۱۲۰۶۳۱۹
۲۷ نظر
۱۲۴۶۸
۲۷ نظر
۱۲۴۶۸
پ

شوک تکان‌دهنده‌ای که به مشتریان خودرو وارد شد!

در هفته‌ای که گذشت، شاهد سکته در بازار خودرو بودیم، افزایش نجومی و بی‌سابقه برخی از محصولات داخلی که صدای مشتریان را درمی‌آورد.

برترین‌ها: در هفته‌ای که گذشت، شاهد سکته در بازار خودرو بودیم، افزایش نجومی و بی‌سابقه برخی از محصولات داخلی که صدای مشتریان را درمی‌آورد. این فعل و انفعالات خبر از یک بحران جدیدتر در این صنعت می‌دهد و معلوم نیست ریسمان مشکلاتش تا به کجا گریبانگیر مردم خواهد شد؟

شوک تکان‌دهنده‌ای که به مشتریان خودرو وارد شد!

 در همین رابطه بخوانید:

این خودرو در ۲۴ساعت، ۵۰میلیون تومان گران شد

روزنامه اعتماد در این باره نوشت: هنوز چند روزی از سال جدید نگذشته که بازار خودرو ملتهب شده و قیمت‌ها نجومی شده است. فعالان بازار خودرو دلیل اصلی رشد قیمت‌ها را روند افزایشی قیمت دلار می‌دانند البته علاوه بر این باید به عملکرد شرکت‌های خودروساز در کاهش عرضه نیز اشاره کرد، چراکه به‌رغم تعریف ده‌ها پروژه و دستورالعمل راهبردی برای رشد و عرضه بیشتر خودرو، در نهایت خودروسازان آمارهای ناامید‌کننده‌ای از تولید خودرو در سال 1400 منتشر کردند و همین موضوع نیز باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شده است. بررسی آمارهای تولید محصولات سواری گویای این نکته است که ایران‌خودرو در سال 1400 با تولید حدود 451‌هزار و 100 دستگاه، عنوان پرتیراژترین خودروساز کشور را به خود اختصاص داد و سایپایی‌ها در سال 1400 در مجموع تولید نزدیک به 281‌هزار و 250 دستگاه خودروی سواری را تجربه کردند، این در شرایطی است که در سال پیش از آن آنها توانسته بودند حدود 289‌هزار و 500 دستگاه انواع خودروی سواری تولید کنند.

شوک تکان‌دهنده‌ای که به مشتریان خودرو وارد شد!

روزنامه توسعه نیز در گزارشی به عوامل این اتفاق پرداخته است: قیمت خودرو در حالی روندی افزایشی را تجربه می‌کند که پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت نه فقط در زمان دریافت رای اعتماد که حتی در ماه‌های پس از تصدی این وزارتخانه، وعده می‌داد که قیمت خودرو به زودی کاهش خواهد یافت.

دلیل رشد قیمت‌ها چیست؟

محمدرضا نجفی‌منش، فعال صنعت خودرو در پاسخ به این سئوال که دلایل رشد قیمت‌ها چیست؟ می‌گوید: قیمت ارز یکی از مولفه‌هایی است که در قیمت تمام شده برخی بازارها تاثیر مستقیم می‌گذارد و بازار خودرو نیز این قاعده مستثنی نیست. در روزهای گذشته ما شاهد آن بودیم که قیمت دلار از حدود ۲۵ هزار تومان به بیش از ۲۸ هزار تومان رسید و این موضوع خود را در بازار خودرو نیز نشان داده است.

آنچه نجفی‌منش بدان استناد می‌کند نکته‌ای است که کارشناسان دیگر نیز درباره گرانی قیمت خودرو و سایر کالاها بر زبان آورده‌اند.

صرافان نیز دلیل افزایش بهای هر ارز را توقف مذاکرات وین و نامعلوم بودن آینده مذاکرات ایران با کشورهای ۴ به‌علاوه یک می‌دانند.

شوک تکان‌دهنده‌ای که به مشتریان خودرو وارد شد!

در عین حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره دلایل گرانی‌ها به خبرآنلاین گفت: بی‌توجهی به عوامل کلان تورمی در اقتصاد کشور و تلاش برای حل و فصل مشکلات با وعده‌های مدت‌دار، عامل اصلی تنش در بازارهای کشور است؛ هرچند نوسانات بازار به وعده‌های سیاسیون و دولتمردان دائما در حال کاهش است که نشان‌دهنده کاهش شدید سرمایه اجتماعی مجموعه مدیریت اجرایی و قانونگذاری در کشور است.

وی می‌افزاید: بازار به وعده‌های وزیر صمت مبنی بر افزایش دو برابری عرضه در سال ۱۴۰۱ و افزایش چشمگیر عرضه در سال ۱۴۰۰ هم بی‌تفاوت بوده و هست؛ کمااین‌که میزان عرضه به بازار نسبت به سال گذشته کاهش یافت که نشان از شناخت دقیق بازار از کیفیت و تحقق‌پذیری وعده‌ها داشت.

پشت‌پرده‌ای در کار است؟

تورم به پاشنه آشیل دولت سیزدهم تبدیل شده است؛ هرچند موج تورمی از سال ۱۳۹۷ مهمان اقتصاد ایران شد اما وعده‌های سنگین ابراهیم رئیسی و تیم همراهش برای مهار تورم و معطل ماندن کشور برای احیای برجام سبب شده است افکار عمومی حساسیت ویژه‌ای در این حوزه داشته باشد در عین حال تبعات تشدید تورم در سفره خانوار نمودی عینی دارد چراکه ردپای افزایش قیمت‌ها حالا این روزها نه تنها در بازار دلار و سکه که در بازار کالاهای مصرفی مشهودتر است.

در چنین شرایطی کالاهای بادوام چون خودرو از رشد قیمتی مستثنا نیستند آنچه در این فضا اهمیت دارد، افزایش شدید قیمت‌ها در عین نبود مشتری است.

شوک تکان‌دهنده‌ای که به مشتریان خودرو وارد شد!

معامله‌گران بازار خودرو می‌گویند هرچند خرید و فروش به کف رسیده، اما نوسان قیمتی بسیار قابل توجه شده است به طوری که در بازه زمانی کوتاهی نظیر یک هفته قیمت برخی خودروها بین ۵ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش را تجربه کردند.

صحبت از پشت پرده صنعت خودرو و همچنین پشت‌پرده بازار خودرو این روزها داغ است.

دادستان کل کشور درباره اینکه صنعت خودرو با پشت پرده‌هایی روبه‌روست، گفت: دست‌های پشت پرده نمی‌گذارند کیفیت صنعت خودرو افزایش یابد. اما این همه ماجرا نیست. دست‌های پشت پرده در ماجرای ممانعت از ورود خودرو نیز مورد استناد قرار دارند.

رشیدی کوچی، نماینده مجلس می‌گوید دست‌های پشت پرده مانع واردات خودرو به کشور شده‌اند. وی در گفتگویی صریحا تاکید دارد «نه فقط مجلس که حتی دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با واردات خودرو موافق هستند، اما مسئولانی که در هیئت مدیره شرکت‌های خودرویی و قطعه‌سازی عضویت دارند مهمترین کسانی هستند که مانع واردات خودرو به کشور شده‌اند.»

هر چه هست بازار خودروی ایران همچون صنعت خودرو روزهای خوبی را پشت‌سر نمی‌گذارد. قیمت هر دستگاه پراید در شرایط کنونی به بالاتر از ۱۹۰ میلیون تومان رسیده است و بهای سمند و پژو ۴۰۵ نیز افزایشی تصاعدی را در روزهای اخیر تجربه کرده است به طوری که فربد زاوه می‌گوید سمند ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی به هیچ عنوان دور از ذهن نیست چراکه جمع شدن خط تولید این دو خودرو نیز می‌تواند عامل مهمی در افزایش قیمت آنها باشد.

به نظر می‌رسد خرید و فروش خودرو و تداوم قرعه‌کشی رانت بزرگی را برای بخشی از تصمیم‌گیران و سیاستگذاران فراهم کرده است؛ چرا که به رغم قول‌های مکرر هیچ تغییری در این نظام ایجاد نشده و مشتریان به واسطه کاهش قدرت خرید، دور از بازار به نظاره نشسته‌اند تا ببینند قطار افزایش قیمت‌ها کجا متوقف خواهد شد.

کاربران چه می‌گویند؟

شوک تکان‌دهنده‌ای که به مشتریان خودرو وارد شد!

شوک تکان‌دهنده‌ای که به مشتریان خودرو وارد شد!

شوک تکان‌دهنده‌ای که به مشتریان خودرو وارد شد!

شوک تکان‌دهنده‌ای که به مشتریان خودرو وارد شد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مشکل اصلی مردمه که میخرند

    • ناشناس

      بنظر من مسئولین بی سواد فعلی اگر دست جمعی استعفا بدن همه چیز درست میشه!

    • ناشناس

      من چند سال پیش ثبت نام کردم ساینا سی بود شد شصت برای اعتراض انصراف دادم تا چهارسال هم نمیتونم ثبت نام کنم با قانونشون اما مهم نیست شما هم نخرید

    • ناشناس

      اتحاد و تحریم

    • ناشناس

      گرونی ها عمدیه سود داره برای دولت

    • ناشناس

      رئیسی مگه نرفت کارخونه چی شد پس

    • ناشناس

      وقتی میگویند قرعه کشی به تدریج حذف میشود .دیگه خودتون بفهمید.

    • ناشناس

      ضعف قانون و فساد و رانت

    • مهدی

      صبر کنید رئیسی بیاد همه چی درست میشه.همهههه چی ها

    • ناشناس

      میرسلیم جواب بده

    • ناشناس

      یعنی اگه دلار برگرده رو ۲۵ تومن خودرو ارزون میشه!!؟

    • ناشناس

      والا پارس باید بشه۵۰۰میلیون

    • امیر

      خودروهای آشغال با قیمت های نجومی به خاطر سود بردن یه عده از خدا بی خبر

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اون یه عده را چرا اسم نبردی؟؟

    • ناشناس

      آقای میر سلیم دست از گلوی مردم بردار

    • AFSHIN

      (((((:

    • یک خریدار

      سلام، قبل از عید تو قرعه کشی یه 207 برنده شدم و اینقدر خوشحال شدم که شب هز خوشحالی تا صبح خوابم نبرد. به هر بدبختی و قرض و قوله پولشو 2 روزه جمع کردم و واریز کردم و خوشحال که یعد از فروش و پس دادن پول مردم میتونم یه تکونی به زندگیم بدم و یه کم از خجالت خانوادم دربیام. بعد از اینکه پول رو واریز کردم یکی از دوستان که درس اقتصاد خونده از اشتباهم و تبعات این تورم و مشکلاتی که میتونه بعدا برای خودم و خانوادم و هموطنام داشته باشه صحبت کرد و آینده رو واسم ترسیم کرد. خدا میدونه اون شب از ناراحتی و پشیمونی خوابم نبرد. مملکت عجیب و مردم عجیب تری هستیم. یک شب از فرط خوشحالی و شب بعدش از شدت ناراحتی تا صبح خواب نداریم. خیلی وقته که خواب راحت تو زندگی خیلیامون فراموش شده. امیدوارم خدا واسه همگیمون درست کنه.

    • ناشناس

      چه جوری این ماشینها موقعی که قیمت عرض بالابودقیمتشون ازاین پاینتربودولی ارزپاین آمدقیمت ماشین پاین نیامدولی ارز کمی میره بالاماشین گران میشه ارزفقط توگران شدن

    • صفا

      مگه یه خودرو هستش ک نخرین.. بگو چی ارزونه ک ماهم بخریم

    • ناشناس

      آره همه دستشون تو ی کاسه ست

    • ناشناس

      کاش یه جمشید هاشمپور دیگری پیا میشد ومثل فیلم پایگاه جهنمی این ایرانخودرو وسایپا را هم مثل همان پایگاه به آتش میکشید تا بدونیم دیگر بایدخودر وارد کنیم

    • ناشناس

      هر چی خودرو گرون بشه بازم مردم میخرن اونا هم میدونن تقاضا هست هی گرون میکنن ،

    • بدون نام

      ای داد بیداد به چه روزی افتادیم

    • حاجی علا

      مسئولان منفعت طلب خودروسازی مگه زمانی که دلار ۳۰ هزار تومانی شد ۲۴ هزار تومان قیمت خودرو به قیمت دلار وابسته نبود؟؟
      شرف چیز خوبیه .حیف که نایاب شده

    • ناشناس

      این فقط و فقط یک فساد عظیم برای خالی کردن جیب مردم هست .

    • ناشناس

      واقعاً این مملکت چه خبره،جنگه؟قحطیه؟این مسخره بازیا چیه،این روئسا ومقامات بالا در نقش چیند؟؟؟مترسک اند؟؟؟عروسک خیمه شب بازی ویا؟؟؟؟؟؟؟هرچی میگن برعکسش اتفاق می افته، به قول فیلم رسوایی بترسین ازخشم وغضب خدای بزرگ

    • ناشناس

      وقتی که برایه ۶۰،۷۰ هزار خودرو نزدیکه ۵میلیون نفر ثبت نام کردن دیگه میخایم چی درست بشه و قیمت بالا نره؟نه جامعه خوبی داریم،نه اتحادی بینمون هست،نه مسوله دلسوزی داریم.بد جا و بد زمان و بد دوره ای گیر افتادیم.عمرمون تموم شد زندگی نکردیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج