اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۷۵۲۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

سوناتا هیبرید به جنگ کمری می‌رود!

رقابت کردن با تویوتا کمری که در تمام دنیا و به خصوص جنوب شرق آسیا پادشاهی می‌کند نیاز به سری متنوعی از ماشین‌های درجه ۱ دارد.


سوناتا هیبرید به جنگ کمری می‌رود!



برترین ها: سر بلند کردن در میان تعداد زیاد سدان‌های میان وزن که رقابت بین آنها بسیار شدید است کار آسانی نیست. کافی است کمی عیب و ایراد داشته باشید تا از میدان بیرون بیافتید. اما فروش فوق‌العاده آخرین هیوندایی سوناتا ثابت کرد که این کارخانه فوت و فن این کار را بلد است. رقابت کردن با تویوتا کمری که در تمام دنیا و به خصوص جنوب شرق آسیا پادشاهی می‌کند نیاز به سری متنوعی از ماشین‌های درجه ۱ دارد: از یک چهار سیلندر معمولی با قیمت پایین گرفته تا توربوشارژهایی که در سطح رقبایشان بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند تا یک هیبریدی یا موتور V۶که بتواند ادعای بهترین بودن را داشته باشد. بله، این آخرین برگ برنده کارخانه کره‌ای است تا به جنگ تن به تن با تویوتایی برود که مدل هیبرید آن فعلا حرف اول را در این کلاس می‌زند. می‌خواهیم نگاهی به هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۲ بیاندازیم و ببینیم آیا می‌تواند رقیب خوبی برای کمری هیبرید باشد؟


سوناتا هیبرید به جنگ کمری می‌رود!


آرام ملحق می‌شود

موتور درون‌سوز بنزینی آن بر خلاف بسیاری دیگر از هیبرید‌ها مدام خاموش و روشن نمی‌شود. اگر در شهر با سرعت متوسط حرکت کنید ممکن است بعد از 5 دقیقه یک بار موتور روشن شود. علاوه بر آن این ماشین حتی برای راننده هم تشخیص اینکه موتور روشن شده است کار آسانی نیست خاموش و روشن شدن موتور تاثیر چندانی در روند حرکت ندارد، به ماشین ضربه وارد نمی‌کند و حتی از روی کیلومترشمار هم نمی‌شود تغییر ناگهانی و محسوسی را مشاهده کرد و باید دقت کنید تا روشن شدن موتور را از روی عقربه‌ها حس کنید.


سوناتا هیبرید به جنگ کمری می‌رود!

نرمی بی‌نهایت

دلیل این موضوع آن است که علاوه بر فنربندی خوب و عایق‌بندی بسیار عالی موتور، خود ماشین یک سیستم هوشمند برای خاموش و روشن کردن موتور بنزینی دارد. این قطعه الکترونیکی که با یک نرم‌افزار به ماشین وصل می‌شود فرمان روشن و خاموش کردن موتور را می‌دهد. این سیستم دور موتور، سرعت، شتاب و دیگر جزئیات حرکت را در اختیار دارد و زمانی فرمان به روشن یا خاموش شدن موتور می‌دهد که کمترین نیرو به ماشین وارد شود و کمترین ضربه به اتاق وارد شود.


وقتی موتور بنزینی روشن می‌شود

در ماشین‌های هیبرید روشن شدن موتور بنزینی را از ضربه پدال هم می‌توان تشخیص داد که در نسل‌های اولیه ماشین‌های هیبریدی واقعا آزاردهنده بود. در سوناتا هیبریدی این ضربه‌ها نامحسوس است و برای تشخیص آن باید خیلی دقت کنید. سیستم احیاگری که روشن و خاموش کردن موتور را بر عهده دارد شارژ شدن موتور الکتریکی را هم کنترل می‌کند. موتور الکتریکی که برای این ماشین در نظر گرفته شده است یک مجموعه لیتیوم پلیمری است که 40 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور نسبت به رقبای یون لیتیومی و نیکلی خودش این برتری را دارد که سبک‌تر است و جای کمتری اشغال می‌کند. حتی عمر این باتری هم از بقیه بیشتر است. این ایده زیرکانه برای استفاده از چنین ماده‌ای در موتور را کارخانه هیوندای از علم الکترونیک و قطعاتی که در ساخت بردها و مدارها به کار می روند گرفته است. کارخانه هیوندای ادعا می‌کند موتور الکتریکی این ماشین حداقل 10 سال عمر می‌کند. حتما آنها این ادعایشان را باور دارند که یک گارانتی مادام‌العمر ضمیمه باتری الکتریکی سوناتای هیبرید کرده‌اند.


سوناتا هیبرید به جنگ کمری می‌رود!

بازار آن چطور است؟

بهتر است نگاهی هم به قیمت‌ها بیاندازیم. هیوندای قیمت سوناتا هیبرید را ۳۲ هزار دلار اعلام کرده است. اگر یک سوناتا بنزینی را با بهترین تیونینگ تحویل بگیرید و بهترین تجهیزات را روی آن ببندید برایتان نهایتا ۲۷ هزار دلار آب می‌خورد. این چند هزار دلاری که اضافه می​دهید پول موتور الکتریکی است. سوال این است که آیا این مقدار بیشتر، به هزینه‌ای که موتور الکتریکی می‌خواهد برای شما صرفه‌جویی کند می‌ارزد؟ اگر آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی واقعا برایتان ارزش پول خرج کردن داشته باشد و به خاطر ظاهر ماشین شاید بتوانید جواب مثبت بدهید ولی با نگاه به توانایی‌های فنی ماشین هیچ معلوم نیست!


سوناتا هیبرید به جنگ کمری می‌رود!

نسل جدید طراحی هیوندا

طراحی جلوی ماشین مثل گربه‌ماهی می‌ماند. انحنای زیبایی دارد. طراحی بدنه را یکی از نقاط مثبت سونوتا هیبرید می‌دانند. البته جلوپنجره‌ آن اگر بهتر طراحی می‌شد می‌توانست ظاهرش را فوق‌العاده کند. ولی با این حال ظاهر خوبی دارد. طراحی داخلی‌ بی‌نقص است. ترکیب داشبرد، قوس‌ها و تراش‌هایی که دارد، صندلی‌ها همه عالی است و می​توان گفت بی‌شک از طراحی داخلی کمری هیبرید بهتر است. رنگ بندی‌ها و ظکل کنسول، در و اتاق کاملا رنگ و بوی مدرن و پیشرفتگی دارد. اتاق سوناتا جدید در راحتی خیلی بهتر از سوناتاهای قبلی است. نشستن در آن واقعا نسبت به سوناتاهای قبلی احساس متفاوتی دارد.

می‌توان گفت که هیوندای احتمالا پول خوبی از فروش سوناتای هیبریدی به جیب خواهد زد. اگرچه این ماشین فوق‌العاده نیست و بعید است بتواند تویوتا کمری هیبرید را مغلوب خودش کند ولی واقعا می‌تواند روی فروش آن تاثیر بگذارد و حتی در شرق هم برای خودش بازاری دست و پا کند.


قوای محرکه

سیستم پیشرانه سوناتا هیبرید در مجموع 206 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و 195 نیوتن متر نیروی گشتاور ایجاد می‌کند که اگرچه کم نیست ولی برای تکان دادن یک ماشین هزار و 622 کیلوگرمی چندان هم زیاد نیست. به همین دلیل است که شتاب ماشین چنگی به دل نمی‌زند. در مواقع شتاب گرفتن و زمان‌هایی که ماشین به قدرت زیاد نیاز دارد موتور بنزینی گاهی مجبور است خیلی کار کند تا ضعف موتور الکتریکی را سونوتا هیبرید از گیربکس 6 سرعت اتوماتیک بهره می​برد . موتور درون‌سوز بنزینی سوناتا هیبرید که بر اساس چرخه آتکینسون کار می‌کند 4/2 لیتر گنجایش دارد و 154 نیوتن‌متر نیروی گشتاوری بیرون می‌دهد. ظاهرا این اعداد و ارقام اگرچه ضعیف حساب نمی‌شوند ولی به نظر می‌رسد نمی‌توانند از پس وزن سنگین ماشین برآیند. صفر تا صد سوناتا هیبرید 5/9 ثانیه است. برای مقایسه بهتر است بدانید رقیب اصلی آن کمری هیبرید 3/2 ثانیه سریع‌تر از آن به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. حتی سوناتای بنزینی هم صفر تاصدش 1/8 ثانیه است. یکی از مهمترین دلایل این فاصله 4/1 ثانیه‌ای 300 کیلو باری است که سوناتای هیبریدی اضافه می‌کشد.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اميرح

      وااااو..
      مباركه اونايي كه ميخرن و استفاده ميكنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج