جاباما
۱۲۹۲۴۱۹
۱۶۱۹
۱۶۱۹
پ

باقری‌ها: شرایط پرسپولیس مثل دوران قطبی است

مدافع پیشین تیم فوتبال پرسپولیس با بیان اینکه این تیم در حال حاضر «فنی‌ترین» تیم لیگ ایران است، به تحلیل بازی پرسپولیس با تراکتور پرداخت و نقاط ضعف و قوت دو تیم را برشمرد.

خبرگزاری مهر: تیم‌های فوتبال پرسپولیس و تراکتور ساعت ۱۶ امروز یکشنبه در چارچوب هفته بیست و دوم لیگ برتر ایران در تبریز به مصاف هم می‌روند و برگزار کننده یکی از حساس‌ترین دیدارهای این هفته لیگ هستند.

نبی الله باقری‌ها مدافع پیشین تیم فوتبال پرسپولیس که با این تیم در زمان سرمربیگری افشین قطبی تجربه قهرمانی در لیگ برتر را هم دارد، با تاکید بر اینکه پرسپولیس فنی‌ترین تیم ایران است، عوامل و اتفاقاتی که ممکن است سرخپوشان تهران را از قهرمانی دور کند، برشمرد.

باقری‌ها که سابقه بازی برای تراکتور را هم دارد، می‌گوید این تیم مقابل پرسپولیس دو نقطه قوت بزرگ و یک نقطه ضعف دارد که ممکن است در این مسابقه به آنها لطمه بزند.

مشروح گفتگوی مدافع پیشین پرسپولیس در ادامه می‌آید:

* ارزیابی کلی شما از تقابل دو تیمی که این روزها در لیگ ایران عملکرد خوبی داشته‌اند چیست؟

- شرایط فنی پرسپولیس از زمان برانکو خیلی خوب بوده است. از نظر فنی، پرسپولیس از بیشتر تیم‌های ایران سرتر است. آنچه پرسپولیس را اذیت کرده، حواشی و یا اشتباهات داوری بوده است وگرنه از نظر فنی پرسپولیس از تمام تیم‌ها جلوتر است. تراکتور هم با حضور خمز سرمربی اسپانیایی متحول شده و بازی با این تیم سخت است.

* چه چیزی می‌تواند عملکرد پرسپولیس را در این مسابقه تحت تاثیر قرار بدهد؟

- به نظرم تنها چیزی که می‌تواند به پرسپولیس لطمه بزند عدم تمرکز و یا اشتباهات داوری است. مثلاً بازی با آلومینیوم یا یکی دو بازی دیگر بود که داور اشتباهات بزرگی داشت. صحنه‌هایی بود که دیگر نیازی به کارشناسی نبود و کاملاً قابل تشخیص بود که داور اشتباه کرده است. آن مسائل هم به پرسپولیس ضربه زد.

باقری‌ها: شرایط پرسپولیس مثل دوران قطبی است
باقری‌ها با لباس پرسپولیس در کنار کریم باقری

* تراکتور در خط حمله رضا اسدی را دارد؛ بازیکنی که بعد از جدایی از پرسپولیس در تراکتور احیا شد و حالا برای آقای گلی رقابت می‌کند. فکر می‌کنید پرسپولیس چه برنامه‌ای برای مهار او داشته باشد؟

- یکی از دلایل موفقیت پرسپولیس به نظر من این بوده که سیستم خود را بر اساس سیستم حریف تغییر نمی‌دهد. بعضی از تیم‌ها با توجه به کار و بازیکن حریف سیستم کاری خود را عوض می‌کنند ولی پرسپولیس بیشتر تیم خودش را آنالیز می‌کند. داشته‌های پرسپولیس آنقدر بالا است که نیازی ندارد روی بازیکن خاصی از حریف تمرکز کند. البته اسدی بازیکن بسیار خوبی است و انگیزه‌های خاص خودش را دارد.

* با شناختی که از دو تیم دارید فکر می‌کنید نتیجه این مسابقه که ممکن است معادلات بالای جدول را هم تغییر بدهد، چه می‌شود؟

- تراکتور در این بازی با استرس کمتری بازی می‌کند چون ترس سقوط ندارد و گزینه اصلی قهرمانی هم نیست. این کار را برای آنها راحت می‌کند ولی پرسپولیس در کورس قهرمانی است. شرایط الان پرسپولیس تداعی کننده سال ۱۳۸۶ است که پرسپولیس با سپاهان و یکی دو تیم دیگر در کورس قهرمانی بود. وقتی در زمین بودیم، حواسمان به اسکوربورد بود تا نتیجه سایر مسابقات را بدانیم و یا از مربیان سئوال می‌کردیم. این شاید به پرسپولیس کمی فشار بیاورد و برای همین پیش بینی نتیجه سخت است.

* از نظر شما پرسپولیس نیاز دارد که روی کدام بخش تمرکز بیشتری داشته باشد؟

- برگ برنده پرسپولیس گل نخوردن است. بنابراین بیشترین جایی که باید تمرکز کند، در کارهای دفاعی و بسته نگه داشتن دروازه است. اگر پرسپولیس راحت گل نخورد، هافبک‌ها و مهاجمانش آنقدر توانمند هستند که گلزنی کنند.

* در یکی دو هفته گذشته وحدت هنانوف به دفاع راست منتقل شده است. حتی در بازی قبل شاهد بودیم که دانیال اسماعیلی فر نیمکت نشین شد. علت این جابجایی‌ها در ترکیب پرسپولیس چه می‌تواند باشد؟

- یحیی بازهم نشان داد به آنچه که اعتقاد دارد، عمل می‌کند. دانیال یک بازیکن رونده است و حتی این فصل گلزنی هم کرده اما حتماً هنانوف شرایط بهتری در تمرینات داشته است. برای یحیی فرقی نمی‌کند یک بازیکن چند هفته نیمکت نشین بوده؛ او با بازیکنان تعارف ندارد و بر اساس برنامه‌هایش بازیکنان را جابجا می‌کند که این در ایجاد حس رقابت بین بازیکنان هم موثر است.

باقری‌ها: شرایط پرسپولیس مثل دوران قطبی است
شادی بازیکنان پرسپولیس در بازی جام حذفی با سپاهان

* شما خودتان در زمان بازیگری یک مدافع بودید. فکر می‌کنید مهار کردن کدام بازیکن در پرسپولیس سخت‌تر است؟

- در کل مهار بازیکنانی که فنی و تکنیکی هستند، دشوارتر است. منظور من از تکنیک «بغل پا زدن» و یا «پا عوض کردن» نیست. منظورم تکنیک‌های حرفه‌ای فوتبال است. مثلاً مهاجم برزیلی پرسپولیس یعنی لئاندرو پری را و یا مهاجم قبلی یورگن لوکادیا بسیار حرفه‌ای هستند. پری را در عرض دفاع خوب جاگیری می‌کند. مثال سپاهان سه بار از مدافعان حریف فرار کرد. دو بار به او پاس دادند که دو موقعیت هم ایجاد کرد. یک مدافع می‌داند که چطور مهاجم سرزن و یاقدرتی را مهار کند ولی مقابل مهاجم تکنیکی کار سخت‌تری دارد.

* تراکتور هم تیمی است که این روزها خیلی خوب فوتبال بازی می‌کند و نتایج قابل توجهی گرفته است. نقاط ضعف و قوت این تیم را در چه می‌دانید؟

- بزرگترین نقطه قوت تراکتور می‌توانست هوادارانش باشد که در این بازی محروم هستند. پاکو خمز سرمربی تراکتور هم خودش نقطه قوت بزرگی است. او خیلی از بازیکنان این تیم را احیا کرده و در کل یک مربی صاحب سبک است. نقطه ضعف تراکتور خط دفاعی اش است. دو مدافع وسط با هم خیلی هماهنگ نیستند و گاهی در کورس با بازیکنان حریف جا می‌مانند و خطا می‌دهند.

* در پایان فکر می‌کنید کدام تیم جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر ببرد؟

- قهرمانی سخت است اما پرسپولیس تجربه خوبی دارد. در این تیم نفراتی مثل امید عالیشاه هستند که هم باتجربه است و هم سرحال. این بازیکنان در لیگ کم پیدا می‌شوند. پرسپولیس شانس اول قهرمانی است اگر حاشیه‌ها به این تیم لطمه نزند. به عنوان مثال طلب استراماچونی سرمربی سابق استقلال را می‌دهند اما وقتی پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس بسته بود، هیچکس کمکی نکرد. کمک مالی به استقلال انجام شده است که باید زودتر این مشکل رفع می‌شد اما پرسپولیس هم یک زمانی بدترین شرایط را داشت. پرسپولیس از نظر فنی تیم اول ایران است و فقط باید حواشی را مدیریت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج