدرکی نادرست تحویل داده شده؟ شاید هم یکی از دلایل صدور مجوز حرفه‌ای موقت به خاطر همین قرارداد پایان یافته بوده است؟ برخی سوالات را بدجور بی‌جواب می‌گذارند!

تمدید اجاره واجب‌تر از نان شب

شاید گفتن این جمله که تمدید اجاره ورزشگاه سرخابی‌ها از نان شب واجب‌تر است کمی عجیب به نظر برسد. اما واقعیتی است که نباید از آن غافل ماند. این دو باشگاه که به خاطر گزارش نمایندگان ایرانی AFC از حضور در لیگ قهرمانان آسیا بازماندند برای تکمیل پرونده حرفه‌ای بودن خود نیاز دارند تا مدارک مربوط به ورزشگاه‌های اختصاصی‌شان را ارائه کنند. جالب است که اخباری مبنی‌بر تخلف این نمایندگان ایرانی هم منتشر شده است اما الان مدتی است از پایان قرارداد اجاره 5 ساله این دو ورزشگاه گذشته و اقدامی هم برای تمدیدش صورت نگرفته است و تنها فقط خبرمی‌رسد که به‌زودی این قرارداد تمدید و امضا خواهد شد. اگر این اتفاق در گذر زمان رخ ندهد قطعا باز هم شاهد مشکلات سرخابی‌ها خواهیم بود و آن زمان خبر تمدید این قراردادها به گوش خواهد رسید.

تلاش پرسپولیسی سابق برای اختصاص بودجه

صحبت از پرداخت بودجه تازه به سرخابی‌ها برای تجهیز ورزشگاه‌های اختصاصی آنهاست. قرار است مجددا بودجه‌ای به حساب دو تیم استقلال و پرسپولیس واریز شود تا این دو باشگاه بتوانند نسبت به تکمیل و کاربردی کردن بیشتر ورزشگاه‌های امام رضا(ع) و شهید کاظمی آزادی عمل بیشتری داشته باشند. این دو ورزشگاه که در مناطق 18 و 19 شهرداری تهران واقع شده بعد از حضور سرخابی‌ها تا حدودی توانسته فضای خوبی را برای حضور جوانان علاقه‌مند به فوتبال در مناطق اطراف این ورزشگاه‌ها و دیدار با بازیکنان و مربیان مورد علاقه خود فراهم کرده است. شنیدیم یکی از اعضای کنونی شورای شهر تهران که سابقه حضور در هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس را داشته پیگیر اختصاص این بودجه به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شده است. محمد آخوندی که سال‌ها قبل به‌عنوان عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس معرفی شد و چندی قبل هم اخبار مربوط به مدیرعاملی او در باشگاه سرخ پایتخت مطرح شده بود، قصد دارد با پیگیری این ماجرا کمی از بار مالی که روی دوش دو باشگاه مطرح تهران است را بردارد و در مسیر تجهیز این دو ورزشگاه گام بردارد. باید دید درنهایت رقم این بودجه چقدر خواهد بود و این پول چه زمانی در اختیار سرخابی‌ها قرار خواهد گرفت.

زاکانی به دیدار سرخابی‌ها می‌رود

گفته می‌شود شهرداری تهران موافقت خود را برای اختصاص بودجه جهت ساخت‌وساز ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا(ع) و پرداخت آن به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اعلام کرده است. ظاهرا این بودجه هم برای ورزشگاه شهید کاظمی و هم برای ورزشگاه امام رضا(ع) در نظر گرفته شده است. به‌زودی شهردار تهران جهت بازدید از ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا(ع) و دیدار با مدیرعامل دو باشگاه به این دو ورزشگاه خواهد رفت. قرار است شهردار بازدیدی از هر دو ورزشگاه داشته باشد. هنوز زمان دقیقی برای این بازدید از سوی شهرداری اعلام نشده است.

سکوت سازمان ورزش شهرداری

خیلی سعی کردیم از جزئیات این بودجه، دیدار و البته زمان همه این اتفاقات اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم. با روابط‌عمومی سازمان ورزش هم تماس گرفتیم اما درنهایت اعلام شد فعلا قصد ندارند موضع خود را نسبت به این اخبار اعلام کنند. ظاهرا قصد دارند تا بعد از اجرایی شدن تصمیمات اتخاذشده نسبت به اطلاع‌رسانی آن اقدام نکنند. گفته می‌شود ظرف 2 هفته تا 20 روز آینده اتفاقاتی در این موارد رخ دهد. به نظرمی‌رسد تا آن روز بتوان اخبار دقیق‌تری در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

وزیر ورزش بخواهد، شهردار و شورای شهر کوتاه می‌آیند؟

هرچند در ابتدای واگذاری ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا(ع) به باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از واگذاری دائمی این دو ورزشگاه حرف‌هایی زده می‌شد اما درنهایت شورای شهر با این موضوع مخالفت کرد. اما ظاهرا راهکارهایی برای حل این موضوع وجود دارد. گفته می‌شود باید میان وزارت ورزش و شورای شهر جلساتی برگزار شده و راهکار این واگذاری را بررسی کنند. با توجه به اهمیت این واگذاری تلاش‌هایی هم در این رابطه صورت‌گرفته است. باید دید وزارت ورزش به این موضوع ورود خواهد کرد یا کار با همین تمدید اجاره‌ها دنبال خواهد شد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج