adexo3
۱۳۲۹۹۰۹
۲۶۰۴
۲۶۰۴
پ

ریتم ۶ و ۸ پرسپولیس کوک نیست

محمدحسین کنعانی‌زادگان برای سومین بار لباس پرسپولیس را به تن خواهد کرد.

ایران ورزشی: محمدحسین کنعانی‌زادگان برای سومین بار لباس پرسپولیس را به تن خواهد کرد. بازگشت او به پرسپولیس بعد از دو سال اتفاق افتاد و تقریباً همه هواداران پرسپولیس مثل آن دسته از پرسپولسی‌های متعصبی که جلوی خودروی لوکس او یزله می‌رفتند از این انتقال خوشحالند اما تجربه ثابت کرده حضور متعدد بازیکنان شناخته‌شده و تجمیع ستاره‌ها - به مفهوم فعلی‌اش در فوتبال ایران- همیشه پیش برنده نیست و گاهی ممکن است برای تیم‌های بزرگ دردسر ایجاد کند.

پرسپولیس البته در تمام فصول گذشته که یا قهرمان شده یا مدعی قهرمانی تیم پرستاره‌ای بوده و سرمربی تیم به‌عنوان نفر اول کادر فنی و مدیران تیم بخوبی این گردهمایی ستاره‌ها را خیلی خوب مدیریت کرده و تیم با کمترین حواشی به سوی اهداف فوتبالی خود حرکت کرد و غالباً نیز موفق بود.

چالش بزرگ با ورود کنعانی

ورود کنعانی‌زادگان به خط دفاعی پرسپولیس حالا چالش بزرگی برای یحیی گل‌محمدی ایجاد خواهد کرد چرا که تعداد مدافعان میانی باکیفیتی که همه داعیه حضور در ترکیب اصلی را دارند بیشتر خواهد شد.

اگر قرار باشد پرسپولیس با همان سیستم دفاع چهارنفره خطی بازی کند فقط دو مدافع میانی از جمع فرشاد فرجی، علی نعمتی، گئورگی گولسیانی، وحدت هنانوف، مرتضی پورعلی‌گنجی و محمدحسین کنعانی زادگان باید در ترکیب اصلی قرار بگیرند. حال اگر تصور کنیم یحیی مثل فصل قبل روی علی نعمتی به‌عنوان مدافع چپ حساب باز ‌کند یا فرشاد فرجی مدافعی است که می‌تواند روی نیمکت تاب بیاورد و البته در دفاع راست آلترناتیو باشد یا هنانوف را از لیست خارج کنند، رقابت بین سه مدافع شاخص دیگر سخت خواهد شد و یکی از بین آنها باید بیرون بماند.

فصل قبل زوج گولسیانی – پورعلی‌گنجی فوق‌العاده موفق و قدرتمند عمل کردند و خط دفاع پرسپولیس با کمک ساختار تدافعی تیم و البته دروازه‌بان مطمئنی مثل بیرانوند کمترین آمار گل خورده را ثبت کرد و به کمک همین آیتم قهرمان شد. با در نظر گرفتن این واقعیت، حالا دست زدن به همان ترکیب ایده‌آل با توجه به ادامه همکاری با پورعلی‌گنجی و گولسیانی دشوار می‌نماید اما کنعانی هم مدافع ملی‌پوش شاخصی است که حتماً می‌توان او را یکی از 5 مدافع برتر میانی فوتبال ایران دانست. در عین حال کنعانی زیر و بم بازی در پرسپولیس را می‌شناسد و با برای او شأن و مرتبه باشگاه شناخته شده است و خیلی زود می‌تواند در ترکیب جا بیفتد.

رویکرد به دفاع سه‌نفره؟

با این شرایط یحیی یا باید یکی از این دو مدافع را بیرون بگذارد یا رو به دفاع سه نفره بیاورد که البته تجربه خوشی از آن ندارد. طی دو فصل گذشته هر بار یحیی رو به سیستم سه دفاعه آورد ضرر کرد و تیمش نتوانست در فاز حمله شرایط خوبی پیدا کند. در واقع پرسپولیس با تکیه به حمله از کانال‌های کناری همیشه به مدافعانی که از عقب در حملات اضافه شوند نیاز دارد و کارهای ترکیبی بدون مدافع کناری پیش نخواهد رفت.

البته پرسپولیس یحیی فصل گذشته در این مقوله بالانس نبود و در حالی که دانیال مدام راه می‌افتاد و البته فضای پشت سرش موقعیت مناسبی برای حریفان می‌ساخت، علی نعمتی بیشتر یک مدافع ایستا بود و در حملات کمتر شرکت می‌کرد. حالا و با در نظر گرفتن اینکه مدافع چپ و راست جدیدی به پرسپولیس اضافه نشده و بعید است یحیی دوباره به محمدمهدی احمدی در دفاع چپ روی خوش نشان دهد، شاید رویکرد به دفاع سه‌نفره شدنی نباشد.

در واقع جدا از ضعف تیم در فاز حمله و ساختن بازی از عقب، چنانچه پرسپولیس به دفاع سه نفره روی بیاورد دانیال اسماعیلی‌فر باید از ترکیب بیرون برود یا جای سعید صادقی در پست هافبک راست بازی کند که با حضور عالیشاه در آن منطقه ترافیک زیاد شده و مدیریتش دشوار خواهد شد.

در این شرایط احتمال استفاده از همان دفاع چهار نفره بسیار است و رقابت بین مدافعان میانی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی شدت خواهد گرفت. البته که برخی معتقدند بیرون ماندن هر یک از این بازیکنان می‌تواند مشکلاتی برای پرسپولیس ایجاد کند و در این وضعیت باید منتظر هنر مدیریت یحیی گل‌محمدی بود که در این زمینه چقدر خرج می‌شود.

اختلاف کهنه پورعلی‌گنجی و کنعانی زادگان

شاید بیشتر اهالی فوتبال از اختلاف کنعانی‌زادگان و پورعلی‌گنجی خبر داشته باشند. این اختلاف مربوط به حضور در تیم ملی و رقابت‌شان برای بازی کردن در ترکیب اصلی است. در دوره 8 ساله حضور کی‌روش روی نیمکت حتی بعد از اینکه کنعانی پیراهن ملی را پوشید پورعلی‌گنجی در مرکز دفاع فیکس بود اما وقتی اسکوچیچ آمد کنعانی‌زادگان و شجاع بازی کردند. با این حال بازگشت کی‌روش در آستانه جام جهانی رویاهای کنعانی و شجاع برای حضور در این تورنمنت بزرگ و جذاب را خراب کرد و پورعلی‌گنجی که تمام بازی‌های مراحل مقدماتی را به خاطر مصدومیت و البته سلیقه اسکوچیچ از دست داده بود در مرکز خط دفاع تیم ملی فیکس شد و کنعانی و شجاع بیرون نشستند.

این مسأله اختلاف گروه شجاع و کنعانی با پورعلی‌گنجی را بالا برد چرا که آنها حق خودشان می‌دانستند که در قطر 2023بازی کنند و اعتقاد داشتند کی‌روش حق‌شان را ناحق کرده است. در عوض پورعلی‌گنجی که خودش در مصاحبه‌ای می‌گفت ایمان داشته در جام جهانی بازی می‌کند همواره به کی‌روش نزدیک بود و همین مسأله باعث اخلاف کنعانی و شجاع با او شد.

حالا خبری از شجاع در پرسپولیس نیست اما کنعانی برگشته و همه منتظر تقابل او با پورعلی‌گنجی هستند. کنعانی احتمالاً دوباره شماره 6 پرسپولیس را خواهد گرفت و باید کنار پورعلی‌گنجی که شماره 8 را به تن می‌کند برای سربلندی تیمش از جان مایه بگذارد اما موفقیت این خط دفاع و دوری آنها از حواشی آن هم در شرایطی که بسیاری از رقبا منتظر سر باز کردن این اختلاف در رختکن تیم هستند، مستلزم کنار گذاشتن کدورت‌هاست تا ریتم 6 و 8 سرخ‌ها که قرار است شاد باشد و هواداران را به وجد بیاورد کاملاً کوک شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج