جاباما
۱۲۲۳۸۵۸
۲۸ نظر
۱۸۲۲
۲۸ نظر
۱۸۲۲
پ

ورزشگاه آزادی هزار میلیارد تومان می‌خواهد

ورزشگاه صدهزارنفری نیاز به نوسازی و زیبایی و روغنکاری و زدودن گرد و غبار پیری دارد.

ورزش سه: ورزشگاه صدهزارنفری نیاز به نوسازی و زیبایی و روغنکاری و زدودن گرد و غبار پیری دارد.

استادیوم آزادی برای هواداران فوتبال، معبد خاطرات ست. ورزشگاهی که مثل هر بنای دیگری پس از سالها که از ساخت آن می گذرد نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. سوال اینجاست که وقتی ما مشغول شادی و پا کوبیدن روی سکوهای آن هستیم  آیا این احتمال وجود دارد که اتفاق بدی برای طرفداران فوتبال بیفتد؟

برای دانستن این مطلب این مساله را بررسی می کنیم.

۱۰۰۰ میلیارد برای بازسازی آزادی 

بر کسی پوشیده نیست که نزدیک به نیم قرن از ساخت استادیوم آزادی گذشته است. پس از قهرمانی استقلال در لیگ ۲۱ فیلم‌های زیادی از خرابی سکوهای آزادی و پس از آن از قسمت‌های پایین استادیوم دست به دست شد تا هوادارن فوتبال دچار تشویش ذهنی که شاید برای فصل آینده استفاده‌ از استادیوم آزادی ،خطرناک باشد و اگر پاسخ مثبت است آیا ما جایگزین مناسبی برای آن داریم تا بازی‌های سرخابی و تیم ملی را در آن برگزار کنیم؟

برای پاسخ ابتدا با مسوولین آزادی تماس گرفتیم آنها البته گلایه هایی داشتند و عنوان کردند ماههاست برای ترمیم و بازسازی بخش های از استادیوم اعم از سکوها، تاسیسات و غیره از وزارت ورزش درخواست کمک کردند، اما مبلغ بالای برآورد بازسازی استادیوم در شرایط فعلی اقتصاد ایران باعث شده تا این کار به تعویق بیفتد. این مبلغی حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان است.  شاید در نگاه اول این مبلغ عجیب و دور از ذهن باشد، ولی زمانی ارزش واقعی و صرفه اقتصادی چنین هزینه ای مشخص می شود که شاپور طاحونی، پژوهشگر ایرانی و استادیار دانشگاه امیرکبیر که اتفاقا مهندس ناظر استادیوم آزادی هم هست، در مورد این بنا می گوید: روی استادیوم آزادی نمی توان قیمت گذاشت چون در حال حاضر ساخت استادیوم در شهر تهران، غیر ممکن است .

طاحونی که‌ در سال ۹۵  ساخت ورزشگاه فولاد آرنای اهواز را با گنجایش ۲۶ هزار هوادار آغاز کرد.در این مورد گفت: در سال ۹۵ ما ورزشگاه فولاد را با ۲۰۰ میلیارد تومان در طی ۵ سال ساختیم، ولی اگر بخواهیم همین ورزشگاه را با تورم امروز بسازیم باید بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در آن هزینه کنیم.

ورزشگاه آزادی هزار میلیارد تومان می‌خواهد

آزادی فامیل دور ویمبلی

شاید بتوان استادیوم آزادی را با استادیوم ویمبلی لندن مقایسه کرد جایی که نیم قرن از تاسیس آن می گذارد.  این ورزشگاه بارها بازسازی شده و در آخرین بازسازی صورت گرفته طاق جدیدی به آن اضافه شده که جزو چشم اندازهای شهر لندن محسوب می شود.ضمن اینکه در ورزشگاه جدید همه صندلی‌ها به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفتند که فضای کافی برای پاهای تماشاگران داشته باشد. در این طراحی جدید  تک‌تک جایگاه‌ها مانند جایگاه اختصاصی است. در ورزشگاه خاص لندن، آمار برخی از امکانات رفاهی عجیب است.

در این ورزشگاه ۲۶۱۸ سرویس بهداشتی، ۴۷ فروشگاه،  ۲۶ هزار و ۱۶۴ آسانسور ، ۳۰ پله برقی، هشت رستوران، ۶۸۸ جایگاه برای سرو نوشیدنی و غذا و ۹۸ آشپزخانه وجود دارد. شاید در ذهنتان این سوال به وجود بیاید که با صرف چه هزینه ای یک ورزشگاه قدیمی به روز  و قابل استفاده شده است، ۷۰۰ میلیون پوند، برابر با ۲۶ هزار میلیون تومان.

شاید در ذهنتان این سوال پیش بیاید که اصلا چرا باید یک چنین مبالغی هزینه شود و شاید بهتر باشد تا در استادیوم آزادی را ببندیم. طاحونی در این مورد می گوید: هزینه ای که صرف تخریب یک چنین بنایی می شود به مراتب بیشتر از بازسازی آن هست ضمن اینکه بعد از ساخت هر پروژه عمرانی با اهمیت مثل مجتمع های ورزشی، تجاری و بیمارستانی بحث بازدید دوره ای و تامین و نگهداری برای کیفیت رسانی الزامی می باشد.

علاوه بر آن تمام پروژه های در این ابعاد با توجه به طول عمر و تغییر برخی نیازها و کاربری ها و هماهنگ سازی با استاندارهای روز دنیا در بازه زمانی بلند مدت نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

بدیهی هست که اگر تامین و نگهداری در زمان خودش صورت نگیرد، این بازه های زمانی کوتاهتر می شود.

نیاز به بازسازی

آخرین بازسازی ورزشگاه آزادی به فینال لیگ قهرمانان آسیا باز می گردد که ۳ سگمنت یا سکو و بخشی از سرویس های بهداشتی مورد بررسی قرار گرفت. اتاق های رختکن و میکسد زون و اتاق کنفرانس ها هم دستی به سر آن کشیده شد، ولی ورزشگاه آزادی تا پیش از این مسابقه، سال‌های زیادی نیازمند نوسازی بوده‌است و بخش‌هایی از این ورزشگاه برای سال‌ها هیچ عملیاتی را به خود ندیده بودند.

الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری فینال لیگ قهرمانان باعث شد که عملیات نوسازی ورزشگاه در زمان تعیین شده از سوی این سازمان، انجام شود. اما یادمان نرود پس از جام جهانی ژاپن و حالا قطر که میزبانی آن به کشورهای آسیایی داده شده است سطح توقعات فیفا وafc متفاوت شده و استاندارد هم نسبت به سال ۱۹۷۴ که ورزشگاه آزادی ساخته شده متفاوت شده است. باید نورافکن های قدیمی و تاوری تغییر کند، موتورخانه ها بررسی شود، هر ۳۶ سکو بازسازی و مقاوم سازی شود، بخشی از صندلی های ورزشگاه نصب مجدد شود. سرویسهای بهداشتی مورد بررسی قرا بگیرد و کف سازی انجام شود.

طاحونی در  این مورد گفت: پیش از این ما موفق شدیم سه سگمنت و بازسازی کنیم ولی هر ۳۶ سکو نیاز به بازسازی دارند، ما گفتیم ۱۰۰۰ میلیارد ولی با ۶۰۰ میلیون هم می توان اینکار را انجام داد و این بازسازی شامل کلی بخش های استادیوم می شود.‌یعنی حتی در آن مسقف شدن و به روز شدن بخش‌های معماری  را هم دیده ایم. طبق تجربه ای که داشتیم برای این کار نیازی به تعطیلی آزادی نیست و ما می توانیم در طول فصل هم اینکار را انجام دهیم .

این شبیه به همان چیزی است که در برنابئو هم انجام شد و با پوشاندن بخش‌های مربوط به عملیات ساختمانی کارگران و مهندسین به استراحت می‌رفتند و  در روزهای غیر از بازی کارگاه برقراربود.

ورزشگاه آزادی هزار میلیارد تومان می‌خواهد

تشویق ایرلندی این مخرب جذاب

پیش از این در تحقیقی که در بارسلونای اسپانیا صورت گرفته بود گفته شده بود که طبق قانون ژئوفیزیک، زمانی هواداران فوتبال مشغول بالا و پایین پریدن و تشویق ایرلندی هستند در حقیقت بین ۲/۵ تا ۲/۸ ریشتر زمین لرزه به وجود می آید. حالا سوال ما اینجاست که شادی ۱۰۰ هزار نفره ما در آزادی، خطری برای سازه دارد؟ ناظر استادیوم آزادی معتقد است اتفاقی نمی افتد او می گوید: در دهه 50  یکبار مهندسین فرانسوی به ایران آمدند و تیرهای فوقانی آن را تقویت کردند.

او ادامه می دهد. حتی ترکهایی هم که وجود دارد فاجعه آمیز نیست چون سازه اصلی استادیوم آزادی بتنی و ضد زلزله است و تمام این موارد قابل بازسازی است.

به گفته وی نباید فراموش کرد که بازسازیهای عمرانی باید  در زمان خودش انجام شود تا خطرهای کوچک آبستن اتفاقات فاجعه بار در آینده نشود و خطرهای بالقوه امروز به فاجعه های بالفعل تبدیل نشوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      از وزرات جهاد بگیرین

    • ناشناس

      چه بخور بخوری بشه

    • ناشناس

      عرضه ساختش رو که نداشتن عرضه نوسازی هم ندارند

    • ناشناس

      چقدر ش قرار حیف میل بشن باید فاکتور معتبر تعمیرات نشون بدن

    • ناشناس

      خجالت بکشن نابود کردن استادیوم رو

    • ناشناس

      از عمد رهاش کردن تخریب بشه تازه یادشون افتاده

    • ناشناس

      رقم ها همه رند دقت کردین چرا رقم ها هیچ وقت واقعی نیست

    • ناشناس

      اگه شاه بودباهزارمیلیارد۳تاورزشگاه بهترازآزادی میساخت

    • ناشناس

      اختلاسگرا زدن توی خط هزار میلیارد دیگه

    • ناشناس

      دولت مکار باید بده. سالیانه هزاران میلیارد میلیارد تومان مالیات از مردم میگیرن که خرج نوسازی کشور بشه ولی متاسفانه سر از کشورهای کانادا در میاره. من وقتی میرم پارک ومیبینم 20ساله همون خراب شدس. دلم رغبت نمیکنه 1ریال مالیات بدم واگر هم دادم 100نفرین میکنم به گیرندش. چون برای رفاه وآسایش مردم هزینه نمیشه.

    • ناشناس

      قطر برای جام جهانی ملی ورزشگاه ساخت این مبلغ رو برای یه دو نه نوش خرج نکرد

    • ناشناس

      برزیل انگلیس استاد فوتبال همچین بریز بپاشی نمیکنن برای یه بازسازی

    • ناشناس

      حتما باید یکی اون عکس رو میگرفت با بتن ها ی شکسته تا یکی کاری کنه اونم این قیمت سنگین چرا

    • ناشناس

      بانک دی بانک ملی جهاد کشورزی اختلاس نکنند سه هزار پنج هزار میلیارد تومن یازده میلیون دلار جاش ورزشگاه بسازند

    • الف دال

      انشالله خرج استادیوم آزادی بشه

      نه هزینه عیش ونوش یه عده مرفه بی درد
      واسه مردم ریال ریال حساب میکنند وقتی پای منافع خودشون باشه میلیارد میلیارد

    • .

      کمترخرج تیم لنگ حکومتی کنید.ب ورزشگاه برسید

    • مهیار

      بی عرضه تر از قاجار

    • ناشناس

      بلد نیستن بازسازی هزار میلیارد میخوان چکار کنند دویست میلیون میدن پیمانکار دست بکشه رو صندلی ولش میکنن

    • ناشناس

      مجسمه فرودوسی رو شستن زدن داغونش کردن ولش کردن استادیوم که هیچی دیگه

    • ناشناس

      ورزشگاه آزادی رو شاه با 175میلیون تومان درست کرد حالا هزار میلیارد برای تعمیر میخواد چقدر پول ایران بی ارزش شده و چقدر دزد زیاد

    • دیوانه

      انهایی که عصبانی می شومدازمقایسه بادوران پهلوی توجه دارندکل دهکده المپیک باامکانات ان زمان سه ساله ساخته شدواما ه بهره برداری وایران قهرمان المپیک اسیایی شدشما سه ساله اگرجاروب کشیدیددهکده را معجزه کردید

    • ا ح

      درود بر شما ، نتیجه کار مهندسی و علمی همیشه موفق است، کاش هرچه سریعتر این اقدامات انجام بشه.

    • ناشناس

      اونایی که رو نظر ( اگه شاه بود با هزار میلیارد ... ) 15 تا منفی دادن، آیا نمیدونن که این ورزشگاه و یا خیلی از پروژه های عمرانی که انجام شده ، مربوط به زمان شاه هست؟؟؟

    • ناشناس

      چرا برای عراق خوب می‌سازند.

    • ناشناس

      تاهمین حالا ۴ بار کلی پول چاپیدن یکمی خرج شد باقیش هم رفت تو جیب اختلاس گران وگرنه یکبار اساسی و اصولی درست شده بود هر ۲سال اینجوری داستان درست نمیکردن هروقت ادم درست تو پست خودش بود شاید اوضاع درست بشه به این شکل بمونه فقط داغون تر میشه همه چیز ولاغیر چون دلسوزی نداریم فقط مال مفت و دل بیرحم میخورن اب هم روش

    • ناشناس

      مگرساخت یه ورزشگاه چقدرخرج برمیداره؟

    • پسر بختیاریmis

      شاه بیچاره

    • ناشناس

      هزار میلیارد تومان وزارت گشاورزی اختلاس شده است خوب بگیرید درست کنید کار ی ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج