۱۳۰۹۱۰۶
۱۹۴۷
۱۹۴۷
پ

اوضاع پیچیده قعرنشینان در ۲ هفته پایانی

شرایط تیم‌ها در انتهای جدول به‌شدت حساس شد و به‌جز سه تیمی که بیشتر خطر سقوط را حس می‌کنند دیگر تیم‌های قعر‌نشین نیز روی کاغذ ممکن است سقوط کنند.

فرهیختگان: شرایط تیم‌ها در انتهای جدول به‌شدت حساس شد و به‌جز سه تیمی که بیشتر خطر سقوط را حس می‌کنند دیگر تیم‌های قعر‌نشین نیز روی کاغذ ممکن است سقوط کنند. تا همین چند هفته قبل همه سقوط دو تیم نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان را قطعی می‌دانستند اما با تغییراتی ناگهانی بعد از تقابل هفته بیست و پنجم بین این دو تیم همه چیز تغییر کرد و آنقدر نتایج عجیبی رخ داد که حالا این دو تیم در انتهای جدول هم‌امتیاز شدند. 

 بازی رودررو صنعت را نجات داد

یکی از دلایلی که تیم صنعت‌نفت یک مرتبه تغییر وضعیت داد، جابه‌جایی در کادر فنی این تیم بود. نفتی‌ها بعد از جدایی رضا پرکاس چند تغییر ایجاد کرده و در سراشیبی سقوط قرار گرفتند اما درنهایت به ویسی رسیدند. این مربی که استاد ارتباط با بازیکنان است موفق شد تیمش را از نظر روحی بالانس کند و بعد از یکی دوهفته نتایج بهتری گرفت و از صنعت‌نفت تیمی ساخت که برای بقا جنگید و ‌انگیزه گرفت. صنعت نفت خوش‌شانس بود که مس کرمان هم سیر نزولی در پیش گرفت و به آنها شانس بقا داد. رضا پرکاس، مربی سابق صنعت‌نفت و از کارشناسان فوتبال در مورد تغییر وضعیت این دو تیم به «فرهیختگان» گفت: «مهم‌ترین عامل نتایج بهتر این تیم، این است که از بازی مستقیم مخصوصا در بازی با مس کرمان نتیجه گرفت. در لیگ برتر ایران 8 الی 10 تیم در یک سطح هستند و از نظر فنی، کیفیت بازیکنان، کادرفنی و حتی مالی و مدیریتی اختلاف 10 درصدی و ناچیزی‌ دارند. از این رو در بازی این تیم‌ها با هم هر نتیجه‌ای ممکن است و نمی‌توان از قبل نتیجه را پیش‌بینی کرد. از این نکته غافل نشویم که هر چه به انتهای فصل نزدیک می‌شویم تیم‌ها به هماهنگی فنی بهتری می‌رسد و فرامین بهتر در زمین اجرا می‌شود. این را بگذارید در کنار پاداش و قراردادها که از عوامل نتیجه‌گیری است و به‌خصوص در صنعت‌نفت تاثیرگذار است.»

وی ادامه داد: «برعکس این شرایط برای تیم مس کرمان رقم خورد. به نظر من بیشترین دلیل نزول تیم مس کرمان هم، همان بازی رودررو با صنعت‌نفت بود که امتیاز از دست داد. آنها با این شکست به‌شدت تحت فشار قرار گرفتند چون فاصله امتیازی کم شد. آنها احساس کردند صنعت‌نفت می‌تواند رقیب و تعقیب‌کننده جدی آنها باشد و حتی تهدیدی برایشان به حساب بیاید. استرس به تیم با این نتیجه وارد شد چراکه آمده بودند حداقل مساوی بگیرند اما شکست خوردند و دیدیم که با این شکست روند عدم امتیازگیری در این تیم شروع شد.»

 هفته نجات‌بخش

دو هفته باقی‌مانده شرایط سختی پیش‌روی تیم‌های انتهای جدول است. تیم‌هایی که هفته‌های خوب گذشته را از دست داده و به شرایط سخت پیش رو امیدوارند. تیم مس که در حال حاضر با 21 امتیاز در جایگاه چهاردهم قرار دارد فقط 4 برد در کارنامه دارد که یکی از آنها مقابل همین تیم صنعت‌نفت است. آنها به دلیل 15 باخت و 9 مساوی که به نام خود ثبت کردند جایگاه متزلزلی دارند و این اصلا خوشایند نیست. با این حال بازی هفته آینده با ملوان تنها نقطه امید آنها است. شاگردان حسین‌خانی(که بعد از بازی این هفته تیمش استعفا داد)، اگر می‌خواهند بمانند باید ملوان را شکست دهند؛ چراکه به نظر می‌رسد در هفته آخر مقابل تیم مدعی سپاهان کار سختی در پیش دارند. با توجه به اظهارات کارشناس ما اگر بخواهیم علل شرایط فعلی سه تیم انتهای جدول را در نظر بگیریم می‌توانیم به قرعه‌ای که داشتند اشاره کنیم. پرکاس به ما گفت: «نفت مسجدسلیمان با توجه به قرعه‌ای که داشت با تیم‌هایی روبه‌رو شد که هم‌سطح با او بودند. از این رو امتیازات خوبی در ابتدا کسب کرد اما در ادامه افت کردند و این افت ادامه‌دار شد. از طرفی ممکن است در هفته‌های آخر، تیم‌های روبه‌روی این تیم، به دلیل اینکه جایگاه وسط جدول را دارند و ممکن است بی‌انگیزه باشند، امتیاز از دست دهند و البته دیگر عوامل هم در کسب نتایج آنها ‌‌دخیل است. مس کرمان اگر می‌بینید به‌یک‌باره روند خوبش را از دست داد به این دلیل بود که در ابتدا از تیم‌های هم‌رده خود امتیاز گرفت و جایگاه خوبی پیدا کرد اما به مرور در مقابل همان تیم‌ها به راحتی امتیاز از دست داد و فاصله امتیازات کم شد. درواقع سینوس‌وار حرکت کرد. این تیم می‌توانست با بازیکنانی که دارد نتایج بهتری بگیرد اما حالا نیاز به درمان دارد و باید علل اصلی را به صورت عمیق واکاوی کرد.»

صنعت‌نفت هم شرایط مشابهی با تیم مس دارد و فقط در تفاضل گل با آنها متفاوت است؛ عاملی که این تیم را یک رده پایین‌تر و در جایگاه پانزدهم قرار داده است. شاگردان ویسی که حالا با تساوی مقابل تیم استقلال نقش تاثیرگذاری در جدول از خود نشان دادند باید به مصاف ذوب‌آهن بروند و این بازی می‌تواند برای آنها با برد همراه باشد. 

ضمن اینکه آنها‌ انگیزه‌های لازم برای شکست گل‌گهر را هم دارند و اگر از استقلال امتیاز گرفتند پس می‌توانند از سیرجانی‌ها هم امتیاز کسب کنند. از این رو شاید شانس آبادانی‌ها بیشتر از کرمانی‌ها باشد. پرکاس به صنعت نفت اشاره کرد و افزود: «صنعت‌نفت در ابتدا روند خوبی داشت و در شش بازی با سه تیم که برای قهرمانی بسته شده بودند خارج از خانه بازی کرد. صنعت خوب بازی می‌کرد اما چون نتایج قابل قبول نبود، در واقع در فوتبال بیزینسی شکست خورد. درحالی‌که در درازمدت می‌توانست بهتر شود اما با تصمیمات نادرستی که گرفته شد روند امتیازگیری با تیم‌های هم‌رده از دست رفت و به مرور ضعیف و ضعیف‌تر شد. در ادامه اما حداکثر استفاده از مسابقات باقی‌مانده را کرد و از بازی‌های رو در‌رو‌ با تیم‌های هم‌سطح امتیاز جمع کرد و به بازی برگشت.»

در این بین نمی‌توان برای تیم نفت مسجدسلیمان شانس زیادی قائل شد هر‌چند پرکاس هنوز برای این تیم نیز شانس قائل است و اعتقاد دارد؛ شاید نفت برای بقا کار سختی داشته باشد اما می‌توان هنوز 20 درصد شانس برایشان تخمین زد؛ چراکه فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و این از عجایب فوتبال است. 

 اوضاع پیچیده روی کاغذ

اگر بخواهیم روی کاغذ انتهای جدول را بررسی کنیم حتی می‌توانیم نساجی و ملوان را هم گزینه‌های سقوط بدانیم. اگر مس و صنعت‌نفت هر دو بازی خود را ببرند و ملوان و نساجی هم ببازند چه‌بسا ملوان یا نساجی سقوط کنند؛ خصوصا که بازی رو در رو هم بسیار مهم است. این شرایط وقتی مهم‌تر می‌شود که ملوان در دو هفته پایانی به ترتیب با مس کرمان و نفت مسجدسلیمان بازی دارد. پس اگر نفت مسجدسلیمان هم دو بازی پایانی را برنده شود شاید با توجه به نتایج ناامید‌کننده دیگر رقبا در لیگ بماند که البته خیلی بعید است. 

در هر حال رقابت اصلی بین مس کرمان و صنعت نفت است. بازی دو تیم در هفته دهم در خانه مس با حساب 2 بر صفر به نفع کرمانی‌ها تمام شد، در حالی که در نیم‌فصل دوم این صنعت‌نفت بود که در خانه خود رقیب را 2 بر یک شکست داد. طبق قوانین اگر امتیاز دو تیم انتهای فصل مساوی پیش برود، بازی‌های رو در رو ملاک قرار می‌گیرد که در این بخش مس کرمان دست بالاتر را دارد. از این رو باید منتظر انتهای فصل و دو بازی پیش روی این دو تیم بود چراکه این بازی‌ها می‌تواند تغییرات زیادی در جدول ایجاد کند. پرکاس با اشاره به وضعیت دو تیم گفت: «می‌خواهم صنعت‌نفت بماند چون خودم از ابتدا این تیم را بستم و اهداف خاصی داشتم. البته دو تیم از نظر فنی و جدولی در یک شانس قرار دارند و روی کاغذ هر کدام یک بازی سخت و یک بازی با تیم‌های هم‌رده دارند که می‌توانند امتیاز بگیرند. از این رو این بازی هفته بیست‌و‌نهم برای بقا تعیین‌کننده است. در بازی آخر سپاهان برای قهرمانی می‌جنگد و گل‌گهر هم وضعیت خوبی دارد. از صمیم قلب امیدوارم صنعت بماند.»‌ 

 شانس دو تیم برابر است و هر دو می‌توانند به خود برای بقا کمک کنند. شاید بهتر باشد بگوییم سرنوشت دست خودشان است. پرکاس به «فرهیختگان» گفت: «برای بقا دلایل فنی بسیار مهم است؛ هر تیمی از کوچک‌ترین شانس بهترین استفاده را کند و در مقابل به حریف کمترین شانسی ندهد می‌تواند بماند! من می‌توانم بگویم نباید ریسکی بازی کرد و باید حوصله کرد. در فوتبال ایران مسائل روحی که در راس آن شارژ مالی قرار دارد بسیار تاثیرگذار است. از طرفی حضور تماشاگران و هواداران بسیار لازم است. مدیریت می‌تواند با تامین همه امکانات هر‌چند ساده مثل تغذیه، پرواز، اسکان و این قبیل موارد کمک کند. اگر این دعدغه‌ها را برای کادر فنی برطرف کنند بسیار موثر است. درنهایت وضعیت روحی و موقعیت حریف در جدول بسیار مهم است. بازیکنان باید تمرکز کرده و مصدوم ندهند و کارت نگیرند. در ادامه عوامل بیرونی مثل اشتباهات سهوی داوری بسیار تاثیرگذار است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج