۱۲۵۲۷۹۳
۳۲۱
۳۲۱
پ

چه کسی می‌خواهد حق فوتبال ایران را بخورد؟

در شماره روز پنجشنبه روزنامه اعتماد به صورت کامل احتمال حذف تیم ملی ایران از جام جهانی بابت ادعای مقامات غربی مبنی بر ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین بررسی شد.

روزنامه اعتماد: برخی رسانه‌ها همزمان با افزایش گمانه‌زنی درگیری مستقیم ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین با تمرکز روی مسائل حقوق بشری قصد دارند فیفا را تحت فشار قرار دهند که علیه تیم ملی ایران موضع‌گیری کند. در این زمینه به گزارش نشریاتی نظیر تلگراف، سان، گاردین و نیویورک تایمز اشاره شد. 

ماجرای نامه‌ای که به فیفا ارسال شده، چیست؟

روز پنجشنبه از نامه‌ای رونمایی شد که یک گروه از وکلای اسپانیایی که در شرکتی به نام Ruiz Huerta & Crespo مشغول هستند به فیفا ارسال و در آن درخواست کرده‌اند که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران تعلیق و تیم ملی ایران از جام جهانی حذف شود. 

بر همین اساس بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا از جمله سی‌ان‌ان، سی‌بی‌اس، اسکای‌اسپورت، دیلی‌میل و سایرین متن نامه را انتشار داده و این پرسش را مطرح کردند که آیا فیفا پاسخ قابل قبولی به این نامه خواهد داد یا خیر؟ 

این نامه طبق اعلام رسانه‌ها توسط تعدادی از فعالان ایرانی و بین‌المللی به همراه یک تیم حقوقی واقع در والنسیای اسپانیا آماده شده است. از جمله افرادی که در نگارش این نامه مشارکت داشته‌اند می‌توان به «مسیح علی‌نژاد» اشاره کرد. همچنین تعدادی از ورزشکاران سابق تیم‌های ملی ایران نیز این نامه را امضا کرده‌اند. خبرگزاری سی‌ان‌ان در نخستین واکنش خود به انتشار این نامه نوشت افرادی نظیر علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، بهشاد یاورزاده و مهرداد پولادی این نامه را امضا کرده‌اند اما ساعتی بعد خبر خود را اصلاح کرد و اسامی دیگری را جایگزین نمود. در بخشی از این نامه با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور و نحوه مقابله با معترضین آمده است: «از فیفا درخواست شده فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران را با اعمال فوری به حالت تعلیق درآورد و آنها را از حضور در جام جهانی پیش رو محروم کند.» در ادامه این نامه به نگرانی فیفا از ورود به زمین سیاست اشاره کرده و نوشته: «پرهیز فیفا از باتلاق‌های سیاسی اغلب زمانی قابل قبول است که آن موقعیت به حوزه فوتبال متاستاز ندهد.» در بخش دیگری از نامه به عدم اجازه حضور زنان در استادیوم‌ها اشاره شده که ناقض ماده 19 اساسنامه فیفاست. همچنین به فیفا یادآورد شده موقعیت ایران همان موقعیت کویت و هند و خود ایران در سال‌های گذشته است که به خاطر اجرای دستورالعمل‌های دولتی تعلیق شدند: «وضعیت فدراسیون فوتبال ایران با فدراسیون یک کشور دیگر که مثلا قانون آفساید را عوض کرده تفاوتی ندارد. در چنین شرایطی فیفا به سرعت چون قوانین بازی عوض شده اقدام می‌کند. فدراسیون فوتبال ایران هم به وضوح فاقد خودمختاری برای اعمال اساسنامه فیفاست.» در پایان نامه یادآوری شده «فیفا باید به حقوق بشر احترام بگذارد. فیفا بر اساس ماده 16 اساسنامه این اختیار را دارد که اقدامات فوری انجام دهد. شورای فیفا می‌تواند و باید فورا ایران را تعلیق کند. فیفا نباید بی‌طرف باشد. بی‌طرفی یک گزینه نیست زیرا فدراسیون فوتبال ایران بی‌طرف نبوده و حذف سیستماتیک زنان را تثبیت کرده.» در پایان این نامه نیز به بازداشت فوتبالیست‌ها در ایران از جمله حسین ماهینی و فشار روی ورزشکاران و ضبط پاسپورت علی دایی یا اخراج موقت عارف غلامی از تمرینات اشاره شده و نوشته: «وقت آن رسیده فیفا وارد عمل شود.»

درباره Ruiz Huerta & Crespo 

در مورد گروه وکلایی که در تهیه این نامه شراکت داشته‌اند باید گفت یکی از بهترین تیم‌های حقوقی ورزشی دنیا به حساب می‌آیند که مدتی قبل توسط نشریه معتبر حقوقی who’s who legal به عنوان بهترین وکلای حقوقی جهان معرفی شدند. این شرکت تاکنون وکالت خیلی از فوتبالیست‌ها و تیم‌های معروف را در کارنامه داشته است. آن طور که در اخبار آمده یک گروه به نام گروه وکلای خیر دستمزد این تیم حقوقی را پرداخت کرده‌اند.

پاسخ فدراسیون فوتبال 

پنجشنبه شب مهدی محمدنبی نایب‌رییس فدراسیون فوتبال نسبت به این اقدامات (تعلیق فوتبال و ورزش ایران بابت ادعای شرکت در حمله روسیه و مسائل حقوق بشری) واکنش نشان داد. نبی گفت: «در اساسنامه استاندارد فیفا، فدراسیون‌های عضو و کنفدراسیون‌ها به صراحت ذکر شده ورود به موضوعات از این قبیل نه مشروعیت دارد و نه به لحاظ قانونی می‌توانند ورود کنند.» نبی افزود: «در کل این مباحث بیشتر مسائلی است که توسط اشخاص کوتاه‌فکر و فرصت‌طلب عنوان می‌شود. از طرف دیگر به این دلیل که تیم ملی ما در اردوی اتریش نتایج بسیار خوبی کسب کرد، فکر می‌کنم هم‌گروه‌های ما و تیم‌هایی مثل انگلیس و امریکا به لحاظ فنی کم آورده‌ و رو به موضوعات دیگر آورده‌اند.» اظهارنظر نایب‌رییس فدراسیون با واکنش برخی اهالی فوتبال، هواداران تیم ملی و حتی صداوسیما مواجه شد. برخی از نبی سوال کردند با این رویکرد چطور حذف تیم ملی روسیه از انتخابی جام جهانی را توجیه می‌کند؟ یکی از مجریان برنامه‌های ورزشی تلویزیونی نیز با عصبانیت خطاب به نبی گفت «لطفا به مردم احترام بگذارید و روراست باشید. مردم می‌بینند و می‌فهمند. این چه حرفی است که چون انگلیس و امریکا از لحاظ فنی کم آورده‌اند رفته‌اند دنبال این چیزها؟»

حضور در جام جهانی حق مردم ایران است

مجری برنامه ورزشی شبکه ورزش در ادامه انتقاد به نایب‌رییس فدراسیون فوتبال به این نکته اشاره کرد که «باید پذیرفت یک جریان مسموم و هدفمند از مدت‌ها قبل به دنبال ضربه زدن به تیم ملی فوتبال ایران بوده است و مردم باید این را بدانند.» توجه به این مساله باعث می‌شود نوع واکنش درستی از سوی جامعه فوتبال شکل بگیرد حتی اگر احتمال حذف تیم ملی ایران بسیار ضعیف باشد. واکنشی ناظر بر اینکه شما حق ندارید مردم ایران و فوتبالیست‌های ایرانی را از چیزی که خودشان به دست آورده‌اند محروم کنید. برخی کارشناسان این پرسش اساسی را مطرح کرده‌اند که حذف تیم ملی ایران از جام جهانی به چه کسی کمک می‌کند یا چه دردی را دوا؟ چندی پیش نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت ایرانی‌ها تیم ملی فوتبال را متعلق به خودشان می‌دانند. در چنین شرایطی به چه حقی چند رسانه خارجی با همکاری تعدادی از فعالان فضای مجازی باید تلاش کنند آنچه متعلق به مردم است را از آنها سلب کنند؟ برخی از موافقان حذف تیم ملی از جام جهانی مدعی هستند که خیلی از مردم موافق چنین اتفاقی هستند. از این دسته افراد باید پرسید بر چه اساس و بر پایه کدام نظرسنجی می‌گویید خیلی از مردم چنین چیزی را می‌خواهند؟ اینکه حتی علی کریمی با همه آنچه در یک ماه گذشته تجربه کرده و همه هم در جریانش هستند هم حاضر نیست پای نامه تعلیق فدراسیون فوتبال ایران را امضا کند یعنی تحلیل درستی از شرایط و علاقه‌مندی‌های مردم دارد. از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش انتظار می‌رود بیخیال اظهاراتی نظیر «آنها از ما ترسیده‌اند» بشود و به صورت محکم و مستدل از حق فوتبال ایران دفاع کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج