اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۳۴۴۶۹
۱۰۹۹
۱۰۹۹
پ

جلالی: قهرمانی در جام ملت‌ها غیرممکن نیست

لیگ قهرمانان آسیا از شهریور امسال استارت خواهد خورد و قبل از آن در مردادماه نیز مرحله پلی‌آف این بازی‌ها برگزار می‌شود. فوتبال ایران قرار است چهار نماینده در این مسابقات داشته باشد که در این میان تراکتور باید از مرحله پلی‌آف به سلامت عبور کند.

فرهیختگان: لیگ قهرمانان آسیا از شهریور امسال استارت خواهد خورد و قبل از آن در مردادماه نیز مرحله پلی‌آف این بازی‌ها برگزار می‌شود. فوتبال ایران قرار است چهار نماینده در این مسابقات داشته باشد که در این میان تراکتور باید از مرحله پلی‌آف به سلامت عبور کند. متاسفانه یا خوشبختانه سطح این دوره از لیگ قهرمانان خیلی بالاست از این جهت که بازیکنان بزرگی که تعدادشان هم کم نیست با دستمزد‌های کلان به تیم‌های عربستانی پیوسته‌اند و برخی از آنها قرار است در رقابت‌های لیگ قهرمانان هم بازی کنند. این یعنی اینکه نمایندگان ایران در این مسابقات کار بسیار سختی را برای رویارویی با رقبا و مخصوصا تیم‌های عربستانی خواهند داشت. بد ندیدیم در مورد این مساله و البته موضوع قرارداد امیر قلعه‌نویی با فدراسیون فوتبال که هنوز امضا نشده و ابهاماتی دارد، صحبتی با مجید جلالی داشته باشیم. کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به سوالات مطرح شده پاسخ داد. 

تحول در آسیا را جدی بگیریم

جلالی در ابتدا درباره حضور ستارگان فوتبال دنیا در قاره آسیا و پیوستن آنها به تیم‌های عربستانی اظهار داشت: «این نقل‌و‌انتقالاتی که در تابستان امسال اوج گرفته از سال گذشته و با حضور کریس رونالدو در لیگ عربستان استارت خورد و در یک ماه اخیر نیز اوج گرفت. مطمئن باشید این بخشی از پروژه‌ای است که در قاره آسیا کلید خورده و در آینده‌ای نه‌چندان دور تحول بزرگی را در این قاره شاهد خواهیم بود. لیگ‌های معتبر کشورهای ژاپن، چین، قطر، امارات و... به‌زودی آماد‌گی جذب بازیکنان بزرگی از فوتبال دنیا را به مانند عربستان خواهند داشت. به‌هر‌حال ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این تحول در آسیا کلید خورده و به‌زودی خیلی چیزها برای فوتبال ما حتی در قاره خودمان هم دست‌نیافتنی خواهد شد.» 

تیم‌های ایرانی نمی‌توانند مدعی باشند

هواداران سرخابی و حتی تراکتور و سپاهان رویای قهرمانی تیم‌شان در آسیا را دارند، اما به نظر می‌آید با توجه به اتفاقاتی که در تیم‌های عربی و مخصوصا عربستانی رخ می‌دهد بسیار بعید است آنها به این آرزوی خود برسند. جلالی در این خصوص یادآور شد: «در فوتبال اتفاقات را نمی‌توان پیش‌بینی کرد یا آن را غیرممکن دانست. شاید یکی از تیم‌های ایرانی با در‌نظر گرفتن خیلی از مسائل بتواند مجدد به فینال آسیا راه یابد اما اگر این اتفاق رخ دهد اسم آن را فقط می‌توان یک «اتفاق» گذاشت. همان‌طور‌که گفتم فوتبال آسیا از هر لحاظ در مسیر خوبی برای پیشرفت قرار گرفته و هر چه این پیشرفت سریع‌تر و بهتر باشد کار فوتبال ایران را سخت‌تر می‌کند. تردید نداشته باشید که نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان کار بسیار سختی نسبت به گذشته خواهند داشت و دیری نخواهد گذشت که نمایندگان ما فقط مجوز حضور در این بازی‌ها را کسب خواهند کرد و بابت آن هم خوشحال خواهند بود. همین مجوز را هم با اطمینان می‌گویم که در سال‌های آتی به‌راحتی به تیم‌های ایرانی نخواهند داد از این جهت که به‌زودی قوانین سختی برای تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ قهرمانان آسیا خواهند گذاشت و این مساله کار تیم‌های ایرانی را برای حضور در این بازی‌ها خیلی سخت خواهد کرد.» 

فعلا نظاره‌گر هستیم

اینکه چه راهکارهایی را باید در دستور‌کار قرار دهیم تا از فوتبال آسیا حتی عقب نمانیم، سوالی است که جلالی در مورد آن خاطرنشان کرد: «این سوال را نمی‌شود بدون تفکر و در چند سطر جواب داد از این جهت که باید ساعت‌ها وقت گذاشت و موارد زیادی را بررسی کرده و به نتیجه رسید. با شرایط موجود فوتبال ایران فعلا باید نظاره‌گر خیلی اتفاقات در فوتبال آسیا بود؛ هر‌چند پیش از این و در سال‌های گذشته بارها در مورد آینده‌نگری در فوتبال ایران، کارهای زیر‌بنایی، توجه به تیم‌های پایه و خیلی از مسائل صحبت‌های کارشناسانه زیادی شده که اهمیتی به آنها داده نشده است. مطمئن باشید نه‌تنها در مسائل فنی بلکه در مورد مسائل مختلف پیرامون فوتبال از‌جمله مسائل فرهنگی، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و... در‌حال فاصله گرفتن با کشورهای همسایه هستیم که این نمی‌تواند برای فوتبال کشورمان خوب باشد.» 

تاج بی‌دلیل شرطی در قرارداد قلعه‌نویی نمی‌گذارد

جلالی در ادامه با اشاره به تاخیر به وجود آمده در عقد قرارداد امیر قلعه‌نویی با فدراسیون فوتبال و شرطی که مهدی تاج بنا دارد در این قرار‌داد لحاظ کند، گفت: «خیلی در مسائل ریز این قرارداد نیستم، اما اینکه فدراسیون شرط گذاشته که تیم ملی در‌صورت حضور در جمع چهار تیم نهایی جام ملت‌ها قرارداد کادرش تا جام‌جهانی تمدید خواهد شد را غیر‌منطقی نمی‌دانم. به‌هر‌حال جام ملت‌ها ارزش خاص خودش را دارد و فدراسیون این حق را دارد که برای کادر داخلی تیم ملی شرطی را برای ادامه کار تا جام‌جهانی بگذارد. از این جهت که مهدی تاج بی‌دلیل این کار را نمی‌کند. او خیلی با تجربه است و خوب می‌داند که اگر تیم ملی در جام ملت‌ها نتواند حداقل مقام دوره قبل خود را تکرار کند آن وقت است که کادرفنی تیم ملی با هجمه بسیار سنگینی مواجه خواهد شد. از این رو تاج این شرط را گذاشته تا اگر شرایطی که خواسته فراهم نشود بتواند بدون ‌مشکلی جا‌به‌جایی در کادرفنی تیم ملی داشته باشد. طبیعی بود که با انتخاب سرمربی داخلی برای تیم ملی چنین شرایطی وجود داشته باشد. قبلا هم گفته‌ام که جامعه فوتبال شاید خیلی موافق مربی داخلی نبودند و اگر موفقیتی حاصل نشود شرایط برای ادامه کار مربیان داخلی تیم ملی بسیار سخت خواهد شد.» 

در جام ملت‌ها حریف آسان نداریم

فوتبال ایران با پتانسیلی که دارد می‌تواند در جام ملت‌ها مدعی باشد یا اینکه با توجه به حضور موفق تیم‌های آسیایی در جام‌جهانی، قهرمانی در جام ملت‌ها برای ایرانی‌ها رویا است؟ جلالی در این باره تصریح کرد: «قهرمانی در جام ملت‌ها برای ایران بسیار کار سختی است، اما با پتانسیلی که تیم از لحاظ بازیکن دارد غیر‌ممکن نیست. الان چیزی نمی‌گویم و صبر می‌کنیم تا بازی‌ها شروع شود و آن وقت خواهیم دید که تیم‌های شرکت‌کننده چقدر سطح خود را بالا برده‌اند. منظور من همه کشورهایی است که در این جام حضور دارند. این یعنی اینکه تیم ملی در این مسابقات حریف راحتی پیش‌رو ندارد. همان‌طور‌ که تاکید داشتم فوتبال آسیا گام‌های بلندی در راستای تحولی بزرگ برداشته است که این شامل تیم‌های رده‌های پایه، بزرگسالان و باشگاه‌ها می‌شود. در چنین شرایطی سخت است که تصور کنیم با شرایط موجود بتوانیم در هر یک از این رده‌ها مدعی قهرمانی باشیم. این مساله هم سال به سال و دوره به دوره برای فوتبال کشورمان سخت و سخت‌تر خواهد شد. ما اگر نتوانیم در مسائل پایه، باشگاهی و ملی، خودمان را از لحاظ مختلف به‌روز کنیم شک نکنید کسب مقام برای فوتبال کشورمان در هر رده‌ای دست‌نیافتنی خواهد شد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج