اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۳۸۸۳۹
۲۳۶
۲۳۶
پ

بررسی دلایل موفقیت توپچی‌ها با آرتتا

۴بازی و ۴ برد توپچی‌ها را صدرنشین فعلی لیگ‌برتر جزیره کرده است؛ اتفاقی که شاید بسیاری از هواداران آنها درحضور رقبای سرسختی چون منچسترسیتی، لیورپول و چلسی انتظار آن را نداشتند اما تیم آماده میکل آرتتا به‌خوبی توانسته ۴ حریف ابتدایی خود در این فصل را شکست دهد و صدر جدول را تصاحب کند.

فرهیختگان: ۴بازی و ۴ برد توپچی‌ها را صدرنشین فعلی لیگ‌برتر جزیره کرده است؛ اتفاقی که شاید بسیاری از هواداران آنها درحضور رقبای سرسختی چون منچسترسیتی، لیورپول و چلسی انتظار آن را نداشتند اما تیم آماده میکل آرتتا به‌خوبی توانسته ۴ حریف ابتدایی خود در این فصل را شکست دهد و صدر جدول را تصاحب کند. آرسنال در دوران مربیگری آرسن‌ونگر مدت‌ها رقیب اصلی منچستریونایتد برای فتح لیگ‌برتر بود اما به‌تدریج و به‌خصوص در دو دهه اخیر کمتر توانسته توفیقی در رقابت‌های لیگ کسب کند. آخرین قهرمانی آنها در لیگ جزیره به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد که با رکوردی تاریخی و بدون شکست جام قهرمانی را بالای سر بردند و پس از آن تنها در جام‌حذفی موفق به کسب عنوان قهرمانی شده‌اند.

حالا با دور جدید جوانگرایی در این تیم که نه‌تنها بین بازیکنان بلکه روی نیمکت این تیم رخ داده است شاهد عملکردی متفاوت از توپچی‌ها هستیم و این امیدواری بین هواداران ایجاد شده که حسرت ۱۹ ساله این تیم برای فتح لیگ در پایان این فصل شکسته شود. تیمی که تنها دو بازیکن ۳۰ ساله در ترکیب خود دارد و سایر نفرات تیم هنوز به دهه چهارم زندگی خود نرسیده‌اند که اگرچه از یک‌سو این جوانگرایی و استفاده از بازیکنان مستعد و آینده‌دار می‌تواند باشگاه‌ را برای سال‌ها از این نظر بیمه کند اما از طرف دیگر کمبود تجربه در تیم می‌تواند برای آنها مشکل‌ساز شده و درمواقع حساس به ضرر آنها تمام شود. همان اتفاقی که در اواخر فصل قبل برای این تیم رخ داد و درحالی که بالاتر از تاتنهام در رتبه چهارم جدول قرار داشتند با لغزش در هفته‌های پایانی سهمیه لیگ قهرمانان را از دست دادند.

اعتقاد به ستاره‌های جوان

با پایان حضور 22 ساله ونگر روی نیمکت این تیم، اونای امری جانشین او شد اما مربی اسپانیایی با وجود درصد برد نسبتا خوبی که در این تیم داشت به‌دلیل برخی نتایج ضعیف از سمتش برکنار شد و از دسامبر سال 2019 آرتتای جوان که پیش از آن تنها سابقه دستیاری پپ گواردیولا در منچسترسیتی را داشت، هدایت تیم را برعهده گرفت. البته سه سال درکنار گواردیولا بودن دنیایی از تجربه را دراختیار هافبک سابق آرسنال قرار داد و او در آستانه 38 سالگی هدایت تیمی را برعهده گرفت که با مشکلات زیادی روبه‌رو بود. با این حال این مربی جوان در دو فصل اخیر نشان داده انتخاب خوبی برای این باشگاه بوده و در این مدت با خریدهای هوشمندانه خود به‌خوبی تیم را به جمع مدعیان لیگ برتر برگردانده است.

او در نخستین تابستانی که هدایت تیم را برعهده داشت به‌سراغ تقویت خط میانی تیمش رفت و با اضافه‌کردن توماس پارتی و مارتین اودگارد تلاش کرد تا در میانه میدان وضعیت بهتری پیدا کند. گابریل برزیلی نیز دیگر خرید او در خط دفاعی بود. سال قبل هم آرتتا وقتی ضعف شدید در خط دفاعی تیمش را دید و به‌خصوص وقتی درون دروازه برند لنو آلمانی نتوانست نمایش مطمئنی ارائه کند، آرون رمسدال را خرید که در ترکیب این تیم عملکرد بسیار خوبی داشته است. بن وایت و تاکهیرو تومیاسو هم دیگر خریدهای او در خط دفاعی بودند. به این ترتیب شرایط تیم به‌مراتب بهتر شد اما آنها هنوز برای رقابت با تیم‌های قدرتمند لیگ جزیره نیاز به نفرات تازه‌ای داشتند.

جدایی نفراتی چون پیر امریک اوبامیانگ، الکساندر لاکازت و نیکولاس په‌‌په که این آخری گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه بود در یک‌سال اخیر می‌توانست خط حمله این تیم را دچار مشکل کند اما آرتتا به‌جای توجه به نام‌ها ترجیح داد ستاره‌های افول‌کرده تیمش را از لیست خارج کند و به‌جای آنها خریدهای تازه‌ای انجام دهد. او در این تابستان سه خرید مهم داشت که شاید بهترین آنها تا اینجا گابریل ژسوس برزیلی بود که در سیتی بیشتر زیرسایه سرخیو آگرو قرار داشت و با حضور هالند در این تیم ترجیح داد راهی تیم جدیدی شود. این ستاره برزیلی از زمان حضورش در آرسنال در گلزنی عملکرد بسیار خوبی داشته و به این ترتیب نگرانی‌ها بابت خط حمله تا حد زیادی از بین رفته است.

فابیو ویرا (پورتو) و اولکساندر زینچنکو دیگر خریدهای مهم توپچی‌ها در این فصل بودند و نکته جالب اینکه درطول دو فصل اخیر آنها تنها یک بازیکن بالای 26 سال را به ترکیب تیم خود اضافه کرده‌اند. مت ترنر، گلر آمریکایی تنها بازیکنی است که با 28 سال سن در این تابستان به‌عنوان دروازه‌بان ذخیره راهی این تیم شده و سایر خریدهای آرتتا زیر 26 سال هستند که این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که او به‌دنبال ساختن تیمی جوان و آینده‌دار برای باشگاه است.

آماری نزدیک به کلوپ

اوضاع برای توپچی‌ها در این مقطع از فصل نمی‌توانست بهتر از این باشد و آنها این هفته هم با کامبک برابر فولام به چهارمین برد پیاپی خود دست یافتند تا برای سومین‌بار در تاریخ لیگ برتر بتوانند هر 4 بازی ابتدایی خود را با برد پشت‌سر بگذارند. آنها در فصل 04-2003 برای نخستین‌بار موفق به انجام این کار شدند که درنهایت با قهرمانی تاریخی و بدون شکست فصل را به پایان بردند. سال بعد هم چنین شروعی را تجربه کردند که این‌بار نایب‌قهرمان شدند و حالا از همین ابتدای فصل با این نمایش عالی صحبت از قهرمانی این تیم مطرح شده است. البته خود آرتتا معتقد است که الان برای بحث در این‌باره خیلی زود است و آنها یک ماراتن بسیار طولانی را در پیش دارند. با این حال عملکرد تیم در این 4 هفته هواداران را بسیار خوشبین کرده است.

مربی اسپانیایی به وضوح درحال بهتر‌کردن شرایط تیم است و اگر ناکامی‌اش در رساندن تیم به لیگ قهرمانان در فصول اخیر را نادیده بگیریم درطول سه سالی که هدایت تیم را برعهده داشته روند رو به رشدی را تجربه کرده است. دیدار برابر فولام صدمین حضور او روی نیمکت تیم بود و مقایسه 50 بازی اول و دوم او به‌خوبی نشان می‌دهد که آرسنال تا چه حد توانسته خود را بالا بکشد. او در 50 بازی اول 75 امتیاز و در 50 بازی بعدی 100 امتیاز گرفته است و جالب اینکه یورگن کلوپ در 100 بازی ابتدایی‌اش در لیورپول تنها یک برد بیشتر از او به دست آورده است. اما مهم‌ترین کاری که او در این مدت برای تیمش کرده چه بوده که توانسته تیم را به این وضعیت متفاوت برساند؟

شاید مهم‌ترین کار او بهترکردن شرایط روحی و ‌انگیزشی بازیکنان است که باعث شده تا آنها اعتمادبه‌نفس به‌مراتب بهتری پیدا کنند. پس از بازی این هفته بوکایو ساکا، وینگر ملی‌پوش این تیم به خبرنگاران گفت: «ما در هر مسابقه تشنه برد هستیم و تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا به سه امتیاز بازی برسیم. ما می‌خواهیم در تمام طول فصل این روحیه خود را حفظ کنیم و البته می‌دانیم که لیگ برتر رقابت بسیار سختی است اما فقط به‌دنبال این هستیم که روی بازی بعدی خود تمرکز کرده و به چیز دیگری فکر نکنیم.» صحبت‌های این ستاره جوان به‌خوبی گویای تاثیرگذاری سرمربی جوان تیم در این مدت است.

آلن اسمیت، مهاجم سابق این تیم نیز معتقد است این خودباوری می‌تواند زمینه بهترشدن تیم را فراهم کند: «شاید تیم شروع سختی در لیگ نداشته و رقبای آنها خیلی قوی نبوده‌اند اما آنها بازهم کم‌اشتباه ظاهر شدند و عملکرد خوبی داشتند. آنها درحال حاضر به‌خوبی مهیای بازی‌های سخت‌تر شده‌اند و اعتمادبه‌نفس خوبی به دست آورده‌اند. بازیکنان و سرمربی تیم به‌خوبی از اشتباهات فصل قبل درس گرفته‌اند و تا اینجا نشان داده‌اند که می‌خواهند فصلی متفاوت و بهتر را رقم بزنند.»

این خودباوری در دیدار برابر فولام به‌خوبی خود را نشان داد. وقتی که تیم با اشتباه گابریل، مدافع خود از حریف عقب افتاد آنها ناامید نشدند و درنهایت همین گابریل بود که گل دوم تیمش را زد و آنها 3 امتیاز این بازی حساس را تصاحب کردند. او می‌گوید: «وقتی اشتباهم باعث گل حریف شد من سرم پایین بود اما برادرانم در تیم از من خواستند آن را فراموش کرده و به بازی ادامه دهم. آنها به من کمک کردند تا دوباره بتوانم به شرایط خوبم برگردم و درنهایت با یک گل اشتباهم را جبران کردم.»

نقش پررنگ هواداران

آرتتا به خوبی توانسته در این مدت ذهنیت بازیکنانش را تغییر دهد و فرهنگ تازه‌ای را در این باشگاه ایجاد کند. این تغییرات مثبت سبب شده برخلاف گذشته آنها پرنوسان نبوده و در ابتدای مسابقات با قدرت کار را آغاز کنند. شاید مدت‌ها بود که از آرسنال چنین نمایش خوبی دیده نشده بود و بازیکنان با این ‌انگیزه بالا در زمین حاضر نشده بودند. البته تاثیر حضور تماشاگران را نیز نباید نادیده گرفت و آنها هم به‌خوبی از تیم جوان و باانگیزه خود حمایت می‌کنند. آرتتا درباره نقش آنها و اعتمادبه‌نفسی که به بازیکنان می‌دهند، می‌گوید: «واقعا آنها تاثیر بسیار زیادی در نتایج اخیر ما داشته‌اند. بردن در چنین مسابقه‌ای که بدون کمک آنها شاید ممکن نبود. ما با یک اشتباه از حریف عقب افتادیم اما آنها دست از حمایت برنداشتند و ارتباط خوب بازیکنان با آنها درنهایت باعث برد ما شد.»

البته نباید فراموش کرد که فصل تازه شروع شده و آنها هنوز با حریفان مهم خود روبه‌رو نشده‌اند تا عیار واقعی تیم آرتتا مشخص شود. آنها هفته بعد به مصاف استون‌ویلا می‌روند و شاید پس از دیدار هفته ششم برابر منچستریونایتد بهتر بتوان درباره وضعیت آنها در این فصل اظهارنظر کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج