۱۲۶۱۸۰۱
۹۰۹
۹۰۹
پ

جدال با اژدها؛ فرصتی برای اشتباه نیست

تیم ملی فوتبال ایران فردا جمعه در دومین بازی خود در جام جهانی با قضاوت ماریو اسکوبار گواتمالایی مقابل ولز قرار می‌گیرد. دیداری که جنبه مرگ و زندگی برای یوزها دارد.

روزنامه اعتماد: تیم ملی فوتبال ایران فردا جمعه در دومین بازی خود در جام جهانی با قضاوت ماریو اسکوبار گواتمالایی مقابل ولز قرار می‌گیرد. دیداری که جنبه مرگ و زندگی برای یوزها دارد. بعد از شکست سنگین و کمرشکن ایران به انگلیس حالا همه چشم‌ها به نمایش شاگردان کی‌روش مقابل ولز دوخته شده است. از دست دادن امتیاز در این بازی به نوعی می‌تواند کار تیم را یکسره کند اما پیروزی به هر شکلی می‌تواند آتش امید را برای صعود به دور بعد زنده نگه دارد. 

تیم‌های ملی ایران و ولز تاکنون تنها یک بار در تاریخ و آن هم به صورت دوستانه به مصاف هم رفته‌اند. در سال ۵۷ و در دوره پهلوی تیم ملی ایران برای آماده‌سازی حضور در جام جهانی در فروردین برابر ولز قرار گرفت و در ورزشگاه آزادی  یک بر صفر بازنده شد. یک روز قبل از بازی ایران و ولز در جام جهانی قطر سایت‌های پیش‌بینی بازی شانس برد تیم اروپایی را دو برابر تیم ایران ارزیابی کرده‌اند. درصدی که احتمالا بخشی از آن مربوط می‌شود به شکست شاگردان کی‌روش مقابل انگلیس. 

ولزی‌ها در شرایطی برابر ایران قرار می‌گیرند که در ۶ بازی قبلی خود به پیروزی دست پیدا نکرده‌اند. آخرین برد شاگردان راب پیج برمی‌گردد به انتخابی جام جهانی که آنها با یک گل اوکراین را شکست دادند و به قطر رسیدند. بعد از آن مسابقه ولز در ۵ بازی لیگ ملت‌های اروپا برنده نشد و در نخستین بازی خود در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز برابر امریکا به تساوی رسید. ولز در هیچ یک از این شش دیدار موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش نشده است. 

ولز دومین حضور خود را در جام جهانی پشت سر می‌گذارد. آنها پیش از این یک بار و در سال ۱۹۵۸ جواز حضور در جام جهانی را به دست آوردند و اتفاقا در همان مسابقات موفق شدند تا مرحله یک‌هشتم نهایی هم بالا بروند. ولز در آن سال مقابل برزیل قهرمان یک بر صفر شکست خورد. از این منظر تجربه تیم ولز به هیچ عنوان با تیم ملی ایران قابل مقایسه نیست. ایران ششمین حضور خود را در جام جهانی تجربه می‌کند و درحالی که تمام بازیکنان ولز اولین حضور در چنین تورنمنتی را پشت سر می‌گذارند، بسیاری از بازیکنان ایران تجربه دو یا سه دوره حضور در مسابقات را دارند. 

تیم ولز در نخستین بازی خود در جام جهانی با سیستم سه دفاعه و با ۵ هافبک و دو مهاجم به میدان رفت. پیش‌بینی می‌شود پیج در مقابل ایران هم از همین آرایش استفاده کند. ژنرال ولز نیز کسی نیست جز گرت بیل فوق ستاره دنیای فوتبال که تا همین چند سال قبل عنوان گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ را یدک می‌کشید. بیل در بازی برابر امریکا هم فرشته تیمش شد و توانست در فاصله ۱۰ دقیقه مانده تا پایان بازی یک پنالتی بگیرد و خودش آن را تبدیل به گل کند. از دیگر ستاره‌های ولز که باید مراقب آنها بود می‌توان به دنیل جیمز بازیکن سابق یونایتد، هری ویلسون هافبک فولهام، آرون رمزی بازیکن سابق آرسنال و یوونتوس و فعلی نیس فرانسه و بن دیویس مدافع تاتنهام اشاره کرد. در مجموع فوتبال ولز با توجه به نزدیکی به لیگ برتر انگلیس بازیکنان زیادی در سطح اول فوتبال باشگاهی دنیا دارد. 

آنچه از بازی ولز مقابل امریکا می‌شد به وضوح فهمید تمرکز مردان اژدها روی ضربات ایستگاهی و استفاده از توپ‌های سوم است. آنها احتمالا همین حربه را مقابل ایران استفاده خواهند کرد. نکته مهم این است که شاگردان کی‌روش در بازی با انگلیس نشان دادند به‌ شدت از این ناحیه ضربه‌پذیر هستند. انگلیس در نیمه نخست و روی سه کرنر سه موقعیت صددرصد گل ساخت که یکیش مشکوک به خطای پنالتی شد، یکیش خورد به تیرک و دیگری تبدیل به گل شد. حرکت از کناره‌ها و استفاده وینگرها هم بخش دیگری از طراحی حملات ولز را تشکیل می‌دهد. 

در سمت مقابل تیم ملی کشورمان قرار دارد که فعلا ورای هر چیزی باید دید چقدر توانسته از لحاظ روحی و روانی ریکاوری شود. باخت ۶ بر دو در شروع یک تورنمنت بدترین چیزی است که می‌تواند برای یک تیم اتفاق بیفتد. در روزهای گذشته که به نظر نمی‌رسد شرایط از لحاظ روحی و روانی تغییری کرده باشد. کی‌روش همچنان تنش‌زا ظاهر می‌شود و بازیکنان هم زیر فشار رسانه‌ای هستند. همین دیروز مهدی طارمی مهاجم تیم ملی در مصاحبه‌ای دوباره با سوالاتی پیرامون شرایط ایران مواجه شد و پاسخ‌هایی داد که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی پیدا کرد. 

چیدمان تیم ملی دیگر محل مناقشه تیم ملی است. از روز سه‌شنبه هیچ کارشناسی نبوده که ترکیب ابتدایی کی‌روش مقابل انگلیس را زیر سوال نبرده باشد. کی‌روش می‌تواند تا آخر دنیا از ارنج اولیه تیمش دفاع کند و بگوید ترکیب مشکلی نداشت و آنهایی که انتقاد می‌کنند متوجه شرایط نیستند اما این چیزی را تغییر نمی‌دهد. امیدواری هواداران فوتبال در ایران به تکرار نشدن این اشتباه است. اینکه کی‌روش در بازی با ولز به سیستم دفاع چهار نفره برمی‌گردد یا همچنان می‌خواهد مالیخولیای خودش را به تیم تزریق کند سوالی است که در روز بازی با یاران ولز مشخص خواهد شد. اینکه پیرمرد پرتغالی بار دیگر هرچه هافبک با خودش به قطر برده را می‌ریزد در زمین مسابقه یا تصمیمات دیگری خواهد گرفت هم همین‌طور. 

مهدی طارمی نقطه امید تیم ملی ایران برابر ولز خواهد بود. او همان نقشی را برعهده خواهد داشت که گرت بیل در ولز. تقابل این دو ستاره که یکی در روز نخست جام جهانی دو گل زد و دیگری یک گل از جذابیت‌های این مسابقه حساس خواهد بود. ولز می‌داند در صورت از دست دادن امتیاز برابر ایران و باتوجه به اینکه بازی سومش مقابل انگلیس است کار بسیار سختی برای صعود خواهد داشت. بنابراین تلاش خواهد کرد از وضعیت تیم ملی و روحیه شکننده بازیکنان ایران نهایت استفاده را ببرد و با یک سه امتیاز شیرین در کورس صعود بماند. ایران وضعیتی به مراتب اورژانسی‌تر از ولز دارد. شاید عده‌ای بگویند تساوی در این بازی می‌تواند امیدوار‌کننده باشد، چراکه با کسب یک سه امتیاز مقابل امریکا، ایران ۴ امتیازی خواهد شد و به صعود امیدوار، ولی وارد شدن به چنین شرایطی ریسکی بزرگ به دنبال خواهد داشت.  بار قبل که کی‌روش از به میان آوردن تمام تجربه و تخصصش حرف زد ایران ۶ بر ۲ به انگلیس باخت. هواداران امیدوارند مستر سی‌کیو این‌بار بتواند سربلند بیرون بیاید و امیدهای ایران برای صعود در همان بازی دوم تبدیل به ناامیدی کامل نشود. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج