اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۲۴۴۲
۱ نظر
۵۰۴۲
۱ نظر
۵۰۴۲
پ

بیشترین شکایت از کدام پزشکان است؟

پزشکان زنان و زایمان که سال پیش از نظر رشد تعداد شکایت‌ها مقام دوم را داشتند، امسال به مقام اول رسیده‌اند.

بیشترین شکایت از کدام پزشکان است؟

هفت صبح: متخصصان زنان و زايمان در صدر شكايات مردم از پزشكان» قرار گرفتند. این خبری است که معاون نظام پزشكي به تازگی اعلام کرده است. سال گذشته، دندان‌پزشکان متهمان ردیف اول پرونده‌های قصور پزشکی شده بودند و با 291مورد شکایت بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده بودند. پزشکان زنان و زایمان و جراحان ارتوپدی هم در مقام‌های بعدی قرار داشتند اما گویا امسال این گوی به دست پزشکان زنان و زایمان افتاده است. پزشکان زنان و زایمان که سال پیش از نظر رشد تعداد شکایت‌ها مقام دوم را داشتند، امسال به مقام اول رسیده‌اند.

طوری که به گفته معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي ، ميزان شكايات از متخصصان زنان و زايمان بالاتر از ساير گروه‌هاي تخصصي است. سال گذشته همین موقع‌ها بود که خبر یک بسیاری از سایت‌های فارسی‌زبان، گزارش تصویری از زندگی محلا، دختر 15 ساله مشهدی بود که قربانی یک اشتباه پزشکی شده بود. بعد از انتشار این گزارش تصویری بود که مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی قانونی کشور اعلام کرد، پرونده‌های شکایات قصور پزشکی با 12 درصد رشد در سال 89 نسبت به سال 88، از 13 هزار و 614 پرونده به 15 هزار و 241 پرونده رسیده است. خبری که البته به اندازه تصاویر محلا مورد توجه قرار نگرفت ولی شاید روایت زندگی هزاران محلای دیگر بود.

تعداد شکایات از 10 تا 20 هزار متغیر است

معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي معتقد است صرف انجام شكايت‌، دليل بر صحت و درستي آن نيست و ممكن است خطايي رخ دهد كه سهوي است و علت‌هاي مختلفي مي‌تواند داشته باشد. به گفته دكتر نيك‌نژاد تعداد شكايات از متخصصان زنان و زايمان از 10 تا 20 هزار پرونده متغير است. البته شكايت از متخصصان رشته‌هاي ديگر هم وجود دارد اما شايد به هزار تا هزار و 500 مورد برسد.

هر چقدر جامعه آماري بالاتر باشد ميزان شكايات هم بيشتر مي‌شود. دکتر نیک‌نژاد در این باره می‌گوید: به عنوان مثال در اورژانس‌ها ابتدا پزشكان عمومي هستند كه بيمار را معاينه مي‌كنند. در واقع پزشك عمومي سنگربان است. در مراكز بهداشتي هم همين گونه است هر‌چه جامعه آماري بالاتر باشد، مراجعه بيشتر و در نتيجه شكايت بيشتر است.

پزشکان زنان و زایمان که سال پیش از نظر رشد تعداد شکایت‌ها مقام دوم را داشتند، امسال به مقام اول رسیده‌اند.

شکایت در شهرهای بزرگ بیشتر است

معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي درباره ميزان شكايات از جراحان پلاستيك نیز می‌گوید: شكايات از شهرهاي صد هزار نفر جمعيت به بالا به تدريج شروع مي‌شود تا به كلان‌شهرها مي‌رسد. اغلب مردم تمايل دارند بيني‌هاي عمل شده داشته باشند. البته جراحي‌هاي زيبايي گسترده است و به عمل جراحي بيني محدود نمي‌شود. وي افزود: هميشه عده‌اي ناراضي هستند و تصور مي‌كنند اگر عمل نمي‌كردند برايشان بهتر بود اما اينكه چگونه مي‌شود شكايت‌هاي زيبايي در كلان‌شهرها بيشتر مي‌شود، بايد گفت تعداد متخصصان و جمعيت شهرها در تعداد شكايات دخيل است.

به عقیده معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي، اگر مردم پيش از انجام هرگونه عمل زيبايي از موي سر گرفته تا ناخن پا با يك روانشناس مشاوره كنند، قطعا اين آمار كاهش مي‌يابد، به ويژه آن دسته از زيبايي‌ها كه الزامي نيستند و بيشتر برای به اصطلاح «چشم و هم‌چشمي‌ها» انجام مي‌شوند.

همه شكايت‌ها جسماني نيست

به گفته مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی قانونی کشور تمام شکایات مربوط به عوامل جسمانی نمی‌شود و حتی در عمده موارد مردم به دلیل عوامل رفتاری از پزشک شکایت می‌کنند: «یک اصل در همه جای دنیا وجود دارد که اگر بیمار در نتیجه اقدامات پزشکی آسیب ببیند، شکایت نمی‌کند اما وقتی بیمار آزرده و ناراحت می‌شود، شکایت می‌کند، این اصل در کشور ما هم صدق می‌کند. ممکن است یک بیمار به مجموعه درمانی مراجعه کند و آن نتیجه دلخواه که مورد‌نظر بیمار از درمان و اقدامات درمانی است، حاصل نشود. ولی رفتار خوبی که در آن مجموعه درمانی با بیمار صورت می‌گیرد، باعث شود که عدم بهبودی به حساب درمان ناموفق و قصور پزشکی گذاشته نشود. ولی عکس قضیه هم هست. نتیجه موفق درمانی حاصل شود ولی رفتار مناسبی نباشد.»

آمار‌ها چه می‌گویند؟

طبق آمار در سال 1388، یک هزار و 54 مورد، کادر پزشکی مقصر شناخته شدند و یک هزار و 153 مورد رأی برائت برای کادر پزشکی صادر شده است که این آمار در سال 1389 بیشتر شده و یک هزار و 358 مورد از پرونده‌های قصور پزشکی به مقصر بودن کادر پزشکی ختم شده است، یک هزار و 567 مورد نیز تبرئه شده‌اند. بیشترین شکایت‌کننده‌ها در بین چهار رشته دندانپزشکی، ارتوپد، زنان و زایمان و جراحی عمومی ‌در نوسان است.

در سال 88 دندانپزشکی بیشترین شاکی را داشته و بعد از از آن زنان و زایمان و ارتوپدی در یک رتبه بوده‌اند. جراحی عمومی‌ هم در رتبه سوم قرار داشته اما در سال 89 قضیه کمی‌ متفاوت است و بعد از دندانپزشکی، شاکیان از پزشکان زنان و زایمان دومین رتبه را دارند و بعد از آن ارتوپدی و جراحی عمومی ‌در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. آمار امسال اما تفاوت فاحشی با سال گذشته ندارد. آماری که پزشکان زنان و زایمان را به صدر لیست آورده و به نظر می‌رسد باید یک هشدار برای پزشکان این بخش باشد تا لااقل سعی کنند سال بعد دیگر در مقام اول و دوم جدول شکایت‌ها نباشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یک کلام، وضعیت درمان تو کشور ما تأسف باره چون علی رغم وجود پتانسیل و توانمندی زیاد باز هم سردرگم و ناکارامده!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج