۱۲۴۴۵۲۰
۵۸۷
۵۸۷
پ

ماجرای ماستمالی یک دوپینگ در والیبال

دوره سی‌وششم لیگ برتر والیبال درحالی از ششم مهر آغاز خواهد شد که هنوز یک‌سری ابهامات در مورد رویدادهای دوره گذشته رفع نشده است.

فرهیختگان: دوره سی‌وششم لیگ برتر والیبال درحالی از ششم مهر آغاز خواهد شد که هنوز یک‌سری ابهامات در مورد رویدادهای دوره گذشته رفع نشده است. «فرهیختگان» دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در خبری اعلام کرد که در آزمایش دوپینگ یکی از والیبالیست‌های سرشناس اسبق تیم ملی که هنوز در رویداد باشگاهی به میدان می‌رود و جزء بازیکنان حاضر در رقابت‌های رویداد جام باشگاه‌های آسیا ۲۰۲۲ بود، اثری از یک ماده ممنوعه مخدر مشاهده ‌شده که همین موضوع باعث جنجال رسانه‌ای و گمانه‌زنی در مورد اسم بازیکن متخلف شد.

با تایید صحت خبر توسط فرزاد شارکی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ توقع می‌رفت اسم فرد خاطی و میزان محرومیت او مطابق روال گذشته توسط رسانه‌های رسمی اعلام شود اما در این مدت طبق شواهد و قرائن جزئیات پرونده اشاره‌شده مسکوت ماند و خبرهای بیشتری توسط مسئولان فدراسیون والیبال و ستاد مبارزه با دوپینگ بازگو نشد که همین موضوع شائبه فرق گذاشتن بین ملی‌پوش سابق و دیگر ورزشکاران را که به‌سختی تنبیه می‌شوند و در تمام رسانه‌ها اسامی‌شان مطرح می‌شود، زیاد کرده. برای پیگیری ماجرا با مسئولان مختلفی هم‌صحبت شدیم و مشخص شد که پنهان‌کاری رخ داده است.

توپ فدراسیون در زمین نادو

مهدی ابارشی که این روزها عهده‌دار مسند ریاست کمیته پزشکی فدراسیون والیبال است، دیگر مسئولی است که براساس جایگاهش می‌تواند زوایای این پرونده را بیش از روزهای گذشته مشخص کند. وی در مورد اتفاقات این پرونده به «فرهیختگان» گفت: «این موضوع را باید از نادو (ستاد ملی مبارزه با دوپینگ) بپرسید. چنین پرونده‌ای را من به‌خاطر ندارم. یک پرونده بود که 3، 4 ماه پیش بسته شد. من رئیس کمیته پزشکی فدراسیون والیبال هستم ولی معمولا اطلاعات از کانال فدراسیون پزشکی ورزشی که خودشان مسئول رسیدگی به پرونده‌ها هستند داده می‌شود، این موضوع جزء قوانین دوپینگ است. پرونده‌های دوپینگ محرمانه رسیدگی می‌شود و ما به‌عنوان نماینده فدراسیون در آن جلسات شرکت می‌کنیم و حق اطلاع‌رسانی نداریم. اگر اطلاع‌رسانی لازم باشد از سمت نادو یا همان فدراسیون پزشکی ورزشی انجام می‌گیرد. اگر موردی باشد معمولا روی سایت فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گذراند، این سایت ‌قسمتی دارد به‌عنوان لیست محرومان که اگر موردی باشد در آن قسمت درج می‌شود.»

مقاومت اولیه نادو برای شفاف‌سازی

خبرنگار «فرهیختگان» برای اطلاع از جزئیات بیشتر این پرونده سراغ قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ یعنی فرزاد شارکی رفت که طبق نشانه‌ها تنها شخصی است که در این ستاد حق صحبت کردن و مصاحبه را دارد. او در مورد این موضوع اینچنین گفت: «دوپینگ بازیکن مذکور تایید و بعد از پایان کار این پرونده ماده استفاده شده و جزئیات این پرونده توسط سایت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اعلام خواهد شد.»

شارکی درمورد صحبت‌های پیشین خود مبنی بر مشخص شدن سرنوشت این پرونده در 2 ماه که مدت بیشتری از آن گذشته است، اعلام کرد: «بررسی این پرونده یک بازه 6 ماهه است و هنوز بررسی پرونده تمام نشده است.»

پایان محرومیت قبل از اتمام بررسی پرونده؟!

مسئولان نادو درحالی مدعی شدند که پرونده والیبالیست مذکور درحال بررسی است که طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» والیبالیست اسبق تیم ملی -که آزمایش دوپینگش مثبت شد- محرومیتش تعیین و ظاهرا تمام هم شده است! بازیکن سرشناس تیم مدعی لیگ برتری این روزها به‌سختی مشغول آماده شدن برای فصل پیش رو لیگ برتر والیبال است و مطالب منتشرشده در صفحه مجازی باشگاهی که او در آن عضویت دارد بر این موضوع صحه می‌گذارد. براساس منطق و قانون با توجه به گفته‌های فرزاد شارکی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ مبنی‌بر اثبات دوپینگ این ورزشکار او باید تا زمان صدور رای قطعی در حالت تعلیق به سر برد اما وضعیت فعلی این بازیکن نامدار با قوانین در تناقض است. چطور می‌شود پرونده‌ای (طبق ادعای مدیران نادو) درحال بررسی باشد ولی حکمش قبلا صادر شده و محرومیت هم طی شده باشد؟

مقاومتی که شکست!

مجددا با فرزاد شارکی در مورد صدور حکم تعلیق موقت تماس گرفتیم و یادآور شدیم که خبرهایی شنیده‌ایم مبنی‌بر اینکه این والیبالیست فقط سه‌ماه محروم شده، آن هم در دوره‌ای که لیگ تعطیل بوده و ظاهرا محرومیتش هم رو به اتمام است. وی این بار به «فرهیختگان» گفت: «بله، ما حکم این ورزشکار را نیز داده‌ایم، منتها فعلا خبرش را اعلام نکرده‌ایم. این ورزشکار حکمش داده و محرومیتش مشخص شده است. اگر شما می‌بینید این فرد تمرین می‌کند به‌صورت مجاز این کار را انجام می‌دهد؛ منتها اطلاع‌رسانی‌اش یک مقدار عقب‌ افتاده که باید انجام دهیم وگرنه ما برای همه ورزشکاران اگر حکم تعلیق داشته باشد این حکم را می‌زنیم.»

شارکی درباره شایعات حاکی بر کوتاه‌مدت بودن محرومیت این ورزشکار گفت: «محرومیت او کوتاه‌مدت و 3 ماه بوده است و ما اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم؛ محرومیت او به پایان رسیده و جزئیات آن به‌زودی اعلام خواهد شد.»

چه کسی پاسخگوی این ماستمالی است؟

معمولا عرف است که ابتدا خبر دوپینگ ورزشکار اعلام می‌شود و از اعلام نامش خودداری می‌شود تا وقتی‌که به‌طور رسمی مورد تایید قرار بگیرد. در ادامه نام فرد دوپینگی رسانه‌ای شده و مدت زمان محرومیتش اعلام می‌شود. حال مشخص نیست چه فعل‌وانفعالاتی رخ داده که یک ورزشکار مطرح مرتکب دوپینگ می‌شود و بدون اینکه نام و مدت زمان محرومیتش به‌طور رسمی اعلام شود با یک محرومیت کوتاه‌مدت (که در دوره تعطیلی لیگ طی شده!) همه‌چیز ختم به خیر می‌شود و مسئولان هم بعد از پیگیری‌های «فرهیختگان» از اطلاع‌رسانی با تاخیر خبر می‌دهند!

کارشناس حقوقی: اسم ورزشکار باید بعد از صدور رای اعلام شود

بدون‌شک یکی از ابهامات پرونده این والیبالیست مطرح، اطلاع‌رسانی درمورد تخلف انجام‌شده بعد از اتمام دوران محرومیت است (البته تا زمان نگارش این گزارش خبری از اطلاع‌رسانی نشده بود اما احتمالا به‌زودی انجام می‌شود). یک کارشناس حوزه دوپینگ در ورزش در این مورد به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «محرومیت ورزشکاران حتما باید در سایت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اعلام شود، بعد از مشخص شدن دوپینگ یک ورزشکار کمیته بدوی و استیناف تشکیل می‌شود و بعد از صدور رای قطعی در استیناف اسم آن فرد روی سایت نهاد مبارزه با دوپینگ اعلام می‌شود، البته موارد خاصی هم داریم که خبر دوپینگ ورزشکار اعلام نشود و این موارد بسیار خاص است که برای مثال شامل ورزشکارانی می‌شود که متهم به دوپینگ هستند اما در نهایت پرونده‌شان به بحث برائت منتهی می‌شود و بعید می‌دانم ماجرای این ورزشکار در این مبحث بگنجد؛ چراکه ظاهرا نادو دوپینگش را تایید کرده و محرومیتش هم مشخص شده است.»

این کارشناس حقوقی ادامه داد: «اصولا قانون به این صورت است که اسم ورزشکار دوپینگی حتما باید منتشر شود، مگر اینکه آن نهاد توضیح دهد علت اعلام نکردن چیست ولی در 99 درصد موارد باید اسم ورزشکار روی سایت اعلام شود و نمی‌دانم چرا درخصوص این پرونده شفاف‌سازی صورت نگرفته است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج