اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۳۵۱۶۸
۲۱۱۵
۲۱۱۵
پ

بررسی نقل‌و‌انتقالات آبی‌ها در سال‌های اخیر

تنها ۱۰‌روز دیگر تا آغاز اولین دیدار استقلال در فصل جدید لیگ برتر باقی‌مانده و این در‌حالی است که برخلاف بسیاری از تیم‌های مدعی در لیگ برتر، چه‌بسا هنوز نیمی از خواسته‌های نکونام هم برای بستن تیمی قدرتمند برآورده نشده و تلاش‌ها به این منظور ادامه دارد.

فرهیختگان: تنها ۱۰‌روز دیگر تا آغاز اولین دیدار استقلال در فصل جدید لیگ برتر باقی‌مانده و این در‌حالی است که برخلاف بسیاری از تیم‌های مدعی در لیگ برتر، چه‌بسا هنوز نیمی از خواسته‌های نکونام هم برای بستن تیمی قدرتمند برآورده نشده و تلاش‌ها به این منظور ادامه دارد.

درباره خریدهای استقلال در فصل جدید حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. یک عده اعتقاد دارند این تیم باری به هر جهت و فقط برای عقب نماندن از قافله نقل‌وانتقالات این تعداد بازیکن را جذب کرده، اما برخی دیگر می‌گویند در بازار بدون ستاره فوتبال ایران، همین تعداد بازیکن نیز غنیمت‌های بزرگی هستند که امروز جذب استقلال شده‌اند.

در‌هر‌صورت واقعیت امر این است که قبل از آنکه خریدهای جدید استقلال و کم و کیف آنها، هواداران این تیم را به‌وجد بیاورد، ستاره‌هایی که به‌راحتی از کف آبی‌ها پریده و به اعتقاد برخی از آنجایی که هنوز جانشینی برای این دسته از ستاره‌ها جذب تیم نشده؛ باعث شده است تا صدای اعتراض استقلالی‌ها به آسمان بلند شود. این در حالی است که بسیاری از بازیکنانی هم که در لیست اول نکونام بودند نیز راهی تیم‌های دیگر شده‌اند تا این بحث هم در کنار از دست رفتن بهترین‌های فصل گذشته در تیم ساپینتو، مزید بر علت شود.

خریدهای این فصل واقعا معمولی هستند؟

قبل از اینکه خریدهای این فصل استقلال را با چند فصل اخیر این تیم مقایسه کرده و در این خصوص به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری برسیم؛ باید ابتدا کم و کیف خریدهای جدید آبی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

در پیش‌فصل جاری ابتدا مهرداد محمدی به استقلال پیوست. بازیکنی که پیش از این به دفعات خود را به‌عنوان یک پرسپولیسی معرفی کرده و حالا آبی‌پوش و شاگرد جواد نکونام شده است. از وی به‌عنوان بهترین خرید آبی‌پوشان برای فصل بیست‌و‌سوم نام برده می‌شود.

در ادامه و به اذعان بسیاری از کارشناسان، استقلال 2 مدافع وسط را به خدمت گرفته و ابتدا سهرابیان و سپس سلیمی با عقد قرارداد به این تیم پیوستند. سهرابیان فصل گذشته به‌جز 6 دیدار در تمامی دیدارهای گل‌گهر در مرکز خط دفاعی این تیم به میدان رفته و سلیمی نیز در بیشتر دیدارهای نیم‌فصل دوم مس رفسنجان، این تیم را همراهی کرده است.

در ادامه نیز دو بازیکن جوان به نام آریا برزگر و محمدرضا خالدآبادی هم به جمع استقلالی‌ها پیوسته و از این دو نفر هم به‌عنوان بازیکنان آینده‌دار فوتبال ایران یاد می‌شود. این در‌صورتی است که معمولا جابه‌جایی‌هایی که در فصل نقل‌و‌انتقالات اتفاق می‌افتد به هندوانه دربسته تعبیر شده و تا فصل آغاز نشده و بازیکن در قالب تیم جدید خود به زمین نرود، مطمئنا کیفیت و عملکرد وی به‌صورت واقعی مشخص نخواهد شد.

از سوی دیگر همان‌طور که گفتیم استقلالی‌ها در این مقال بیشتر عصبانی از جدایی ستاره‌هایی مانند محبی، قایدی و سیلوا هستند و نگرانی آنها از این بابت است که نه‌تنها تیم محبوبشان تقویت نشده بلکه جانشینان مناسبی هم برای زوج بوشهری جذب نشده‌اند.

در این میان شاید یک مقایسه ساده و سرانگشتی بین خریدهای این فصل با خریدهای فصل‌های اخیر تا حدودی نشان دهد استقلال امروز و تا اینجای کار به‌منظور حضور در فصل بیست‌وسوم تا چه اندازه با مدیران جدید در بحث نقل‌وانتقالاتی ضعیف عمل کرده و همین موضوع نومیدی‌هایی را ایجاد کرده است.

البته در این بین نکته‌ای که وجود دارد به جدایی ستاره‌های استقلال در بزنگاه‌هایی مربوط می‌شود که ذهن هواداران این تیم را تا حدودی تیره و تار کرده و این اتفاق که هر ساله در سال‌های اخیر تکرار شده بیشتر از جذب برخی ستاره‌ها، استقلالی‌ها را آزار داده است. با این حال در این گزارش به بررسی خریدهای سال‌های اخیر و احیانا ستاره‌هایی که جذب این تیم شدند خواهیم پرداخت.

همه ستاره‌های ۷ فصل اخیر آبی‌ها:

فصل بیست‌و‌دوم بررسی خریدهای استقلال را از فصل بیست‌و‌دوم به گذشته (فصل به فصل) مرور خواهیم کرد تا ببینیم این ادعا که امسال این تیم پرطرفدار یکی از ضعیف‌ترین سال‌های نقل‌و‌انتقالاتی خود را سپری می‌کند تا چه اندازه صحت دارد.

همین فصل گذشته دو سوپراستار فوتبال ایران یعنی مهدی قایدی و محمد محبی در عین ناباوری شاگرد ساپینتو در استقلال شدند. سجاد شهباززاده، پیمان بابایی و رضا میرزایی نیز نام‌هایی بودند که باعث رضایت هواداران شده و از سوی دیگر بازگشت رضاوند، یزدانی و مرادمند این امیدواری را به‌وجود آورد که استقلال این‌بار با سرمربی خارجی خود بتواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. این اتفاق در هر صورت رخ نداد و بعد از برکناری آجورلو، استقلال یک سیر قهقهرایی را از هر حیث طی کرده و با وجود ارائه بازی‌های تماشاگرپسند، درنهایت از کسب عنوان قهرمانی در فصل گذشته بازماند. در این فصل کاوه رضایی نیز بعد از مدت‌ها کش‌وقوس درنهایت از لیست اصلی آبی‌ها جا مانده و راهی تراکتور شد تا به این ترتیب در این فصل تا حدودی این تیم از این حیث موفق عمل کرده باشد.

فصل بیست‌ویکم در فصل بیست‌ویکم و در آستانه دیدار با الهلال از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا فرهاد مجیدی به‌واسطه کارشکنی‌های مدیر وقت خریدهای نسبتا متوسطی را انجام داده با این حال سرمربی محبوب استقلال با همین نفرات هم که در ادامه دو خارجی به نام‌های ژستد و یامگا به آنها اضافه شده بود، توانست عنوان قهرمانی لیگ را بدون شکست برای هواداران به ارمغان بیاورد.

در این فصل در ابتدا بازیکنانی نظیر امیرحسین حسین‌زاده، عارف آقاسی، زبیر نیک‌نفس، محمدرضا آزادی و علیرضا رضایی استقلالی شدند. در ادامه و بعد از کلی سروصدا امین قاسمی‌نژاد هم به این تیم پیوست و درنهایت هم بازیکنانی مانند ابوالفضل جلالی، جعفر سلمانی و امیرعلی صادقی به همراه روزبه چشمی آبی‌پوش شدند. در نیم‌فصل هم حردانی و آمانوف به جمع شاگردان مجیدی اضافه شدند تا این تیم در فصل بیست‌ویکم هم شرایط ایده‌آلی را از این لحاظ سپری کرده باشد.

فصل بیستم در فصل بیستم هم چند ستاره و چهره روز فوتبال ایران مانند رشید مظاهری، مهدی مهدی‌پور، محمدحسین مرادمند به همراه محمد نادری استقلالی شدند. در این بین چند بازیکن متوسط مثل بابک مرادی، احمد موسوی و سبحان خاقانی نیز به این تیم پیوستند. مهری و رمضانی نیز خریدهای استقلال در نیم‌فصل بودند. این فصل را استقلال با فکری آغاز کرده و با مجیدی با عنوان سومی به پایان رساند.

فصل نوزدهم با حضور استراماچونی ایتالیایی در فصل نوزدهم این تیم پیش‌فصل فوق‌العاده‌ای را در نقل‌وانتقالات سپری کرده و علاوه‌بر جذب دو بازیکن مطرح خارجی یعنی شیخ دیاباته و هرویه میلیچ؛ از جمع بازیکنان ایرانی نیز سیاوش یزدانی، مسعود ریگی، آرش رضاوند، عارف غلامی و محمد بلبلی را در تابستان و مطهری را در پنجره زمستانی به خدمت گرفت. برخی عقیده دارند اگر در این فصل سرمربی ایتالیایی آبی‌های پایتخت کار را نیمه‌کاره رها نکرده و تا آخر فصل روی نیمکت استقلال باقی می‌ماند، با تیمی که ساخته بود این تیم می‌توانست بی‌چون و چرا عنوان قهرمانی را از آن خود کند. استقلال در ادامه این فصل را با مجیدی با عنوان نایب‌قهرمانی به پایان رساند.

فصل هجدهم استقلال در این فصل همراه با شفر دوران عجیبی را سپری کرده و در سال‌هایی که پرسپولیس پیاپی قهرمان می‌شد، با جدایی نفراتی مانند حسینی، نورافکن، تیام، جباروف و ابراهیمی ضربه سنگینی را در آستانه مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا متحمل شده این درحالی است که شفر هم با خریدهای نسبتا مناسب خود همین تیم را تا هفته‌های پایانی در کورس قهرمانی نگه داشته و درنهایت هم با کسب عنوان سومی همراه با مجیدی به کار خود پایان داد. البته در این فصل هم به‌خاطر ضعف مدیریت باشگاه با وجود تعداد بالای خریدهای تابستانی استقلال این تیم در بازار نقل‌وانتقالات عملکرد پرانتقادی داشت، چراکه تعدادی از خریدها بدون مشورت و اطلاع‌رسانی به شفر، سرمربی تیم انجام شدند و این امر انتقاد وی را به دنبال داشت. علی کریمی، الهیار صیادمنش، مرتضی تبریزی، طارق همام و محمد دانشگر در کنار بازیکنانی مانند جابر انصاری، الحاجی گرو، فرشاد محمدی‌مهر، میثم تیموری، مرتضی آقاخان و روح‌الله باقری بازیکنانی بودند که در فصل هجدهم در پنجره‌های تابستانی و زمستانی بیشتر با نظر مدیریت جذب باشگاه شدند.

فصل هفدهم در این دوره نیز استقلال با ستاره‌های زیادی در آسمان فوتبال ایران پرنور شده با این حال در فصلی که بهتر از رتبه سومی را برای آبی‌های تهران به همراه نداشت این تیم کار خود را با منصوریان آغاز کرده و با شفر آلمانی به پایان رساند.

در این فصل شجاعیان به‌عنوان یکی از ستاره‌های فوتبال ایران راهی استقلال شد. قایدی به‌عنوان یک پدیده جوان به همراه بیت سعید، شهباززاده، منتظری، جباری، سهرابیان، برزای و محسن کریمی و البته سرور جباروف و مامه تیام دو ستاره خارجی نفراتی بودند که در این فصل به جمع شاگردان منصوریان در ابتدای فصل اضافه شدند.

فصل شانزدهم در آن دوره نیز همراه با منصوریان ستاره‌هایی مانند بختیار رحمانی، وریا غفوری، حسین حسینی، مجید حسینی، کاوه رضایی، آرش افشین و پادوانی استقلالی شدند و این تیم با نایب‌قهرمانی به کار خود پایان داد.

در فصول قبل‌تر نیز با توصیه سرمربیان وقت استقلال و با تصمیم مدیریت، بعضا ستاره‌های جذب این تیم شده و به واقع با مرور همین مقایسه ساده می‌توان متوجه شد که استقلال چه سال کم‌فروغ و بی‌رمقی را در پیش‌فصل جاری سپری کرده تا نشان بدهد در فصل بیست‌وسوم چه کار سختی پیش‌روی جواد نکونام و شاگردانش خواهد بود. هرچند همگان منتظر هستند تا تکلیف خارجی‌های این تیم مشخص شود تا بلکه همین نفرات شرایط را تغییر داده و به برگ برنده تیم نکونام در فصل پیش‌رو تبدیل شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج