۱۲۳۶۹۹۳
۲۳۵
۲۳۵
پ

چرا لژیونرها به خانه برمی‌گردند؟

پیام نیازمند تازه‌ترین لژیونری است که قید بازی در خارج از کشور را زد و به فوتبال ایران برگشت. سپاهان در یک نقل‌و‌انتقال غافلگیرکننده و بدون هیاهو موفق شد این ملی‌پوش را از پرتغال به اصفهان برگرداند. نیازمند سال گذشته پس از عملکرد عالی با پیراهن سپاهان، با انگیزه درخشش در اروپا به تیم پورتیموننسه پرتغال پیوست

روزنامه شرق: پیام نیازمند تازه‌ترین لژیونری است که قید بازی در خارج از کشور را زد و به فوتبال ایران برگشت. سپاهان در یک نقل‌و‌انتقال غافلگیرکننده و بدون هیاهو موفق شد این ملی‌پوش را از پرتغال به اصفهان برگرداند. نیازمند سال گذشته پس از عملکرد عالی با پیراهن سپاهان، با انگیزه درخشش در اروپا به تیم پورتیموننسه پرتغال پیوست. او اما نتوانست روزهای خوبی را در لیگ پرتغال بگذراند و همواره یک بازیکن نیمکت‌نشین در تیم پورتیموننسه بود و همین مسئله باعث شد تا حضور در اردوهای تیم ملی را هم از دست بدهد. در آغاز نقل‌وانتقالات تابستانی، گمانه‌زنی‌هایی درباره بازگشت نیازمند به لیگ ایران و پیوستن به فولاد خوزستان مطرح بود، اما این اتفاق رخ نداد. نیازمند ترجیح داد به تیمی برگردد که در آن شکوفا شده بود.

وداع با لژیونر‌شدن

پیام نیازمند تنها بازیکنی نیست که در این تابستان از خارج از کشور به ایران برمی‌گردد. در این فصل در اکثر تیم های مدعی، بازیکنانی دیده می‌شوند که در چنین مسیری حرکت کردند. استقلال، مدافع عنوان قهرمانی در هفته گذشته دو خرید پر‌‌سروصدا از خارج کشور داشت؛ محمد محبی، از پرتغال راهی استقلال شد و مهدی قایدی، ستاره آبی‌ها هم پس از یک فصل تقریبا ناموفق در امارات، دوباره پیراهن تیم استقلال را بر تن کرده است. این دو بازیکن تنها شکارهای ایرانی استقلال از خارج از کشور نیستند؛ کاوه رضایی نیز پیش از این از بلژیک به استقلال آمده بود. به نظر می‌رسد استقلال در روزهای آینده نقشه‌هایی برای خرید یکی، دو لژیونر دیگر هم داشته باشد.

پرسپولیس اولین تیمی در این فصل بود که لژیونر خرید. علیرضا بیرانوند پس از یک تجربه نسبتا ناموفق در اروپا، دوباره به جمع قرمزها بازگشت تا دروازه این تیم را تضمین کند. مرتضی پورعلی‌گنجی هم پس از بازی در چین حالا به عضویت پرسپولیس درآمده است. فولاد دیگر مدعی‌ای است که در خرید لژیونر خوب عمل کرد؛ اشکان دژاگه خرید شایان توجه جواد نکونام بود. فرشید اسماعیلی نیز پس از حضور در امارات به فولاد پیوست، هرچند به دلیل مصدومیت شدید قادر به همراهی تیمش نیست.

علی قربانی هم خرید فولاد از لیگ جمهوری آذربایجان بود. تراکتور که پیش از این با خرید مسعود شجاعی، احسان حاج‌صفی و اشکان دژاگه فوتبال ایران را به لرزه در‌آورده بود، این بار هم چند لژیونر را در سبد خرید خود قرار داد؛ حجت حق‌وردی از لیگ جمهوری آذربایجان جدا شد و به تراکتور آمد و احتمال خریدهای دیگر هم وجود دارد. همچنان احتمال حضور سعید عزت‌اللهی، علی کریمی، مهرداد و میلاد محمدی، محمد نادری و کریم انصاری‌فرد نیز در لیگ ایران وجود دارد.

حضور در جام جهانی، انگیزه اصلی

علیرضا بیرانوند، مهدی قایدی، پیام نیازمند، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمد محبی و کاوه رضایی مهم‌ترین بازیکنانی بودند که با هدف حضور در فهرست نهایی تیم ملی برای حضور در جام جهانی قطر و سفر به دوحه به لیگ ایران بازگشتند. بیرانوند در مقطعی پیراهن شماره یک تیم ملی را به امیر عابدزاده واگذار کرد. او رقبای سرسختی همچون امیر عابدزاده و حسین حسینی مقابل خود دارد و می‌داند حضور موفق در پرسپولیس و فشار هواداران می‌تواند ثابت بازی‌کردن در جام جهانی را برای او تضمین کند. پیام نیازمند نیز می‌داند برای اینکه یکی از سه دروازه‌بان ایران در جام جهانی 2022 باشد، به درخشش دوباره نیاز دارد و با نیمکت‌نشینی در اروپا به هدفش نمی‌رسد.

پورعلی‌گنجی برای بازگشت به دفاع تیم ملی، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان را در کنار مجید حسینی در مقابل می‌بیند. بازی و درخشش در پرسپولیس می‌تواند یک برگ برنده برای او باشد. مهدی قایدی، کاوه رضایی و محمد محبی نیز برای حضور در فهرست نهایی باید با مهاجمان آماده تیم ملی رقابت کنند و با نیمکت‌‌نشینی در خارج از کشور هیچ شانسی برای حضور در جام جهانی پیدا نمی‌کردند. حضور موفق در لیگ ایران و درخشش جلوی چشم هواداران می‌تواند سرمربی تیم ملی را متقاعد کند تا نظر ویژه‌ای به این بازیکنان داشته باشد.

دستمزدهای نجومی

حضور در جام جهانی تنها انگیزه بازگشت از اروپا یا لیگ‌های کشورهای عربی محسوب نمی‌شود. برخی از بازیکنانی که از خارج از کشور به ایران برگشتند، مانند اشکان دژاگه، حجت حق‌وردی، فرشید اسماعیلی، علی‌ قربانی و... هیچ شانسی برای حضور در فهرست تیم ملی ندارند یا حداقل شانس‌شان بسیار کم است. هدف اصلی این بازیکنان انگیزه مالی است. باشگاه‌های لیگ‌برتری این فصل ارقام عجیب‌و‌غریبی به بازیکنان خود پرداخت می‌کنند و بازیکنان شاخص لیگ ایران دستمزدی بین 15 تا 25 میلیارد تومان دارند. بدون شک در کشورهایی مانند یونان و پرتغال حتی یک‌سوم این پول هم به بازیکنان پرداخت نمی‌شود. هم‌اکنون برخی بازیکنان ایرانی در لیگ ایران دستمزدی حدود 700 هزار دلار دارند؛ این بازیکنان اگر به فوتبال اروپا منتقل شوند، در نهایت دستمزدی 150 هزار دلاری خواهند داشت و همین تفاوت دستمزد باعث شده تا برخی بازیکنان قید دستمزدهای حدود صد هزار دلاری را بزنند و برای درآمد بیشتر در مسیر لژیونر‌شدن دنده‌عقب بگیرند.

پدیده بازگشت لژیونرها به فوتبال ایران از یک طرف باعث باکیفیت‌‌شدن لیگ کشور می‌شود، اما این موضوع انتقادهایی نیز به همراه دارد. برخی کارشناسان معتقدند حضور در لیگ‌های اروپایی در نهایت باعث پیشرفت بازیکن می‌شود و بهتر است بازیکنان رقابت در اروپا را به بازی و پول در‌آوردن در ایران ترجیح دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج