جاباما
۱۲۲۵۵۴۳
۵ نظر
۵۴۶۷
۵ نظر
۵۴۶۷
پ

ماجرای شوک تکان‌دهنده‌ای که یک میلیارد نفر را زمین‌گیر کرد

یک گروه هک ناشناس به اطلاعات ۱ میلیارد شهروند چینی دست پیدا کرده و آن را برای فروش گذاشته است تا بزرگترین سرقت اطلاعات تاریخ رقم بخورد!

برترین‌ها: آنطور که وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد، یک گروه هک مدعی شده که اطلاعات ۱ میلیارد شهروند چینی را از طریق پایگاه داده‌های پلیس ملی شانگهای به دست آورده است. اگر این خبر تأیید شود، بزرگترین سرقت اطلاعات در تاریخ رقم خورده است!

ماجرای شوک تکان‌دهنده‌ای که یک میلیارد نفر را زمین‌گیر کرد

۱۰ بیت کوین یک شهروند چینی از دستش رفت!

در بین این اطلاعات، موارد ارزشمند زیادی وجود دارد به طور مثال اطلاعات یکی از کاربران حاوی ۱۰ عدد بیت کوین بوده که حدود ۲۰۰ هزار دلار قیمت آن می‌شود! این هکرها می‌گویند ۲۴ ترابایت داده را در اختیار دارند که شامل اطلاعات فردی ۱ میلیارد کاربر از جمله نام، تاریخ تولد، آدرس، شماره تلفن و شماره‌های ملی آن‌ها می‌شود.

به گفته وال استریت ژورنال علاوه بر این اطلاعات شخصی که در بزرگترین سرقت اطلاعات تاریخ به دست هکرها افتاده، آن‌ها همچنین به سوابق پرونده پلیسی شهروندان چینی شامل اطلاعات دقیقی از جنایات و حوادث گزارش شده بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ میلادی نیز دست پیدا کرده‌اند.

مشخص نیست که چه گروه هکی پشت پرده این سرقت بزرگ است و چگونه به این اطلاعات دست پیدا کرده‌اند. هفته گذشته کاربری با نام ChinaDan این اطلاعات را در تالارگفتگوی هک Breach Forums برای فروش قرار داده است.

ماجرای شوک تکان‌دهنده‌ای که یک میلیارد نفر را زمین‌گیر کرد

خبرنگار وال استریت ژورنال با 5 نفر از این افراد تماس گرفته و هر 5 نفر صحت اطلاعات منتشر شده برای خودشون رو تایید کردند. 4 نفر دیگه هم به محض اینکه خبرنگار اطلاعات هویتی ساده مثل اسم آنها را خوانده، تلفن رو قطع کردن.

تیم امنیتی صرافی بایننس هم نشت این اطلاعات رو رصد کردند و به گفته چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل این صرافی، این نشت حاصل اشتباه یکی از برنامه نویسهای دولتی هست که اطلاعات دسترسی به دیتابیس Elastic Search پلیس شانگهای رو به اشتباه در یکی از مطالب فنیش در CSDN (فروم برنامه نویسهای چینی) به صورت عمومی منتشر کرده است.

در نتیجه هر کسی با این استفاده از اطلاعات دسترسی (چیزی مثل پسورد برای دسترسی به منابع مختلف) می توانست به دیتابیس پلیس که روی سرورهای Aliyun شرکت Alibaba قرار دارد  دسترسی پیدا کند.

تاکنون دولت چین هیچ واکنشی نسبت به این نشت اطلاعاتی نشون نداده ولی شبکه های اجتماعی بزرگ چین مثل WeChat و Weibo این خبر رو به شدت سانسور کردن تا جلوی انتشار اون رو بگیرند و هر پیام و پستی که شامل کلماتی مثل "نشت اطلاعاتی" باشد را  سانسور می کنند ولی کاربران مختلف از تماسهای متعدد خارجی با موبایلشون گلایه کرده اند.

مردی به نام Wei که طبق اطلاعات نشت پیدا کرده، در گذشته 30 هزار یوان از اون کلاهبرداری شده بود، بعد از شنیدن این اطلاعات از خبرنگار وال استریت ژورنال گفته ما همه برهنه در حال دویدن هستیم، که به زبان عامیانه معنی اون هست که هیچ حریم شخصی در چین نداریم.

ماجرای شوک تکان‌دهنده‌ای که یک میلیارد نفر را زمین‌گیر کرد

کارشناسان فناوری می‌گویند، اگر ادعای این هکر در رابطه با به دست آوردن اطلاعات شخصی یک میلیارد شهروند چینی از پلیس شانگهای درست باشد، یکی از بزرگ‌ترین سرقت اطلاعات در تاریخ خواهد بود.

این ادعای هکرها، در حالی مطرح می‌شود که چین متعهد شده است که حفاظت از حریم خصوصی داده‌های کاربران آنلاین را بهبود می‌بخشد و به غول‌های فناوری خود دستور داده است تا ذخیره‌سازی امن‌تری برای اطلاعات کاربران تضمین کنند. همچنین در سال گذشته، قانونی در مورد نحوه ذخیره و کنترل داده‌ها، در کشور چین وضع شده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      هرچیزی رو که سعی کنی قفل کنی دزدی ازش بیشتر میشه
      ولی از اطلاعات آزاد اصلا میشه دزدی کرد؟

    • Jim

      مگر اینکه هکرها انتقام مردم ایران را از چینی ها و کالاهای بی کیفیت شون بگیرن. البته انتقام سخت تر در انتظار دزدان و خائنان وطن فروشی است که با عنوان بازرگان این کالاهای بی کیفیت را سفارش ، وارد و به ايرانيان عرضه می کنند.

    • ناشناس

      دمتون گرم هرچی بلاس سر این چینیابیارین

    • رضا

      هرکی بوده دستش دردنکنه

    • ناشناس

      چین خودش از همه جاسوس تره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج