۱۴۱۱۲۴۷
۸۶۴
۸۶۴
پ

جنجال جریمه زنان به خاطر شعار مافیا!

یک اتفاق جالب در لیگ قهرمانان زنان اروپا چالش‌برانگیز شده است.

روزنامه اعتماد: یک اتفاق جالب در لیگ قهرمانان زنان اروپا چالش‌برانگیز شده است. هواداران تیم فوتبال زنان بران نروژ در دیدار مقابل سنت پولتن علیه یوفا شعار دادند و یوفا نیز این باشگاه را به مبلغ ۵۰۰۰ یورو جریمه کرده است. اقدام یوفا واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. عده‌ای می‌گویند جریمه یک تیم فوتبال زنان که مشکلات زیادی دارد درست نیست و برخی معتقدند وقتی زنان دنبال نگاه برابر در فوتبال هستند نباید بابت جریمه‌های اینچنینی ناراحت شوند. این همان فوتبال حرفه‌ای است و آنها نباید تصور کنند چون «تیم زنان» هستند از تبعیض مثبت بهره‌مند می‌شوند. برخی نیز پا را فراتر از مسائل جنسیتی گذاشته‌اند و بحث عمیق‌تری به نام حدود آزادی بیان را مطرح کرده‌اند.

Aslak Sverdrup مدیر تیم زنان بران مطلبی در گاردین در اعتراض به حکم یوفا منتشر کرده است که حاوی نکات جالبی است.

به نقل از گاردین خانم اسوردراپ نوشته، آیا تا به حال برای بیان چیزی که به وضوح در قوانین بین‌المللی آزادی بیان است جریمه شده‌اید؟ ما شده‌ایم.

برای مدت کوتاهی در بازی ما مقابل سنت پولتن در ژانویه، هواداران ما پس از اینکه یک ضربه ایستگاهی به نفع‌شان گرفته نشد، شعار «یوفا مافیا» سر دادند. آیا این یک مشکل بزرگ است؟ ظاهرا همین‌طور است زیرا یوفا به خاطر آن ۵۰۰۰ یورو (۴۲۷۵ پوند) ما را جریمه کرد. در فوتبال زنان، این پول بسیار زیاد است و حدود ۱۰ درصد از جوایز برد در مسابقه است. این نشان می‌دهد که یوفا آزادی بیان و انتقاد قانونی را نسبت به خود، به عنوان قدرتمندترین رهبران فوتبال اروپا، به چالش می‌کشد. مساله مهم دیگر این است که جریمه‌های نامتناسب شور و شوق فوتبالی را که یوفا می‌خواهد شعله‌ور کند، فرو می‌نشاند. برای ۱۱۴ سال از ۱۱۶ سال، باشگاه بران فقط تیم فوتبال مردان داشت. در سال ۲۰۲۲ زمانی که ما تیم زنان را تأسیس کردیم شرایط تغییر کرد.  بران موفق به توسعه و گسترش فرهنگ حمایتی قوی شده است که شامل تیم زنان ما نیز می‌شود و تنها باشگاهی در نروژ (و یکی از معدود باشگاه‌هایی در اروپا) است که این کار را انجام می‌دهد. موفقیت‌هایی مانند تمام شدن بلیت‌های مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا در هشت دقیقه یا بردن ۲۰۰ هوادار به پراگ برای بازی با اسلاویا وجود دارد و ما برای ایجاد این محیط سخت کار کرده‌ایم. بیش از ۶۰۰ هوادار هفته گذشته برای بازی برگشت با ما به بارسلونا سفر کردند.

حامیان ما به‌طور کامل استراتژی ما را پذیرفته‌اند و با اشتیاق یکسان از تیم‌های زنان و مردان ما حمایت می‌کنند. آنها با شور و شوق و اعتقاد فریاد می‌زنند: «ما اهل برگن هستیم و هر چه می‌خواهیم می‌خوانیم.» ما از کشوری آمده‌ایم که برای آزادی بیان ارزش بسیار زیادی قائل هستیم، عمیقا نگران هستیم که این ارزش‌های اصلی توسط مدیران سطح بالای فوتبال اروپا به چالش کشیده شود و مورد مجازات قرار بگیرند. سازمان کنترل، اخلاق و انضباطی یوفا در تصمیم خود اعلام کرد که شعارهای «یوفا مافیا» از طرف هواداران این باشگاه «تحریک آمیز و توهین آمیز است و بنابراین برای یک رویداد ورزشی مناسب نیست».

این یعنی ما به دلیل نقض همان ماده ۱۶ (۲) (ه) که در مورد شعارهای تبعیض آمیز است مجازات ‌شده‌ایم. در دنیای فوتبالی که متأسفانه دارای نژادپرستی، همجنس‌گرا هراسی، زن‌ستیزی و تبعیض است، محافظت از گروه‌های آسیب‌پذیر مردم در برابر شعارهای تبعیض‌آمیز حیاتی است. تمام اقلیت‌ها باید در جایگاه‌ها و زمین‌های ما احساس امنیت کنند. جلوگیری و مجازات علیه شعارهای تبعیض‌آمیز وظیفه ما به عنوان یک باشگاه و وظیفه یوفا به عنوان برگزارکننده است.

با این حال، یک گروه به این محافظت نیاز ندارد و آن یوفا است! کنوانسیون اروپایی حقوق بشر آزادی بیان را به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر می‌داند. این آزادی دارای مرزهایی است که توسط دادگاه اروپایی حقوق بشر تعیین و محافظت می‌شود. دادگاهی که حمایت ویژه‌ای از گروه‌های آسیب پذیر خاص ارایه می‌دهد و عبارات تحریک کننده خشونت و شورش را محدود و مجازات می‌کند. توهین عمومی به افراد نیز ممکن است از مرزهای آزادی بیان عبور کند. اشخاص حقوقی مانند یوفا از حمایت یکسانی مانند افراد برخوردار نیستند. همانطور که دادگاه حقوق بشر اروپا بیان کرده است، هیچ «نیاز فوری اجتماعی» برای محافظت از یوفا در برابر توهین وجود ندارد. در یک جامعه مدرن، به ویژه مشکل‌ساز است که یوفا هم قضاوت می‌کند و هم خودش مجازات تعیین می‌کند، خودش تشخیص می‌دهد که آیا یک بیان توهین است یا خیر و سپس جریمه‌های اساسی را اعمال می‌کند. بدیهی است که شعار «یوفا مافیا» که در طول بازی تیم ما شنیده شد نباید به عنوان یک بیانیه واقعی تفسیر شود، به این معنی که یوفا نماینده مافیا یا هر شکل دیگری از جنایت سازمان‌یافته است. شعارها در یک مسابقه فوتبال باید در پرتو پس‌زمینه آنها تفسیر شود. در فوتبال، احساسات شدید هستند. هنگامی که حوادثی در زمین رخ می‌دهد، این شعارها به عنوان بیان ناامیدی ذهنی و قضاوت‌های شخصی ارایه می‌شوند و اغلب ماهیت طنز دارند. تعداد بسیار کمی از افراد خارج از دفاتر یوفا شعار «یوفا مافیا» را توهین آمیز یا خارج از مرزهای آزادی بیان می‌دانند. هنگامی که این عبارات مانند دیگر شعارهای تبعیض آمیز مورد تایید قرار می‌گیرند، یوفا حساسیت ما را از آنچه واقعا تحریک آمیز و توهین آمیز است ضعیف می‌کند. ما علیه این تصمیم اعتراض کرده‌ایم و گفته‌ایم که یوفا باید به حداقل استانداردهای آزادی بیان که توسط ماده ۱۰ ECHR محافظت می‌شود، پایبند باشد. ما همچنین پرسیده‌ایم که چگونه این شعارها را تفسیر کرده است. ما پرسیده‌ایم که ما به چه کسی یا چه چیزی توهین کرده‌ایم و چه تحریکی انجام دادیم؟ و «چرا در یک جامعه دموکراتیک ضروری است که این شعارها مورد تایید قرار بگیرند؟»

یوفا باید وارد سال ۲۰۲۴ شود و برای آینده آماده شود. به جای ساختن موانع، در شکستن سقف‌های شیشه‌ای به زنان ما بپیوندید. فراخوان‌های مافیا را نادیده بگیرید و در عوض از حمایت سکوها از زنان ما خوشحال شوید. اگر یوفا از آزادی بیان حمایت کرد، ما معتقدیم که شعار «یوفا مافیا» دیگر جذابیتی نخواهد داشت، و همه ما می‌توانیم با هم به وظیفه مهم و الهام‌بخش بالا بردن فوتبال زنان بازگردیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج