۱۲۴۲۳۶۲
۳۶۳
۳۶۳
پ

بدون دانستن این نکات به جام جهانی نروید!

کشور قطر با وجود همه جاذبه‌های توریستی اما به خاطر قوانین خاص داخلی شرایط سختی را برای مسافران جام جهانی ایجاد خواهد کرد.

شهروندآنلاین: در فاصله ۷۱ روز تا شروع جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال از حالا برای حضور در این کشور و تماشای برخی مسابقات برنامه‌ریزی کرده‌اند. بسیاری از هواداران فوتبال در ایران نیز با خرید تورهای جام جهانی ویا برنامه ریزی برای سفرهای لحظه آخری قصد دارند به دوحه سفر کنند و حداقل بازی های تیم ملی ایران مقابل انگلیس،‌آمریکا و ولز را به تماشا بنشینند.

بدون تردید لذت حضور در جام جهانی موضوعی است که هر علاقه‌مند به فوتبالی دوست دارد آن را تجربه کند. در ایران هم این شوق و شور وجود دارد و طبیعتا با توجه به نزدیکی ایران و قطر مسافران زیادی از کشور ما برای تماشای جام جهانی به دوحه می‌روند.

سفر به قطر اما مشقت‌های زیادی دارد که می‌تواند برای توریست‌ها شرایط سختی را رقم بزند. قوانین خاص داخلی در این کشور می‌تواند این جام جهانی را با سایر تورنمنت های گذشته برای توریست ها دشوار تلقی کند.

هزینه‌های سرسام آور اقامت چندروزه

بدون تردید دردناک ترین موضوع برای سفر به کشور قطر هزینه های بسیار بالا در این کشور است. در دوحه شما راه بروید باید پول خرج کنید و این مساله برای بسیاری از مردم در تمام دنیا غیرقابل کنترل به نظر می‌رسد. درباره قیمت‌ سرسام‌آور تورهای جام جهانی از ایران بارها و بارها شنیده اید اما بد نیست از هزینه های جانبی و داخلی حضور در دوحه هم بدانید.

به عنوان مثال در کشور قطر یک بطری آب معدنی حدود یک دلار هزینه دارد؛ اگر بخواهید یک وعده غذایی را در یک رستوران متوسط سپری کنید، حدود ۲۰۰ دلار برای هر نفر باید از پول‌هایتان را بدهید. این هزینه های زیاد باعث شده تا بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال قید حضور در جام جهانی را بزنند اما آنهایی که قطر را برای سفر در اواخر پاییز انتخاب کرده‌اند، باید موضوعات را بدانند.

در روزهای باقیمانده عربی یاد بگیرید!

زبان مردم قطر عربی است. اگرچه بسیاری از جوانان کشور قطر چند سالی است برای برقراری ارتباط با توریست ها به یادگیری انگلیسی پرداخته اند اما شما در بسیاری از بخش ها مردمانی را می‌بینید که سن و سالی از آنها گذشته و فقط عربی بلد هستند؛ پس اگر می‌خواهید راحت با مردم قطر ارتباط بگیرید باید عربی و حداقل واژه ها و عبارت کلیدی را یاد بگیرید. در دوحه برخی افراد هم فارسی بلد هستند اما تعداد آنها زیاد نیست.

به فکر جایگزین واتس‌اپ باشید

اپلیکیشن واتس‌اپ در ایران یک راه ارتباطی مناسب شناخته می‌شود؛ بسیاری از مردم از این راه برای تلفن زدن یا پیام رساندن استفاده می‌کنند. در قطر اما بخش تماس این اپلیکیشن با اختلال های زیادی مواجه است و دلیل آن هم بومی سازی ای است که دولت قطر برای مردم در بحث ارتباطات در نظر گرفته است.

از این رو از قطر نمی‌توانید با واتس‌اپ ارتباط تصویری و صوتی مناسب برقرار کنید و قبل از سفر یک اپلیکیشن پیام رسان مناسب را پیدا کرده وروی گوشی تلفن خود نصیب کنید.

کتاب‌های مذهبی به دوحه نبرید

اکثر مسافران جام جهانی ترجیح می‌دهند از طریق خرید بلیط قطر و با هواپیما به قطر سفر کنند، اما بد نیست بدانید که ورود برخی وسایل به قطر ممنوع است ودر فرودگاه دوحه آن وسایل از شما گرفته می‌شود! از جمله این موارد می‌توان به انواع نوشیدنی‌های غیر اسلامی، هرگونه مواد مخدر و کتاب‌های مذهبی اشاره کرد. جالب است بدانید که به همراه داشتن کتاب‌های مذهبی و یا تخطی از قوانین عدم ورود کالاهای ممنوعه به این کشور می‌تواند منجر به اعمال جرایم مالی هنگفت و در برخی موارد بازداشت از سوی اداره پلیس آن کشور شود.

انداختن زباله و آب دهان در خیابان ۲۰۰ میلیون جریمه دارد!

یکی از قوانینی که در سرتاسر شهرهای کشور قطر به طرز سرسختانه‌ای اجرا می‌شود مربوط به رعایت اصول بهداشتی در مراکز و معابر عمومی است. در این کشور عدم رعایت نظافت در خیابان‌ها تخلف از قانون تلقی می‌شود و متخلف به تشخیص مراجع رسمی باید جریمه‌های نقدی بالغ بر ۲۵ هزار ریال قطری(با نرخ کنونی ارز حدودا ۲۰۰ میلیون تومان) را متحمل شود و حتی ممکن است به تحمل زندان نیز محکوم شود. بنابراین به همه گردشگران توصیه می‌کنیم در هنگام تردد و گشت و گذار در فضاهای شهری این کشور از انداختن زباله در پارک یا خیابان، پرتاب کردن آب دهان بر روی زمین و اعمال مشابه آن به شدت خودداری کنند.

بدون دانستن این نکات به جام جهانی نروید!

در قطر حمل و نقل چگونه است؟

سیستم حمل و نقل در کشور قطر با توجه به فاصله کوتاه میان مبدا تا مقصدهای مختلف، بسیار قدرتمند و مدرن است. در این کشور شما همه نوع وسایل ارتباطی وجود دارد که بهترین کیفیت را ارائه می دهند اما این موضوع هم با توجه به هزینه اش شرایطی سخت را برای حاضران در جام جهانی رقم خواهد زد. در قطر نیز تاکسی‌های شهری با کرایه‌ای نسبتا ارزان در دسترس هستند تا گردشگران و مسافران را در نقاط مختلف جا به جا کنند. به خاطر داشته باشید که در گذشته رنگ ماشین‌هایی که به عنوان تاکسی در خطوط شهری فعالیت می‌کردند نارنجی بود اما امروزه این ماشین‌ها به رنگ فیروزه‌ای هستند. کرایه تاکسی‌ها نیز شامل دو بخش است بخشی مربوط به هزینه ورود به تاکسی است که بسیار ارزان است و بخش اصلی کرایه نیز مربوط به مسافتی است که طی می‌شود که این مسافت از طریق دستگاه‌های تاکسی متر توسط راننده محاسبه می‌شود.

هزینه ورودی تاکسی‌ها در قطر حدود نیم یورو است و هر کیلومتر طی شده نیز نیم یورو محاسبه می‌شود. به عبارتی یک مسابقه 20 کیلومتری حدودا 10 یورو (با نرخ کنونی ارز حدود 300 هزار تومان) آب می‌خورد.

دیگر روش حمل و نقل در قطر تاکسی اینترنتی اوبر است. شاید بهترین روش هم برای جابه جایی در ایام جام جهانی همین باشد، چراکه نسبت به تاکسی‌های درون شهری هزینه شان ارزان‌تر است.برای استفاده از “اوبر” کافی است اپلیکیشن آن را نصب کنید و مانند اسنپ و تپسی از خدمات این شرکت استفاده کنید.

برای افرادی که هزینه بیشتری می‌توانند انجام بدهند تاکسی لیموزین در قطر فراوان است. همچنین برای هواداران فوتبال که توان مالی زیادی ندارند، قطری‌ها اتوبوس و مترو را پیشنهاد می‌کنند. کرایه اتوبوس و مترو نسبت به تاکسی در دوحه بسیار ارزان تر است و حدودا 15 درصد هزینه آن را شامل می‌شود اما از نظر زمانی و البته ایستگاه های متنوعی که دارد، ممکن است مسافران را دچار سردرگمی کند.

البته با توجه به مسافت های کوتاه در کل کشور قطر و شرایط جغرافیایی این کشور رفت و آمد در این کشور چندان مشکل نیست. اگرچه این موضوع نسبت به ایران هزینه بیشتری دارد اما در کل توریست ها می‌توانند با پرداخت هزینه ای خیلی راحت و در کوتاه ترین زمان ممکن جابه جا شوند.

حجاب را رعایت کنید، حتی شما دوست عزیز

اولین نکته‌ای که به عنوان یک گردشگر تازه وارد در سفر به کشور قطر باید مد نظر قرار داد این است که قطر کشور اسلامی است و همانند سایرکشورهای اسلامی در حوزه خلیج فارس، قوانین خاص و سرسختانه‌ای در خصوص حفظ حجاب و پوشش مناسب در اماکن عمومی دارد.

رعایت قوانینی که مبتنی بر رعایت شئونات اسلامی است هم در خصوص بانوان و هم در ارتباط با آقایان الزامی است. با توجه به نوع پوشش رسمی که در کشورمان وجود دارد، مسلما گردشگران ایرانی از قبل با این قوانین آشنا هستند و به راحتی از آن پیروی می‌کنند.

البته که شاید برای جام جهانی کمی سخت‌گیری ها در خصوص حجاب اسلامی برای گردشگران غیر مسلمان کمتر شود اما با توجه به اطلاعیه‌های صادر شده از سوی دولت قطر مشخص است که در جام جهانی نیز محدودیت های ویژه‌ای برای حفظ ارزش‌های اسلامی وجود دارد.

دولت قطر اعلام کرده که در ایام جام جهانی نیز فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه ها ممنوع است و فقط در برخی بخش های خاص نوشیدنی های غیرمجاز عرضه می‌شود و آن هم برای افراد غیر مسلمان است. به همین خاطر تخطی از قانون نیز می‌تواند جرایم سنگینی داشته باشد.

صرف نظر از نحوه پوشش ظاهری، عقاید دینی برای مردم این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و لازم است که گردشگران با هر نوع مذهب و عقیده‌ای به این عقاید دینی احترام بگذارند. گفتنی است تمسخر و بی احترامی به مذهب، پرچم و قومیت افراد به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و در کشور قطر بطور قانونی با آن برخورد می‌شود.

شب‌ها بدون استرس بیرون بروید

کشور قطر یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. اگرچه با توجه به حضور گردشگران بسیار برای جام جهانی ممکن است آمار جرم و جنایت در دوحه و سایر شهرها افزایش یابد، اما با توجه به تمهیدات ویژه پلیس قطر، اگر قصد حضور در جام جهانی را دارید، می‌توانید شب ها با خنک‌تر شدن هوا به بیرون بروید و در امنیت کامل از تماشای جاذبه‌های دیگر کشور قطر لذت ببرید.

قوانین فیفا را بخوانید و رعایت کنید

علاوه بر قوانین داخلی کشور قطر برای توریست‌ها، فدراسیون جهانی فوتبال برای تماشاگران جام‌جهانی همواره پروتکل هایی را تعیین می‌کند که تماشاگران ملزم به رعایت آن هستند. هر مسافری که برای تماشای جام جهانی به قطر می‌رود باید قوانین فیفا را رعایت کند که در غیر اینصورت با آن برخورد جدی خواهد شد.

قوانین فیفا هم در نوع خود قوانین سفت و سختی است که در صورت عدم رعایت می‌تواند جریمه ها و مجازات های سنگینی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال استعمال دخانیات در ورزشگاه های جام جهانی از سوی فیفا ممنوع شده، هر کس در هرجای ورزشگاه(حتی سرویس بهداشتی و به صورت مخفیانه) سیگار بکشد و ماموران متوجه شوند با جریمه ای سنگین مواجه خواهد شد. موارد دیگری نیز در کتابچه ای که فیفا در اختیارات تماشاگران جام جهانی قرار می‌دهد آمده است.

حتما آی‌دی کارت تهیه کنید

تماشاگرانی که به مسابقات جام جهانی می‌روند حتما باید از آی دی کارت فیفا استفاده کنند. قبل از سفر به قطر باید به سایت فیفا و بخش fan id card بروید و با تکمیل کردن ثبت‌نام در انتظار صدور کارت خود بمانید. بعد از ورود به دوحه به مراکزی که در سطح شهر تعبیه شده می‌روید و با دادن اطلاعات کاربری تان آی دی کارت خود را دریافت می‌کنید. جالب است بدانید حتی اگر بلیت مسابقات را خریداری کرده باشید اگر آی دی کارت تماشاگران را تهیه نکرده باشید اجازه حضور در ورزشگاه را ندارید.

اقلام ممنوعه به ورزشگاه نبرید

در همه جای دنیا ورود اقلام زیادی به داخل ورزشگاه‌ها ممنوع است. در جام جهانی نیز این سخت‌گیری ها بیشتر می‌شود. شما حق بردن اقلام ممنوعه به داخل ورزشگاه ها را نخواهید داشت. البته که صندوق امانات برای هر ورزشگاه تعبیه شده و اگر وسایلی غیرمجاز داشته باشید می‌توانید آن رادر صندوق جلوی در قرار بدهید اما طبیعتا با توجه به هدررفت وقت بهتر است که کمترین وسایل را با خود به ورزشگاه ببرید.

بدون دانستن این نکات به جام جهانی نروید!

سوغات چه چیزی بیاوریم؟

در نهایت ما ایرانی‌ها عادت داریم از سفر که برمی‌گردیم برای نزدیکان خود سوغات به همراه بیاورید. به عنوان پایتخت مروارید جهان مسلما سوغات اصلی کشور قطر جواهرات قیمتی محسوب می‌شوند که البته هزینه زیاد دارد. با این حال انواع ادویه‌جات محلی دوحه قطر، سرویس‌های قهوه خوری عربی، منسوجات از جمله پوشینه‌های سنتی و مصنوعات چوبی نیز به عنوان سوغاتی‌های این کشور ثروتمند بشمار می‌روند.

در ایام جام جهانی فروش عروسک های تورنمنت و البته توپ های فوتبال با طرح های مختلف هم داغ می‌شود که می‌توانید برای خانواده و آشنایان تهیه کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج