اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۵۱۳۰۷
۱۹۴
۱۹۴
پ

بازی‌خوانی، رمز موفقیت استقلال در نیمه مربیان

تیم فوتبال استقلال در هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر موفق شد حریف سفید و سبزپوش اصفهانی را شکست دهد تا با دست پر به تهران برگردد.

فرهیختگان: تیم فوتبال استقلال در هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر موفق شد حریف سفید و سبزپوش اصفهانی را شکست دهد تا با دست پر به تهران برگردد. البته در این دیدار استقلال برخلاف دیدارهای قبلی خود که حداقل در نیمه دوم موسوم به نیمه مربیان از لحاظ فنی به حریفانش قالب می‌شد این بار تنها در دقایقی در این نیمه بازی برتری را ارائه داد و چه بسا اگر خوش‌شانس نبود خیلی زودتر از گل به خودی که ۳ امتیاز را برای شاگردان ساپینتو به ارمغان آورد، این ذوبی‌ها بودند که می‌توانستند در یکی از ضدحملات خود در ۲۰ دقیقه پایانی نسخه استقلال را پیچیده و این تیم را با دست خالی راهی تهران کنند. 

در هر صورت بازی این دو تیم بازی جالبی از آب درنیامد و تنها ماحصل آن ۳ امتیازی بود که باعث شد تا استقلال در کورس برای قهرمانی در صدر جدول باقی بماند. در این دیدار ذوبی‌ها به وسیله بازیکنانی مانند اسلامی و سلطانی‌مهر خیلی خوب ارتباط بین خطوط استقلال را قطع کردند و خط هافبک آبی‌‌پوشان به جز دقایق کوتاهی در نیمه دوم در سایر دقایق بازی نتوانست فورواردهای خود را صاحب موقعیت کند، این در حالی است که استقلال با اشتباه فردی بازیکن ذوب‌آهن به گل برتری خود در این دیدار رسید. 

البته اینکه شاهد بازی‌های بی‌کیفیت از لیگ برتر هستیم فقط مختص به این بازی نیست و رفته‌رفته و با نزدیک شدن به رقابت‌های جام جهانی به جای رشد کیفی رقابت‌های لیگ برتر، بیشتر دیدارها از لحاظ کیفی دچار افت شده‌اند و به نظر می‌رسد برخی چهره‌های مطرح فوتبال ایران که در اردوهای اخیر تیم ملی نیز حضور داشته‌اند تحت‌تاثیر این موضوع بیشتر مراعات می‌کنند تا با مصدومیت احتمالی شانس حضور در جام جهانی را از دست ندهند!

با سپری شدن ۹ هفته از رقابت‌های لیگ برتر به جز رفتارهای عصبی ساپینتو که به یک شاخصه پررنگ در امر هدایت برای سرمربی پرتغالی تبدیل شده است؛ این چهره نشان داده که با بازی‌خوانی خوب و آنالیز دقیق از حریفان در جریان بازی، یک مربی متبحر در نیمه مربیان به شمار می‌رود. 

 موفقیت ساپینتو در نیمه مربیان

استقلال در حالی فصل را با سرمربی پرتغالی آغاز کرد که با توجه به قهرمانی بدون شکست این تیم در فصل قبلی همراه با فرهاد مجیدی، می‌شد این پیش‌بینی را کرد که جایگزین او در فصل جدید با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد بود. شاید هم به همین دلیل بود که محتمل‌ترین گزینه داخلی یعنی جواد نکونام هرگز حاضر نشد به جای مجیدی جایگزین وی روی نیمکت استقلال شود. از سوی دیگر ریکاردو ساپینتو در حالی سرمربی استقلال شد که فصل گذشته کارنامه نامطلوبی را از خود در پرتغال به جای گذاشت و همچنین بررسی کارنامه وی نشان می‌داد که کلمه ثبات در این کارنامه خیلی معنا و مفهومی ندارد؛ چراکه این سرمربی از روز نخست مربیگری طی یک دهه در هیچ تیم و کشوری دو فصل پیاپی باقی نمانده و چه بسا این رویه نیز در استقلال هم ادامه داشته باشد. 

با همه این تفاسیر ساپینتو کار خود را در جمع آبی‌پوشان آغاز کرد و به جز هفته اول مقابل سپاهان در شرایطی که این تیم از حضور تماشاگرانش محروم بود؛ در ادامه موفق شد روند خوبی را در پی گرفته و تا این جا تیمش را به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی معرفی کند. البته تا همین چند هفته پیش استقلال بازی‌های پرنوسانی را به نمایش می‌گذاشت اما از هفته ششم به بعد که کادرفنی به ترکیب اصلی خود رسید نوسان کمتری را هم در جریان بازی‌های این تیم شاهد هستیم. 

استقلال از 9 دیدار خود در 5 دیدار به پیروزی رسیده و در 3 دیدار با تساوی به کار خود پایان داده است. در این بین آبی‌ها به جز دیدار با نساجی در سایر دیدارها در نیمه دوم یعنی نیمه مربیان نسخه حریف را پیچیده و 3 امتیاز را برای خود کرده است. این تیم در دیدار با فولاد نیز در همین نیمه از شکست رهایی پیدا کرد و در دو دیدار دیگر مقابل پیکان و نفت مسجدسلیمان هم که بازی با تساوی به پایان رسید در نیمه دوم سراپا حمله شد اما حملاتش راه به جایی نبرد. این در حالی است که در نیمه دوم دیدار با سپاهان و به‌خصوص در 20 دقیقه پایانی دیدار با تیم اصفهانی هم شاگردان ساپینتو حریف را تحت فشار قرار داده اما با بدشانسی موقعیت‌های این تیم تبدیل به گل نشد. 

 قدرت بازی‌خوانی؛ ابزار مناسب و تعویض‌های به‌موقع

نتایجی که برای استقلال در این 9 هفته به دست آمده است نشان می‌دهد که ساپینتو از قدرت بازی‌خوانی بالایی برخوردار است، تا این اندازه که با تغییراتی که او از لحاظ تاکتیکی و نفری انجام می‌دهد، در دیدار با رقبا اگر حتی تیمش نتواند نتیجه لازم را هم بگیرد اما برتری فنی خود را دیکته کرده و فرصت‌های مسلم و متعدد گلزنی ایجاد می‌کند. 

در این بین نکته حائز اهمیت اینکه ساپینتو ابزار موفقیت را هم روی نیمکت خود دارد و می‌تواند با وجود چنین نفراتی ورق را برگرداند. در واقع او نشان داده که برای رفع ایرادات تیمش برخلاف مربیان وطنی محو بازی نمی‌شود و اگر لازم باشد با تعویض‌های زودهنگام متعدد و همزمان، تنوع تاکتیکی به وجود آورده و می‌تواند پیروزی را از آن استقلال کند. 

ساپینتو از همان هفته اول مقابل سپاهان در دقیقه 60 سه بازیکن هجومی خود یعنی مطهری، صادقی و بابایی را همزمان وارد زمین کرد و در ادامه و در هفته‌های بعدی نیز در صورت نیاز به تعویض تاکتیکی و نفری، خیلی زود دست به این کار زده و با تغییر حدودی نیمی از بازیکنانش در زمین موجبات موفقیت استقلال را فراهم کرده است. 

این سرمربی به این رویه یعنی تعویض‌های دو یا سه نفره در دقایق بین 45 تا 70 ادامه داده و در همین بازی اخیر مقابل ذوب‌آهن هم با وجود محرومیت از حضور در کنار زمین یک بار دیگر دست به این اقدام زد و با 3 تعویض در بین دو نیمه و اضافه کردن حردانی، سلمانی و قایدی موفق شد تا 3 امتیاز این بازی را هم برای استقلال کسب کند. 

البته همان‌طور که اشاره شد ساپینتو برای تغییرات فنی و تاکتیکی و کسب نتیجه لازم به این منظور ابزار لازم را هم روی نیمکت دارد و با حضور بازیکنانی مانند میرزایی، حردانی، شهباززاده، قایدی، محبی، سلمانی، جلالی در فاز هجومی دست این سرمربی برای ارائه تاکتیک‌های مختلف در زمین مسابقه باز است؛ این در حالی است که در همین فاز بازیکنانی مانند مطهری و رمضانی هم حضور دارند که در این فصل کمتر مورد استفاده سرمربی پرتغالی قرار گرفته‌اند. 

 سرخابی‌ها و کسب امتیاز میانگین قهرمانی

استقلال و پرسپولیس تا این جای کار موفق شده‌اند میانگین امتیاز قهرمانی (2 امتیاز به ازای هر بازی) را کسب کرده و با 18 امتیاز از 9 بازی هر دو مشترکا در صدر جدول قرار بگیرند. گفتنی است همواره در سال‌های اخیر تیم‌هایی عنوان قهرمانی را کسب کرده‌اند که به این میانگین رسیده‌اند و چه‌بسا با بیشتر از این میانگین هم فاتح رقابت‌های لیگ برتر شده‌اند اما هرگز تیمی با کمتر از این مقدار موفق نشده است عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد. حالا سرخابی‌ها با ادامه این روند می‌توانند همچنان ضمن نگه داشتن خود در کورس مدعیان، بعد از سال‌ها یک رقابت هیجان‌انگیز و جذاب برای قهرمانی را برای فوتبال‌دوستان در هفته‌های پیش رو به وجود بیاورند. 

 دیدار با همه مدعیان منهای یک تیم

جدول لیگ برتر امسال نشان می‌دهد که تا این جای کار، رقابت‌ها نزدیک و فشرده دنبال شده است تا جایی که به‌طور مثال تیم نهم جدول با 2 برد پیاپی می‌تواند تا صدرنشینی خودش را بالا بکشد، با این حال تیم‌هایی مانند پرسپولیس، استقلال، سپاهان، گل‌گهر و تراکتور که در هفته‌های اخیر عملکرد بهتری ارائه کردند در جدول نیز در کورس قهرمانی خود را حفظ کرده و در رده‌های اول تا پنجم قرار گرفته‌اند و در این بین اگر فولاد هم موفق شود حریف خود را در دیدار عقب افتاده شکست بدهد، این تیم هم با 15 امتیاز به جمع بالانشینان اضافه خواهد شد تا این مدعیان سنتی، جنگ را برای کسب عنوان قهرمانی ادامه بدهند. 

استقلال از این جمع با تیم‌های پرسپولیس و تراکتور هنوز بازی رو در روی خود را انجام نداده است و از سوی دیگر شاگردان گل‌محمدی نیز به جز استقلال و گل‌گهر با 4 تیم دیگر بازی‌های رو در روی خود را انجام داده‌اند و این یعنی اینکه به جز دربی پایتخت که با توجه به جدول رده‌بندی، احتمالا یکی از حساس‌ترین دربی‌های تاریخ خواهد شد؛ هر دو تیم از جمع بازی با مدعیان فقط یک بازی دیگر خود را برگزار نکرده‌اند. 

نکته جالب دیگر اینکه در مصاف مستقیم بین سرخابی‌ها با تیم‌های فانوس به دست و 5 امتیازی، استقلال با ملوان رو در رو شده و پرسپولیس هم به مصاف نفت آبادان رفته است و دو دیدار دیگر هر دو تیم با دیگر تیم مدعی سقوط در هفته‌های پیش رو باقی مانده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج