adexo3
۵۹۲۲۲
۱۴ نظر
۵۰۰۸
۱۴ نظر
۵۰۰۸
پ

فتوای آیت‌ الله زنجانی خلاف اجماع علما است

واکنش به فتوای مجاز بودن آب خوردن روزه دار

معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه، فتوای اخیر آیت الله بیات زنجانی، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است، گفت: این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد.

خبرگزاری مهر: معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه، فتوای اخیر آیت الله بیات زنجانی، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است، گفت: این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد.

آیت‌الله بیات‌زنجانی، چندی پیش در فتوایی تازه، آب نوشیدن را در شرایطی خاص برای روزه داران جایز دانستند. در سایت وی آمده است: «با استناد به موثقه عمار و روايت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب ١٦ وسائل الشيعه از ابواب "من يصح منه الصوم" آمده است، كساني كه روزه مي گيرند ولي تاب و تحمل تشنگي را ندارند، فقط به اندازه‌اي كه جلوي تشنگي‌شان را بگيرد مي توانند آب بنوشند و در اين حالت روزه‌شان باطل نبوده و قضا هم ندارند.»

در این سایت اشاره شده که: «نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.» البته آیت الله بیات زنجانی در پاسخ به یک استفتا درباره اینکه «آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟» پاسخ داده اند: «احتیاط همیشه امری پسندیده است و در فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزه خود را در وقت مقتضی، قضا کند.»

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام و معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مورد این نظر گفت: این فتوا، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است. اگر قولی در میان اقوال مطرح شود که در طول تاریخ هیچ قولی با او همراهی نکند؛ مثل همین حالتی که اکنون به وجود آمد. به آن خرق اجماع مرتب می‌گویند، چون نه علمای شیعه و نه علمای سنی تاکنون چنین اظهار نظری نداشتند.

وی افزود: ممکن است کسی بخواهد حرف جدیدی بزند تا دیگران بگویند او نوپرداز است و معروف شوم، به تعبیر آیت‌الله فاضل لنکرانی قول مخالف بگو تا معروف شوی، اگر این گونه باشد بحث مبنای دینی ندارد اما اگر بخواهد مبنای دینی داشته باشد این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد و اگر سندیتی داشت در طول تاریخ یکی از علمای شیعه و سنی به چنین قولی قائل می شد.

وی در پاسخ به این سؤال که ایشان در مقدمه این فتوا استناد می کند به حدیثی و بعد نتیجه می گیرد، نظر شما در این ارتباط چیست؟، گفت: بسیاری از فتواهای ناصحیح هم مستند به حدیث است اما چه حدیثی؟ اولا باید سند حدیث را نگاه کرد. دوم باید دلالت را نگاه کرد یعنی حدیث سندا و دلالتا باید مورد تأیید باشد.

گرجیان در ادامه سخنانش اظهار داشت: حدیثی که ایشان مطرح می کند در رابطه با "ذی العُطاش" است. ذی العُطاش به افرادی می گویند که بیماری تشنگی شدید دارند اگر این افراد چند دقیقه ای آب نخورند می میرند. یعنی اگر هر روز بیست لیتر هم آب بخورد باز احساس تشنگی می کند. ذی العطاش مورد مستثنی است؛ فردی است که بیمار است و همیشه باید آب بنوشد و اگر چند دقیقه ای آب نخورد می میرد. البته ذی العطاش فردی است که هیچ گاه امید سلامتی و خوب شدن ندارد تا در آن زمان روزه بگیرد. نمی توان این حالت را با حالت بیان شده توسط آقای زنجانی مقایسه کرد این همان قیاس ابوحنیفه است که امام صادق(ع) در پاسخ او فرمود این قیاس ابلیس است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من نمیدونم چجوریه که یه حجت الاسلام میاد و فتوای یه مرجع تقلیدی که مقلد داره رو زیر سوال میبره !
      عین این هست که یه جراح عمومی بیاد و نظریه تخصصی یه فوق متخصص رو رد کنه !

    • قباد

      اگر رساله ی علمای دیگر را مطالعه کنید می بینید که قریب به اتفاق چنین نظری دارند ، فقط در قالب فتوا بیان نشده است!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای مطالعه! تا آخر بخون می بینی که اونا نوشتن روزه باطله و قضاء هم داره دانشمند!

    • mori

      دمت گرم اقاي زنجانی

    • عباس

      ه نظر میرسد منتقد بیشتر نیاز به معروف شدن دارد اگر خلاف بود صدای وااسلاما بلند میشداین معاونت بهتر است درهمان معاونت اظهار فضل نماید . بقول معروف اگر حدیثی با عقل ومنطق جور باشد باید قبول کرد وحدیث منقول از طرف آیت الله زنجانی مقبولیت وعقلانیت دارد

    • وحید

      سوال: مگر مجتهد حق ندارد دریافت خود را از مسایل دینی در قالب فتوا بیان دارد ؟چه اصراری در هم خوانی این فتوا با فتواهای دیگر وجود دارد؟تعریف شما از نو پردازی دارای اشکال اساسیست لذا با توجه به اختلاف فتواهای مراجع مختلف در مورد موضوعی واحد هر مرجعی میتواندنو پرداز باشد و....!!!!

    • ترسو

      چرا اینقدر کششش میدین ؟ هر که تشنه است اب بخوره . به همین سادگی !

    • شناس

      مجله محترم لطف کن کامنتها رو سانسور نکن

    • رضا

      خوب شد نمردیم و آخرالزمانو به چشم دیدیم... واقعا آخرالزمونه... وقتی یه فلسفه خوان یعنی کسی که کتابای فلسفه و کلام می خونه و با افلاطون و کانت و هگل و معتزله و اشاعره حشر و نشر داره میاد درباره فتوای یک فقیه اظهار نظر کارشناسی میکنه واقعا که آخرالزمون شده... آخه یکی نیست بگه مگه تو فقیهی؟ آخ بنده خدا کی با کتاب لمعه و مکاسب شب امتحانی فقیه شده که تو بهش غره شدی و جو برت داشته و در مقابل یه مرجع تقلید منم منم میکنی؟!! تو برو چنین گفت زرتشتو بخون....

    • بدون نام

      این فتوا اساسا مخالف نص صریح قرآن است.آیات روزه در قرآن کاملا صراحت دارند:
      ياأيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون ( 183 ) أياما معدودات فمن كان منكم مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين فمن تطوع خيرا فهو خير له وأن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون ( 184 ) )

      تکلیف کسانی که قادر به روزه گرفتن نیستند با عنوان " علی الذین یطیقونه" به صراحت مشخص است.
      کسی که دچار عسر و حرج می شود تا حدی که تشنگی برایش غیر قابل تحمل می شود و احتمال ضرر جانی پیدا می کند باید روزه اش را افطار کند و بعدا قضا نماید و اگر بازهم عذر داشت فدیه دهد.
      اما این قسم فتاوای علیه نص قرآن شان دهنده انحراف عمیقی است که در حال رسوخ در حوزه های شیعی است.
      قرآن فراموش شده است.

    • بدون نام

      بابا اهواز و جنوب گرمه يه دقيقه تاب نمياريد. درسته بذار يكم آب بخورن
      خدا خيلي مهربون تر از اين حرفاست

    • جواد

      خوبه كه عسر و حرج ما رو هم شما مشخص مي كنيد خدا هم اجازه بده شما اجازه نميده .حق الناس نيست كه قانون حد اوو رو مشخص بكنه انسانه و خداش تمام

    • روشن

      بر خلاف نظر آقای فیلسوف معاون پژوهشی، اظهار نظرهایی همچون اظهارات این آقای گرجیفیلسوف ابلیسی است. ابلیس است که گاهی به روزه دار می گوید، تو که حالا تحمل تشنگی نداری پس کلا روزه نگیر، اما با این فتوای هوشمندانه و جسورانه نه تنها گرایش به انجام تکلیف الهی در جامعه بیشتر می شود، بلکه مصداق بارز برید الله بکم الیسر و لا یرید الله بکم العسر می باشد.

    • مژگان

      آیت ا.. زنجانی سلام
      ببخشید بعد این فتوایی که دادید فقط برا مردادامسال هست یا از این پس درماههای رمضان استفاده خواهد شد!درمورد کسانی که احساس شدید گرسنگی دارند فتوایی ندارید؟ممنون اسلام را جوان پسند می کنید یک چیزی تومایه های بومی سازی ومردم پسند کردن متدهای اقتصادی اجتماعی فرنگی!مطمئنن کسانی که ایانشان از تیپ بدنی بوده وتاحالابدلیل گرماروزه نمی گرفته اند خوشحال میکنیدکه بجمع روزه داران اضافه می شوندکمیت را افزایش میدهید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج