۵۸۳۲۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

سفر با روديوس و H۱

تنها دو خودرو روديوس و H۱ در رينگ رقابت با هم دست و پنجه نرم مي‌كنند ؛ آنها مهمترين ون‌هايي هستند كه در بازار ايران به چشم مي‌خورند.

سفر با روديوس و H1

روزنامه هفت صبح: تنها دو خودرو روديوس و H1 در رينگ رقابت با هم دست و پنجه نرم مي‌كنند ؛ آنها مهمترين ون‌هايي هستند كه در بازار ايران به چشم مي‌خورند

سلیقه خریداران ایرانی بیشتر روی انواع خودروهای سدان و سواری زوم شده است که در نهایت هم به داشتن یک شاسی‌بلند آنرود شهری محدود می‌شود. همین موضوع باعث شده تا سایر کلاس‌های خودرویی کمتر مورد توجه قرار گرفته و بازارشان در داخل کشور آنچنان داغ و پررونق به نظر نرسد.

به عنوان مثال در بازارهای جهانی به خصوص آمریکا و اروپا طیف زیادی از مردم ترجیح می‌دهند خودرویی چون ون‌ها یا همان MPVها را برای نیازهای خانواده انتخاب کنند و این در حالیست که در بازار داخل مردم کمتر از این محصولات به عنوان خودروی شخصی استفاده می‌کنند و بیشتر در چرخه تاکسیرانی و یا ارگان‌های دولتی آن‌ها را می‌بینیم. با این حال هستند کسانی که هنوز به ون‌ها روی خوش نشان می‌دهند که در بازار داخلی هم نمونه‌های مختلفی از این خودروها را می‌توان پیدا کرد. از نمونه‌های وارداتی گرفته تا خودروهای تولید چین که البته نباید فراموش کرد که اکثرا در ناوگان‌های دولتی قرار گرفته‌اند و کمتر آن‌ها را در نمایشگاه‌های خودرو شاهدیم.

با این حال کره‌ای‌ها برای عرضه این کلاس به بازار کشور پا فشاری خاصی داشته و همه ساله نمونه‌های جدیدی را راهی بازار می‌کنند. این بار نگاهی داریم به دو ون هم‌وطن که اولی محصولی است از هیوندای با نام h1 و دیگری هم رودیوس که دستپخت سانگ‌یانگ بوده که با توجه به قابلیت‌ها و امکانات زیادشان می‌توانند هر خریداری را برای داشتن‌شان وسوسه کنند.

سفر با روديوس و H1

رودیوس چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید اولین ون چهارچرخ متحرک بازار ایران کدام است، باید دنبال یکی از محصولات سانگ‌یانگ با نام رودیوس بگردید. خودرویی که باعث شده این برند نسبتا به رقبا برتری محسوسی داشته باشد چرا که از آن به عنوان یک SUV مناسب هم می‌توان بهره برد. موتوری شش سیلندر ۳۲۰۰ سی‌سی برای رودیوس تولید نیرو می‌کند که در نهایت می‌تواند ۲۲۰ اسب‌بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهد؛ پیشرانه‌ای که محصولات کره‌ای سانگ‌یانگ یعنی رکستون و کایرون مشترک بوده که خوشبختانه عملکرد مناسبی را از خود نشان می‌دهد به خصوص اینکه گیربکس پنج سرعته آن هماهنگی خوبی در انتقال قدرت داشته و در تعویض‌دنده کمترین تأخیر را از آن شاهدیم.

سفر با روديوس و H1
به همین دلیل در سبقت‌های ناگهانی می‌توان با خیال راحت پدال گاز را فشار داد و با وجود وزن زیاد بدنه و شش سرنشین، این کره‌ای سنگین‌وزن شتاب قابل قبولی را ثبت می‌کند. با این اوصاف طراحی این خودرو کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ جلوی آن تا حدی شبیه برادر شاسی بلندش کایرون ساخته شده و فرم ساده چراغ ها به همراه سپر و جلوپنجره بزرگ تمام داشته‌های این بخش محسوب می‌شود. ولی در صورت چرخیدن رودیوس دهان‌تان از تعجب باز خواهد ماند؛ این خودرو از بغل کاملا شبیه یک خودروی ون است ولی از نمای عقب طراحی یک مینی‌بوس کوچک را دارد! چراغ‌های باریک این بخش همراه با شیشه عقبی با عجیب‌ترین شکل ممکن، باعث شده ظاهر رودیوس کاملا نامتعارف به نظر برسد.


وضعیت کابین

وقتی به داخل کابین رودیوس نگاهی بیندازید تمام تصورات و شگفتی‌های ظاهر بیرونی آن یکجا از بین می‌رود. همانند همکلاس کره‌ای‌اش فضای کابین بسیار جادار بوده و از چهار ردیف صندلی بهره می‌برد که دو ردیف وسط قابلیت چرخش را هم دارند. این کابین متفاوت‌تر از کابین h۱ است و در آن بیشتر حس می‌کنید که سوار یک شاسی‌بلند هستید به خصوص اینکه کلیدهایی روی کنسول وجود دارد که می‌توان به واسطه آن‌ها خودرو را در حالت دو محور و یا چهار محور سبک و سنگین قرار داد؛ کلیدی که در شرایط مختلف جاده‌ای به کمک راننده آمده و می‌توان از قابلیت‌های مختلف بهره برد.

سفر با روديوس و H1

جلوی راننده هم نشانگرهای مختلفی در نظر گرفته شده که البته عادت کردن به محل قرارگیری آن‌ها به کمی زمان نیاز دارد. قسمت میانی و انتهای کابین هم در اوایل حضور در خودرو می‌تواند سرگرم‌کننده باشد ولی سوار شدن به ردیف سوم کمی دشوار بوده و سخت‌تر از آن هم ردیف چهارم است چرا که عبور از در و صندلی‌ها کمی سرنشینان را به چالش می‌کشد. با این حال کابین رودیوس به لطف صندلی‌های راحت که البته پوشیده از چرم طبیعی هستند فضای راحتی را برای سرنشینان فراهم کرده و در قسمت عقب هم تهویه مطبوع جداگانه‌ای قرار گرفته است.

سفر با روديوس و H1

امکانات و تجهیزات

در زمینه امکانات به هیچ‌عنوان نباید رودیوس را دست‌کم گرفت. از جمله این تجهیزات می‌توان به شش ایربگ، ترمز‌های ABS و EBD، کنترل پایداری، سیستم ضد واژگونی، کنترل سرعت در سرپایینی، سانروف و شیشه‌های جانبی هوشمند،‌ خوابیدن صندلی‌های عقب جهت ایجاد فضای مناسب بار، سیستم تثبیت‌کننده اتوماتیک سرعت، قفل مرکزی، ایموبلایزر، کنترل دوگانه اتوماتیک هوا، سنسور دما، آینه‌های تاشوی برقی، گرمکن صندلی‌های ردیف جلو و عقب، آینه‌های برقی با گرمکن، کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها، دوربین دید عقب و سنسور پارک اشاره کرد.


سفر با روديوس و H1

ون h۱ چیست؟

در نگاه اول h۱ بیشتر به یک مینی‌بوس شبیه است تا یک ون چرا که جثه‌ نسبتا بزرگی داشته که نشان از جادار بودن و فضای داخلی زیاد آن دارد. البته این ون با اینکه دستپخت طراحان هیوندای است ولی کوچکترین شباهتی با دیگر محصولات این برند ندارد؛ چراغ‌ها و جلوپنجره نسبتا بزرگ آن در هیچ هیوندای دیگری دیده نشده و شاید زیبایی دیگر مدل‌ها را نداشته باشد اما به هر حال این خودرو در کلاس خود ابهتی خاصی داشته و نمی‌توان آن را زشت دانست. در نمای جانبی هم درهای بزرگی را شاهد هستیم که در بخش عقبی خود به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند که در نهایت منجر به سهولت سوار و پیاده شدن سرنشینان شده است.

در مورد بخش فنی h۱ هم باید گفت که از موتوری به حجم ۲۴۰۰ سی‌سی نیرو می‌گیرد که توانایی تولید ۱۷۵ اسب‌بخار را دارد که مشخصا برای خودرویی با چنین جثه‌ای اصلا مناسب به نظر نمی‌رسد. وظیفه انتقال قدرت در این ون هم به عهده گیربکسی چهار سرعته اتوماتیک بوده که بر خلاف رودیوس این قدرت را تنها به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. با این حال شتابش چندان راضی‌کننده نبوده و شاید اگر بر روی آن گیربکسی پنج سرعته اتوماتیک نصب می‌شد وضعیت بهتری را تجربه می‌کرد! به هر حال h۱ کمی در حرکت تنبل به نظر می‌رسد و این تنبلی هنگامی به اوج خود می‌رسد که با تمامی سرنشینانش شروع به حرکت کند.


سفر با روديوس و H1

وضعیت کابین

هرچقدر این ون غول‌پیکر در نمای بیرونی حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد اما درون کابین آن زیباست تا جایی که کنسول میانی آن شباهت بسیار زیادی به هیوندای سانتافه دارد. ضمن اینکه h۱ یک ون هشت نفره بوده که صندلی‌هایش نه تنها تا می‌شوند بلکه قابلیت چرخیدن را هم دارند و از این‌رو سرنشینان می‌توانند به راحتی در آن آزادی عمل داشته باشند؛ البته این آزادی عمل بدون داشتن سقفی بلند و مناسب به هیچ‌وجه امکان پذیر نبود. درون h۱ همه چیز در دسترس است و راننده به راحتی می‌تواند به هر کلید و یا امکانی که نیاز دارد دست یابد که این نشان از ارگونومی خوب کلیدها دارد. همچنین شکل و فرم صندلی‌ها بسیار راحت و جادار درنظر گرفته شده و در مسیرهای طولانی مدت خستگی آخرین چیزی است که سراغ هشت سرنشین آن می‌آید.


امکانات و تجهیزات

h1 هم مثل رقیب خود به هیچ‌عنوان در ارائه امکانات خساست به خرج نداده و سعی کرده در این زمینه دست و دل‌باز باشد. از امکانات این محصول هیوندای هم می‌توان به کیسه هوای سرنشینان جلو، قفل مرکزی، ترمز ABS مجهز به EBD و ترمزهای دیسکی، صندلی‌های تاشوی هر یک ردیف با تفکیک شش به چهار، چراغ مه‌شکن، در کشویی در دو طرف مخصوص سرنشینان عقب، شیشه‌های برقی ردیف جلو، آینه الکتروکرومیک جهت راحتی دید در شب، سیستم صوتی با اکولایزر و تیوتر، تهویه مطبوع با دریچه‌های هوای بالا سری و زیر صندلی با قابلیت تنظیم و پنل کنترل تهویه مطبوع سرنشینان عقب در اختیار راننده اشاره کرد.

سفر با روديوس و H1


وضعیت بازار

این دو خودرو از گران‌ترین و در عین‌ حال پرامکانات‌ترین ون‌های حال حاضر ایران شناخته می‌شوند و از این لحاظ شاید هرکسی سراغ آن‌ها نرود‌ ولی در صورتی که به عنوان یک ون مورد استفاده قرار بگیرند حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت و مسلما سرنشینان خود را از یک سواری خوب و راحت بی‌بهره نخواهند گذاشت. البته نسل جدید رودیوس هم آماده حضور در بازار است که البته ظاهری بسیار متعارف‌تر داشته و سیستم چهارچرخ متحرکش می‌تواند بازار خوبی را برایش دست و پا کند. در حال حاضر h1 در بازار ایران حدود ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد که البته برای خودرویی در این کلاس گران به نظر می‌رسد و رودیوس هم در بازار در حدود ۱۱۵ میلیون تومان دست به دست می‌شود. این دو رقیب هرچند گران و لوکس به نظر می‌رسند ولی هر چه باشد نان امکانات مناسب داخل کابین خود را می‌خورند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج