adexo3
۱۳۸۸۰۴۷
۵۳ نظر
۱۱۹۶۱
۵۳ نظر
۱۱۹۶۱
پ

رتبه ایران «از این لحاظ» در جهان خجالت‌آور شد

گزارش جدید کیفیت اینترنت در ایران منتشر شد که فقط یک تیتر تاسف‌بار و خجالت آور داشت: «ایران رکوردار اختلال اینترنت در جهان شد!». به همین بهانه روزنامه اعتماد در مطلبی به این موضوع پرداخته که بر خلاف شعار رئیسی که وعده اینترنت مجانی را در دوران انتخابات داده بود، اینترنت نه تنها رایگان نشد، کیفیت آن نسبت به قبل هم بدتر شده است.

برترین‌ها: گزارش جدید کیفیت اینترنت در ایران منتشر شد که فقط یک تیتر تاسف‌بار و خجالت آور داشت: «ایران رکوردار اختلال اینترنت در جهان شد!». به همین بهانه روزنامه اعتماد در مطلبی به این موضوع پرداخته که بر خلاف شعار رئیسی که وعده اینترنت مجانی را در دوران انتخابات داده بود، اینترنت نه تنها رایگان نشد، کیفیت آن نسبت به قبل هم بدتر شده است.

رتبه ایران «از این لحاظ» در جهان خجالت‌آور شد

در گزارش زیر آمده است:

* کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران نتایج بررسی دوم خود از وضعیت اینترنت در ۵۰ کشور دنیا را برمبنای سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت اینترنت اعلام کرده است. این گزارش بازه زمانی ۹ ماهه منتهی به سال ۲۰۲۴ میلادی را در بر می‌گیرد و اطلاعاتش را از پایگاه داده ooni که در زمینه رصد و پایش اختلال و سانسور در اینترنت کشورهای مختلف فعالیت می‌کند، استخراج کرده است.

* براساس این گزارش ایران در میان ۵۰ کشور مورد بررسی، در شاخص اختلال رتبه ۴۷، در شاخص محدودیت رتبه ۴۹ و در شاخص سرعت رتبه ۵۰ را دارد و در مجموع از ۱۵۰ امتیاز منفی ۱۴۶ امتیاز دریافت کرده که آن را در پایین‌ترین رده این جدول قرار داده و بار دیگر از عنوان قهرمانی خود در اینترنت بی‌کیفیت دفاع کرده است.

* چین با 135 و اندونزی با 131 امتیاز منفی در رتبه‌های پس از ایران در این فهرست قرار گرفتند. اگرچه نسبت به گزارش پیشین، ایران در مجموع امتیاز منفی کمتری دریافت کرده، اما روشن است که همچنان وضعیت کیفیت اینترنت ایران در جایگاه «خطرناک» قرار دارد. این گزارش می‌گوید بیشترین اختلال اینترنت در ایران در ساعت ۱۷ تا ۲۳ رخ می‌دهد که با افزایش مصرف کاربران همراه است. در بررسی صورت گرفته، ایران، پاکستان و هند سه کشوری هستند که بیشترین قطعی و اختلال اساسی خودخواسته (سیاسی) را دارند.

* براساس بررسی‌های وب‌سایت surfshark، اغلب این قطع شدن‌های اینترنت ایران «در روزهای جمعه و در رابطه با حوادث زاهدان» رخ داده است. ایران با ۱۴بار قطعی اینترنت، هند با ۹بار و پاکستان با ۳بار قطعی به ترتیب محدودترین اینترنت‌های جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بودند. در این گزارش آمده که قطعی و اختلال اینترنت در ایران درنهایت منجر به این شده که بیش از ۵۰درصد از فعالان کسب و کارهای دانش‌بنیان این کشور مهاجرت کنند.

رتبه ایران «از این لحاظ» در جهان خجالت‌آور شد

مشکلات اینترنت و عدم پاسخگویی مسوولان

براساس صحبت‌هایی که در مراسم رونمایی از دومین گزارش کیفیت اینترنت کشور مطرح شد «مساله اینترنت به پدیده‌ای امنیتی تبدیل شده که این امر جلوی پاسخگویی درباره مشکلات اینترنت توسط مسوولان را گرفته است.»

حمیدرضا احمدی، نایب‌رییس کمیسیون اینترنت انجمن الکترونیک تهران پیرامون مساله امنیتی شدن اینترنت گفته است:

* امنیتی ‌شدن مساله اینترنت روی همه‌ چیز تاثیرگذار است. یکی از مسائلی که وجود دارد، این است که وقتی موضوعی امنیتی می‌شود، دیگر هیچ کس وظیفه پاسخگویی در خود نمی‌بیند. این درحالی است که همواره بسیاری از کسب‌وکارها سوالاتی دارند که گاه ممکن است امنیتی هم نباشد، اما پاسخی برای آن داده نمی‌شود. ما انتظار داریم به این سوالات پاسخ داده شود.

پویا پیرحسینلو، رییس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک تهران نیز باور دارد موضوع فیلترینگ یک موضوع کسب‌وکاری است و نه یک مساله امنیتی. او افزوده است:

* طبق قانون یک چیزی فیلتر شده، باید درباره آن پاسخ داده شود که چرا چنین اتفاقی افتاده است. ما به دنبال این گفت‌وگو هستیم. دولتمردان تمایل دارند ایران در بحث اینترنت همانند چین شود. او باور دارد در شرایط کنونی وضعیت شبکه چین از ما بهتر است.» طبق نتایج پیمایش‌های افکارسنجی درباره پیشران‌های مهاجرت فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور، مشخصا طرح موسوم به «صیانت» و وضعیت ناپایدار کیفیت اینترنت، یکی از مهم‌ترین دلایل استارت‌آپ‌ها و فعالان دانش‌بنیان در مسیر مهاجرت عنوان شده است.

رتبه ایران «از این لحاظ» در جهان خجالت‌آور شد

اوج اختلال اینترنت ایران/ ساعت‌های ۲۰ تا ۲۳ هر روز

* این گزارش عنوان کرده که برای بررسی دقیق‌تر وضعیت اینترنت، ساعت‌های مختلف شبانه‌روز را به عنوان یک متغیر مهم مورد بررسی قرار داده. وضعیت اینترنت در آبان ۱۴۰۲ را از نظر شاخص تاخیر (Latency) از دو اپراتور رصد کرده است. بنا به داده‌های ارایه شده گزارش، از ساعت ۱۷ تا ۲۳ همزمان با افزایش مصرف کاربرها، شاخص تاخیر دسترسی به اینترنت نیز روندی افزایشی نشان می‌دهد. طبق برخی گزارش‌های غیررسمی ارسال شده به انجمن تجارت الکترونیک، عامل اصلی این اتفاق، اختلال عملکردی و اشباع پردازنده‌های تجهیزات فیلترینگ است.

بیشترین خاموشی مطلق اینترنت دنیا

قطع کامل یا کنترل شده اینترنت به رخدادهایی گفته می‌شود که با عاملیت دستوری، اینترنت کشور به صورت کامل یا مقطعی قطع می‌شود. حوادث مربوط به انتخابات سال ۸۸، حوادث آبان ۹۸ و شهریور ۱۴۰۱ در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند و به نظر می‌رسد تاکنون این موارد با دستور شورای امنیت کشور انجام شده باشد. بنا به گزارش این انجمن، ایران، هند و پاکستان سه کشور اول از حیث بیشترین قطعی و اختلال سراسری خودخواسته (سیاسی) اینترنت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ قرار گرفته‌اند. براساس بررسی‌های وب‌سایت surfshark، اغلب این قطع شدن‌های اینترنت ایران در روزهای جمعه و در رابطه با حوادث سیاسی-اجتماعی زاهدان رخ داده است. ایران با قطع ۱۴بار، هند ۹بار و پاکستان ۳بار به ترتیب محدودترین اینترنت‌های جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بودند.

رتبه دوم فیلترینگ

* در بررسی‌های انجام شده انجمن تجارت الکترونیک در نمونه‌گیری با 100 وب‌سایت مختلف، ایران با ۴۹ وب‌سایت فیلتر شده، پس از چین با 64 دامنه فیلتر شده، دومین اینترنت محدود جهان را دارد. گرچه وب‌سایت‌های پورنوگرافی در کشورهای دیگری مانند کره‌جنوبی، ترکیه و مالزی به صورت عمومی فیلتر است، اما فیلترینگ همه‌جانبه و گسترده در ایران، فراتر از محدودیت‌های قابل توجیه برای افکار عمومی و نیازهای شهروندان و کسب و کارهاست.

* نکته مهم دیگر در رابطه با سیاست‌های فیلترینگ در ایران، مفهوم خسارت جانبی به وب‌سایت‌هایی با محتوای غیرمجرمانه است؛ به این معنی که سیاستگذار یا سیستم‌های فنیِ فیلترینگ ایران، خواسته یا ناخواسته (از روی فقدان دانش فنی) منجر به فیلتر وب‌سایت‌هایی با محتوای آموزنده یا بی‌ارتباط با سیاست‌های فیلترینگ می‌شود.

رتبه ایران «از این لحاظ» در جهان خجالت‌آور شد

فیلترینگ سایت‌ها برای کاربران خارجی!

عجیب‌تر از فیلتر کردن سایت‌های خارجی، فیلتر کردن سایت‌های داخلی برای کاربران خارج از کشور است. بسیاری از وب‌سایت‌های دولتی و بانک‌های ایرانی برای کاربران بین‌المللی در دسترس نیستند. در بررسی انجام شده از بین ۱۰۰ وب‌سایت ایران، ۵۷ وب‌سایت از خارج از کشور در دسترس نیست؛ وب‌سایت‌های مهم کشور ازجمله مجلس، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های بزرگ کشور، شاپرک و... برای کاربران غیرایرانی در دسترس نیست! پس از بررسی‌ها مشخص شد که عمده خدمات این وب‌سایت‌ها به ترتیب شامل نهادها و وزارتخانه‌های دولتی، خدمات عمومی (امور مرتبط با بیمه و آموزش) و موسسات مالی و بانکی است.

ایران در جدول شاخص آزادی‌های دسترسی به اینترنت

وب‌سایت Freedom on the Net در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۷۰ کشور را از حیث دسترسی آزادانه به اینترنت (با شاخص‌هایی مانند نقض حقوق کاربر، موانع دسترسی و محدودیت در محتوا) بررسی کرد. ایران پس از میانمار و چین در بدترین وضعیت از دسترسی آزادانه به اینترنت در میان ۷۰ کشور است. البته در زیرشاخص‌های همین بررسی، ایران در مولفه رعایت حقوق شهروندان، بدترین کشور (با رتبه یک) و در شاخص محدودیت (سانسور) محتوا در اینترنت رتبه چهارم را در میان کشورهای بررسی شده دارد.

شبکه‌های اجتماعی همچنان در محدودیت کامل

این گزارش اضافه می‌کند توییتر، اینستاگرام، تلگرام، واتس‌آپ، فیس‌بوک و یوتیوب در ایران فیلتر است و از این نظر ایران همراه چین و ترکمنستان در صدر کشورهای با محدودیت حداکثری شبکه‌های اجتماعی است. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد وب‌سایت surfshark در آمارهای تحلیلی منتشر شده در نیمه اول سال جاری میلادی، ۲۹ کشور جهان درگیر انواع سانسورهای اینترنتی را نیز بررسی کرد که ایران در آن شاخص‌ها هم جزو کشورهای با بدترین وضعیت بوده است و وقتی آن داده‌ها را کنار این جدول قرار می‌دهیم در مجموع مشخص می‌شود که وضعیت دسترسی شهروندان و کسب‌وکارهای ایرانی به امکانات و پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی جمعی در ایران به مراتب محدود‌تر از کشورهای دیگر دنیاست.

بولیوی و میانمار بالاتر از ایران

این گزارش با بررسی سرعت دانلود و آپلود و پینگ اینترنت ایران براساس پایگاه داده ایران عنوان کرده که شاخص سرعت اینترنت کشور دست‌کم سه رتبه سقوط داشته و از لیست صد کشور اول خارج شده است. درحالی که کشورهای بولیوی، کویت، شیلی، میانمار و مراکش در میان 100 کشور اول این شاخص و در وضعیتی بهتر از ایران قرار دارند.

رتبه ایران «از این لحاظ» در جهان خجالت‌آور شد

گرانفروشی اینترنت

انحصار تامین و فروش پهنای باند در ایران دراختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است. مجموعه‌ای که اگرچه اینترنت را ارزان‌تر از برخی کشورهای همسایه (همچون امارات) اما چندین برابر قیمت کشورهای توسعه‌یافته می‌فروشد. در بهترین حالت قیمت اینترنت خریداری شده توسط اپراتورها برای یک اینترنت 100 مگابیت بر ثانیه، عدد ۶ میلیون تومان و برای اینترنت یک گیگابیت بر ثانیه که وزیر ارتباطات از آن صحبت می‌کند ۶۰ میلیون تومان در ماه تعیین شده است. در تمام کشورها، اپراتورهای فروشنده اینترنت با اشتراک‌گذاری پهنای باند یا فروش اینترنت به صورت حجمی، قیمت تمام شده خود را کاهش می‌دهند تا خریداری آن از سوی کاربر اینترنت خانگی اساسا منطقی باشد.

اگر ضریب اشتراک را ۸ برابر درنظر بگیریم، قیمت تمام شده پهنای باند 100 مگابیت بر ثانیه برای اپراتور 750 هزار تومان می‌شود. اگر فرض کنیم نیمی از ترافیک اینترنت کاربران ایرانی در داخل ایران مسیریابی می‌شود و نیمی از آن از پهنای باند بین‌الملل استفاده می‌کند، این عدد به 375 هزار تومان کاهش می‌یابد که باید به آن هزینه‌های بالای حقوق و دستمزد، سرمایه‌گذاری برای خرید تجهیزات، هزینه انتقال، هزینه خرید پهنای باند و... را اضافه کرد. در نتیجه مسیر ارایه اینترنت پرسرعت و ارزان از دولت و شرکت ارتباطات زیرساخت عبور می‌کند نه از قیمتی که شرکت تنظیم مقررات رادیویی برای اپراتورهای اینترنتی مشخص می‌کند.

وضعیت پهنای باند بین‌الملل ایران در پایان دولت دوازدهم، 8 ترابیت بر ثانیه گزارش شده است. در شرایطی که وزارت ارتباطات گزارش شفافی در این رابطه نمی‌دهد، کارشناسان اینترنت تخمین می‌زنند، این عدد در مهر ۱۴۰۱ به ۳ ترابیت بر ثانیه کاهش و در حال حاضر تنها به ۶ ترابیت بر ثانیه رسیده است. عوامل فنی از جمله محدودیت لایه دسترسی قیمت بالا که مانع فروش پهنای باند استاندارد جهانی می‌شود و از همه مهم‌تر فیلترینگ گسترده باعث شده است که پهنای باند بین‌المللی نه تنها رشد نکند که مصرف آن کاهشی باشد. این یکی از موضوعات مهمی است که منجر می‌شود قیمت نهایی اینترنت برای شرکت ارتباطات زیرساخت بسیار بالا تمام شود. موضوع بعدی، سانسور گسترده اینترنت در ایران است که باعث ناترازی ترافیک بین‌الملل شده است.

گرچه شواهد مشخص و دقیقی از هزینه تمام شده تجهیزات فیلترینگ در ایران وجود ندارد، اما بنا به برخی گزارش‌ها از افراد متخصص در این زمینه، اپراتورها برای توسعه 10 گیگابیت بر ثانیه در شبکه خود باید حدود ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیزات فیلترینگ پرداخت کنند. این عدد شامل هزینه‌های تامین سخت‌افزار موردنیاز، ایجاد زیرساخت برای استقرار سامانه‌های مربوطه و لایسنس می‌شود و بخش عمده آن بابت تمدید لایسنس‌ها به صورت سالانه پرداخت می‌شود که این مساله در بسیاری از نقاط کشور به تنهایی خود به گلوگاه توسعه تبدیل شده و بسیاری از اپراتورها به دلیل نبود تجهیزات کافی فیلترینگ در آن استان مجبور به انتقال ترافیک اینترنت به تهران هستند که این موضوع باعث افزایش هزینه و کاهش کیفیت می‌شود.

به همین دلیل این توسعه نامتوازن زیرساخت در کشور موجب ایجاد نوعی بی‌عدالتی سرزمینی در دسترسی به اینترنت، دست‌کم با یک سرعت واحد برای همه ایرانی‌ها شده است؛ به این معنی که شهرستان‌های مختلف کشور، سرعت برابری نسبت به کاربران تهرانی تجربه نمی‌کنند. به همین دلیل به نظر می‌رسد یک ایرانی ساکن غیرتهران، تاحدودی اینترنت کندتری -به علت صرف زمان ارسال داده به تهران و بازگشت به شهرستان- و درنهایت گران‌تری را تجربه می‌کند.

اما نکته عجیب‌تر سیاست جدید وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم است که به توسعه تجهیزات فیلترینگ در لایه دسترسی و بین اپراتورهای همراه نیز پرداخته و برنامه‌ریزی توسعه و اجرای آن در اپراتورهای ثابت را هم آغاز کرده است. به عبارتی ترافیک‌های داخل کشور نیز از این پس از تجهیزات فیلترینگ عبور خواهند کرد و قابل پیش‌بینی است اختلالات ذکر شده در شبکه داخلی ایران هم در آینده نزدیک بیشتر نمود پیدا کند.

در حال حاضر مردم نه تنها باید بابت تجهیزاتی که باعث کاهش کیفیت اینترنت و فیلترینگ آن می‌شود، هزینه پرداخت کنند که باید بدون هیچ دلیل کارشناسی و فنی، حداقل دو برابر بیشتر از نیاز اینترنت کشور این هزینه را پرداخت کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خخخخ

    • ناشناس

      اینترنت که نداریم همش فیلتره اگرم باشه

    • ناشناس

      اینها بودند که میخواستن مارابه کمال و
      مقام وپیشرفت برسانند حالا بجای رتبه
      به توبره رسیده ایم

    • ناشناس

      وزیر بی لیاقت مخابرات

    • ناشناس

      به لطف مسئولین زیر رفت کشور ما همه چیش خجالت اوره

    • ناشناس

      از لحاظ ادعا ایران اول اما در واقعیت پوچه

    • حبیب ورکاتی

      عادت کنید

    • ناشناس

      خداروشکر اول شدیم

    • حقوق بگیر تامین نه دولت

      کاشکی فقط نت بود آمار ها در ایران از خیلی بابت ها خجالت اور ه

    • ناشناس

      از ماست که بر ماست

    • زهرا

      رتبه ایران از همه لحاظ بالا بووود..لعنتیا نابود کردن کشور رو

    • حامد

      بازم مثه همیشه ایران برنده میشه
      🤣🤣🤣🤣

    • بدون نام..

      اف به شرف مسولان دزد.اینترنت گران ولی کیفیت پایین.

    • ناشناس

      چیزی هم مونده دیگه؟؟؟!!!

    • محسن

      مبارکه انشاالله!!!

    • برونته

      چه بگویم سخنی نیست

    • علیرضا کارگر

      همین طور پیش بریم هم ترازباکره جنوبی میشیم!!!!؟

    • مهدی

      عجله نباید کرد، باید صبر کنیم تا قطار ریل پیشرفت به مقصد برسه همه چی درست خواهد شد!

    • ناشناس

      دولت بی کفایت

    • ناشناس

      چرا باید هم گرون باشه هم پایین ترین سرعت ممکنه رو داشته باشه ؟

    • ناشناس

      ‌کجای‌کار‌درسته‌‌که‌اینترنت‌‌خوب‌باشه‌هرروز‌هم
      دریغ‌ازبیرون.

    • ناشناس

      میشه فقط یک مورد رو نام ببرید که رتبه ایران در اون خجالت آور نباشه؟!

    • از مازندران

      حالا با این رتبه شرکت های ارائه کننده ی اینترنت بسته ها رو دو برابرم کردن

    • ناشناس

      اینترنت جواب نمیده بسته اینترنت میگیریم مجانی که نمیگیریم پول میدیم ولی بازنمیشه

    • ناشناس

      رتبه ایران تو چی خجالت آور نیست؟
      کدوم وعده هر کس اومده به عمل نشسته که وعده های این یکی !

    • شیپورچی

      هزار وعده ی خوبان یکی وفا نکرد😞

    • بازنشسته گرفتار

      وعده عزت و کرامتی که داده بودید و میدهید
      این بود و هست!!!!!!!!!
      اولین نشانه دین و انسانیت راستی است
      مسئولین نظر شما چیه؟

    • ناشناس

      از همه لحاظ اولیم دوستان

    • باب

      یه چیز میگم تا تهش برو:
      (پینوکیو...،نشسته داره کارتون مارو میبینه)

    • ناشناس

      رییسی وعده زیاد داده ولی هنوز تو راهه تا اجرا بشه

    • مهران

      ایترنت دیگه مفت نمیارزه فقط پول خراب کردن وقت حدر دادن ...انقدر دور اینترنت آوردن پایین که یا باز نمیکنه یا دیر باز میکنه یا اختلال داره بسته میخری آنی پولت میپره ...دلیلش روشنه فقط پول بندازه براشون کافیه ..واقعا خجالت آوره با این وضعیت اینترنت..

    • ناشناس

      حالا چند درصد مردم ایران استفاده درست از اینترنت میکنن؟
      چند درصد کار تحقیقاتی و علمی میکنن
      اینستاگردی که دیگه اینترنت پرسرعت نمیخواد

    • ناشناس

      هنه چیز اینها خجالت آور است

    • ناشناس

      خخ

    • ناشناس

      یه چیز رو توی ایران رو بگو که خجالت آور نباشه.

    • عظیمی

      واقعا این وضعیت اینترنت درسته اینجا ایران است مثلا .با این سرعت؟

    • راوی

      قیمت بسته های اینترنتی را ۵۰ درصد کم کنید ،افزایش قیمت ۳۰درصدی هیچ افزایش کیفیتی به همراه نداشته است

    • راوی

      رفتار بی شرمانه وغیر مسئولانه در قبال مشتریان

    • ایران زمین

      سایت و اپلیکیشن خارجی نیست که فیلتر نشده باشه، سرعت و قیمت اینترنت هم که گفتن نداره دیگه چه انتظاری دارید...

    • mrps

      خاک‌توسرشون

    • بینشان

      داریم به اوج انسانیت و ارامش روح نزدیک و نزدیکتر میشیم ....

    • امیر

      اینترنت افتضاحه هیچکس وزیر ارتباطات را زیر سوال نمیبره والله افتضاحه سرعت افتضاح کیفیت افتضاحه و با این حال ۳۰درصد گرون شد چه کسی باید جواب بده

    • ناشناس

      این که خجالت نداره ما تو چی رتبه داریم که این دومی باشه؟ کار ما از خجالت گذشته

    • افغانستان۲

      نگو ایران بگو جهنم خدا. پائین درجه.

    • ناشناس

      قصه همان قصه شکستن آنتن ماشینها بود بخاطر رادیو فردا قصه ویدئو قصه سی دی ...

    • مجید

      مایه جای دیگه زندگی کردیم اینجاجهنممون هست

    • ناشناس

      فقط بلدن تو این گرونی جیب مردمو بیشتر بچاپن وقت کیفت و خدمت رسانی ک میشه این گندو ب بار میارن

    • ناشناس

      از افول گرایان بیش از این انتظار نیست . با عملکرد خودشون قطار حرکت پیشرفت با سرعت زیاد به سمت ابتدای تاریخ در حال حرکت می باشد

    • ناشناس

      اقای ریسی فقط توانست ۳۵ درصد اینترنت را گران کند که‌ ما فکر نکنیم مسول نداریم خخخخخخ

    • مهدی محسنی

      اینم مقصر دشمنه
      امریکا
      کاش میشد بریم افغانستان

    • ناشناس

      تمام شبکه هارو گفتین فیلتر من موندم گوگل پلی چرا فیلتره ینی هیچ درکی از این کار ندارم

    • ناشناس

      برای این که برنامه هایی که فیلتره نتونی دانلود کنی

    • محمد

      جالب ش اینجاست ک پول فیلترینگ وانسداد و محدود سازی مردم پاید بدن، ای تناقض و طنژ ب کی باید گفت.
      انصاف و انسانیتم ارزوست.
      ماه پس ابر نمی مانه .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج