۳۲۸۱۱۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

جایگاه جهانی ایران در شاخص نوآوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جایگاه جهانی شاخص نوآوری ایران در طول فعالیت دولت یازدهم ۱۴ رتبه صعود کرده است.

خبرگزاری ایرنا: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جایگاه جهانی شاخص نوآوری ایران در طول فعالیت دولت یازدهم ۱۴ رتبه صعود کرده است.

محمد فرهادی در دوازدهمین همایش جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان افزود: در سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان به پارک ها و مراکز علمی و تحقیقاتی اختصاص داده شد اما گردش مالی در این مراکز یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

وی همچنین حجم صادرات مراکز دانش بنیان را در سال گذشته ۸۵ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: توانمندی پارک ها و مراکز رشد، قابلیت تولید ثروت در این مراکز را نشان می دهد.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: ۸۰۰ محصول فناورانه در سال گذشته در پارک ها تولید و ۷۵۰ ایده دانشگاهی تبدیل به محصول شد.

فرهادی خاطرنشان کرد: ۶۰۰ محصول نیز برمبنای مقولات علمی، تجاری سازی و روانه بازار و همچنین سه هزار و ۷۰۰ هسته فناوری در هسته علمی دانشگاه ها ایجاد شد که این امر تعامل زیاد پارک ها و مراکز دانشگاهی را نشان می دهد.

فرهادی همچنین به ایجاد ۳۰ هزار فرصت شغلی پایدار در پارک ها ومراکز علمی و تحقیقاتی کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: همه این آمارها جهش علمی و فناوری کشور برمبنای رویکرد های حمایتی را نشان می دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تصریح کرد: یکی از منطقی ترین و اصلی ترین اقداماتی که می توان بر مبنای این شعار انجام داد توسعه سازمان های علمی و رشد اقتصاد مبتنی بر دانش است.

فرهادی گفت: مقاوم سازی اقتصاد تا حد زیادی همان اقتصاد دانش بنیان است و سیاست های اصلی این وزارت خانه ارتباط تنگاتنگی با دیپلماسی خارج از کشور دارد و بر همین اساس تعامل با مراکز علمی جهان و همچنین دانشمندان رشته های مختلف بطور گسترده پیگیری می شود.

وی افزود: در سال گذشته ۲۰۰ دانشمند ایرانی در رده بندی برترین دانشمندان جهان قرار داشتند و حجم مقالات علمی ایران در جهان ۱.۵ درصد بود و این در حالیست که جمعیت ایران تنها یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهد.

وزیر علوم تصریح کرد: رشد علمی ایران در جهان در سال گذشته مثبت چهار درصد بود و این در حالیست که اکثر کشورهای منطقه رشد علمی منفی داشتند.

وی افزود: وجود یکهزار دانشگاه ، ۷۰۰ پژوهشگاه ، ۳۸ پارک علمی و فناوری، ۱۶۷ مرکز رشد فناوری ، ۳۵۰ انجمن علمی، ۶۰۰ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک ها، چهار هزار و ۴۰۰ واحد فناوری و یکهزار و ۵۰۰ نشریه علمی و پژوهشی ظرفیت های بسیار زیادی را برای تولید ثروت مبتنی بر دانش و فناوری ایجاد کرده است.

فرهادی با بیان اینکه کیفی سازی دانشگاه ها نیز جزو برنامه های اصلی وزارت خانه بوده است گفت: ۱۳ دانشگاه ایران در زمره یک درصد دانشگاه های برتر جهان قرار دارد و ۱.۷ درصد مقالات برتر دنیا را به خود اختصاص داده است.

وزیر علوم، تحیقات و فناوری همچنین تشکیل هیات امنا در دانشگاه ها، پارک ها و مراکز علمی را ضروری دانست و گفت: تشکیل هیات امنا در دانشگاه ها و مدیریت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در انتظار تایید شورای نگهبان است.

وی خاطرنشان کرد: این امر می تواند تا حد زیادی این مراکز را توسعه دهد و در تصمیمات مفید واقع شود.

وی افزود: ویژگی های اقتصاد متمرکز بر دانش و ایده و علم ، ایجاد موتور محرک در اقتصاد نوین است و اقتصاد های مبتنی بر دانش و فناوری، پویا، پایدار و مقاوم در برابر عوامل سیاسی است.
فرهای تصریح کرد: نیروی انسانی، زیرساخت های تولید دانش، مراکز علمی و قوانین مرتبط برای امور علمی، همگی نقش بسزایی در رشد علم و فناوری در کشور ایفا می کند.

دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی امروز با هدف ترویج و توسعه فن‌آفرینی، خلاقیت و نوآوری، معرفی فن‌آفرینان به عنوان موتور حرکت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد فضای تعامل در میان فعالان عرصه‌های مختلف فن‌آفرینی در محل هتل عباسی اصفهان آغاز به کار کرد.

این جشنواره در دو بخش مسابقه ای و غیرمسابقه‌ای برگزار می شود که بخش مسابقه‌ای شامل طراحان کسب و کار، فن‌آفرینان (شرکت‌های دانش بنیان) و سرمایه‌گذاران کارآفرین (Venture Capital) است.

این جشنواره با حضور مسئولان نهادهای علمی و سازمان های دانش بنیان کشورهای نظیر فرانسه، فنلاند، چین، اندونزی، مالزی، کره جنوبی، ترکیه، عراق، عمان، آذربایجان و نیجریه و با حضور دکتر شمس الدین مدیر مرکز منطقه ای 'ISTIC'، پروفسور کانگ دبیر کل انجمن تکنوپولی جهانی و خانم لاروش مدیر دفتر منطقه یونسکو در تهران در حال برگزاری است.

جشنواره ملی شیخ بهایی از سال 83 هر سال از سوی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین و تنها شهرک تحقیقاتی کشور از 20 سال گذشته فعالیت خود را با ایجاد نخستین پارک فناوری و مرکز رشد فناوری کشور آغاز کرد.

اکنون بیش از 400 شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج