جاباما
۱۲۲۶۶۸۹
۱ نظر
۷۸۹
۱ نظر
۷۸۹
پ

پشت مهدی تاج به کجا گرم است؟

فوتبال ایران که در ماه‌های اخیر بارها نشان داده قابلیت غافلگیری را به بهترین شکل ممکن دارد، روز گذشته دوباره جامعه مخاطبش را شوکه کرد.

روزنامه شرق: فوتبال ایران که در ماه‌های اخیر بارها نشان داده قابلیت غافلگیری را به بهترین شکل ممکن دارد، روز گذشته دوباره جامعه مخاطبش را شوکه کرد. این شگفتی مربوط به مبحث داغ این روزهای فوتبال یعنی ماندن و رفتن دراگان اسکوچیچ از تیم ملی نبود، بلکه موضوع عجیب‌تری است درباره ثبت‌نام مهدی تاج برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران که قرار است روز هشتم شهریور برگزار شود. تاج که پیش‌تر به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران و بعد از علی کفاشیان عهده‌دار مسائل فوتبالی شده بود، پس از افتضاحی که در ماجرای قرارداد مارک ویلموتس بلژیکی با فدراسیون فوتبال به بار آورد، از کارش استعفا داد. درباره استعفایش هم هنوز حرف و حدیث زیاد است؛ آن زمان و آن‌طور که فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای اعلام کرده بود مهدی تاج به دلیل مشکلات قلبی از ادامه مسیر در فدراسیون فوتبال سر باز زد.

می‌گفتند پزشکان توصیه کرده‌اند برای او استرس و هیجان فوتبال مضر است. جدایی نابهنگام مهدی تاج از فدراسیون فوتبال، آن‌هم در شرایطی که پیش از آن به هر دری زده بود تا صندلی‌اش را حفظ کند، برای بسیاری باورنکردنی بود. البته که مهدی تاج مشکل قلبی داشت و حتی در یکی، دو نوبت به ویژه زمانی که تیم ملی ایران راهی اردوی ترکیه شده بود، در بیمارستان بستری هم شد، ولی او با وجود بستری‌شدن باز هم ترجیح داد صندلی ریاست فدراسیون را سفت بچسبد و آن را به فرد دیگری واگذار نکند. فدراسیون او ولی روز به روز وارد حواشی بیشتری شد تا اینکه ماجرای «ویلموتس‌گیت» مطرح و مشخص شد که مجموعه فدراسیون تاج، درباره رقم قرارداد مربی بلژیکی واقعیت را نگفته است. بعد از آن هم که داستان شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران داغ شد و پرونده تقاضای غرامت هنگفت این مرد بلژیکی از فدراسیون فوتبال ایران همچنان باز است.

ولی داستان حضور ویلموتس در تیم ملی بیش از غرامت احتمالی او، مهدی تاج را زیر ذره‌بین برد؛ شایعه شد که تاج، با سفارش یکی از «آقازاده‌ها»، ویلموتس را به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی کرده است. در چنین فضایی که هر روز شایعات قوت بیشتری می‌گرفتند، مهدی تاج ترجیح داد عطای صندلی ریاست را به لقایش ببخشد. او به دلیل بیماری قلبی از کارش در فدراسیون فوتبال ایران استعفا داد و حیدر بهاروند به‌عنوان سرپرست موقت، عهده‌دار امور شد. با این حال، طولی نکشید که مخالفان مهدی تاج، قلب‌درد او را بهانه توصیف کرده و این موضوع را حربه رئیس سابق برای فرار از جریمه‌های احتمالی عنوان کردند.

رضا جلالی، داوطلب وقت انتخابات فدراسیون فوتبال که موفق به اخذ ۱۰ امضا از مجمع فدراسیون فوتبال برای ورود به مرحله تأیید صلاحیت‌ها نشد، در گفت‌وگو با ایسنا ادعاهای مهمی درباره مهدی تاج مطرح کرد: «افکار عمومی می‌پرسند که چرا اجازه ندادیم مهدی تاج تا انتها در فوتبال ریاست کند. آیا علت فقط بیماری بود؟ نباید سکوت کنیم... ناگفته‌های زیادی درباره ویلموتس دارم؛ اما فعلا نمی‌خواهم مطرح کنم. یکی از دلایلی که باعث شد دستگاه نظارتی، رئیس فدراسیون فوتبال را خانه‌نشین کند، نقش آقازاده‌ها در قرارداد ویلموتس است. الان به‌ خاطر اینکه... بیرون نیاید، بیماری را بهانه کردند».

آن زمان شایعات حاکی از این بود که یکی از نزدیکان فدراسیون که آقازاده ورزشی است، در بستن قرارداد ترکمانچای‌گونه مارک ویلموتس دخیل بوده و برای این مربی قراردادی نزدیک به ۷.۵ میلیون یورو برای سه سال بسته است! رقمی عجیب‌وغریب که در حدواندازه‌های مردی مانند مارک ویلموتس نبود. با راه‌افتادن این شایعات بود که نمایندگان مجلس، وزیر وقت ورزش را برای توضیح این قرارداد خواستند. وزیر هم که نمی‌خواست بیش‌از‌این تحت فشار قرار بگیرد، دست مهدی تاج را گرفت و به مجلس رفتند. در آن جلسه مشخص شد شایعاتی که درباره قرارداد ویلموتس مطرح شده، درست است و وزیر توجیه زیادی برای کار مهدی تاج نداشت.

شاهکار مهدی تاج در «ویلموتس‌گیت» به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چون او برای پرداختن قسط اول مارک ویلموتس هم مجبور شد دو میلیون یورو از «شستا» قرض بگیرد. این دو میلیون یورو نهایتا داغ سنگینی بر دل فوتبال گذاشت؛ چون تاج و مجموعه‌اش در زمان مقرر نتوانستند آن را پس دهند و سپس شستا با اقدام قضائی موفق شد ساختمان فدراسیون فوتبال را هم از آنِ خودش کند. به واقع مهدی تاج نه‌تنها در پرونده ویلموتس کلی سؤال به جا گذاشت؛ بلکه ساختمان فدراسیون فوتبال ایران را هم به باد داد.

مجموعه این اتفاقات باعث شد نهادهای مختلف از ‌جمله سازمان بازرسی هم وارد گود شده و وعده دهند «به‌سرعت» به تخلفات افرادی که در پرونده ویلموتس نقش داشته‌اند، رسیدگی خواهند کرد. آنها خیلی زود مقصران را هم معرفی کردند که اتفاقا نام مهدی تاج هم در بین آنها دیده می‌شد؛ اما مسئله مثل بسیاری دیگر از امور در ایران، مشمول گذر زمان شد و هنوز مشخص نیست پیگیری نهادهای بازرسی درباره «ویلموتس‌گیت» به کجا کشیده است. آن زمان سازمان بازرسی نقش مهدی تاج و تیم همراهش در گرفتاری‌های مالی گسترده برای فوتبال ایران را برجسته دانست و وعده داد به این پرونده پرابهام و احتمال فسادهای رخ‌داده در آن رسیدگی می‌کند. حتی شایعه شد که بخشی از اموال این افراد توقیف شده و آنها ممنوع‌الخروج هم شده‌اند؛ شایعاتی که هرگز صحت‌وسقم آنها مشخص نشد.

قلب مهدی تاج خوب شده  است؛ ولی...

حالا و با توجه به آنکه مهدی تاج، بعد از همه ماجراهایی که در فوتبال ایران پشت سر گذاشته، دوباره سودای ریاست بر فدراسیون فوتبال ایران را دارد، ابهامات موجود افزایش می‌یابد. پرسش‌های فراوانی در‌این‌بین مطرح می‌شود که عمده‌ترین آنها مربوط به وضعیت سلامتی اوست؛ آیا قلب مهدی تاج فقط در موارد خاصی درد می‌گیرد؟ این فوتبال که مانند گذشته است و استرسش کم نشده هیچ، بیشتر هم شده است؛ پس چطور است که تاج در فضای آرام‌تر گذشته به دلیل درد قلب، استعفایش را نوشته و عنوان کرده هیجانات فوتبال برایش خوب نیست؛ ولی اکنون با فضای آشفته حال حاضر سلامتی بیشتری پیدا کرده است!

مورد دیگری که در‌این‌بین باید جوابی درخور برایش جست، این است که پشت مهدی تاج به کجا گرم است؟ او در پرونده قرارداد با مارک ویلموتس و از‌دست‌رفتن ساختمان فدراسیون فوتبال متهم شماره یک است و حتی یکی، دو نهاد از‌ جمله نهاد بازرسی هم نقش او را پررنگ دانسته و خواستار رسیدگی به اتهامات و درنظر‌گرفتن جریمه‌های احتمالی برای او شده است؛ چه کسی پشت مهدی تاج است که نه‌تنها پاسخی از او برای اتفاقات گذشته نخواسته و توبیخی برایش در نظر نگرفته؛ بلکه تشویقش کرده‌اند که دوباره برای ریاست فدراسیون فوتبال ایران اقدام کند؟ بعید است اگر پشت او به جایی گرم نبود، قلبش به این زودی‌ها خوب می‌شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      آقای اسکوچیچ متشکریم...

      بیمعرفتی را به پای ملت نجیب و شریف ایران ننویس..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج