adexo3
۱۲۱۷۰۶۵
۶ نظر
۶۴۱
۶ نظر
۶۴۱
پ

آنچه استقلال داشت، اما پرسپولیس نداشت

چرا استقلال به طلسم ۹ساله قهرمان‌نشدنش پایان داد و پرسپولیس را از اوج دوران تاریخش پایین کشید؟

بهروز رسایلی در روزنامه همشهری نوشت: چرا استقلال به طلسم ۹ساله قهرمان‌نشدنش پایان داد و پرسپولیس را از اوج دوران تاریخش پایین کشید؟ حتما این موفقیت دلایل زیادی دارد و بخش مهمی از آن هم فنی است. بسیاری بر این باورند که نقش گابریل پین را در موفقیت آبی‌ها باید جدی گرفت؛ یک مربی ایتالیایی که از قضا با تیمش رکورد کمترین گل خورده تاریخ لیگ برتر را به ثبت رساند.

می‌دانید که از نظر تاریخی ایتالیایی‌ها استادان فوتبال تدافعی هستند، بنابراین نقش پین می‌تواند جدی باشد. خود مجیدی هم حتما خیلی زحمت کشیده و مخصوصا مزد خریدهای خوبش با چشم باز را گرفته است. ببینید که جعفر سلمانی یا امیرحسین حسین‌زاده چقدر مؤثر عمل کردند. در کنار تمام این مسائل اما، وجه تمایز بزرگ استقلال این فصل با پرسپولیس را باید در بعد عطش و انگیزه دانست. آبی‌ها بیشتر از پرسپولیس دل‌شان می‌خواست قهرمان شوند، بنابراین با همه وجود جنگیدند و مزدش را هم گرفتند.

شبیه پرسپولیس‌۹۵

انگار سرنوشت مشترک پرسپولیس و استقلال این بود که 9سال در حسرت قهرمانی بمانند و بعد جام را بالای سر ببرند. این مهم در حالی امسال برای آبی‌ها رخ داد که پرسپولیس هم در لیگ شانزدهم و فصل‌96-95 موفق به شکستن طلسمش شده بود. آن زمان 9سال بود قرمزها طعم قله‌نشینی در لیگ برتر را نچشیده بودند، بنابراین با انگیزه و عطشی وصف‌ناپذیر به میدان رفتند و هر بازی را در حکم یک فینال می‌دیدند. آن فصل پرسپولیس 3هفته مانده به پایان مسابقات قهرمانی‌‎اش را قطعی کرد؛ درست عین اتفاقی که امسال برای استقلال رخ داد.

هواداران پرسپولیس یادشان هست که انگیزه و تقلا برای کسب تک‌تک امتیازات، در آن تیم موج می‌زد و در تمام طول فصل همه مطمئن بودند پرسپولیس قهرمان خواهد شد؛ مخصوصا که این تیم فصل قبلش جام را به‌خاطر تفاضل گل به استقلال خوزستان تقدیم کرده بود. امسال هم همین شرایط برای استقلال وجود داشت و بازیکنان این تیم تمام تلاش‌شان را برای پایان‌دادن به ترکتازی رقیب سنتی به‌کار گرفتند. آنها آنقدر دویدند و جنگیدند که نه‌تنها تیم‌شان قهرمان شد، بلکه رکورد نباختن را هم به ثبت رساندند. این است تعبیر فوتبالی خواستن و توانستن.

آنچه استقلال داشت، اما پرسپولیس نداشت

   بغض فرهاد، ناکامی بزرگ یحیی

ترکیدن بغض فرهاد مجیدی در جشن قهرمانی استقلال، به وضوح نشان داد او چه زجری برای سر پا نگه‌داشتن تیمش کشیده است. فرهاد مجیدی ابتدای فصل چند بازیکن نامی مثل مهدی قائدی، شیخ دیاباته، مسعود ریگی، فرشید اسماعیلی، داریوش شجاعیان و... را از دست داد و در میانه‌های فصل هم داستان سربازی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند پیش آمد. او اما میل به خواستن را در تیمش حفظ و حتی تشدید کرد. وقتی خود مجیدی و مدیریت باشگاه روی کسب امتیاز 75 یا 70 تأکید می‌کردند، جای تعجبی نداشت که این تیم بالاخره به 68امتیاز برسد و رکورد امتیازگیری در تاریخ لیگ برتر را بشکند.

شما باید 100 را هدف بگیری تا به 80 برسی. قانون زندگی همین است. در نقطه مقابل اما چیزی که در پرسپولیس دیده می‌شد، انفعال و رضایت کاذب از شرایط موجود بود. یحیی گل‌محمدی نتوانست تیمش را به اندازه کافی تشنه نگه دارد. او به بازیکنان جوان میدان نمی‌داد و حرص و طمع را در وجود نفرات اصلی می‌کشت؛ اینکه شما بدانی همیشه فیکس هستی، طبیعتا راندمان کارت را کاهش می‌دهد. به علاوه یحیی هر وقت حرف زد، از این موضع بود که «خیلی خوب نتیجه گرفتیم» یا «به اندازه پارسال امتیاز جمع کردیم» یا «هر تیمی مشکلات پرسپولیس را داشت از هم می‌پاشید.» شما با چنین جملاتی این پیغام را به تیمت می‌دهی که عملکردش راضی‌کننده بوده و نیازی نیست دنبال اهداف بالاتر باشد. این احساس اشباع و سیر‌شدن، در پرسپولیس امسال وجود داشت و کار دست قرمزها داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حقگو

      تند نرو.68 امتیاز کجا بود؟ 2 امتیاز معیشتی بود

    • ناشناس

      آنچه استقلال داشت پولهایی بود که بواسطه قهرمانی های پی در پی پرس پلیس در وزارت جمع شد و خرج کیسه لجن شد آنچه کیسه داشت هیئت محترم داوران بود که پرس پلیس نداشت آنچه کیسه داشت حمایت تمام قد فدراسیون بود از تزریق امتیاز مفت گرفته تا..... ولی پرس پلیس نداشت

    • ناشناس

      بنظرم یحیی چوب خودش و خورد چرا اول فصل احمد زاده سروش و نگرفت دو تا از بهترین های این فصل

    • ناشناس

      احسنت گل گفتی

    • milad...

      حقگو...
      ۳ امتیاز بازی سپاهانم معیشتی بود دیگه...

    • ناشناس

      بسوز پماد هم دیگه گیر نمیاد فقط حواست باشه شعله ور نکنه بعدم یک فصل کامل بدون باخت چی اونم معیشتی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج