اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۴۴۴۵۲
۵۰۵۷
۵۰۵۷
پ

نگاهی به بازار موبایل ایران

برای اینکه از قیمت موبایل باخبر شویم سری به بازار زده ایم. در تهران، بازار موبایل ایران، پاساژ علاءالدین و پاساژ پایتخت سه نقطه اصلی برای خرید گوشی تلفن همراه است.

نگاهی به بازار موبایل ایران




روزنامه ایران - الهام تقی زاده سیگارودی: حدود 21 سال پیش سر و کله موبایل در کشور پیدا شد. سیمکارت گران بود و تعداد کمی از وضع مالی خوبی برخوردار بودند برای تلفن همراه هم ثبت نام کردند. کم کم، هم بر تعداد کسانی که تلفن همراه داشتند اضافه می شود و هم تنوع گوشی ها بیشتر می شد. همان وقت، اما، کسی تصور نمی کرد که با تلفن همراه که البته برخی شان چراغ قوه داشتند و همه شان ماشین حساب و چند بازی و برنامه های محدودی از این دست، روزی، عکس و فیلم هم خواهیم گرفت و تازه آن را به اشتراک هم خواهیم گذاشت.

حالا، مثل آن زمان، رقابت بر سر آنتن دهی بهتر نیست. هر روز امکانات بیشتر، بازی ها، برنامه ها و آپشن های جدید معرفی و به کار گرفته می شود؛ از پرداخت پول و کارکرد به عنوان بانک همراه گرفته تا پیداکردن مسیر و محاسبه کالری و... و البته تلفن همراه، دروازه ای است به دنیای وسیع مجازی، سرعت توسعه تکنولوژی موبایل، گیج کننده است و این، انتخاب گوشی را برای بسیاری از مردم، دشوار کرده است.

نگاهی به بازار موبایل ایران

مردم به خاطر برخی از آپشن ها که روی هرکدام از این تلفن ها سوار است و براساس بودجه ای که به خرید گوشی اختصاص می دهند، موبایل مورد نظرشان را می خرند؛ یکی اینترنت برایش مهم است، یکی ورود به بازار کالاها از طریق برخی سایت ها. خلاصه حالا موبایل حسابی سر مردم را شلوغ کرده است.

برخی هم برای اینکه از عده ای عقب نمانند و روی حساب چشم و هم چشمی، درآمد دو سه برج را کنار می گذارند تا برای خود و اعضای خانواده گوشی ای بخرند که روی بورس است. حالا حتی در مهمانی ها و کنار فامیل، موبایل از دست خیلی ها نمی افتد. اعضای خانواده ها و فامیل بیش از دنیای واقعی در دنیای مجازی ارتباط دارند. بازار جوک و خبرهای راست و دروغ و اطلاعات درست و نادرست هم به عهده خود شماست. این همه سبب شده این سوال برای خیلی ها مطرح شود: چه نوع گوشی ای انتخاب کنیم و اصلا چطور باید از موبایل استفاده کنیم؟

این روزها، انتخاب گوشی های اسم و رسم دار به هر قیمتی و برای عقب نماندن از همسن و سالان، کمتر به چشم می خورد. کم کم مردم می روند که فضای تازه تری را امتحان کنند. خیلی ها دیگر حتما برند نمی خرند و می دانند که خیلی از موبایل ها جوابگوی نیازشان است. البته همیشه معدود کسانی هستند که وقتی مدل جدیدی روانه بازار می شود، تا آن را نخرند، آرام نمی شوند.

این بار برای اینکه از قیمت موبایل باخبر شویم سری به بازار زده ایم. در تهران، بازار موبایل ایران، پاساژ علاءالدین و پاساژ پایتخت سه نقطه اصلی برای خرید گوشی تلفن همراه است.

قیمت پایین تر، ریسک بیشتر

پاساژ علاءالدین هنوز کاملا مدرن نیست و در مقابل، بازار موبایل ایران (مرکز فروش موبایل و تجهیزات جانبی) با داشتن معماری نوین حدود ۲۰۰ متر پایین تر جای گرفته که یکی از مراکز پررفت و آمد واقع در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ است. مجتمع پایتخت هم در بلوار میرداماد تهران واقع است. البته قیمت های این راسته تا ۱۰درصد بیشتر از سطح شهر است. این طور که گفته می شود، دلیل این گرانی چند درصدی، گارانتی و البته قیمت و اجاره بالای مغازه ها در این منطقه است وگرنه قیمت گوشی ها به دلیل اینکه توسط اتحادیه تعیین می شود، همه جای شهر یکی است.

وارد پاساژ علاءالدین می شویم. ساعت حدود ۱۰ و چهل دقیقه صبح است. مشتری ها تک و توک وارد بازار و مغازه ها می شوند و قیمت می پرسند. یکی با چانه زنی خرید می کند و یکی هم با کمی بالا و پایین کردن قیمت و چند سوال و اینکه مثلا برند مورد نظرش چه آپشن هایی دارد، دست به جیب می شود. اینجا قیمت ها گاهی تا ۱۵۰ هزار تمان از بازار موبایل پایین تر است، اما بدون گارانتی. برخی از گوشی ها هم دست دوم است که بسته به مشتری و قدرت چانه زنی اش، قیمت تا حدی بالا و پایین می شود.

نگاهی به بازار موبایل ایران

همه دنبال گوشی گران نیستند

«سلیمی» از مغازه داران این پاساژ است. او با کمی تعلل می گوید: این روزها بازار قدری خلوت است. پارسال فروش ما قدری بیشتر بود و برخی به خاطر چشم و هم چشمی هم که شده به اینجا سر می زدند و موبایل می خریدند. بازار کمی خلوت شده اما باز هم مشتری به خاطر قیمت پایین تر، به این راسته سر می زند.

او اضافه می کند: قیمت ها بسته به اینکه چه بخواهید، شاید در هر مغازه فرق داشته باشد. قیمت گوشی با گارانتی و بدون گارانتی تقریبا تا حدود ۲۰۰ هزار تومان فرق دارد.

جنس فیک به گونه ای فروش می رود که گاهی فقط برخی مغازه داران از آن آگاهی دارند. برخی اوقات سر خود ما هم کلاه می رود. اما اگر مغازه دار منصف باشد این جنس را به مشتری نمی فروشد یا به او می گوید که اصل نیست. چون قیمت این جنس ها تا ۵۰۰ هزار تومان با جنس اصل فرق دارد. بنابراین بهتر است که خریدار، برند مورد نظرش را بشناسد و قیمتش را مظنه کند تا سرش کلاه نرود.

البته موبایل، بازاری رقابتی و تنگانگ دارد. حالا تنوع در مدل ها و طراحی ها و همچنین در منوی گوشی های لمسی سبب شده است تا سلیقه کاربران تغییر کند و به صفحه نمایش لمسی روی بیاورند؛ البته عرضه گوشی های لمسی با امکانات بالا و از سوی برندهای معتبر جهانی، همراه با قیمت مناسب باعث شده است تا روز به روز تقاضا برای این نوع گوشی ها افزایش یابد.

این را هم اضافه کنید که شرایط حاکم بر بازار و نوسان نرخ ارز باعث شده تا کاربران تمایل بیشتری به گوشی های ارزان قیمت داشته باشند چون مثل سابق در قید این نیستند که حتما آپشن های خاص داشته باشد. الان همه موبایل ها آپشن های مناسب برای برقراری ارتباط را دارند و برخی از افراد دوست ندارند برای موبایل زیاد هزینه کنند.

از نمایندگی ها بخرید

«ساعدی» یکی از فروشندگان بازار موبایل علاءالدین است. می گوید: «بیمه نوعی گارانتی است که روی کالاهای مختلف به منظور ارائه خدمات بیشتر برای رضایت و اطمینان خاطر مشتری قرار می گیرد که البته به شکل قانونی در نقاط مختلف دنیا درآمده است و روی اکثر کالاها سرویس هایی به این شکل ارائه می شود.

برخی از مردم کشور ما برای اینکه ارزان خرید کنند سراغ گوشی هایی می روند که گارانتی ندارند. وقتی درباره گارانتی سوال می کنند متوجه می شوند فرق قیمت جنس با گارانتی و بدون گارانتی ۱۵۰ تا ۱۹۰هزار تومان است. برخی نیز ترجیح می دهند گران تر بخرند اما جنسی که می خرند گارانتی داشته باشد چون هم به نفع فروشنده است و هم به نفع مشتری.

نگاهی به بازار موبایل ایران

البته برخی اوقات دیده شده که گارانتی یک برند را روی موبایل دیگری گذاشته اند. این بستگی به وجدان فروشنده دارد. این فروشنده بازار موبایل اضافه می کند: «سوءآستفاده از بازار گوشی تنها به ارائه کالای سرقتی و قاچاق و گران فروشی ختم نمی شود.

برخی از فروشندگان جعبه های آکبند گوشی را با مهارت باز و شارژر اصلی و هدفون و سایر وسایل جانبی را از جعبه خارج می کنند و شارژر و هدفون فیک را جایگزین این جعبه های به ظاهر آکبند می کنند و بابت فروش این تجهیزات اورجینال با قیمت بالاتر به مشتریان دیگر سود می برند. تشخیص آن برای مشتری بسیار سخت است.

بهتر است خریداران موبایل حتما گوشی مورد نظر را از نمایندگی فروش خریداری کنند. چون گوشی های تقلبی اکثرا به قیمت گوشی آکبند به فروش می رسد و معمولا خریدار هم پس از خرید و استفاده از گوشی متوجه آکبند نبودن آن نمی شود.»

ساعدی می گوید: «تمام کسانی که خرید می کنند مرفه نیستند و برخی برای اینکه یک برند را به دست بیاورند پول دو- سه برج را می گذارند تا موبایل موردنظرشان را خرید کنند.

برای اینکه فریب برخی از فروشندگان را نخوریم بهتر است از نمایندگی ها خرید کنیم و جایی موبایل را تهیه کنیم که سربرگ رسمی و هولوگرام داشته باشد و ثبت سیستمی شود. ویژگی یک گوشی خوب، کارکرد گوشی و نوع باطری و بخش سخت افزاری آن است.

برخی گوشی ها در این بازار فیک است اما فقط نمایندگی ها می توانند تفاوت فیک و اصل را تشخیص دهند چون تفاوتش با گوشی اصل سخت است. کیفیت جعبه رزولوشن و قاب گوشی ها با هم فرق دارد. گوشی فیک کمی تیره تر است.»

اتصال به اینترنت، مهم تر از کیفیت مکالمه

«اشرفی» در بازار موبایل ایران مغازه دارد. او درباره راسته های فروش گوشی همراه می گوید: «بازار موبایل ایران و علاءالدین، چهارسو، بازار موبایل دو در یافت آباد و پایتخت، راسته های فروش موبایل است. خدمات دهی موبایل در اینجا با بخش های دیگر شهر بسته به نوع خدمات فرق می کند و معمولا از ۳۰ هزار تومان شروع می شود. قیمت ها در پاساژ علاءالدین تا ۱۰درصد با بازار موبایل فرق دارد. در بازار موبایل ایران مردم بیشتر موبایل با رنج قیمتی ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان می خرند.»

نگاهی به بازار موبایل ایران

او درباره ضدآب بودن برخی برندها این توضیح را می دهد: «اینکه می گویند برخی از گوشی ها ضدآب است، تنها در صورتی این ویژگی را دارد که گوشی، نوار و قابل اورجینال آن عوض نشده باشد. البته برخی از برندها که گفته می شود ضد رطوبت و ضد گرد و خاک است، در اماکن شرجی تا یک ماه هم دوام نمی آورد.»

به گفته اشرفی، گوشی هایی که از فنلاند و کشورهای آسیای شرقی وارد می شود، بخصوص از چین و ویتنام و کره و مالزی، از اینجا به دیگر شهرهای کشور هم فروخته می شود. نمایندگی این گوشی ها در برخی از شهرها مثل یزد، مشهد و شیراز نیز وجوددارد و قیمت ها یک مقدار در شهرستان ها بیشتر از تهران است. فروش اینترنتی هم مدتی است که انجام می شود. فقط مردم باید از سایت معتبر خرید کنند.

او درباره مشتری هایش می گوید: حدود ۵۰درصد از کسانی که برای خرید به اینجا می آیند، گوشی ای می خواهند که برای استفاده از اینترنت مناسب باشد، برای ۲۰درصد، دوربین گوشی اهمیت دارد و برای ۳۰درصد از مردم، راحت شماره گرفتن و صحبت کردن.

اشرفی به این نکته هم اشاره می کند: «بیرون از بازار موبایل، دستفروش ها هم فعال اند که موبایل دست دوم می فروشند و خیلی هایشان هم نه گارانتی دارند و نه اصل هستند و بیشتر موبایل هایشان را به صورت غیرقانونی خریداری می کنند. بیشترش هم قاچاق است و خودشان بسته بندی اش را انجام می دهند.

برخی از این دستفروش ها گوشی های ایراددار را تعمیر می کنند و با تعویض قاب و باتری، آن را به اسم گوشی آکبند به خریدار عرضه می کنند. اغلب، خریدار هم پس از خرید و استفاده از گوشی متوجه آکبند نبودن آن نمی شود، مگر اینکه بارکد گوشی را مورد بررسی قرار داده یا شماره سریال آن را از طریق وب سایت شرکت مادر مورد بررسی قرار دهد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج