۱۹۸۸۳۷
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

شاگرد تنبل های ایرانی و چینی در بازار خودرو

خوشمان بیاید یا نه، از هر سه نفر دور و برمان، یکی سوار بی کیفیت ترین خودروهای بازار می شود.

شاگرد تنبل های ایرانی و چینی در بازار خودرو





روزنامه هفت صبح: خوشمان بیاید یا نه، از هر سه نفر دور و برمان، یکی سوار بی کیفیت ترین خودروهای بازار می شود. مطابق گزارش بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در اسفند ماه 93، خودروهای سایپا 131x و سایپا 132x بیشترین نمرات منفی را در بخش عیوب منفی و عملکردی کسب کردند. البته نباید از ام وی ام 110 غافل شویم.

چند سال است که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هر ماه گزارشی درباره بررسی کیفیت خودروهای تولید داخل منتشر می کند. حالا سه خودروی سایپا 131، سایپا 132 و ام وی ام 110 در همه این مدت در جایگاه خودروهای بی کیفیت جا خوش کردند.

در عوض همین خودروسازها، ماشین خوب هم در سبد تولید خود دارند. تندر 90 سایپا و پارس خودرو به همراه سوزوکی ویتارا و کیاسراتو بهترین خودروهایی هستند که در داخل کشور تولید یا مونتاژ می شوند.

شاگرد تنبل های ایرانی و چینی در بازار خودرو

علاوه بر این نباید از جای خالی مگان در این بررسی به راحتی گذشت. در اسفند ماه ۱۳۹۳ تولید مگان با افت صددرصدی از ۷۱ دستگاه در اسفند ۱۳۹۲ به صفر کاهش یافت. در کنار این خودروی فرانسوی، تولید ولیکس C۳۰، ام وی ام ۱۱۰ سه سیلندر، مزدا ۳ و فاو آسا B۵۰ به صفر رسیده است.

کیفیت کدام خودروها در اسفند ماه بررسی شد؟

در اسفند ۹۳ خودروهای تیبا، سایپا ۱۳۱X محصول سایپا، سایپا ۱۳۱X محصول پارس خودرو، سایپا ۱۳۲X و ای وی ام ۱۱۰ در دسته قیمتی زیر ۱۵ میلیون تومان مورد بررسی قرار گرفتند.

خودروهای پارس تندر، تندر ۹۰ اتوماتیک، تندر ۹۰، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶SD، رانا، پژو پارس، ام وی ام ۳۱۵ جدید، پژو ۴۰۵، سمند، ام وی ام ۵۳۰، لیفان ۶۲۰ و تیبا ۲ نیز در دسته قیمتی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان ارزیابی شدند.

شاگرد تنبل های ایرانی و چینی در بازار خودرو

در دسته ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان نیز خودروهای فاو آسا، ام وی ام ۳۳X جدید، جک جی پنج اتوماتیک، لیفان X۶۰ و ولکس ۳۰C بررسی شدند. در میان خودروهای باقیمانده تولید داخل، همچنین کیا سراتو در دسته قیمتی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان و سوزوکی گرند ویتارا در دسته قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون تومان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

سوزوکی ویتارا؛ بهترین ماشین تولید داخل اسفند ماه

در این ماه مانند ماه های قبل از آن، بیشترین تعداد خودروهای ارزشیابی شده در گروه قیمتی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان قرار داشتند. بر اساس نتایج این ارزشیابی، تیبا محصول سایپا کاشان در گروه خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان، پارس تندر محصول پارس خودرو در گروه خودروهای بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان و آسا محصول بهمن موتور در گروه خودروهای بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان کمترین نمره منفی را از آن خود کردند.

شاگرد تنبل های ایرانی و چینی در بازار خودرو

همچنین در دو دسته قیمتی بین ۷۵ تا ۱۰۰ و بالای ۱۰۰ میلیون تومان نیز خودروهای کیا و سوزوکی گرند ویتارا بدون رقیب جا خوش کرده و به ترتیب ۱۶.۵ و ۱۵.۴ نمره منفی را به خود اختصاص دادند.

در اسفند ماه ۹۳ نیز مانند ماه قبل از آن، به طور کلی سوزوکی گرند ویتارا، کیاسراتو و آسا به ترتیب با ۱۵.۴، ۱۶.۵ و ۱۸.۹ نمره منفی به عنوان سه خودرو برتر ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل در رده اول تا سوم جدول قرار گرفتند.

در اسفند ماه نه مگان تولید شد، نه ام وی ام ۱۱۰

براساس جدیدترین آمارهای رسمی توقف تولید برخی سواری های داخلی در اسفند ماه ۱۳۹۳ ادامه یافت. در این ماه، تولید پنج مدلئ سواری داخلی به صفر رسید. در اسفند ماه ۹۳ در بخش سواری شاهد افزایش تولید خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ خراسان، تندر ۹۰ اتوماتیک و پژو ۲۰۶ صندوقدار بودیم.

شاگرد تنبل های ایرانی و چینی در بازار خودرو

این افزایش تولید باعث شد تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به بهمن ماه ۱۴.۱ درصد افزایش یابد، به طوری که جمعا ۳۰ مدل خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد بازرسی قرار گرفت.

اسفند ۱۳۹۳ تولید مگان با افت صددرصدی از ۷۱ دستگاه در اسفند ۱۳۹۲ به صفر کاهش یافت. در این مدت تولید وولیکس C۳۰ دنده ای ELITE با کاهش صد درصدی از ۱۲ دستگاه در اسفند ۱۳۹۲، به صفر رسید.

اسفند ماه سال گذشته تولید ام وی ام ۱۱۰ نیز با کاهش صد درصدی از ۲۰ دستگاه در اسفند ۱۳۹۲ به صفر رسید. .تولید سواری آسا (B۵۰) نیز با افت صد درصدی از هفت دستگاه در اسفند ۱۳۹۲، به صفر کاهش یافت.

بهبود ۵.۶ درصدی کیفیت خودروها در اسفند ماه

بر اساس جدیدترین آمارهای رسمی توقف تولید برخی سواری های داخلی در اسفند ماه ۱۳۹۳ ادامه یافت. در این ماه، تولید پنج مدل سواری داخلی به صفر رسید. در اسفند ماه ۹۳ در بخش سواری شاهد افزایش تولید خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ خراسان، تندر ۹۰ اتوماتیک و پژو ۲۰۶ صندوقدار بودیم.

شاگرد تنبل های ایرانی و چینی در بازار خودرو

این افزایش تولید باعث شد تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به بهمن ماه ۱۴.۱ درصد افزایش یابد به طوری که جمعا ۳۰ مدل خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد بازرسی قرار گرفت.

اسفند ۱۳۹۳ تولید مگان با افت صد درصدی از ۷۱ دستگاه در اسفند ۱۳۹۲، به صفر کاهش یافت. در این مدت تولید وولیکس C۳۰ دنده ای ELITE با کاهش صد درصدی از ۱۲ دستگاه در اسفند ۱۳۹۲، به صفر کاهش یافت. در این مدت تولید مزدا ۳ نیز با کاهش صددرصدی از ۲۰ دستگاه در اسفند ۱۳۹۲ به صفر رسید. تولید سواری آسا (B۵۰) نیز با افت صددرصدی از هفت دستگاه در اسفند ۱۳۹۲، به صفر کاهش یافت.

بهبود ۵.۶ درصدی کیفیت خودروها در اسفند ماه

طبق جدول رده بندی کیفی خودروهای سواری، سوزوکی گرند ویتارا محصول شرکت ایران خودرو خراسان در صدر جدول و خودروی MVM۱۱۰ محصول شرکت مدیران خودرو در انتهای جدول قرار دارند.

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروهای سایپا ۱۳۱X و سایپا ۱۳۲X بیشترین نمرات منفی ار کسب کردند. از طرفی شاهد بهبود ۵.۶ درصدی میانگین نمره منفی نسبت به بهمن ماه هستیم که عمدتا مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای کیاسراتو و MVM۱۱۰ در این بخش است.

شاگرد تنبل های ایرانی و چینی در بازار خودرو

در نهایت، طی اسفند ماه میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری ۱.۲ درصد بهبود یافته که عمدتا مربوط به روند رو به رشد خودروهای سوزوکی گرندویتارا و پژو ۴۰۵ خراسان است. در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری، سوزوکی گرند ویتارا بیشترین میزان بهبود و VollexC۳۰ بیشترین میزان تنزل را داشته اند.

۱- تزیینات و مونتاژ: در بخش تزیینات و مونتاژ خودروهای MVM۱۱۰ و Voleex C۳۰ بیشترین نمرات منفی را کسب کردند. همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به اه قبل روند نزولی ۰.۶ درصدی را تجربه کرد که بیشترین تغییر مربوط به خودروهای کیاسراتو و سوزوکی گرند ویتارا است.

۲- بدنه: در بخش بدنه، سایپا ۱۳۱X و MVM۱۱۰ بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده اند. همچنین میانگین نمره منفی بخش بدنه نسبت به بهمن ماه دستخوش تغییری نشده است.

۳- رنگ: در بخش رنگ میانگین نمره منفی خودروها نسبت به بهمن ماه ۴.۱ درصد بهبود یافت که عمدتا مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای VoleexC۳۰ و رانا در این بخش است. همچنین خودروهای لیفان X۶۰ و لیفان ۶۲۰ بیشترین نمره منفی را در بخش رنگ کسب کردند.

۴- ایرادات اساسی: تعداد ایرادات مهم و اساسی خودروها در اسفند ۹۳ نسبت به ماه قبل از آن روند رو به رشد ۱۶.۷ درصدی داشته که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش تعداد این ایرادها در خودروی سمند است.

پیکاپ فوتون دیزلی؛ یک بازگشت شکوهمند

در بخش وانت شاهد قطع تولید محصولات شرکت سازه های خودرو دیار یعنی وانت وینگل تک کابین و وانت وینگل دوکابین و کاهش تولید وانت دیزل زامیاد و وانت پیکان تبریز بودیم.

از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای رده وانت، می توان به تولید خودروی جدید وانت سایپا ۱۵۱X در شرکت بن رو و تولید مجدد وانت پیکاپ فوتون دیزلی اشاره کرد.

به رغم کاهش تولید خودروهای گروه وانت در اسفند ماه، ارزشیابی این خودروها ۲.۱ درصد افزایش یافت، به طوری که از هفت مدل خودروی ارزشیابی شده، دو مدل در سطح کیفی خیلی خوب و پنج مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.

شاگرد تنبل های ایرانی و چینی در بازار خودرو

وانت ها در چه بخش هایی عملکرد ضعیفی داشتند؟

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را کسب کرد، همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به بهمن ماه روند ثابتی داشته است.

۱- تزیینات و مونتاژ: در بخش تزیینات و مونتاژ شاهد بهبود ۱۳.۱ درصدی هستیم که عمدتا مربوط به روند صعودی خودروی وانت دیزل زامیاد است. البته وانت نیسان دوگانه سوز نیز بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب کرد.

۲- بدنه: در بخش بدنه، خودروی وانت دیزل زامیاد بیشترین نمره منفی را کسب کرد. از طرفی در این بخش میانگین نمره منفی، سه درصد افزایش یافت که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به نزول مربوط به خودروی وانت دیزل زامیاد است.

۳- رنگ: در بخش رنگ، خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد افت ۶.۹ درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به بهمن ماه هستیم که بیشترین تاثیر مربوط به خودروی وانت دیزل زامیاد است.

۴- ایرادات اساسی: همچنین تعداد ایرادات مهم و اساسی، روند مثبت ۱۹.۶ درصدی داشته که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش تعداد این ایرادات در خودروی وانت دیزل زامیاد است. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، بهبود کیفی سه درصدی را تجربه کرد که عمدتا مربوط به تولید مجدد خودروی با کیفیت این رده یعنی وانت پیکاپ فوتون دیزلی و روند رو به رشد وانت دیزل زامیاد در ماه جاری است.

در نمودار مربوط به روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، وانت نیسان دوگانه سوز بیشترین میزان بهبود را دارا است و هیچ خودرویی در این رده روند نزولی نداشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج