۱۲۴۵۰۸۰
۳۲۰
۳۲۰
پ

عطایی: والیبال، فوتبال نیست

بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال از عملکرد خودش دفاع می‌کند و مدعی است به تحلیل‌های عامیانه توجهی ندارد

روزنامه همشهری: بهروز عطایی قبول دارد که تیمش در مسابقات قهرمانی جهان خوب نبود، با این حال، ایرادهایی را هم که منتقدان می‌گیرند، نمی‌پذیرد و می‌گوید نقدهایی که به او و تیم ملی والیبال می‌شود، نقدهای عامیانه است نه کارشناسی‌شده. سرمربی تیم ملی فرصت می‌خواهد تا تیم را به شرایط بهتری برساند. فدراسیون به او این فرصت را داده و از عملکردی که در لیگ ملت‌ها و مسابقات قهرمانی جهان داشته، حمایت کرده. اما عطایی فعلا با تیم ملی کاری ندارد. لیگ شروع می‌شود و تا لیگ‌ ملت‌های سال آینده تیم ملی برنامه‌ای نخواهد داشت.

 ۲‌تورنمنت بزرگ را پشت سرگذاشتید. حالا که از هیجانات مسابقات گذشته، به‌عنوان مربی و کارشناس عملکرد تیم و خودتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

در لیگ ملت‌ها با توجه به اینکه بعضی از بازیکنان مصدوم را نداشتیم، شروعی عالی برایمان رقم نخورد. جلوتر که رفتیم هفته‌به هفته بهتر شدیم و هفته آخر هم بهترین هفته بود و با عملکرد خوبمان باعث شدیم مردم حس خوبی داشته باشند. برای مسابقات قهرمانی جهان سعی کردیم از بازیکنانی که از مصدومیت رها شده بودند، استفاده کنیم. در جام واگنر از تاکتیک‌های متفاوت و متنوع استفاده کردیم و به اطلاعات خوبی از بازیکنان رسیدیم، ولی در مسابقات جهانی به نسبت لیگ ملت‌ها کیفیت خوبی به نمایش نگذاشتیم و اتفاقی که مدنظرمان بود، نیفتاد. با آرژانتین بازی خوبی داشتیم. مصر را هم بردیم. برخلاف تحلیل‌هایی که شد، مصر ضعیف نبود و آرژانتین در مقابل این تیم 3 بر‌2 به پیروزی رسید. در مقابل هلند و برزیل شکست خوردیم. برزیل هم با وجود تحلیل‌هایی که می‌شد، مقام سوم را کسب کرد و نتیجه گرفتن در مقابل این تیم کار سختی بود. به هر حال توقع بیشتری داشتیم.

چه توقعی؟ 

چون شیوه برگزاری مسابقات تغییر کرده بود، در مرحله دوم هر تیمی اشتباه می‌کرد، حذف می‌شد و فرصت جبران نبود. همانطور که صربستان و هلند با توجه به پیروزی‌هایی که در مرحله گروهی داشتند، با یک بازی حذف شدند. با توجه به مدل برگزاری نمی‌شد گفت به کجا می‌توانیم برسیم ولی دلمان می‌خواست به جمع 8تیم برسیم که نشد.

رده برای شما مهم بود یا خوب بازی‌کردن تیم؟

هدف اصلی ما این بود که تیم بهترین کیفیتش را به نمایش بگذارد و چه بهتر که این بازی باکیفیت با پیروزی همراه شود. اما در 2بازی آخر تیم از کیفیت اصلی خودش فاصله داشت.

برای خیلی‌ها سؤال است که چطور تیم در یک‌بازی بهترین بازی را به نمایش می‌گذاشت ولی در بازی با تیم ضعیف‌تری مثل مصر، خوب ظاهر نمی‌شد. حداقل توقع این بود که تیم در قهرمانی جهان خوب بازی کند.

این توقع اشتباه است. مصر همان تیمی بود که در جام‌جهانی2019 ایران را 3بر یک برده بود، چرا آن موقع کسی نگفت این تیم ضعیف است. فرانسه قهرمان المپیک و قهرمان لیگ ملت‌ها شده بود ولی در جهانی حذف شد. در تعداد محدودی از مسابقات پیش می‌آید که یک تیم خوب بازی کند ولی ببازد. والیبال مثل فوتبال نیست، در والیبال خوب بازی‌کردن با برد همراه است.

مسئله این است که چرا تیم ایران در ۳بازی آخر در حد خودش نبود.

دلایل این اتفاق را نمی‌توان در جمله گفت‌، باید همه‌‌چیز بررسی شود تا بتوانیم تیم را ترمیم کنیم. ما باید مشکلات را بررسی کنیم تا در آینده این مسائل تکرار نشود.

شما می‌گویید چون آرژانتین به سختی مصر را برد، نشان می‌دهد مصر تیم ضعیفی نبود ولی بعضی‌ها می‌گویند این نتیجه تأیید می‌‌کند آرژانتین تیم همیشگی نبود و پیروزی ایران مقابل این تیم نباید بزرگ شود.

آرژانتین با همان ترکیبی در مسابقات جهانی بازی کرد که در المپیک سوم شده بود. آنها قوی بودند. هر اظهارنظری که ادله تلقی نمی‌شود. هر زمان تیم ایران با کادر ایرانی یک بازی را می‌برد، اینطور تحلیل می‌شود که تیم ما خوب نبود ولی وقتی می‌بازد، تیم مقابل بزرگ می‌شود. من به تحلیل‌های عامیانه توجه نمی‌کنم.

با میلاد عبادی‌پور، کاپیتان تیم که صحبت می‌کردیم، می‌گفت یکی از مشکلات اصلی تیم بی‌تجربگی بود. همانطور که بعضی از بازیکنان تجربه مسابقات جهانی نداشتند، شما هم در این سطح مربیگری نکرده بودید. واقعا این مسئله در کار شما تأثیرگذار بود؟

این داستان‌ها در کشور ما شنیده می‌شود. مربی تیم ملی ایتالیا و فرانسه یا سرمربی لهستان هم برای‌ اولین‌بار در این سطح مربیگری می‌کردند. اینها تحلیل‌های درستی نیست. قطعا در هر مسابقه تجربه هر کسی بیشتر می‌شود. من هم الان نسبت به مسابقات قهرمانی جهان باتجربه‌تر هستم.

مسئله دیگر درباره دستیاران شماست. اینکه آنها توانایی زیادی برای کمک به شما را ندارند و والیبال مربیان بهتری دارد که می‌توانند روی نیمکت تیم ملی بنشینند.

این نظر دیگران است و تحلیل‌های تماشاگرانه.

نظر کارشناسان است.

کارشناس باید مستند حرف بزند. سرمربی آمریکا براساس دیدگاه‌های خودش کمک‌هایش را انتخاب می‌کند نه با نظر کارشناسان. ایتالیا، برزیل و فرانسه این همه مربی خوب دارند، کدامشان کنار سرمربی‌شان است؟ من به‌نظر کارشناسان احترام می‌گذارم ولی من به سرمربی نیاز ندارم، مربی می‌خواهم. هر‌کسی هر حرفی می‌زند که درست نیست. هرگونه عمل کنیم انتقاد هست.

شما از نقد خوشتان نمی‌آید.

من که منتقد عملکرد خودمان هستم. تئوری و عمل متفاوت است. هر کسی می‌تواند به‌خودش حق بدهد و هر نظری را که دلش می‌‌خواهد بدهد، اما نقد باید چارچوب داشته باشد.

این نظرها برای بهتر‌شدن تیم ملی است.

نه برای بهتر‌شدن نیست. الان که شما نقد می‌کنید، باید برای بهترشدن تیم راهکار هم بدهید. این نظرها زائیده فکر یک عده خاص است. در گذشته هم همین شرایط بود، چرا نقد نمی‌کردند. 4‌سال پیش هم تیم ملی همین شرایط را داشت. ما از اهدافمان عقب‌تر نبوده‌ایم.

اگر منظورتان از گذشته دوره مربیان خارجی است، آن موقع هم نقد بود. خود شما جزو مربیانی بودید که به عملکرد مربیان تیم ملی نقد داشتید.

من می‌‌گفتم چرا تیم اینطوری بازی می‌کند. ایراد فنی می‌گرفتم.

اتفاقا الان هم برای کمتر کسی نتیجه مهم است. بیشتر ایرادها سر کیفیت بازی تیم ملی است. همه دوست دارند تیم ملی خوب بازی کند و به‌خاطر همین نقدهایی را به تیم وارد می‌کنند.

خاصیت ورزش همین است. یک‌تیم یک‌روز خوب بازی می‌کند و یک روز بد. فرانسه قهرمان المپیک هم بد بازی کرد و حذف شد. تلاش همه ما این بود که جایگاه تیم ملی ارتقا پیدا کند ولی هیچ‌کس در این مدت نگفت که تیم ما در شرایط غیرمتعارف در مسابقات شرکت کرد. تیم ملی فرانسه پاسور و لیبروش نباشند، انگابت را از این تیم بگیری، می‌توانی توقع برد داشته باشی. تیم ما سعید معروف، محمد موسوی و امیر غفور را نداشت.

خودتان نخواستید که نباشند.

دعوت نکردیم که بازیکن جدید تولید کنیم. نمی‌شود که تیم ملی هیچ تغییری نداشته باشد. در لیگ‌2021 ما سیزدهم شدیم. عقبگرد نداشتیم. ما با همان تیمی قهرمان آسیا شدیم و ژاپن را شکست دادیم که به این تیم باخته بودیم.

بهترمی‌شویم

عطایی: والیبال، فوتبال نیست

شما  خودتان را با دوره  قبل مقایسه می‌کنید. اگر قرار بر مقایسه باشد، تیم ششمی جهان و چهارمی لیگ ملت‌ها را هم دارد.

من تیم ششم جهان را تحویل نگرفتم، تیم دوازدهم را تحویل گرفتم. اتفاقا باید مقایسه باشد و این مقایسه در نزدیک‌ترین زمان به زمان حال انجام شود. ژاپن یک‌روز قهرمان المپیک بود، نمی‌شود خودش را همیشه با آن مقام مقایسه کند. ما در 2‌تورنمنت خوب بودیم و در جهانی خوب بازی نکردیم. به فرصت نیاز داریم تا بهتر شویم.

اگر به عقب برگردید در انتخاب‌هایتان تجدید‌نظر می‌کنید؟

ما باید به بازیکنان بیشتر فضا بدهیم تا تجربه‌شان بالاتر برود. باید 20، 30بازیکن در سطح ملی داشته باشیم تا با یک‌تیم در همه مسابقات شرکت نکنیم. خیلی از تیم‌ها در لیگ ملت‌ها خوب بودند ولی در جهانی نتیجه نگرفتند. تیم‌هایی مثل ایتالیا و لهستان که برای جهانی برنامه داشتند، موفق بودند. نگاه ما باید این باشد. ما اگر فرصت داشته باشیم، می‌توانیم در جاهایی که مشکل داریم، بهتر شویم.

مثلا والیبال  بازیکنان بهتری در دفاع و پاسور دارد؟

من محمدطاهر وادی را پاسور ضعیفی نمی‌دانم ولی ما بازیکن زیاد داریم. نوجوانان و جوانان ما عنوان جهانی دارند و در بین آنها بازیکنانی هستند که می‌توانند به بازسازی تیم کمک کنند .

تیم ملی؟ سال بعد

لیگ والیبال از هفته دیگر شروع می‌شود. عطایی که مدتی از تیم باشگاهی‌‌اش هراز آمل دور بود، می‌خواهد جبران کند: «3، 4روزی می‌شود به تیم ملحق شده‌ام. در فرصتی که هست‌، کاستی‌ها را جبران می‌کنم.» در این مدت تیم ملی تعطیل می‌شود چرا که تا سال دیگر هیچ برنامه‌ای برای تیم نیست: «تا سال آینده برنامه خاصی نداریم. سال دیگر اول از همه لیگ ‌ملت‌ها را داریم و بعد از آن هم انتخابی‌های المپیک شروع می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج