۴۱۱۰۹۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت

حتما برایتان پیش آمده که چشم انتظار بازی خاصی باشید. عنوانی که با آن خاطره ها دارید و حاضرید برای در اختیار داشتنش ماه ها و حتی سال ها صبر پیشه کنید تا شاید در نهایت به مراد دل تان برسید. متاسفانه ساخت هر بازی، به پول کلانی نیاز دارد.

مجله همشهری دانستنیها - کسری کریمی طار: حتما برایتان پیش آمده که چشم انتظار بازی خاصی باشید. عنوانی که با آن خاطره ها دارید و حاضرید برای در اختیار داشتنش ماه ها و حتی سال ها صبر پیشه کنید تا شاید در نهایت به مراد دل تان برسید. متاسفانه ساخت هر بازی، به پول کلانی نیاز دارد.
سال گذشته یکی از موسسات تحقیقاتی اعلام کرد که متوسط هزینه ساخت یک بازی بزرگ در نسل هشتم کنسول ها ۳۰ میلیون دلار است. وجود چنین ارقامی، طبیعتا سازندگان را در مسیر حرفه ای خود با مشکلات فراوانی رو به رو می کند که اولیت آن ها توجیه مالی یک پروژه است.
در سال ۲۰۱۲/۱۳۹۱،«تیم شیفر» خالق بازی های مشهوری همچون «گریم فاندانگو» (Grim Fandango) و«سایکو ناتس» (Psychonauts) سعی کرد تا شیوه ای جدید برای تامین هزینه های پروژه اش انتخاب کند. شهرت شیفر به دلیل ساخت بازی های منتقد پسند اما کم فروش است: بازی های که عموم شان جز مشهور ترین عناوین «ادونچر» تاریخ هستند و از قضا بیشترشان هم نتوانستند اهداف مالی ناشران را تامین کنند. اما در اوایل سال ۲۰۱۲/۱۳۹۱، شیفر اعلام کرد که پس از سال ها قصد دارد یک بازی ادونچر کلاسیک بسازد.
«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت
البته ساخت این بازی، مستقیما زیر نظر دوستداران گیم انجام می گرفت. در آن هنگام، شیفر سایت «کیک استارتر»(Kickstarter.com) را به مخاطبانش معرفی کرد. پدیده این نو که بازی کن را مستقیما با پروسه ساخت درگیر می کرد. کیک استارتر در حقیقت یک سایت جمع آوری کمک مالی بود. سایتی که کاربران می توانستند با مراجعه به آن، مبلغی (ولو بسیار اندک) را به شیفر و تیمش کمک کنند تا هزینه ساخت بازی فراهم شود. شیفر تنها به 400 هزار دلار سرمایه نیاز داشت.
اما در پایان کمپین ، 87 هزار نفر به این بازی ساز کهنه کار کمک کرده بودند تا در مجموع سه میلیون و 450 هزار دلار برای ساخت بازی فراهم شود. همین جرقه کافی بود تا مبحث «کمک های مردمی» (یا همان «Crowd funding») باز دیگر به شکلی جدی و نو در صنعت بازی مطرح شود عناوین فراوانی از این طریق ساخته شود و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

کیک استارتر به معنای ساده:

- «Crowd funding» ایده تازه ای نیست، اما حداقل تا پیش از کمپین شیفر، بهره گیری از آن در صنعت بازی مرسوم نبود. شاید در نگاه نخست، گرفتن بودجه از کاربران راحت باشد، اما باید توجه داشت که مردم عادی تنها یک بار به شما اعتماد می کنند. اگر موفق به جلب رضایت شان نشوید، نه تنها دیگر خبری از سرمایه مردمی نیست، بلکه بعد از آن حتی شرکت ها هم حاضر به عقد قرارداد با شما نمی شوند. تمام سازندگان بزرگ دنیا، این حقیقت را می دانند. از زمان تاسیس کیک استارتر در سال ۲۰۰۹/۱۳۸۸ تا به امروز، سازندگان فراوانی شانس خود را در این سایت امتحان و خوشبختانه بسیاری از بازی ها با موفقیت بودجه ساخت شان را تامین کرده اند.
هر چند بازی سازان معتقدند که استفاده از این متد باعث رونق صنعت بازی شده، اما این شیوه جمع آوری پول، دردسرهای خاص خودش را نیز دارد. بازی ساز مدت زمان محدودی (یک ماه) برای تامین بودجه اش زمان دارد و اگر طی این مدت به هدف مالی اش نرسد، همه سرمایه جمع آوری شده دوباره به کاربرانی که به او کمک کرده بودند، بر می گردد.
سیاست سایت کیک استارتر به شیوه است که تا جای ممکن، به شکل مستفیم وارد پروسه تامین بودجه نمی شود. مسئولان سایت برای معرفی بازی و تامین بودجه آن، قوانین خاصی وضع کرده اند. نخست این که پروژه باید خلاقانه باشد (علاوه بر این بازی، پروژه های سینمای، فناوری و حتی غذایی نیز در این سایت معرفی می شوند)؛ در وهله دوم هر پروژه ای باید هدف گذاری شود فرض کنید یک بازی برای تامین هزینه های ساختش، نیاز به ۵۰۰ هزار دلار سرمایه دارد.
حال اگر سازندگان بازی یک میلیون دلار دریافت کنند اوضاع تا اندازه ای تغییر می کند. در این شرایط بازی ای که مثلا قرار بود فقط بازی رایانه های شخصی ساخته شود، برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان نیز عرضه می شود. یکی از جالب ترین این ابتکارها زمانی اتفاق افتاد که کیک استارتر «وسیت لند ۲» (Wasteland II) راه اندازی شد.
«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت
«برایان فارگو» ابتدا هدفش را یک میلیون دلار تعیین کرده بود اما چون تا آن هنگام (سال2012/1391) هیچ بازی ای درخواست چنین مبلغی را نکرده بود فارگو هدفش را تا 900 هزار دلار پایین آورد و اعلام کرد که شخصا حاضر است 100 هزار دلار روی بودجه تامین شده قرار دهد. طی 24 ساعت، 600 هزار دلار فراهم شد و در کمتر از 43 ساعت، کاربران 900 هزار دلار مورد نیاز را تامین کردند. فارگو که شاهد شور فراوان مخاطبان بود، قول داد اگر کمک های مردمی به 2.1 میلیون دلار برسد، از « کریس اولان» در ساخت بازی کمک خواهد گرفت. ذکر نام اولان که یکی از پنج طراح برتر بازی های نقش آفرینی غربی است کافی بود تا در نهایت نزدیک به سه میلیون دلار پول جمع آوری شود.

یک تیر و دو نشان:

- بازی های که بودجه ساخت شان را با موفقیت در کیک استارتر تامین کردند، در یک نکته بزرگ اشتراک داشتند؛ همگی آن ها پروژه هایی با مخاطبان پر شمار بودند. مخاطبانی که سال ها انتظار اثری متفاوت را کشیده و پس از مدت ها، کیک استارتر فرصتی استثنایی به آن ها داده بود. مشکل اصلی اما این جاست که صنعت گیم با تمام جذابیت هایش، همچنان ذات «صنعتی» خود را حفظ کرده است؛ به معنای ساده، پول کلان و گردش مالی بسیار بالا، در اولویت نخست این صنعت قرار دارد.
از هر طرفی همان قدر که این صنعت پول ساز است، هزینه هایش نیز بالا رفته. در چنین شرایطی، ریسک پذیری به کمترین حد ممکن می رسد و بعضی بازی ها حتی شانس تولید پیدا نمی کنند، حداقل نه در زیر پرچم شرکت هایی که باید در نشست های مالی، جواب سهامداران شان را بدهند.
در چنین شرایطی ، کیک استارتر به سازندگان اجازه می دهد تا با شرایط بهتری در این بازار رقابتی حضور داشته باشند. تقریبا در ۹۰ درصد موارد، کیک استارتر پاسخ گویی هزینه های کامل ساخت یک بازی نیست.
در حقیقت این تامین بودجه، صرفا توجه سرمایه گذاران و ناشران را به بازی ای جلب می کند که توانسته مهر تایید مخاطبان را به همراه داشته باشد. سازنده ای که بودجه ساختش را با موفقیت در کیک استارتر تامین کرده از اهرم فشار قوی تری در این صنعت رقابتی برخوردار است. برای مثال، ویست لند ۲ را در نظر بگیرید. قسمت اول این بازی از پایه گذاران نقش آفرینی های مدرن محسوب می شد.
عنوانی که در قید و بند قوانین دست و پاگیر «D&D» نبود و امکانات منحصر به فردی مانند توانایی برقراری ارتباط با «NPC» ها و جهانی وسیع و در عین حال بی رحم را به گیمر های مشتاق هدیه می داد. قطعا سه میلیون دلار سرمایه، نمی تواند جوابگوی هزینه های ساخت دنباله یک بازی مولف باشد، ولی همین مبلغ، هم بخشی از بودجه نهایی را تامین کرد و هم سازنده را در موقعیتی قرار داد که بتواند راحت تر ناشر مورد نیازش را بیابد.

حس مالکیت یک دلاری:

- گاهی اوقات ناشران بازی، تصمیمات عجیب و ناخوشایندی می گیرند؛ مثل متوقف کردن یک پروژه پر طرفدار یا عدم سرمایه گذاری روی دنباله یک بازی مشهور. کیک استارتر در این جا وارد گود می شود، چرا که ناشران نمی توانند قوانین انحصارطلبانه خود را در مورد بازی های کیک استارتر اعمال کنند. این ناشران که در اغلب موارد صفر تا صد هزینه های یک بازی را فراهم می کنند قطعا انتظار دارند که نه تنها هزینه اولیه شان بر گردد، بلکه سرمایه گذاری شان به سود دهی نیز منجر شود.
اما در کیک استارتر، کاربرانی هزینه اولیه را تامین می کنند که هیچ سهمی در سود نهایی ندارند. حتی کاربری که یک دلار به ساخت پروژه کمک کرده، می تواند روی آن حس مالکیت داشته باشد. به همین خاطر، تیم شیفر می گوید ساخت یک بازی کیک استارتری به شدت سخت تر و متفاوت تر از چیزی است که به نظر می رسد و در عین حال جماعت چند هزار نفری ای که از بازی پشتیبانی کرده اند، خدمات ویژه ای هم دریافت می کنند. مثلا یک هدیه از طرف تیم سازنده یا حتی کد رایگان برای دانلود بسته الحاقی.

Pillars of Eternity

سازنده: Obsidian Entertainment

متوسط نمره: ۸۹ از ۱۰۰
پول جمع آوری شده: سه میلیون و۹۸۶ هزار ۹۲۹ دلار

- استودیو «آبسیدن» (Obsidian) طی خبری اعلام کرد که قصد ساخت یک بازی نقش آفرینی کلاسیک برای کامپیوتر های شخصی را دارد، از آن دست بازی های که سال هاست به فراموشی سپرده شده اند. همین خبر کافی بود تا خیل عظیمی از کاربران رایانه های شخصی، به کیک استارتر هجوم برند و طی مدتی کوتاه، نزدیک به چهار میلیون دلار سرمایه برای ساخت این بازی فراهم کنند. ماحصل این کار، عرضه یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی ایزومتریک بود که هم مورد اقبال منتقدان قرار گرفت و هم پی سی بازهای کهنه کار را شاد کرد.


«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت

Wasteland II

سازنده: inXile Entertainment
متوسط نمره: ۸۱ از ۱۰۰
پول جمع آوری شده: دو میلیون و ۹۳۳ هزار و ۲۵۲ دلار

- برایان فارگو سال ها تلاش کرد تا امتیاز بازی ویست لند را از «اکترونیک آرتز» بخرد. اما وقتی به این مهم دست یافت، ناشری نبود که روی بازی اش سرمایه گذاری کند، تا این که کیک استارتر سر راهش سبز شد. بسیاری از دوستداران قدیمی فال آوت و آن عده محدودی که قسمت اول ویست لند را بازی کردند و البته هنوز هم بازی کن هستند حاضر شدند تا برای این بازی سر کیسه را شل کرده و نزدیک به سه میلیون دلار برای ساختش پول جمع کنند در پایان ویست لند ۲ به اثری پر فروش تبدیل و حتی نسخه کنسولی آن هم روانه بازار شد.


«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت

Elite Dangerous

سازنده: Frontier Developmints
متوسط نمره: ۸۰ از ۱۰۰
پول جمع آوری شده: یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۳۱۶ پوند
بازی کن های قدیمی یا بهتر است بگوییم «بازی کن های پا به سن گذاشته» قطعا سری بازی های «الیت» را به خاطر دارند. قسمت اول این بازی در سال۱۹۸۴/۱۳۶۳، برای دستگاه های «بی بی سی میکرو» ساخته شد و نخستین عنوان شبیه ساز فضاپیما بود که مخاطبان را در جهانی بی انتها رها می کرد. ایده ساخت قسمت چهارم این بازی، سال ها در بایگانی صنعت بازی قرار داشت تا این که «دیویدبرابن» (خالق بازی) با راه اندازی کیک استارتر این عنوان شرایط ساخت «الیت ۴» را با همان اسم «Dangerous Elite» مهیا کرد.

«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت

این بازی ها ی کیک استاری مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند:

برندگان و بازندگان

رکورد کیک استارتر در اختیار عناوینی است که هنوز عرضه نشده اند، اما فهرستی که در ادامه می بینید متشکل از پروژه هایی است که بودجه شان با موفقیت در کیک استارتر تامین شد و در نهایت نیز موفق به جلب نظر مخاطبان شدند. البته در این جا به سه پروژه بزرگ شکست خورده در تاریخ کیک استارتر هم اشاره می کنیم

Red Ash

پول جمع آوری شده: 519 هزار و 999 دلار

- «کیجی اینافونه» طی سال های گذشته، چوب حراج به شهرت و اعتبارش زد و به قولی از طلا، کاه گرفت. او نمونه بارز سازنده ای است که به هیچ وجه از سیاست ها و مفهوم کیک استارتر سر در نمی آورد. این بازی به عنوان دنباله معنوی سری «Legend Mega Man» معرفی شد، اما نتوانست به مبلغ مورد نظرش دست یابد. جالب این که «Mighty No.۹» پروژه دیگر اینافونه که بودجه اش با موفقیت در کیک استارتر تامین شد نیز هنگام عرضه نمرات بسیار بدی دریافت کرد. البته اینافونه هنوز پروژه های فروانی در دست دارد که «ریکور» (بازی انحصاری مایروسافت) یکی از آن هاست.


«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت

Shadow of the Eternals

پول جمع آوری شده: ۳۲۳ هزار و ۹۵۰ دلار

- زندگی «دنیس دایک» (Denis Dyack) را به باید به دو برهه تقسیم کرد. قبل از عرضه «Too Human» و بعد از آن. پیش از عرضه بازی مذکور که البته آن قدر ها هم بد نبود دایک و تیمش آثاری همچون «Blood Omen» را خلق کرده بودند. با این حال دو بازی بعدی تیم سازنده، با نقد های تند و تیزی رو به رو شد و مدتی بعد از آن هم استودیو دایک به کار خود پایان داد. «the Eternals Shadow of»(SotE) در حقیقت دنباله معنوی Eternal Darkness محسوب می شد؛ تنها عنوان بزرگسالانه و ترسناک نینتندو که مخاطبان علاقه ای به دنباله اش نشان ندارند.


«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت

Lore

پول جمع آوری شده: دو هزار و ۶۷۱ دلار

شکست این پروژه بیش از آن که ناراحت کننده باشد، مضحک بود. عنوانی که قرار بود به یک نقش آفرینی سخت و با کیفیت مانند «دارک سولز» بدل شود، اما کیفیت ویدئو و عکس هایش به قدری بد و ضعیف بود که تنها دو درصد از بودجه مورد نیاز سازندگانش را تامین کرد. مشکل اصلی این جا بود که «Lore» قصد جلب نظر کاربران دشوار پسند نقش آفرینی های کلاسیکی همچون «دیابلو» را داشت؛ کاربرانی که به هیچ وجه گول چنین تبلیغاتی را نمی خوردند.


«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت

شنمو 3:

- هزینه ساخت دو قسمت اول سری بازی «شنمو» در مجموع به 100 میلیون دلار رسید و از این حیث تا سال ها رکورد پرهزینه ترین بازی تاریخ در دستان مجموعه مذکور بود. اما برای تامین بودجه قسمت سوم سازنده دست به دامن سایت کیک استارتر شد؛ بودجه ای نسبت به قبل بسیار کم شده و هزینه های ساخت پایین آمده هر چند استفاده از موتور گرافیکی قدرت بالای «آنریل انجین 4» باعث شده تا مخطبان به این بازی شدیدا امید داشته باشند.


«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت

الیت ۴:

- الیت ۴ ((Elite یکی دیگر از عناوینی است که از دل سایت کیک استارتر بیرون آمده؛ در این بازی کار خود را با یک فضاپیما کوچک شروع می کنید. در حالی که توانایی سفر به تمامی نقاط کهکشان راه شیری را خواهید داشت. در طول بازی می توانید وظایف مختلفی را بر عهده بگیرید و با دیگر کاربران به داد و ستد بپردازید. اساس این بازی به دنیای واقعی شباهت دارد و ممکن است بسیاری از کاربران با کمک یکدیگر اموال و پول مجازی شما را قاپ بزنند.
«کیک استارتر» معادلات صنعت بازی را به هم خواهد ریخت
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سینا ملکی

      خیلی مطلب خوبی بود . ممنون از شما عزیزان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج