adexo3
۱۴۰۵۲۳۳
۳ نظر
۱۱۳۶
۳ نظر
۱۱۳۶
پ

شانس استقلال برای برد در دربی بیشتر است یا پرسپولیس؟

تاکتیک‌های دفاعی نکونام مقابل یحیی خیلی خوب جواب می‌داد. آیا مقابل اوسمار هم به همان خوبی جواب خواهد داد؟

همشهری آنلاین: مهدی هاشمی‌نسب که روز گذشته به جای سرمربی استقلال در نشست خبری قبل از دربی شرکت کرده بود، در پاسخ به سوالی پیرامون دفاعی بازی کردن استقلال گفت: «توصیه می‌کنم نیمه دوم بازی رفت با پرسپولیس ر ا ببینید، حتما جوابتان را می‌گیرید.» اما برخلاف ادعای این مربی پرحاشیه، دربی رفت کمتر نشانه‌ای از تهاجمی بازی کردن تیم آبی‌پوش به دست مخاطب می‌دهد. حتی آمارهای بازی هم در این زمینه کاملا گویا هستند. تعداد شوت‌های استقلال در آن مسابقه ۳۳درصد کمتر از پرسپولیس بود (۹ به ۶)، تعداد شوت‌های داخل چارچوب از عدد۲ فراتر نرفت (پنالتی یامگا به‌علاوه یک ضربه از بلانکو) و از همه مهم‌تر اینکه امید گل آبی‌پوشان بدون احتساب آن ضربه پنالتی فقط ۰.۱۴ بود.

استقلال همچنین مالکیت توپ را با درصد ۶۲ به ۳۸ به پرسپولیس سپرده بود و در تعداد پاس هم دقیقا ۲۰۰پاس کمتر از حریف داد (۴۸۴ به ۲۸۴). این آمارها البته به این معنا نیست که پرسپولیس تیم برتر میدان بوده و استقلال شایستگی کسب امتیاز را نداشته است. کاملا برعکس؛ آبی‌ها کاملا می‌دانستند از آن بازی چه می‌خواهند و نکونام مثل تمام تقابل‌هایش با تیم‌های بزرگ یک تاکتیک دفاعی مناسب برای بستن راه‌های پیروزی حریف اتخاذ کرده بود. پس، لزومی ندارد که دستیاران نکونام تاکتیک‌های دفاعی او را به دروغ کتمان کنند. انتخاب تاکتیک‌های دفاعی شایسته نکوهش نیست و در صورت اجرای درست حتی شایسته تحسین هم هست.

خاطرات خوب جواد از یحیی

شکل و شمایل دربی امروز را هم احتمالا همان تاکتیک‌های دفاعی تیم استقلال مشخص خواهد کرد. شکی نیست که تیم نکونام امشب هم توپ را به حریف خواهد سپرد تا خودش با یک دفاع فشرده در همه نقاط زمین اجازه بازی‌سازی را از یاران تکنیکی پرسپولیس بگیرد. سرخپوشان بعد از تغییر سرمربی و به‌خصوص بعد از ورود اورونوف و آل‌کثیر و... تهاجمی‌تر، خطرناک‌تر و گلزن‌تر شده‌اند. حالا بستن راه‌های گلزنی این تیم کمی سخت‌تر هم شده است اما نه آن‌قدر که آبی‌ها از عهده‌اش برنیایند. مهم‌ترین سوال درباره مسابقه حساس امشب این است که شکل بازی، شبیه بازی‌های نکونام می‌شود یا شبیه بازی‌های اوسمار ویرا. هر کدام از دو سرمربی که بتوانند بازی را شبیه خودشان کنند احتمالا به نتیجه دلخواه می‌رسند. نکونام در بیشتر تقابل‌هایش با یحیی گل‌محمدی –چه در بازی‌های فولاد و پرسپولیس و چه در دربی رفت امسال-سلیقه خودش را به یحیی تحمیل می‌کرد و بازی به شکل دلخواه تیم نکونام درمی‌آمد. باید دید آیا او می‌تواند اوسمار را هم با همان روش مغلوب کند یا نه. یعنی بازی را با درگیری‌های فیزیکی، خطا، ضربات ایستگاهی، پرتاب اوت و... به تکه‌های کوچک تقسیم کند تا حملات زهردار سرخپوشان به خوبی شکل نگیرد.

آسمان کاملا آبی است

هر چه ضربات ایستگاهی بیشتری در بازی اتفاق بیفتد به سود استقلال است. چون علاوه بر اینکه موج حملات پرسپولیس هرگز به طور کامل شکل نمی‌گیرد و گرم نمی‌شود، میانگین قدی بازیکنان استقلال هم باعث می‌شود آنها روی ضربات ایستگاهی بر حریف برتری داشته باشند. در غیاب کنعانی و گولسیانی، سرخپوشان سرزن‌های خیلی کمی در مقایسه با سرزن‌های استقلال دارند. ضمن اینکه در مقایسه دو دروازه‌بان هم شرایط حسین حسینی در این روزها بسیار بهتر از بیرانوندی است که به شکل آشکار از روزهای اوجش فاصله گرفته و گل‌های بدی دریافت می‌کند.

شاید یک-صفر؛ شاید ۴-صفر

اگر بازی گل داشته باشد، خیلی مهم است که این گل اول را کدام تیم می‌زند. اگر این گل را استقلال بزند و از قرمزها پیش بیفتد به احتمال فراوان نکونام تیمش را جمع‌تر و دفاعی‌تر می‌کند و با توجه به توانایی‌های تیمش شانس بسیار زیادی برای حفظ آن گل دارد. بنابراین اگر استقلال گل اول را بزند احتمال یک بر صفر شدن مسابقه خیلی خیلی بالاست. اما اگر پرسپولیس گل اول را بزند بازی به شکل عجیبی درمی‌آید. تیم اوسمار تیمی نیست که مثل استقلال برای حفاظت از تک‌گل خودش فقط دفاع کند و احتمالا شاهد ضدحملات زیادی از بازیکنان تکنیکی و سرعتی پرسپولیس در جلوی زمین خواهیم بود. تیم نکونام هم که به ناچار برای جبران گل خورده هجوم می‌آورد و فرصت این ضدحملات بیشتر ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد اگر پرسپولیس گل اول بازی را بزند، احتمال گل‌های بعدی و یک پیروزی پرگل هم زیاد خواهد بود. البته زدن آن گل اول هم به این سادگی‌ها نیست.

خلا کنعانی؛ بیشتر از یک مدافع

غیبت کنعانی‌زادگان و گولسیانی، پرسپولیسی‌ها را فقط برای دفاع کردن به دردسر نمی‌اندازد. مشکل اصلی پرسپولیس در غیاب آنها سخت شدن بازی‌سازی و رساندن توپ به زمین حریف است. فرجی و نعمتی در دفاع کردن چندان هم ضعیف‌تر از مدافعان غایب نیستند. آنها در پاسکاری، خارج کردن تیم از زیر پرس و رساندن توپ به خطوط بعدی مشکل دارند و احتمالا امشب کار بازی‌سازی از عقب در تیم پرسپولیس به مشکل خواهد خورد. حتی اگر گولسیانی به بازی می‌رسید بخش زیادی از مشکلات تیم اوسمار در این بخش حل می‌شد.

تجربه گل و پیروزی؛ برتری کامل قرمزها

در تیم پرسپولیس تعداد بازیکنانی که تجربه درخشش و گلزنی در دربی را داشته‌اند خیلی بیشتر از استقلال است و لااقل در این مورد برتری با پرسپولیسی‌ها است. علی نعمتی، سروش رفیعی، مهدی ترابی، امید عالیشاه، عیسی آل‌کثیر و وحید امیری ۷بازیکن حال حاضر پرسپولیس هستند که سابقه گلزنی به استقلال را دارند. در استقلال اما فقط روزبه چشمی و مرادمند سابقه گلزنی در دربی را دارند و جالب اینکه در جمع آبی‌ها فقط و فقط روزبه چشمی سابقه بردن دربی را در کارنامه‌اش دارد. حتی حسین حسینی با آن همه سابقه حضور در دربی هرگز نتوانسته این مسابقه را در جریان بازی با پیروزی پشت سر بگذارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      استقلال :
      برنده بازی دربی امروز چهارشنبه ۲۳ / ۱۲ / ۱۴۰۲
      بازیکنان استقلال از همه نظر بهتر از پرسپولیس هستند سرعتی با تکنیک کم اشتباه و موقعیت طلب

    • حمید خزایی

      زرشگ،😜

    • مهران

      اس استقلال 💙 برنده مبشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج