۱۱۰۳۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

از Commodore تا iPad

کامپیوترهای مهم ۳ قرن اخیر

۳۰ سال گذشته در چنین روزهایی IBM کامپیوتر ۵۱۵۰ خود را منتشر کرد که به عنوان اولین کامپیوتر شخصی که امروزه می‌شناسیم شناخته می‌شود. رایانش مدرن به یکباره توسعه یافت و همه منتظر بودند تا بدانند چه کسی می‌تواند ایده‌ی “کامپیوتر شخصی” را بهبود ببخشد.

۳۰ سال گذشته در چنین روزهایی IBM کامپیوتر ۵۱۵۰ خود را منتشر کرد که به عنوان اولین کامپیوتر شخصی که امروزه می‌شناسیم شناخته می‌شود. رایانش مدرن به یکباره توسعه یافت و همه منتظر بودند تا بدانند چه کسی می‌تواند ایده‌ی "کامپیوتر شخصی" را بهبود ببخشد. در این پست به معرفی ۱۰ کامپیوتر برجسته و مهم در سی سال گذشته و بعد از تولید IBM PC خواهیم پرداخت.

۱۹۸۱: IBM PC
این کامپیوتر تمام تصورات ذهنی پیرامون کامپیوترها را در هم شکست. کوچک و مقرون به صرفه بود و باعث جا افتادن نام "PC" یا همان کامپیوتر شخصی شد.

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر


۱۹۸۲: Franklin Ace ۱۰۰
این ماشین باعث اولین دعوا بر سر کپی‌رایت نرم‌افزار شد! Frankline Ace ۱۰۰ کم و بیش از سخت‌افزار و سیستم عامل Apple II تقلید کرده بود. بعد از طرح دعوی در دادگاه، رای به نفع اپل صادر شد که این رای پایه گذار قانون کپی رایت نرم افزار بود.

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر

۱۹۸۲: Commodore 64
Commodore را می‌توان مشهورترین کامپیوتر خانگی دانست. بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۳ نزدیک به ۳۰ میلیون از آن در سراسر جهان به فروش رسید.

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر

۱۹۸۲: ZX Spectrum
Spectrum در انگلیس همان کاری را کرد که Commodore 64 در امریکا کرد، باعث هیجان مردم در استفاده از کامپیوترها شد و از کمپانی‌های مختلف برای توسعه نرم‌افزار بهره گرفت. این کامپیوتر توسط Clive Sinclair تولید شد که به خاطر خدماتش به صنعت بریتانیا به مقام شوالیه گری دست یافت. Spectrum تقریباً به فروش ۵ میلیونی دست یافت.

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر

۱۹۸۳: IBM PC XT
این کامپیوتر آپدیت شده‌ی IBM PC و دارای یک هارد ۱۰ مگابایتی بود؛ چیزی که تا آن زمان وقوع نیافته بود. XT به سرعت به یک کامپیوتر استاندارد تبدیل شد.

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر

۱۹۸۳: Apple Lisa
Lisa اولین کامپیوتر دارای اینترفیس گرافیکی بود اما قیمت ۱۰ هزار دلاری آن برای مصرف‌کنندگان بسیار بالا بود.

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر


۱۹۸۴: Macintosh
مکینتاش آغاز راه اپل برای تولید کامپیوترهایی که امروز شاهد آن‌ها هستیم بود. این کامپیوتر نیز مانند Lisa دارای رابط کاربری گرافیکی بود اما این بار با قیمتی بسیار ارزان‌تر.

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر

۱۹۹۰: NeXT Turbo Dimension Cube
NeXT همان شرکتی است که استیو جابز بعد از اخراج از اپل در آن‌جا شروع به کار کرد. اما دلیل اهمیت این کامپیوتر خاص چیز دیگری است. این مدل کامپیوتر توسط Tim Barners-Lee برای میزبانی وب‌ جهان‌گستر (WWW) استفاده شد.

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر


۱۹۹۶: Deep Blue
بعد از شکست Deep Blue در بازی شطرنج مقابل گری کاسپاروف، مهندسان IBM مشغول بهبود و تقویت این کامپیوتر شدند و آن را به Deeper Blue تغییر نام دادند. در سال ۱۹۹۷ این کامپیوتر با قدرت پردازش باورنکردنی برای شکست کاسپاروف بازگشت!

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر


۱۹۹۸: iMac
تا قبل از تولید iMac کامپیوترها همگی دارای رنگ‌‌های بژ و خسته کننده بودند. تولید iMac از سوی اپل انقلابی در طراحی و رنگ‌بندی کامپیوترها ایجاد کرد. استفاده از رنگ‌های متنوع و انحنای خاص در طراحی، iMac را از کامپیوترهای دیگر متمایز کرد.

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر


iPad
یک ایده‌ی جنجالی از اپل! همه می‌دانیم که آی‌پد بیشتر شبیه به یک دستگاه موبایل است اما: آیا در ۵ سال آینده کامپیوتر‌ها شبیه و نزدیک به آی‌پد خواهند شد؟ نظر شما چیست؟

کامپیوترهای مهم 3 قرن اخیر

منبع : صدای ایران
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج