۱۳۱۰۴۴۷
۳۴۰۴
۳۴۰۴
پ

جام منیریه‌ای که ارزش این همه جنجال را ندارد!

لیگ ایران یکی از ضعیف ترین لیگ های دنیا از لحاظ پرداخت پاداش به تیم قهرمان است.

خبرآنلاین: هر سال رقابت‌های باشگاهی ایران نزدیک به ۹ ماه از سال علاقه مندان را سرگرم می‌کند و در نهایت غیر از یک جام که ارزش مادی آن شاید به ۲۰ میلیون تومان نرسد، چیز دیگری عاید تیم‌ها نمی‌شود. در واقع مساله قهرمانی در ایران حیثیتی است و سود مالی خاصی برای باشگاه‌ها ایجاد نمی‌کند. مساله درآمدزایی که امری جا افتاده در سراسر دنیا است به هیچ وجه در ایران شناخته شده نبوده و تیم‌ها به واسطه بودجه‌ای که بخش دولتی – که بیشتر باشگاه‌ها زیر مجموعه آن هستند – خود را اداره می‌کنند. این در حالی است که در فوتبال روز دنیا بین تیم‌ها تفاوت‌های مالی زیادی وجود دارد. همان طور که در ایتالیا بین یوونتوس و کیه‌وو تفاوت درآمدی وجود دارد. در اسپانیا، آلمان و سایر لیگ‌های معتبر جهان نیز چنین شرایطی را مشاهده می‌کنیم. پرداخت پاداش به تیم‌ها در هر تورنمتی یک رسم عادی است.

در لیگ برتر انگلیس تیم‌ها براساس محبوبیت و کیفیت تیمشان درآمدزایی دارند. حتی بدترین تیم جدول نیز مطمئن است که درآمدی از این راه به دست می‌آورد و در کنار حق پخش تلویزیونی، تبلیغات و فروشگاه‌های گسترده و برپایی اردوها و بازی‌های دوستانه درآمد کلانی به دست می‌آورند. منچستر سیتی قهرمان دوره گذشته لیگ برتر ۳۸ میلیون پوند در کنار پاداش ۱۵۳ میلیون پوندی دریافت کرد و این رقم برای تیم‌های دوم تا بیستم جدول هم با رقمی پایین‌تر وجود داشته است. منچستریونایتد موفق‌ترین تیم تاریخ انگلیس بیشترین درآمد را از حق پخش تلویزیونی به دست می‌آورد. مبنای پرداخت حق پخش در انگلیس به موفقیت و محبوبیت تیم برمی‌گردد. یونایتد یک میلیارد پوند از این راه توانست به دست بیاورد و بالاتر از آرسنال، چلسی، لیورپول و منچسترسیتی قرار گرفت.

جام منیریه‌ای که ارزش این همه جنجال را ندارد!

در فوتبال ایران همیشه گفته شده که پاداش تیم قهرمان از محل درآمد باشگاه‌ها پرداخت می‌شود، به این صورت که ۵۰ درصد این درآمدها به طور مساوی بین همه باشگاه‌ها تقسیم و ۵۰ درصد دیگر بسته به رتبه‌ تیم‌ها به آنها پرداخت می‌شود ه البته هیچوقت ارقام آن به شکل شفاف گفته نشده و درصد بسیار کمی از هزینه‌های تیم‌ها را شامل می‌شود. محل درآمد باشگاه‌ها هم، حق پخش تلویزیونی و درآمدهای حاصل از تبلیغات محیطی است که در حال‌ حاضر از حق پخش تلویزیونی چیزی عاید باشگاه‌ها نمی‌شود. قهرمانی در فوتبال ایران برای تیم‌ها بیشتر از اینکه سود مالی داشته باشد باعث افزایش هزینه‌های آن‌ها می‌شود. در قرارداد اکثر بازیکنان بندها و آپشن‌هایی در خصوص پاداش قهرمانی وجود دارد و اگر تیمی قهرمان شود مجبور به پرداخت آن است و اینگونه هزینه‌هایش زیاد هم می‌شود.

* نمونه‌های مشابه در آسیا

مسئولان لیگ عربستان بعد از اینکه تصمیم گرفتند تعداد تیم‌های لیگ این کشور را از ۱۴ به ۱۶ تیم افزایش دهند قرار شد تیم قهرمان ۵ میلیون ریال سعودی معادل (۱.۳ میلیون دلار) پاداش دریافت کند. به عبارت دیگر پاداش تیم‌ها در عربستان شش برابر شده است. پیش‌تر رقم پاداش به تیم قهرمان در عربستان ۷۵۰ هزار ریال سعودی بود.

جام منیریه‌ای که ارزش این همه جنجال را ندارد!

در لیگ ژاپن که می‌توان آن را برترین لیگ قاره آسیا نیز دانست، تیم قهرمان ۱.۵ میلیارد ین پاداش دریافت خواهد کرد. تیم نایب قهرمان ۷۰۰ میلیون ین، تیم سوم ۳۵۰ و تیم چهارم ۱۸۰ میلیون ین دریافت می‌کنند. همچنین پاداش جداگانه دیگری برای تیم‌های دیگر وجود دارد. تیم قهرمان ۳۰۰ میلیون ین و تیم‌های دوم تا انتهای جدولی نیز به ترتیب پاداش خود را که سیر نزولی دارد دریافت می‌کنند. حتی قهرمانی در جام حذفی و رقابت‌های دسته یک ژاپن نیز پاداش‌هایی را برای تیم‌ها در پی دارند که بیشتر این منایع از طریق تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی که در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای است تامین می‌شود.

جام منیریه‌ای که ارزش این همه جنجال را ندارد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج