۱۲۵۹۷۱۹
۳۰۵
۳۰۵
پ

نگاهی به پدیده‌های احتمالی جام‌جهانی

چه جایی بهتر از جام‌جهانی برای درخشش بازیکنان جوان که به‌دنبال ویترینی برای نمایش توانایی‌های خود می‌گردند؟

فرهیختگان: چه جایی بهتر از جام‌جهانی برای درخشش بازیکنان جوان که به‌دنبال ویترینی برای نمایش توانایی‌های خود می‌گردند؟ مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا در همه جای این کره خاکی مورد استقبال تماشاگران و هواداران قرار می‌گیرد و به همین دلیل بازیکنانی که به‌تازگی وارد دنیای فوتبال حرفه‌ای شده‌اند در تلاشند تا بهترین عملکرد را در این مسابقات داشته و خود را به‌عنوان بازیکنی مستعد و آینده‌دار مطرح کنند. معمولا هم در هر دوره بازیکنانی به‌عنوان پدیده‌های احتمالی پیش از شروع مسابقات معرفی می‌شوند که برخی از آنها در نهایت به آرزوی خود می‌رسند، اما تعدادی دیگر با توجه به شرایط تیم‌شان و روند مسابقات فرصتی به‌دست نمی‌آورند. یکی از نمونه‌های بارز این پیشرفت را می‌توان در تئو ولکات دید که در سال ۲۰۰۶ و در‌حالی‌که تنها ۱۷ سال داشت در فهرست نهایی انگلیس برای جام‌جهانی قرار گرفت و همین موضوع باعث شد تا پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کند. با مشخص‌شدن فهرست نهایی ۳۲ تیم حاضر در جام‌جهانی قطر گمانه‌زنی درباره پدیده‌های احتمالی این جام آغاز شده است و اگر‌چه باید منتظر نمایش خوب ستاره‌های جوانی چون جود بلینگام در تیم ملی انگلیس یا گاوی و پدرو در تیم ملی اسپانیا باشیم، اما این بازیکنان در سال‌های اخیر در تیم‌های باشگاهی خود شناخته شده هستند، اما در ادامه نگاهی به بازیکنانی خواهیم داشت که در آغاز مسیر موفقیت هستند و می‌توانند در قطر ثابت کنند که می‌توانند ستاره‌های آینده فوتبال دنیا باشند.

گارانگ کول (استرالیا)

داستان زندگی این بازیکن جوان بسیار جالب است و نشان می‌دهد که با چه سختی توانسته به اینجا برسد. کول در شهر خارطوم، پایتخت سودان و از پدر و مادری اهل سودان‌جنوبی به‌دنیا آمد و پدر و مادر او درحالی‌که گارانگ 6 ساله بود به‌عنوان پناهجو راهی استرالیا شدند تا زندگی تازه‌ای را آغاز کنند. او خیلی زود به فوتبال علاقمند شد و به آکادمی باشگاه سنترال کوست مارینرز پیوست. در آنجا به سرعت مسیر پیشرفت را طی کرد و بالاخره توانست حتی به تیم ملی استرالیا نیز راه پیدا کند. او ماه سپتامبر امسال در دیدار دوستانه برابر نیوزیلند نخستین بازی ملی‌اش را انجام داد و به این ترتیب در رده ششم جوان‌ترین بازیکنان تاریخ تیم ملی این کشور قرار گرفت. کول 18 ساله در فصل جدید رقابت‌های لیگ استرالیا هنوز فرصت بازی در ترکیب اصلی را نداشته و در 4 مسابقه تیمش به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی زمین شده است اما مجموعا در 13 بازی برای این تیم در لیگ 6 گل به ثمر رسانده است و در این فصل هم با دو گل و دو پاس گل درخششی عالی در تیمش داشته است. در ماه سپتامبر باشگاه نیوکاسل انگلیس اعلام کرد که برای به خدمت گرفتن این بازیکن با باشگاهش به توافق رسیده است و کول از ماه ژانویه راهی لیگ برتر خواهد شد تا در ترکیب این تیم که حالا یکی از مدعیان حضور در لیگ قهرمانان فصل بعد است به میدان برود. کول می‌تواند با درخشش احتمالی در جام‌جهانی شانس بهتری برای حضور در ترکیب نیوکاسل در نیم‌فصل دوم داشته باشد. البته استرالیا در گروه سختی با فرانسه، دانمارک و تونس قرار دارد و بعید است شانس برای صعود به دور بعد داشته باشد.

زنو دباست (بلژیک)

نسل طلایی فوتبال بلژیک احتمالا آخرین جام‌جهانی خود را سپری می‌کند و تعدادی از بازیکنان شاخص این تیم مانند توبی آلدرویرلد، یان فرتونگن، توماس مونیر، اکسل ویتسل و شاید حتی بازیکنانی چون کوین دی‌بروینه، ادن ازارد و دریس مرتنز را در جام‌جهانی بعدی در ترکیب شیاطین سرخ فوتبال اروپا نبینیم. این آخرین فرصت برای این نسل درخشان است که بتواند به آنچه که در این سال‌ها استحقاقش را داشته برسد. روبرتو مارتینز، سرمربی این تیم به‌خوبی می‌داند که پس از این تورنمنت باید تغییراتی در تیمش ایجاد کند تا بلژیکی‌ها برای حضور در یورو 2024 و همچنین جام‌جهانی بعدی آماده شوند و فهرستی که او برای قطر معرفی کرده نشان می‌دهد که در‌حال تزریق خون تازه به این تیم است. اضافه شدن نفراتی چون زنو دباست 19 ساله و آرتور تیته 22 ساله که هر دو در خط دفاعی بازی می‌کنند نیز در همین راستا است. اگرچه با توجه به اهمیت این تورنمنت و نفراتی که مارتینز در اختیار دارد شاید بازی دادن به مدافعی جوان همچون دباست کار پرریسکی باشد، اما این بازیکن که عملکرد بسیار خوبی در اندرلخت داشته مدافعی است که پا به توپ خوبی دارد و در کارهای دفاعی نیز وزنه‌ای قابل اتکا در تیمش به‌شمار می‌رود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که حتی نام او را در ترکیب اولیه بلژیک در دیدارهای مرحله گروهی ببینیم. کارشناسان فوتبال این کشور معتقدند این ستاره جوان این توانایی را دارد که خط دفاعی بلژیک را حداقل برای یک دهه آینده بیمه کند.

جویسون بنت (کاستاریکا)

این بازیکن جوان کاستاریکایی تا تابستان امسال در تیم باشگاهی هردیانو در کشورش توپ می‌زد اما ناگهان با دریافت پیشنهادی خوب از تیم ساندرلند انگلیس به این تیم دسته چمپیونشیپ پیوست. این بازیکن 18 ساله در طول 16 بازی این فصل تیمش در چمپیونشیپ توانسته با زدن سه گل و ارسال یک پاس گل نشان دهد که ستاره‌ای آینده‌دار است و احتمالا به زودی شاهد حضورش در تیمی بهتر حتی در لیگ برتر جزیره خواهیم بود. بنت که پست اصلی‌اش وینگر است در همین چند ماه که از حضورش در فوتبال انگلیس می‌گذرد به‌خوبی توانسته چشم‌ها را به‌سمت خود خیره کند و در این شرایط استعدادیاب‌های چند باشگاه بزرگ شرایط او را زیر نظر دارند. این بازیکن سرعتی و پا به توپ اگر چه تنها 7 بازی ملی در کارنامه دارد اما در همین مدت با 2 گل و 2 پاس گل در تیم ملی کاستاریکا نیز نمایشی عالی ارائه کرده است و در چنین شرایطی احتمالا یکی از نفرات اصلی تیمش در قطر خواهد بود. همین فرم خوب باعث شد تا کاستاریکا در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی در 7 بازی آخر خود 19 امتیاز کسب کند و به این ترتیب توانست فرصت حضور در جام‌جهانی 2202 را کسب کند. دیگر ستاره جوان کاستاریکا در قطر نیز برندان آگوئیلرا، هافبک 19‌ساله این تیم است که در ناتینگهام فارست توپ می‌زند.

یوسوفا موکوکو (آلمان)

ژرمن‌ها در سال‌های اخیر پدیده‌های جوان زیادی را به دنیای فوتبال معرفی کرده‌اند که تازه‌ترین آنها این پدیده جوان و 17 ساله است که البته فصل قبل هم در ترکیب دورتموند به میدان می‌رفت. از موکوکو به عنوان یکی از بهترین استعدادهای کنونی فوتبال دنیا نام برده می‌شود و حتی او را ارلینگ هالند جدید فوتبال می‌نامند. جالب اینکه هر دو تا پیش از تابستان امسال که ستاره نروژی راهی سیتی شد در دورتموند همبازی بودند. این مهاجم 17‌ساله در 22 بازی تیمش در تمامی رقابت‌ها در این فصل با 6 گل و 4 پاس گل عملکردی قابل توجه داشته است، اما با توجه به اینکه هنوز سابقه بازی در تیم ملی را پیدا نکرده رقابت نزدیکی با نیکلاس فولراگ و کریم ادیمی برای بازی در ترکیب اصلی تیمش خواهد داشت. جمال موسیالا دیگر بازیکن جوان تیم هانسی فلیک است که البته او شناخته شده‌تر از هم‌تیمی‌اش است و در بایرن‌مونیخ نامی برای خود دست و پا کرده است. 

عبدالفتاوو عیساهاکو(غنا)

بازیکنان غنایی در سال‌های اخیر به خوبی توانسته‌اند به تیم‌های بزرگ اروپایی راه پیدا کنند و حالا به نظر می‌رسد نوبت به یک پدیده جوان و آینده‌دار است که احتمالا به زودی شاهد انتقالی مهم در زندگی فوتبالی‌اش خواهیم بود. عیساهاکو مورد توجه چندین باشگاه مهم لیگ برتری از جمله منچستریونایتد قرار دارد و در‌حالی که در اسپورتینگ لیسبون فصل خوبی را سپری کرده ممکن است پس از جام‌جهانی راهی تیم بهتری شود. البته او در همین تابستان و پس از اینکه در تیم استیدفست کشورش در 27 بازی 20 گل به ثمر رساند راهی لیگ پرتغال شده است و به همین دلیل بعید است این تیم به همین زودی راضی به فروش پدیده جوان تیمش شود. به‌خصوص که قرارداد 5 ساله او بند فسخی 52 میلیون پوندی دارد و خرید این بازیکن 18 ساله کار راحتی نخواهد بود. مهاجمی تکنیکی که ذخیره ایناکی ویلیامز در خط حمله جوان این است که کمال‌الدین سولمانا (20‌ساله شاغل در رن فرانسه) و محمد کودوس (22‌ساله و شاغل در آژاکس) را نیز در فهرست خود دارد. غنا در این دوره رقابت سختی با پرتغال، اروگوئه و حتی کره‌جنوبی برای صعود به مرحله بعد دارد و عیساهاکو احتمالا می‌تواند نقش یک ذخیره طلایی را در ترکیب این تیم بازی کند.

بلال الخنوس (مراکش)

این هافبک جوان مراکشی در بلژیک متولد شده و در تیم‌های ملی زیر 15 و 16 سال این کشور هم به میدان رفته است اما در سال 2022 تصمیم گرفت بجای بازی در تیم ملی بلژیک که شاید شانس کمی هم برای حضور در ترکیب اصلی آن داشته باشد و با توجه به ترافیک بازیکن خلاق و خوب در این کشور ترجیح داد تا کشور پدری‌اش یعنی مراکش را انتخاب کند. او امسال 6 بازی در تیم‌های زیر 20 و زیر 23 مراکش انجام داد و حالا هم در فهرست نهایی این کشور برای جام‌جهانی قرار گرفته است. او که در خط میانی بیشتر میل تهاجمی دارد در تیم خنک بلژیک عضویت دارد و در این فصل در 16 باری که برای این تیم به میدان رفته است یک پاس گل داده و یکی از بازیکنان خوب این تیم بوده است. الخنوس اگر چه هنوز فرصت بازی در تیم ملی کشورش را نداشته است، اما در حالی در فهرست 26 نفره مراکش قرار گرفته است که نام‌هایی چون عادل تعربط، منیر الحدادی (بازیکن سابق بارسلونا) و یونس بلهندا در این فهرست حضور ندارند و این می‌تواند شانس او را برای بازی در سه دیدار مرحله گروهی این تیم برابر بلژیک، کرواسی و کانادا افزایش دهد. مراکش که در دوره قبل برابر ایران در نخستین بازی خود شکست خورد این بار هم کار بسیار سختی برای صعود از گروهش دارد و بعید است با توجه به بازیکنان کم‌تجربه‌ای که دارد بتواند شانسی برای صعود به جمع 16 تیم برتر پیدا کند.

آنتونیو سیلوا (پرتغال)

فوتبال پرتغال هم همواره یکی از پایگاه‌های معرفی استعدادهای درخشان در فوتبال اروپا بوده و در این سال‌ها بازیکنان مستعد و فوق‌العاده زیادی در این کشور رشد کرده و راهی تیم ملی این کشور شده‌اند. پرتغالی‌ها که در سال‌های گذشته ستاره‌هایی چون اوزه بیو، لوئیس فیگو و کریس رونالدو را به فوتبال دنیا معرفی کرده‌اند که در بین بهترین‌های تاریخ قرار دارند در این دوره از جام‌جهانی هم احتمالا یک نام دیگر را به عنوان پدیده خواهند داشت. آنتونیو سیلوا که یکی از 4 مدافع میانی است که نامش در فهرست نهایی تیم فرناندو سانتوس وجود دارد در بنفیکا فصل فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر گذاشته و به همراه این تیم در صدر جدول لیگ مقتدرانه حضور دارد. در ترکیب پرتغال احتمالا شاهد حضور زوج په‌په 39 یا دانیلو پریرا در کنار روبن دیاز، مدافع سال‌های اخیر منچسترسیتی باشیم اما این مدافع 19‌ساله با عملکرد خوبی که در هفته‌های اخیر داشته خود را به ترکیب اصلی نزدیک کرده است و شاید سانتوس را مجبور به ایجاد تغییراتی در تیمش کند. البته په‌په در این سن و سال سابقه مصدومیت‌های متعددی در این فصل داشته و احتمالا فرصت کمتری برای حضور در ترکیب اصلی خواهد داشت. او با بنفیکا نه تنها در لیگ پرتغال نمایشی عالی داشته و یکی از ارکان موفقیت تیمش در این فصل بوده، بلکه در لیگ قهرمانان نیز فراتر از انتظار ظاهر شده و با کسب نتایجی فراتر از حد تصور برابر یوونتوس و پاری‌سن ژرمن بالاتر از تیم ایتالیایی و به همراه ستاره‌های پاریسی راهی مرحله حذفی این تورنمنت شدند. سیلوا مدافعی است که جاگیری‌های بسیار خوبی دارد و در بازی‌خوانی، قطع توپ و همچنین کارهای تاکتیکی بسیار باهوش نشان داده است. در این شرایط او می‌تواند در سال‌های آینده زوجی موفق را در کنار دیاز که او هم در بنفیکا رشد کرده است، تشکیل دهد و در این شرایط و با توجه به مشتریانی که دارد بعید است زمان زیادی را در لیگ کشورش بماند. در چنین وضعیتی باید دید آیا او می‌تواند خود را به ترکیب اصلی تیمش در قطر تحمیل کرده و پله‌های ترقی را خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد طی کند یا نه.

هانیبال مجبری (تونس)

هافبک میانی تونسی‌ها در سال‌های گذشته خود را به‌عنوان بازیکنی آینده‌دار و مستعد نشان داده و به همین دلیل استعدادیاب‌های منچستریونایتد خرید او را به این باشگاه انگلیسی توصیه کردند. هانیبال که در تیم‌های پایه موناکو بازی می‌کرد در سال 2019 راهی تیم جوانان یونایتد شد و همچنان در این تیم حضور دارد. او فصل قبل و زیر نظر رالف رانگنیک، سرمربی موقت یونایتد این فرصت را پیدا کرد که چند بازی در ترکیب تیمش به میدان برود و به خوبی از این فرصت برای نمایش توانایی‌هایش استفاده کرد. این عملکرد خوب باعث شد تا حتی گری نویل، اسطوره باشگاه به تمجید از او و عملکرد خوبش در زمین پرداخته و هانیبال را یکی از ستاره‌های آینده باشگاه بداند. سران باشگاه در تابستان امسال ترجیح دادند تا او را به‌صورت قرضی به تیم بیرمنگام که در دسته چمپیونشیپ حضور دارد قرض بدهند و او هم در این مدت 15 بار برای این تیم به میدان رفته و یکی از نفرات اصلی و تاثیرگذار تیمش بوده است. مجبری همچنین در دو سال اخیر در تیم ملی تونس نیز 18 بازی انجام داده و به تدریج به یکی از نفرات اصلی تیمش بدل شده است. او که در تیم‌های زیر 16 و زیر 17 ساله‌های فرانسه سابقه بازی داشته است با انتخاب تونس مسلما فرصت بهتری برای حضور در تورنمنت‌های مهم خواهد داشت.

یونس موسی (آمریکا)

حریف تیم ملی ایران در آخرین دیدار مرحله گروهی یک هافبک 19 ساله و آینده‌دار بنام موسی در خط میانی خود دارد که گفته می‌شود می‌تواند در سال‌های آینده یکی از ستاره‌های آمریکا لقب بگیرد. این بازیکن 19 ساله در تیم‌های پایه آرسنال رشد کرد و 7 سال در این باشگاه فوتبال را فرا گرفت اما در سال 2019 تصمیم گرفت راهی اسپانیا شود تا برای والنسیا بازی کند. او مدتی در تیم B این باشگاه حضور داشت تا اینکه در سال 2020 و در‌حالی‌که تنها 17 سال داشت به ترکیب تیم اول باشگاه اضافه شد و در این مدت نیز 72 بازی برای تیمش انجام داده است. موسی اگر‌چه متولد نیویورک است اما می‌توانست برای تیم ملی انگلیس هم به میدان برود و به همین دلیل در چند رده سنی این کشور نیز بازی کرده است، اما در سال 2020 وقتی از سوی فدراسیون فوتبال آمریکا برای بازی در تیم ملی این کشور دعوت شد، پذیرفت که بجای سه‌شیرها برای یانکی‌ها بازی کند. او در این مدت 19 بازی هم برای تیمش برگزار کرده است و اگر چه بیشتر بازیکنان این فهرست شاید در شرایط کنونی شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی تیم خود نداشته باشند، اما موسی یکی از بازیکنانی است که در اندیشه‌های برهالتر قرار دارد و به نظر می‌رسد در خط میانی آمریکا شانس خوبی برای بازی پیدا خواهد کرد. برهاتلر از طرفی به‌دنبال بردن تیمش به مرحله بعدی این دروه از رقابت‌های جام‌جهانی است و از طرف دیگر این ماموریت به او سپرده شده تا تیمی نسبتا جوان را بسازد تا در جام‌جهانی آینده که به میزبانی مشترک این کشور برگزار خواهد شد بتوانند نمایش خوبی ارائه کنند. به همین دلیل موسی که از پدیده‌های درخشان سال‌های اخیر آمریکا است شانس خوبی دارد که در کنار نفراتی چون جیووانی رینا، تیموتی وه‌آ و جاش سرجنت آینده فوتبال این کشور را بسازد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج