۴۱۵۶۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

Microsoft Surface

Microsoft Surface، تبلتی در قالب لپ‌تاپ

مایکروسافت ادعا می کند Surface پاسخی برای همه نیازهای کاربران از یک تبلت است. آیا این محصول تهدیدی برای تبلت هاست یا تهدیدی برای لپ‌تاپ ها؟

Microsoft Surface، تبلتی در قالب لپ‌تاپ






برترین ها: وقتی در سال 2010 میلادی آی‌پد معرفی شد، گوگل و ارتش تبلت های اندرویدی‌اش همه در برابر آی‌پد قد علم کردند تا این محصول انقلابی را از رده خارج کنند. پس از آن نیز تبلت هایی همچون نکسوس 7 گوگل و ترانسفورمر پرایم ایسوس با ویژگی ها و امکانات خوب خود را رقیب سرسخت آی‌پد و آی‌پد مینی می دانستند. پس از آنها نیز تبلت ویندوز هشتی مایکروسافت به نام Surface با صفحه‌کلید اختصاصی وارد میدان مبارزه شد.

مایکروسافت ادعا می کند Surface پاسخی برای همه نیازهای کاربران از یک تبلت است. آیا این محصول تهدیدی برای تبلت هاست یا تهدیدی برای لپ‌تاپ ها؟ برای آشنایی بیشتر با این محصول با ما همراه باشید.

Microsoft Surface، تبلتی در قالب لپ‌تاپ
طراحی

اگر انتظار داشتید که Surface بدنه آلومینیومی و باریکی همچون آی‌پد داشته باشد، متاسفانه ناامید خواهید شد. بدنه تبلت سرفیس از تیتانیوم تیره ساخته شده است و بیشتر ظاهر و ترکیبی صنعتی دارد و بیشتر به نظر می رسد که مقاوم و استحکام بالایی دارد.

سرفیس از آلیاژ VaporMg ساخته شده است. این آلیاژ سه مرتبه سبک تر از آلومینیوم است. استفاده از این فلز به وزن کم تبلت کمک بسزایی کرده است زیرا معلوم نبود اگر از آلیاژ دیگری در ساخت آن استفاده می شد، وزن دستگاه چقدر می شد. در حال حاضر سرفیس 676 گرم وزن دارد و از آی‌پد 4 وای‌فای با 652 گرم وزن و گوگل نکسوس 10 با 603 گرم وزن چندان سنگین تر نیست. ضخامت بدنه سرفیس 9.4 میلی‌متر است و با نسل چهارم آی‌پد برابری می کند اما از نکسوس 10 گوگل (8.9 میلی‌متر) ضخیم تر است.

لبه های تبلت گرد و خمیده هستند و این مساله برای زمانی که می خواهید برای مدت طولانی دستگاه را در حالت افقی در دست بگیرید بسیار خوب است. البته باید در نظر داشت که این دستگاه همچنان از دیگر رقیبانش سنگین تر است.

کلید تنظیم صدا در سمت چپ دستگاه و درست زیر سوکت 3.5 میلی‌متری هدفون، کلید خاموش و روشن در بالا و در سمت راست، پورت USB 2.0، میکرو HDMI و پورت شارژ دستگاه قرار دارند که مکانیزم آهن ربایی همچون داک صفحه‌کلید دارد. برای ورودی کارت حافظه MicroSD نیز دربی وجود دارد که آن را می پوشاند.

همچنین باید به کاور صفحه کلیدهای تایپی و لمسی اشاره کنیم که به گیره آهن‌ربایی می چسبند و تبلت را به لپ‌تاپ تبدیل می کنند. البته منظور از لپ‌تاپ این نیست که بتوانید سرفیس را مانند لپ‌تاپ در دست بگیرید و لم بدهید یا با آن به رختخواب بروید، باید از این دستگاه فقط روی میز یا سطح صاف استفاده کنید زیرا صفحه‌کلیدش همچون لپ‌تاپ واقعی نیست. شاید بتوان سرفیس را به ترانسفورمر Infinity یا پرایم ایسوس تشبیه کرد.
هر کدام از صفحه‌کلیدها تجربه ای متفاوت را برای کاربر رقم می زنند. صفحه‌کلید لمسی، به کاربر کمک می کند تا داکیومنت و ایمیل های خود را با سرعت بیشتری نسبت به صفحه‌کلیدهای معمولی تایپ کند. این صفحه‌کلید ۳.۲۵ میلی‌متر ضخامت دارد.

کاور تایپی نیز همان طور که از نامش پیداست، صفحه‌کلید معمولی است که برای تایپ به کمک کاربر می آید.

صفحه‌نمایش

صفحه نمایش سرفیس از نمایشگر آی‌پد و بیشتر تبلت های اندرویدی بزرگ تر است. این صفحه نمایش ۱۰.۶ اینچ اندازه، نسبت تصویر ۱۶:۹ و کیفیت ClearType HD دارد، یعنی فول‌اچ‌دی نیست.
با داشتن رزولوشن 768×1366 پیکسل و تراکم تصویر 148 پیکسل در هر اینچ، نمی توان کیفیت صفحه نمایش سرفیس را با آی‌پد چهار (2048×1536 پیکسل و تراکم تصویر 264 پیکسل در هر اینچ) و نکسوس 10 (2650×1600 پیکسل و تراکم تصویر 300 پیکسل در هر اینچ ) مقایسه کرد. اما با همه این اوصاف باز هم تصاویر در این نمایشگر با وضوح خوبی دیده می شوند. البته شاید نتوان شفافیت و زنده بودن تصاویر را با نمایشگر محصولاتی همچون گلکسی تب 10.1 سامسونگ مقایسه کرد.

تماشای فیلم، وب‌گردی و استفاده از رابط کاربری ویندوز 8 در این صفحه نمایش همچنان خوب است. شیشه ضدخش آن نیز دوام بیشتری به دستگاه بخشیده است.

Microsoft Surface، تبلتی در قالب لپ‌تاپ

دوربین

انتظار نداشته باشید که گوشی هوشمند خود را در جیبتان بگذارید و با دوربین ۱.۲ مگاپیکسل عقب این تبلت که قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۷۲۰p اچ‌دی نیز دارد، بخواهید عکاسی کنید. این دوربین آن قدر قوی و کارآمد نیست که بتوان از عکس های آن استفاده کرد یا آنها را با دوستان خود در فیس‌بوک به اشتراک گذاشت. تقریبا همه عکس هایی که با این دوربین گرفته می شوند تعداد بسیاری نویز دارند.
دوربین دیگری نیز در جلوی تبلت قرار دارد که آن نیز 1.2 مگاپیکسل با قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 720p اچ‌دی است. البته دوربین دوم برای برقراری تماس تصویری مثلا در اسکایپ کارکرد بسیار خوبی دارد. تنها نکته مثبتی که در مورد دوربین سرفیس می توان به آن اشاره کرد زاویه مناسب دوربین است که کاربر می تواند به خوبی منظره ای را که می خواهد در صفحه نمایش کادربندی و با دوربین ضبط کند.

صدا

در حالت افقی، دو بلندگوی استریو دستگاه در بالا قرار دارند و به این ترتیب صدا با دست های کاربر خفه و گنگ نمی شود. یعنی هنگام نگه داشتن تبلت، دست کاربر مانعی برای پخش صدا نیست. شاید بتوان گفت این تبلت یکی از بهترین صداها را میان دیگر تبلت ها دارد. کاربر می تواند هنگام تماشای فیلم در سرفیس، صدای گرم، واضح و بدون نویزی را تجربه کند.

ویندوز 8

سرفیس نسخه RT ویندوز 8 را در خود دارد. این نسخه متناسب و مخصوص تبلت طراحی و عرضه شده است. ویندوز 8 طراحی کاشی مانند بسیار زیبایی دارد به طوریکه شما می توانید میان اپلیکیشن های مبتنی بر Bing، اینترنت اکسپلورر 10، ایکس‌باکس موزیک و ویدئوها به راحتی گشت بزنید. همچنین می توان به طور یکجا به حساب های کاربری مختلف ایمیل دسترسی داشت. همچنین می توانید به دسک‌تاپ معمولی ویندوز نیز دسترسی داشته باشید که برای دوستداران نسخه لمسی این سیستم‌عامل حس آشنای ویندوز 7 را دارد.

یکی از مزایای بسیار مهم ویندوز 8 این است که به طور پیش فرض نرم‌افزارهای Office Home و Student 2013 RT Preview را در خود دارد. البته بازگشت به مود دسک‌تاپ برای استفاده از آن می تواند تا حدی برای کاربر گیج کننده به نظر برسد.

یکی از ویژگی های ویندوز 8 که بسیار دوست داشتنی است، قابلیت چسباندن اپلیکیشن ها به کناره صفحه نمایش است که محیطی برای انجام چند کار همزمان ایجاد می کند و کاربر می تواند دو اپلیکیشن را در صفحه ای واحد به طور یکجا اجرا و مشاهده کند. این قابلیت هم در مورد اپلیکیشن های خود سیستم و هم در مورد نرم‌افزارهای Store مصداق دارد و قابلیت چند وظیفه‌گی در این تبلت بسیار بهتر از گلکسی Note 10.1 سامسونگ کار می کند.

Microsoft Surface، تبلتی در قالب لپ‌تاپ

نرم‌افزار

برای وسیله ای که مبتنی بر نرم‌افزارهای خود است بسیار ناامیدکننده است که مایکروسافت در فروشگاه خود اپلیکیشن های چندانی برای این دستگاه ندارد. شاید برخی نرم‌افزارهای خوب و شناخته شده ای همچون اسکایپ و SmartGlass ایکس‌باکس یا بازی های همچون Jetpack Joyride و Fruit Ninja در این فروشگاه وجود داشته باشند اما طولی نمی کشد که متوجه می شوید که فروشگاه اینترنتی سیستم‌عامل کروم بسیار بهتر از فروشگاه مایکروسافت برای ویندوز ۸ ظاهر شده است. یکی دیگر از ایرادات این بخش این است که نمی توان اپلیکیشن های ویندوز ۷ را روی نسخه RT ویندوز ۸ نصب و استفاده کرد.

عملکرد

تبلت سرفیس مایکروسافت به پردازنده چهار هسته ای انویدیا تگرا ۳ و دو گیگابایت رم مجهز است. این تبلت وای‌فای و بلوتوث ۴ دارد و به خوبی از عهده انجام چند کار هم زمان بر می آید. با این ویژگی ها در ردیف تبلت های اندرویدی همچون ترانسفورمر Pad Infinity و نکسوس ۷ قرار می گیرد. با این پردازنده، گشت زدن میان کاشی های ویندوز ۸ و مرور وب در اینترنت اکسپلورر ۱۰ بدون هیچ تاخیری انجام می شود و صفحات با کمترین میزان تاخیر باز می شوند.

بزرگ ترین مشکل این دستگاه، مدت زمان بارگذاری است. دسترسی به اپلیکیشن های از پیش نصب شده، بازی ها و نرم‌افزارهای دانلود شده از فروشگاه مایکروسافت بیش از ۱۰ ثانیه زمان می برد.
تبلت سرفیس مایکروسافت در دو نسخه 32 و 64 گیگابایت عرضه می شود و برخلاف آی‌پد اپل می توان حافظه داخلی آن را با کمک یو‌اس‌بی و MicroSDXC افزایش داد. نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره کرد آن است که مدل 32 گیگابایت فقط 16 گیگابایت فضای خالی برای ذخیره سازی دارد.

باتری

مایکروسافت ادعا می کند که باتری 31.5 وات ساعت سرفیس می تواند تا 10 ساعت استفاده را پاسخ‌گو باشد که بسیار مشابه کارکرد باتری 43.5 وات ساعت نسل چهارم آی‌پد اپل است.
به لطف پردازنده چهار هسته ای و صفحه نمایش که باتری چندانی مصرف نمی کند، این باتری با احتساب وب‌گردی، دانلود اپلیکیشن، بازی، تماشای ویدئو و انجام چند کار همزمان ۹.۵ تا ۱۰ ساعت استفاده را دوام دارد.

نتیجه گیری

آیا سرفیس مایکروسافت رقیب سرسخت آی‌پد است؟ پاسخ این است که این دو تبلت کاملا با هم فرق دارند. آی‌پد یک تبلت باریک آلومینیومی چند رسانه ای است که ظرفیت و قدرت کافی برای تماشای فیلم، خواندن مجله و انجام بازی را دارد.

سرفیس مایکروسافت کاور صفحه‌کلید، رابط کاربری بسیار روان ویندوز ۸ و قابلیت ارتقا حافظه دارد و با داشتن قابلیت انجام چند کار به طور همزمان در جایگاه ویژه ای میان تبلت ها می نشیند. ارزش این تبلت با صفحه نمایش نه چندان عالی، مشکلات عملکردی، محدود بودن اپلیکیشن های فروشگاه و اینکه از کاورهای صفحه‌کلید آن فقط روی سطوح صاف می توان استفاده کرد تا حدی کاهش پیدا می کند.

پشتیبانی کامل از مایکروسافت آفیس را می توان نگین تاج سرفیس به شمار آورد که در کنار صفحه‌کلید این تبلت را به وسیله ای کارآمد تبدیل کرده است. در آخر باید گفت اگر بسیار مشتاق داشتن تبلت سرفیس هستید، به شما پیشنهاد می کنیم منتظر آمدن نسخه دوم آن باشید شاید ایرادات نسخه فعلی در آن برطرف شده باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج