۱۲۵۸۸۱۷
۱۰۲
۱۰۲
پ

مهاجری: شکست سنگین جلوی انگلیس را پیش‌بینی نمی‌کنم

تیم ملی فوتبال ایران امروز در حالی راهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد شد که به هر شکلی که وجود داشت کارلوس کی‌روش این تیم را مهیای حضور کرد تا امیدواری‌ها نسبت به گذشته بیشتر شود

فرهیختگان: تیم ملی فوتبال ایران امروز در حالی راهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد شد که به هر شکلی که وجود داشت کارلوس کی‌روش این تیم را مهیای حضور کرد تا امیدواری‌ها نسبت به گذشته بیشتر شود، هرچند برخی کارشناسان مانند رضا مهاجری اعتقاد دارند از لحاظ پشتیبانی و تدارکات ما ضعیف‌ترین تیم جام هستیم و اگر هم بتوانیم موفقیتی را رقم بزنیم این موضوع بر حسب ظرفیت‌های فنی کادرفنی و بازیکنان در زمین مسابقه محقق خواهد شد. درخصوص شرایط تیم ملی، بازیکنانی که از نفت مسجدسلیمان شاگرد کی‌روش در اردوی اخیر بودند و وضعیت همکاری مهاجری با این باشگاه جنوبی دقایقی با این چهره به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت تیم ملی را در آستانه جام‌جهانی و دیدار با انگلیس چطور می‌بینید؟ البته قبل از هر چیزی درباره خط خورده‌های سرشناس تیم ملی صحبت را آغاز کنیم.

این موضوع یک امر طبیعی است. در هر صورت سرمربی تیم ملی قبل از هر تورنمنتی تعدادی را بر مبنای تفکراتش انتخاب می‌کند تا آنها در اردوها با هم رقابت کنند و در ادامه آن کسانی که از هر لحاظ، جسمی، روحی و روانی در تمرینات و بازی‌ها شرایط بهتری دارد، آنها را حفظ کرده و آن کسانی که این شرایط را ندارند به هر حال در این مسیر از تیم ملی جدا می‌شوند و این یک مورد طبیعی به‌شمار می‌رود. به نظر من نباید این موضوع را زیاد بزرگ کنیم. فهرست تیم ملی و نفراتی که انتخاب می‌شوند همیشه سلیقه‌ای است و برحسب سلیقه سرمربی وقت تیم ملی این نفرات انتخاب می‌شوند. حالا یک روز این سلیقه دامن من را می‌گیرد و یک روز هم دامن شما را می‌گیرد اما چیزی که عیان است این است که وقتی شما یک ظرفیت محدودی را برای بردن بازیکن به جام‌جهانی دارید و قبل از آن یک ظرفیت بیشتری را دعوت می‌کنید تا حقی از کسی ضایع نشود، انتخاب فهرست نهایی از بین تمامی بازیکنان در روز آخر سخت می‌شود. به هر حال جام‌جهانی بزرگ‌ترین ویترین فوتبالی دنیاست و هر چهار سال یک بار تکرار می‌شود و به همین دلیل شاید هضم این موضوع یعنی خط خوردن از بین نفرات اعزامی برای بازیکنی که خط می‌خورد سخت می‌شود اما این واقعیت فوتبال است و فوتبال هم واقعیت زندگی به شمار می‌رود.

وضعیت کلی تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تیم ملی را می‌توان در دو بعد بررسی کرد: اول در بعد ساختار، سخت‌افزار، پشتیبانی و آمادگی که به نظر من در بین تیم‌های ضعیف جام‌جهانی قرار می‌گیریم و چه‌بسا ضعیف‌ترین تیم از این لحاظ باشیم. البته این را آمار می‌گوید و من چیزی نمی‌گویم. شما تعداد بازی‌های تدارکاتی، اردوها و شرایطی که تیم ملی در این مدت داشت را ببینید که ما قرار است به چه صورت راهی جام‌جهانی شویم و آن را مقایسه کنید با سایر کشورها. این نقطه تاریک شرایط تیم ملی به شمار می‌رود اما چیزی که می‌تواند ما را یک مقدار امیدوار کند این است که ظرفیت فنی ما از لحاظ نیروی انسانی و بازیکنانی که داریم و کادری که بالای سر تیم کار می‌کند می‌تواند تعیین‌کننده باشد که این مسائل کاستی‌ها را کم‌رنگ‌تر کند. این موارد بالطبع تاثیرگذار هستند و این تاثیرگذاری می‌تواند به تلاش بچه‌ها، درایت کادرفنی و سایر مسائل این چنینی مربوط شود که نقاط تاریک را کمرنگ‌تر کند اما ‌ای کاش ما بتوانیم در شرایط برابر با یکدیگر بازی کنیم.

این موضوع را قبلا در قبال تیم‌های باشگاهی مطرح کرده بودید.

متاسفانه چه در بحث باشگاهی در فوتبال داخلی و چه در بحث ملی که قرار است در جام‌جهانی با کشورهای دیگر بازی کنیم، شرایط برابری را شاهد نیستیم. این در حالی است که بچه‌های ما در تیم ملی فراتر از داشته‌های خود در زمین بازی حاضر می‌شوند تا ما را به کسب نتیجه مناسب امیدوار کنند.

یعنی همان بحث قدیمی غیرت و تعصب ایرانی؟

غیرت و تعصب یک بحث است، توان فنی یک بحث دیگر. اگر تک‌تک بازیکنان‌مان را ببینید توان فنی آنها می‌تواند برای هر تیمی یک موهبت باشد، از خط دروازه گرفته تا خط حمله. البته یک جاهایی ضعف داریم اما در مجموع تیم خوبی داریم و امیدوارم در این فرصت یک هفته‌ای تا جام‌جهانی و به‌خصوص در دیدار تدارکاتی مقابل تونس که قرار است در قطر برگزار شود، این شرایط به ما کمک کند تا کی‌روش و کادرفنی با شناخت هرچه بیشتر و آزمون و خطای کمتری در نخستین گام به مصاف انگلیس برویم.

می‌توانیم در بازی نخست امیدوار باشیم؟

در هر صورت بازی مقابل تیم‌های قدرتمند دنیا همیشه سخت است و بازی با انگلیس هم از همین دست رقابت‌ها به شمار می‌رود. هرچند من خوشحال هستم که اولین بازی ما با انگلیس است، چون این بازی می‌تواند به ما کمک کند چرا که هم انگیزه بچه‌ها در دیدار اول بالاست و هم می‌توانند برای این دیدار تمرکز بیشتری داشته باشند. درست است که با آمریکا و ولز هم‌گروه هستیم اما انگلیس سخت‌ترین رقیب ما در این گروه محسوب می‌شود. چند روز پیش اتفاقا داشتم بازی‌های تدارکاتی این سه کشور در آستانه جام‌جهانی را بررسی می‌کردم و برایم محرز شد که از این لحاظ ضعیف‌ترین تیم ما بودیم!

این بررسی‌ها از چه لحاظی بودند؟

انگلیس تا همین چند هفته پیش داشت در لیگ اروپا بازی می‌کرد و این موضوع خودش یک تدراکات خوب برای این کشور به شمار می‌رود. تیم ملی ولز نیز به همین ترتیب و از سوی دیگر آمریکا بازی با ایران را شبیه‌سازی کرده و به مصاف تیم‌هایی مانند عربستان و ژاپن رفت. در واقع همه تیم‌ها آگاهانه و با تدابیری خاص برنامه‌های خود برای حضور در جام‌جهانی را آغاز کرده و پیش بردند اما ما تا همین چند ماه پیش فدراسیون‌مان بلاتکلیف بود و سرمربی تیم ملی هم تازه دو ماه پیش انتخاب شد. البته من به درست یا غلط بودن برخی تصمیم‌ها کاری ندارم اما از وقتی تاج آمد نظم و قانون و یک‌جور ثبات در فوتبال ما حاکم شد و همین موضوع می‌تواند ما را به آینده امیدوار نگه دارد.

شما از بازی اول مقابل انگلیس در حالی ابراز رضایت کردید که این بازی می‌تواند یک جور تهدید هم باشد چراکه در صورت شکستی سهمگین، شاکله تیم ملی برای دو بازی بعدی هم از خواهد پاشید.

این‌گونه هم نیست، به جرات می‌گویم که باخت بدی را جلوی انگلیس پیش‌بینی نمی‌کنم هرچند فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و یکی از جذابیت‌های آن هم به این موضوع مربوط می‌شود اما می‌توانم ادعا کنم که شکست بد و سهمگینی مقابل انگلیس نخواهیم داشت.

یعنی به بازی اول تیم ملی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ امیدوارید؟

بله همین‌طور است. ما قبلا این کار را کرده‌ایم. شما ببینید در دو جام‌جهانی قبلی مقابل آرژانتین یا اسپانیا و پرتغال، آنها هم قدرت‌های برتر دنیا بودند که جلوی آنها یا خفیف باختیم یا توانستیم تیمی مانند پرتغال را متوقف کنیم.

به نظر می‌رسد ترس‌مان هم ریخته و صاحب اعتمادبه‌نفس خوبی شدیم تا جایی که امکان دارد جلوی انگلیس دست به کار بزرگی بزنیم.

همه چیز را باید با هم بسنجیم. اگر می‌گویم برخی موارد نگران‌کننده هستند به خاطر همین است. این در حالی است که اگر یک مقدار از لحاظ تدارکات قوی‌تر عمل می‌کردیم و انسجام بیشتری برای حضور در این رقابت‌ها داشتیم مطمئنا می‌توانستیم به این موضوع هم امیدوار باشیم که شانس صعود خوبی داریم، هرچند الان هم برای تیم ملی شانس صعود قائلم اما اگر صعودی هم در کار باشد روی ظرفیت ساختاری فوتبال ما نیست و اگر محقق شود روی ظرفیت فنی بازیکنان و کادرفنی است.

کدام بازیکن تیم ملی به‌عنوان جوانی موفق، پدیده جام‌جهانی می‌شود؟

تعارف که نداریم الان چند سال می‌شود که فوتبال ایران نتوانسته یک جوان خوب را تربیت کند. جوان خوب ما الان امثال سردار آزمون، میلاد محمدی، کنعانی‌زادگان، طارمی و این دست از بازیکنان هستند که مرز جوانی را رد کرده و الان بیشتر از بیست‌وپنج، شش سال سن دارند. این که الان یک جوان مستعد خوب بخواهیم برای تیم ملی تعریف کنیم، متاسفانه در سال‌های گذشته چنین بازیکنی را در فوتبال‌مان نداشته‌ایم. 

از یک بعد دیگر اگر این سوال را مطرح کنیم، فکر می‌کنید کدام بازیکن تیم ملی در قطر بتواند رکن اصلی موفقیت این تیم باشد؟

به نظر من فوتبال یک کار گروهی است که از گلر شروع می‌شود و یک گلر موفق می‌تواند یک تیم را در بزنگاه‌های سخت و روی نتیجه دلخواه نگه دارد و در کنار آن خط حمله می‌تواند حاصل زحمات یک تیم و یک مجموعه را تبدیل به گل کند. موفقیت، حاصل کار تیمی و پازل جمعی است و نمی‌توان یک نفر را معرفی کرد. الان در شرایطی هستیم که بازیکنی مانند آزمون هنوز شرایط مطلوبی ندارد اما اگر بخواهیم از نفراتی مانند طارمی، جهانبخش و قلی‌زاده و... نام ببریم اگر موفقیت آنها حاصل کار بچه‌هایی که در عقب زمین بازی می‌کنند نباشد، هیچ‌گاه نمی‌توانند این افراد هم در موقعیت گلزنی قرار بگیرند. این یک پازل است که همه باید برای هم و در کنار هم برای موفقیت کار کنند. ما پازل تاکتیکی خیلی خوب و نفراتی داریم که می‌توانند یک تیم منسجم و فنی را تشکیل بدهند و این موضوع یعنی همدلی و اتحاد می‌تواند ما را به آینده امیدوار کند. در واقع تیمی که تا دو ماه پیش هیچ انسجام فکری‌ای نداشت و هر کدام از بازیکنان ما داشتند در یک مسیر برای خود سیر می‌کردند و اختلافاتی در بین آنها وجود داشت که بعضا رسانه‌ای می‌شد اما در حال حاضر شاهدیم که با طی شدن یک پروسه دوماهه این اختلافات حل شده و همه با هم و در کنار هم در یک مسیر و در یک راستا قرار گرفتند تا دیگر شاهد اختلافات قبلی نباشیم. هرچند این اختلاف هم حاصل بی‌تدبیری مدیریت حاکم بر فدراسیون و تیم ملی در آن زمان بود اما چیزی که الان می‌تواند ما را امیدوار کند انسجام و اتحاد بین ملی‌پوشان و تیم ملی است که در رأس آن کی‌روش قرار دارد.

آریا برزگر و سینا عبداللهی هم از آن دسته جوانانی بودند که به‌عنوان شاگرد شما در مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی راه پیدا کردند. در این مورد صحبت می‌کنید؟

وقتی کی‌روش به جوان‌ها بها می‌دهد و در آستانه جام‌جهانی به این نفرات میدان می‌دهد یک خاطره ماندگار و‌ انگیزه مضاعف را برای آنها ایجاد می‌کند که در این مقطع به تیم ملی دعوت شده و آمدند و کار کردند و این موضوع خیلی ارزش داشت. این موضوع می‌تواند خیلی امیدوار‌کننده باشد؛ هرچند برای من مربی که شاگردانم از گذشته تا امروز به تیم ملی دعوت می‌شوند می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. بازیکنان باتجربه‌ای مانند حسین کنعانی‌زادگان، میلاد سرلک و چند بازیکن دیگر در تیم ملی، بازیکنانی هستند که سابقه همکاری با آنها را دارم و امروز لباس تیم ملی را پوشیده‌اند و این موضوع می‌تواند برای من یک افتخار بزرگ و خوب باشد.

با نفت مسجدسلیمان کار را ادامه می‌دهید؟

فعلا که تمرینات تعطیل است. ما باید ابتدا مشکلات مالی‌مان را حل کنیم. تا امروز در این مورد صحبت نکرده بودم و نمی‌خواستم بار را از روی دوش خودم بردارم و روی دوش کس دیگری بیندازم اما اگر من امروز اینجا هستم حتما مجموعه و هواداران به این نتیجه رسیده‌اند که کادرفنی دارد کار خود را انجام می‌دهد و ایراد از جای دیگری است. الان که با شما صحبت می‌کنم در حال حاضر از لحاظ مباحث مالی شدیدا در مضیقه هستیم و کلا تیم ما 13 درصد دریافتی داشته است. در حال حاضر همه دارند کمک می‌کنند تا مشکلات مالی حل شود هرچند گیر و گورهایی وجود دارد که در حال برطرف کردن آنها هستیم تا بتوانیم به‌زودی یک تزریقی به بچه‌ها داشته باشیم تا حداقل در این شرایط سخت اقتصادی که همه مشکلاتی دارند بتوانیم یک مقدار تمرکز در زمین بازی داشته باشیم.

پس با این تیم ادامه می‌دهید و خبری از جدایی نیست؟

فعلا هستم و امیدوارم مشکلات به‌زودی حل شود چون در غیر این صورت کارمان خیلی سخت می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج