۱۲۲۱۴۴۹
۲۵ نظر
۱۱۰۳۳
۲۵ نظر
۱۱۰۳۳
پ

یک دستور ترسناک درباره هواپیماهای ایرانی

محمد جهان‌پناه، خبرنگار حوزه علم و غناوری در رشته‌توئیتی به موضوع تولید هواپیمای داخلی که ظاهرا در دستور کار دولت قرار دارد، پرداخته و ابعاد گسترده آن را بیان می‌کند.

برترین‌ها: محمد جهان‌پناه، خبرنگار حوزه علم و غناوری در رشته‌توئیتی به موضوع تولید هواپیمای داخلی که ظاهرا در دستور کار دولت قرار دارد، پرداخته و ابعاد گسترده آن را بیان می‌کند.

او می‌نویسد:

پروژه ایران‌۱۴۰ یا همان آنتونف۱۴۰ که این روزها با نام سیمرغ سر زبان‌ها افتاده و آقای رئیسی هم ظاهرا هوس احیای آن را کرده همان پروژه سوخته‌ایست که بیش از دو دهه است در صنعت هوایی ایران در حال دست به دست شدن است... هواپیمایی که در اواخر دولت هاشمی از مناقصه‌ای بیرون آمد که برنده اصلی آن می‌توانست کاسای اسپانیا باشد اما آنتونت به دلایل متعددی که قیمت به مراتب پایین‌تر، تحریم‌ها و علاقه‌نظامی‌ها از جمله آن‌ها بود پیروز میدان آن شد. هواپیمایی که از ابتدا تناسبی با نیازهای اقلیمی ایران نداشت.

یک دستور ترسناک درباره هواپیماهای ایرانی

هواپیمای پردردسری که عملا هیچکدام از خطوط هوایی داخلی به خاطر عدم انطباق با نیازها و مشخصات هواپیما حاضر به خریدن آن نبودند. آنچنان که هسا ناچارا باراه اندازی خط هوایی خود هواپیماهای بی مشتری مانده را در آن به کار گرفت. شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) قرارداد ساخت هواپیما را یک سال قبل از پرواز نخستین نمونه با اکراین امضا کرد.با این حال به علت طولانی شدن کسب گواهینامه های لازم و همچنین عدم تامین اعتبارات کافی راه‌اندازی خط تولید هواپیما تا تا۱۳۷۹طول کشید.

یک دستور ترسناک درباره هواپیماهای ایرانی

هسا در آن زمان تلاش زیادی کرد تا برای هواپیما مشتری پیدا کند. اما در عمل هیچ شرکت مهم داخلی حاضر به خرید یا اجاره هواپیما نشد. حتی نهادهای نظامی هم با مشخصات فعلی هواپیما را نمی‌خواستند.با این حال هسا در نبود خریدار با آهنگی بسیار آرام تولید هواپیما را با بودجه دولتی ادامه داد. هسا در ابتدا قرار بود تا سالی ۱۲ فروند هواپیما تولید کند اما مجموع خروجی خط تولید ایران ۱۴۰ تا به امروز همچنان به رقم نرسیده و پس از خروج آخرین فروند از خط تولید در سال ۲۰۱۰ دو فروند دیگر نیمه کاره در تاسیسات هسا باقی ماندند.

یک دستور ترسناک درباره هواپیماهای ایرانی

اما آیا اساسا ایران۱۴۰ ایمن بود؟ هواپیما صاحب گواهینامه پرواز در اروپا و آمریکاست اما این به آن معنی تناسب آن با نیازهای ایران نیست. ایران کشوری مرتفع با هوایی گرم است، خصوصا در شش ماه گرم سال که خود محدودیت‌های پروازی مشخصی را ایجاد می‌کند. آنتونوف در مورد ایران140 گفته بود که حداکثر درجه حرارت برای عملیات این هواپیما در وضع ISA+30 (یکای جو استاندارد بین‌المللی) در اهواز – آبادان 45 درجه، در تهران 37، در کرمان 31 درجه، تبریز 36 و در شیراز 35 درجه است. رقم‌هایی که مشخصا با ما‌ه‌های گرم تابستان ایران جور نبودند.

یک دستور ترسناک درباره هواپیماهای ایرانی

موتورهای AI-30 هواپیما اساسا برای پرواز در هوای گرم ایران مناسب نبودند. این موتورها در اصل نسخه‌ای از Klimov TV3-117 هستند. موتوری که بجز ایران140 تنها روی گونه های مختلفی از بالگردهای روسی از جمله میل۸ استفاده می‌شدند و ایران140 تنها کاربر آن در فرم توربوپراپ بود. این موتورها به خودی خود موتورهای خیلی بدی نیستند اما از پس نیازهای هواپیما در اقلیم ایران برنمی‌آمدند. به علاوه ایران ۱۴۰ با این موتورها برخلاف بیشتر هواپیماهای دوموتوره عملا توان تداوم پرواز با یک موتور در صورت نقص فنی موتور دیگر را نداشت.

یک دستور ترسناک درباره هواپیماهای ایرانی

کاپیتان خانلری، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری به علت محدودیت‌های متعدد هواپیما مانع تایید ایران 140 در ناوگان مسافری کشور شده بود. مجوز پرواز تنها پس از آن صادر شد که تعداد مسافر مجاز هواپیما به 35 نفر و ساعات پروازی آن در نیمه گرم سال  به اول صبح که هوا خنک تر است محدود شد. پروژه ایران ۱۴۰ از ابتدا پروژه‌ای اقتصادی نبود، حتی انتقال فن‌آوری مورد نظر هم آنگونه که طراحان اصلی طرح مد‌نظر داشتند واقعا رخ نداد. هواپیما در تمام دوران پرواز خود با مشکلات فنی متعدد کمبود قطعات و خدمات پس از فروش بد آنتونوف دست به گریبان بود. در بخش نظامی نیز اگرچه از ابتدا ساخت گونه ترابری، گشت دریایی و حتی رادار هوابرد جز اصلی ترین تبلیغات هسا برای بازاریابی هواپیما در میان نیروهای مسلح بود اما نبود بودجه و محدودیت‌های هواپیما نسبت به هواپیماهای قدیمی‌تر اما کارامدتری همانند پی‌۳ و اف۲۷ مجالی برای تحقق آن‌ها نداد.

یک دستور ترسناک درباره هواپیماهای ایرانی

حتی گونه ترابری ایران۱۴۰ که اخیرا با نام سیمرغ رونمایی شده نیز خود هواپیمای جدیدی نبود بلکه نسخه اصلاح شده‌ای از یکی از ایران۱۴۰‌های زمینگیر هسا با درب پشتی جدید ولی با همان مشکلات قدیمی است که در تلاش برای احیای خط تولید تغییر پیدا کرده و هنوز هم رسما پرواز نکرده. ایران۱۴۰ و آنتونف ۱۴۰ تا زمان زمینگیر شدن و لغو مجوز پرواز آن در ایران پنج حادثه هوایی عمده را تجربه کرد که مشهورترین آن‌ها سقوط پرواز 5915 سپاهان در نزدیکی مهرآباد بود. از این میان بجز حوادث خود آنتونوف140 از مجموعه ایران ۱۴۰‌های تولیدی دو فروند در حادثه هوایی از دست رفتند.

یک دستور ترسناک درباره هواپیماهای ایرانی

این حکایت پروژه ناکامی بود که با وجود انتقادات گسترده کارشناسان بدون رعایت سازوکارهای صنعتی و اقتصادی به راه افتاد و هیچ وقت به سرانجام نرسید. تلاش‌های فعلی برای احیای آن نیز جز سوزاندن منابع مالی بعید است که سرانجام بهتری داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مردم وسرمایه هاشون اصلامهم نیستن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        یعنی یه خبر نگار باید تعیین تکلیف کنه برا دانشمندان نخبه ایرانی ، عجب ، چقدر غربزدگی

      • ناشناس

        دانشمندا نخبه کم نداریم. اما ساخت هواپیما علاوه بر نیروی انسانی متخصص نیازمند مواد اولیه و تجهیزات الکترونیکی خیلی خاصی هست که برای ما هنوز زوده.

    • ناشناس

      یا خدا این ها تا مردم را به کشتن ندن دست بر نمی دارن

    • ناشناس

      رییسی حالا یک چیزی گفت. شما گوش ندهید. پول رو در سطل زباله نریزید اون عادت داره. دستور میده و می‌ره مگر تا به حال به دستوراتی که. داده توجه شده ؟ مثل ریشه کن شدن فقر

    • ناشناس

      یه دوچرخه یه موتور یه خودروی درست درمون کامل ایرانی هنوز نیست چطور هواپیما مسخره اس

    • ناشناس

      کسی سوارش نمیشه

    • ناشناس

      به قول قاسمخانی ایربگ باز کن تو اول

    • ناشناس

      نون رو کارتی کردن غذا دارو خونه اجاره افتضاح نمی تونن قیمتارو کنترل کنن بعد میخوان هواپیما بسازن

    • ناشناس

      دروغ چرا اینا زیاد میگن همش بلوف

    • ناشناس

      فکر کردن آمریکا هستند

    • ناشناس

      خدا وکیله مگه زندگی تو این کالبد دنیایی چقد ارزش داره که با اینهمه بدبختی روزگار بگذرونیم؟

    • ناشناس

      تصمیم دارن بقیه مردم رو هم اینطوری بکشن

    • ناشناس

      حیف اون بودجه که صرف بلندپروازهای شما برای پزها و ژست های بین المللی شماها میشه

    • ناشناس

      ماشین درست بسازید هواپیما پیشکش

    • علی

      شما هنوز نتونستید ماشینی بسازید که ایربکش باز بشه هواپیما پیشکشتون

    • ناشناس

      تحریم اثر ندارد ...خخخخخخ

    • م ب

      میگم این همون موتور پراید نیست؟؟

    • مانا

      احسنت ،دهنت طلا

    • ارشین

      نشنیده بگیرید .ای اهل فن .

    • ناشناس

      اگر ساخته شد لطفا فقط برای پروازهای اختصاصی مسئولین از آنها استفاده کنید. با تشکر.

    • ناشناس

      از ظقر مهدی فعال سیاسی هندی چه خبر.خخخخخخ

    • ناشناس

      پراید زمینی برای کشتن مردم کم بود پراید هوایی هم می آید. بسلامتی و میمنت برای کاسبان تحریم.

    • ناشناس

      و البته بستر مدیریت جامع

    • ناشناس

      اگر میتونند درست اصلا ح اش کنند چیز بدی نیست مگر ما کم ادم باهوش در کشور داریم فقط بلد نیستیم از اونها درست استفاده کنید شما فکر میکنی هواپیماهایی آمریکایی ویا اروپایی ها رو کی درست میکنه همین جوانهای هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج