۱۷۰۱۵۱
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

ولخرجی بزرگ یا آینده نگری

تلویزیون ۴K بخریم یا نخریم؟

تا پایان سال آینده میلادی نیمی از تلویزیون های دنیا با استاندارد ۴K عرضه می شوند. در آن زمان چنین تلویزیون هایی ارزان تر خواهند بود. خرید آنها در زمان فعلی چگونه است؟

تلویزیون 4K بخریم یا نخریم؟





روزنامه هفت صبح: تا پایان سال آینده میلادی نیمی از تلویزیون های دنیا با استاندارد 4K عرضه می شوند. در آن زمان چنین تلویزیون هایی ارزان تر خواهند بود. خرید آنها در زمان فعلی چگونه است؟

سرعت رشد تکنولوژی در بازار تلویزیون را تنها می توان با لوبیای سحرآمیز مقایسه کرد. مدتی پیش همه درباره تفاوت LED و LCD حرف می زدیم و قبل از اینکه به نتیجه ای برسیم، بازار به تسخیر تلویزیون های سه بعدی درآمده بود.

در چنین مواقعی قیمت همیشه حرف اول را می زند و به عنوان عامل ترسناک نقش ترمز را بازی می کند. آن طوری که گردانندگان بازار می گویند تا پایان سال جاری میلادی نیمی از تلویزیون های بازار را محصولات 4K تشکیل می دهند. این یک استاندارد تصویر جدید است و کیفیتی بیشتر از تلویزیون های تمام HD ارائه می دهد.

آنچه تا به حال باعث شده درباره خریدشان تردید به خرج دهیم، قیمت ترسناک شان است. اگر روزی روزگاری تولیدکننده ها بتوانند تلویزیون های ارزان تری بسازند، وضعیت به چه صورت خواهد بود. آیا پس از خرید یکی از آنها باید بقیه تجهیزاتی که معمولا به یک تلویزیون متصل می کنیم، عوض کنیم؟ محمد سعید بهمنی در سایت آی تی رسان تلاش کرده به بعضی از این سوال ها پاسخ دهد.

تلویزیون 4K بخریم یا نخریم؟

تلویزیون های ۴K همانند نمونه های سه بعدی که چند سال پیش بازار را احاطه کردند یا نمونه های خمیده ای که این روزها چشمان شما را خیره می کنند، خاص نیستند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، این تلویزیون ها پیکسل های بیشتری را در فضای کمتر برای شما نمایش می دهند که نتیجه اش می شود یک کیفیت بسیار بالا با جزییاتی خارق العاده.

بحث در مورد ماهیت ۴K بسیار ساده است. این فناوری، وضوح بالاتری نسبت به تلویزیون های تمام HD عرضه می کند. همانطور که گفتیم این تکنولوژی پیکسل های بسیار زیادی را در محیطی بسیار کوچک قرار داده است.

اسمارت فون ها، تبلت هات و لپ تاپ ها همگی از صفحه نمایش هایی با کیفیت وضوح بالا بهره می برند اما تلویزیون های ۴K فقط با نمونه های شبیه به خودش قابل قیاس است.

یک تلویزیون استاندارد تمام HD از وضوح ۱۰۸۰ بهره می برد ولی رزولوشن یک تلویزیون ۴K برابر است با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل. یکی از دلایلی که نام ۴K برای این نوع تلویزیون ها انتخاب شده این است که وضوح تصویر در آنها تقریبا چهار برابر بیشتر از تلویزیون های مرسوم فعلی است.
پیکسل های بیشتر، در حقیقت جزییات بیشتری را به بیننده نشان می دهند. اگر شما یکی از محصولات اپل که از صفحه نمایش رتینا استفاده می کند را در کنار سایر دستگاه های بازتار بگذارید، تا حدودی متوجه منظور ما خواهید شد.

البته اسمارت فون ها، تبلت ها و لپ تاپ ها از این قضیه بیشتر بهره می برند، دلیل آن هم واضح است، چشمان شما بسیار به آنها نزدیک بوده و تفاوت را راحت تر به شما نشان می دهند ولی در تلویزیون ها، به دلیل تفاوت زیاد سایز و البته فاصله ای که با تلویزیون دارید، این تفاوت آنچنان محسوس نیست.

آینده از آن تلویزون های 4K است؟

ایده اولیه 4K بسیار جالب است. صفحات تلویزیون ها باید روز به روز با کیفیت تر شده و جزییات را بیشتر جلوی بیننده بگذارند. شاید در 20 سال اخیر هیچ یک از ما تا این حد از تلویزیون های تمام HD استفاده نکرده باشیم.

البته به جز استفاده ای که از گجت های کوچکتر با صفحات نمایش با کیفیت داشتیم، محصولاتی نظیر اسمارت فون ها، تبلت ها، مانیتورهای رومیزی یا لپ تاپ ها.

این روزها، تلویزیون ها و دستاه های همراهی نظیر موبایل، برای صفحات نمایش محصولاتشان از یک فناوری شبیه به هم استفاده می کنند، پس چرا تلویزیون ها به سوی با کیفیت تر شدن نروند؟

تلویزیون هست، تصویر نداریم

اصلی ترین مشکل تلویزیون های 4K این است که فیلم هایی با این کیفیت یا وجود ندارند یا اگر هستند، قیمت بالایی دارند. محتوای 4K چهار برابر از لحاظ پیکسل ها غنی تر بوده و حجم آنها نیز تقریبا چهار برابر است. لود شدن و پخش این تصاویر، حتی برای کنسول های بازی نیز مشکل ایجاد می کند. هم اکنون نمونه های بسیار کمی از تصاویر 4K وجود دارد اما با گسترده شدن این فناوری به نظر می رسد به زودی بر حجم این فایل ها افزوده شود. البته کمپانی های تولیدکننده نیز نیاز مشتری را فهمیده و به دنبال حل مشکلات این حوزه هستند. با همن چند مورد از آنها را مرور می کنیم.

بلوری: لوح های بلوری هم اکنون به وفور در بازار یافت می شود اما این محصولات هنوز توانایی ذخیره فایل های 4K را ندارنداما به جرأت می توان گفت راه های بسیار کمی وجود دارد تا این دیسک ها نیز بتوانند فایل های حجیم و با کیفیت 4K را در دل خود جای دهند.

گزارش های جدید نشان می دهند که نسل جدید دیسک های بلوری جهت ذخیره و پخش محتوای 4K امسال وارد بازار خواهندش د. البته آن موقع نیاز است که شما نیز دست به کار شده و نسل جدید پخش کننده ها را تهیه کنید. اگر تصمیم گرفته اید پا به پای تکنولوژی جلو بروید، این کار هزینه دارد.

کبال ها و سرویس های جدید تلویزیون: هنوز هیچ شبکه ای وجود ندارد که فیلم هایی را با کیفت 4K پخش کند. احتمالا اگر بتوانیدفیلم های زیادی با این کیفیت پیدا کنید و به آنها بدهید، چنین شبکه ای راه بیفتد. پیش بینی می شود شبکه های 4K در آینده ای نزدیک راه بیفتد و شما به راحتی بتوانید محتوای دلخواه تان را در دسترس داشته باشید.

کنسول بازی: سونی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، از این فرمت پشتیبانی نکرده و به این زودی ها نیز خبری از این سرویس نخواهد بود. این کنسول ها هنور در پخش برخی از تصاویر با کیفیت تمام HD مشکل دارندو بعضی از بازی ها تنها با وضوح 720p اجرا می شوند.

با اینکه به این زودی ها خبری از پشتیبانی فرمت 4K توسط کنسول ها نخواهد بود، باید پذیرفت این فناوری به حوزه بازی نیز راه پیدا می کند. البته باید بگوییم این فناوری را بعدها شاید بتوان روی PC هم دید. اگر توانایی خرید کنسول گرانقیمت را نداشتید، می توانید با خرید یک کارت گرافیک که این فرمت را پشتیبانی می کند و اتصال کیس خود به تلویزیون، یک بازی 4K را تجربه کنید.

چرا فعلا نباید برای خریدشان اقدام کرد؟

اگر پول بلااستفاده ای دارید و می خواهید آن را آتش بزنید، بهترین راه خرید یک تلویزیون 4K است. شما با خرید این تلویزیون در مقطع فعلی، تنها می توانید به محتوای بسیار کمی دست یافته و نهایتا چند فیلم کوتاه را با آن مشاهده کنید. در بهترین حالت می توانید با کنسول های بازی نیز به راحتی عناوین تمام HD را اجرا کنید.

تلویزیون های 4K در حال کاهش قیمت هستند. همانطور که این محصولات نسبت به روزی که برای اولین بار در بازار حاضر شدند، قیمت شان متعادل تر شده است، این روند ادامه خواهد داشت.

در نمایشگاه CES امسال مدل های جدیدی از این تلویزیون ها معرفی شد. پس می توانید مطمئن باشید که قیمت مدل های پیشین برندهای معتبر قطعا کاهش پیدا می کند. پس شما نیز در پول خود صرفه جویی کرده اید و شاید با این مبلغ بتوانید کنار آن یک گجت دیگر بخرید.

اگر قصد خرید تلویزیون دارید، فعلا قید محصولات 4K را بزنید. پیشنهاد می کنم منتظر نسل جدید این محصولات باشید. اگر می خواهید برای سال جدید یک تلویزیون بخرید، به راحتی به سراغ محصولات تمام HD بروید و با خرید یکی از آنها، لذت ببرید. اگر هم اکنون یکی از آنها را در منزل خود دارید، از آن استفاده کرده و لذتش را ببرید.

اگر کمی صبر کنید، هم قیمت این محصول پایین آمده و هم محتوای بیشتری برای پخش وجود دارد اما اگر واقعا اصرار داید پول تان را آتش بزنید، می توانید نگاهی به تلویزیون های خمیده بازار بیندازید، حداقل آنها جذاب ترند.

1- Samsung UHD-85S9

قیمت: 62 میلیون و 300 هزار تومان

این تلویزیون سنگین وزن بدنه ای با پوشش فلز برس کاری شده دارد، مجهز به رابط هوشمند سامسونگ است و به وسیله دوربینی که در بالای بدنه و ریموت کنترل هوشمند کنترل می شود. شما می توانید به وسیله کابل شبکه یا ارتباط بی سیم به اینترنت متصل شوید، از Netflix استفاده کنید یا در You Tube کلیپ ببینید.

2- Samsung 65HUC9990

قیمت: 20 میلیون تومان

تلویزین خمیده سامسونگ از انواع ارتباط های بی سیم، کیفیت بالای تصویر و شعاع دید 4.2 متری برخوردار است اما این تمام ماجرا نیست چون شما برای خرید هر محصولی نیازی به دلایل بیشتری دارید. اگر قصد شما از خرید تلویزیون جنبه زیبایی شناسی داشته باشد و به چشم عضوی از دکوراسیون خانه خود به آن نگاه می کنید، انتخاب خوشایندی است اما اگر می خواهید از تمام امکانات این محصول استفاده کنید، باید در نظر داشته باشید که دسترسی به محتوای 4K ساده نیست و باید تا مدتی نامشخص تنها به قابلیت ارتقاط تصویر در این تلویزیون اکتفا کنید.

3- Samsung 48HU8890TV

قیمت: پنج میلیون و 100 هزار تومان

تلویزیون UHD سامسونگ قادر است فیلم های سه بعدی را با کمک عینک Active نمایش دهد. این تلویزیون به همراه چهار اسپیکر و دو ساب ووفر که در بدنه آن جا گرفته، به مجموعه قدرتمند صدا تبدیل شده است. پردازنده آن چهار هسته ای است و می تواند به سرعت آنچه که انتظار دارید را اجابت کند.

در این تلویزیون هوشمند شما به چهار ورودی HDMI، سه درگاه USB، ورودی کامپوزیت، کامپوننت و خروجی صدا دسترسی خواهید داشت که در کنار درگاه LAN برای دسترسی به اینترنت و Wi-Fi داخلی مجموعه کاملی از درگاه های ارتباطی را خواهد ساخت.

4- LG 55UB85000

قیمت: هفت میلیون تومان

یک تلویزیون هوشمند که سیستم عاملی شناخته شده دارد و با رابط کاربری تازه وارد خود تلاش می کند به نیازهای امروزی کاربران پاسخ دهد. اغلب کارها در آن بدون پیچیدگی انجام می شوند و ساده به نظر می رسد.

Webos را می توان به سادگی جزو بهترین تجربه های استفاده از تلویزیون هوشمند دانست. شاید پیش از این نیز با خود فکر کرده بودیم که یک تلویزیون هوشمند باید اینگونه باشد، ساده و راحت و این چیزی است که به نظر می رسد ال جی به آن دست پیدا کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سايه

      ۶۲ملیووون تومننننن ...
      اونم واسه یه تلوزیون!!!برق از سرم پریده و فکر نکنم حالاحالاها بیاد!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج