جاباما
۶۸۵۳۵
۱ نظر
۵۱۷۹
۱ نظر
۵۱۷۹
پ

حقایقی جالب از فرمولاوان

با اینکه در چند سال اخیر اتفاق ناگواری در فرمول یک اتفاق نیفتاده است ولی این ورزش به علت سرعت بالا بسیار رقابتی و خطرناک است. هیچ ورزش دیگری نیاز به چنین سرمایه‌گذاری برای توسعه و یا خرید تجهیزات پیچیده ندارد.

حقایقی جالب از فرمولاوان
مجله تخت گاز: با اینکه در چند سال اخیر اتفاق ناگواری در فرمول یک اتفاق نیفتاده است ولی این ورزش به علت سرعت بالا بسیار رقابتی و خطرناک است. هیچ ورزش دیگری نیاز به چنین سرمایه‌گذاری برای توسعه و یا خرید تجهیزات پیچیده ندارد. حتی کند‌ترین خودروهای فرمول یک نیز می‌توانند از 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را در 7/1 ثانیه و از 100 تا 200 Km/h را در 8/3 ثانیه بپیمایند و به سرعتی بیش از 300 کیلومتر در ساعت در کمتر از 9 ثانیه دست یابند. رسیدن به سرعت 160 کیلومتر در ساعت و ترمز گیری تا ایست کامل برای این خودروها تنها 4 ثانیه زمان می‌برد، این در حالیست که چنین کاری برای سوپر اسپرتی چون بوگاتی ویرون نزدیک به 10 ثانیه به طول می‌انجامد. یعنی رقمی که 5/2 برابر از یک خودرو فرمولاوان 2 میلیون دلاری کُندتر است.

دانفورس تولیدی توسط قطعات آیرودینامیکی یک خودرو فرمولاوان آنچنان است که در سرعت‌های بیش از 240 کیلومتر در ساعت از وزن خودرو بیشتر می‌شود، از این رو این جمله معروف است که یک خودرو F1 در چنین سرعتی می‌تواند به صورت معکوس در سقف تونل به حرکت خود ادامه دهد!

حقایقی جالب از فرمولاوان

کلاه رانندگان مسابقات یکی از مقاوم‌ترین ساخته‌های دست بشر است. این کلاه‌ها باید در برابر گرمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد برای ۴۵ ثانیه مقاومت کنند و همچنین در مقابل ضربات ناشی از برخورد اجسام با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، بیش از ۵/۲ میلی‌متر تغییر شکل ندهند. فنربندی چرخ‌های جلو با وجود وزن اندک خودرو آنچنان طراحی شده‌اند که می‌توانند به لطف ساختار فیبرکربنی خود نزدیک به ۲ تن فشار را تحمل کنند، چنین رقمی به معنای آن است که این خودروها به راحتی تحمل وزن یک خودرو دیگر را تنها بر روی محور جلوی خود دارند.

پیشرانه های خارق العاده

موتور خودروهای فرمول ۱ یکی از پیچیده‌ترین و مدرن ترین ساخته‌های مهندسی هستند. باور ندارید؟! پس موارد زیر را در نظر بگیرید. دور موتور این پیشرانه‌ها به بیش از ۱۸۰۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد که ۳ برابر یک خودروی متداول و ۲ برابر بیش‌تر از سوپر اسپرت‌های ساخت فراری و مک‌لارن است.

شتاب وارد شده به هرکدام از پیستون‌های پیشرانه‌های V۸ و ۴/۲ لیتری این خودروها به حدود ۷۰۰۰ G (شتاب گرانش زمین) می‌رسد و هر پیستون در بالاترین دور (۱۸۰۰۰ RPM) در حدود ۳۰۰ مرتبه در یک ثانیه کورس سیلندر را طی می‌کند. تلورانس (فاصله مجاز) بین قطعات داخلی پیشرانه آنچنان اندک است که امکان حرکت و روشن شدن پیشرانه در حالت سرد وجود ندارد. از این رو روغن داغ و آب گرم به درون پیشرانه پمپ می‌شود تا امکان حرکت قطعات پس از انبساط حرارتی مهیا شود و سپس پیشرانه به وسیله استارت خارجی، روشن می‌شود. تا فصل ۲۰۰۳ عمر مفید یک پیشرانه فرمولاوان تنها در حدود ۲ ساعت شرایط مسابقه بود، به لطف تغییرات قوانین این رقم در مورد پیشرانه‌های مورد استفاده در فصل ۲۰۱۳ به حدود ۱۰ ساعت افزایش یافته است. این در حالی است که پیشرانه تولید انبوه خودروهای جاده‌ای در حدود ۲۰ سال عمر می‌کنند. ۲۰۰ کانال، اطلاعات خروجی از ۱۵۰ سنسور را جمع‌آوری می‌کنند و این اطلاعات در هنگام پیت استاپ با سرعت ۱/۳ گیگابایت در ثانیه به رایانه‌های مهندسین تیم منتقل می‌شوند.

نیروی جی (G FORCE)

همانطور که از فیزیک کلاسیک می‌دانید، اعمال یک جی شتاب گرانش به هر جسمی، برابر با نیروی معادل وزن جسم است، حال اگر شما با نیروی ۳ جی بپیچید با نیروی برابر ۳ برابر وزن خودتان به بیرون از پیچ رانده خواهید شد. زمانی که یک خودرو فرمول یک با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند، ترمزگیری در آستانه یک پیچ کم سرعت، می‌تواند نیرویی معادل ۵ جي را به گردن راننده وارد کند و این یعنی وزنی نزدیک به ۲۴ کیلوگرم برای چند ثانیه باید توسط گردن وی تحمل شود، چرا که در چنین شرایطی وزن سر به حدود ۵ برابر حالت عادی می‌رسد. مسئله وقتی سخت‌تر خواهد شد که علاوه بر شتاب جانبی ناشی از طی مسیر پیچ، شتاب منفی بسیار شدید حاصل از ترمزگیری نیز بر بدن راننده اعمال شده و بدین ترتیب راننده مجبور به تحمل شرایط بسیار ناشی از اعمال نیروهای ترکیبی می‌شود.

از این رو تقویت عضلات گردن از اولویت‌های رانندگان فرمولاوان محسوب می‌شود و هر راننده روزانه حداقل ۵/۱ ساعت تنها به تمرینات مربوط به عضلات گردن می‌پردازد، این در حالیست که مجموع زمانی تمرینات بدنسازی رانندگان حرفه‌ای به بیش از هشت ساعت در روز بالغ می‌شود! اگر یک فرد عادی را در برابر شتاب ۵ جی قرار بدهید فریادهای او را خواهید شنید که شما را از این کار باز می‌دارد چرا که این نیرو معادل این است که با سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت به یک دیوار بکوبید. آیا هنوز فکر می‌کنید رانندگان فرمول ۱ بیش از حد حقوق می‌گیرند؟!

جعبه دنده

مونتاژ ۱۵۰۰ قطعه متحرک و ثابت برای ساخت جعبه دنده تیم BMW Sauber در سال ۲۰۰۸ نزدیک به چهل ساعت طول می‌کشید. این جعبه دنده می‌توانست ۵۰ بار سریع‌تر از پلک زدن شما دنده‌ها را تعویض کند. این در حالیست که یک راننده در طول یک مسابقه بین ۲۸۰۰ تا ۴۰۰۰ بار دنده را تغییر می‌دهد و از فصل آینده جعبه دنده‌های پیشرفته‌تر و سریع‌تر هشت سرعته، جایگزین گونه‌های هفت سرعته فعلی خواهند شد.

فرمان و الکترونیک

تماشای فرمان خودروهای فرمول ۱ گیج کننده است استفاده از آن که جای خود دارد. در کنار مجموعه نمایشگر چند کاربردی، بسیاری از تنظیمات خودرو نیز به وسیله دکمه‌های مختلف و چند مرحله‌ای از از طریق فرمان انجام می‌شوند. فرمان این خودروها حداقل ۲۰ دکمه دارند که تنظیماتی مانند محدود کننده سرعت برای پیت استاپ، تنظیمات دیفرانسیل، ارتباط رادیویی، انتخاب جعبه دنده و...به وسیله آن‌ها قابل تغییرند. شما با ۲۰۰ یورو می‌توانید یک فرمان عادی بخرید ولی اگر یک چک ۴۰ هزار یورویی بنویسید ممکن است بتوانید مالک یک فرمان فرمول ۱ مربوط به فصل ۲۰۰۹ باشید.

حقایقی جالب از فرمولاوان

هر خودرو فرمول یک بیش از ۸۰ هزار قطعه و بیش از یک کیلومتر سیم‌کشی ولی تنها ۶۴۰ کیلوگرم وزن دارد، رقمی که بسیار کمتر از از یک هاچ‌بک کوچک است! از همین رو نسبت نیرو به وزن یک خودرو فرمولاوان در فصل ۲۰۱۳ با بیش از ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ کیلوگرم وزن، به رقم ۱۷/۱ اسب بخار به ازای هر کیلوگرم وزن می‌رسد که رکوردی در جهان مسابقات سرعت به حساب می‌آید.

تایر

تایرهای مورد استفاده در مسابقات سرعت به جای هوا با نیتروژن، CO۲ یا مخلوطی از گازهای مختلف، باد می‌شوند چرا که تاثیر پذیری این گازها نسبت به افزایش دما به نسبت هوا کمتر است، همچنین باید اطمینان حاصل شود که هیچ بخار آبی وارد آن ها نشود زیرا بخار آب در دمای بالا به طور غیر قابل پیش بینی منبسط می‌شود و روی فشار لاستیک تاثیر خود را نشان می‌دهد. هر لاستیک معمولا کمتر از ۱۰۰ کیلومتر دوام دارد و در زمان پیت استاپ تمام چرخ‌ها در کمتر از ۴ ثانیه تعویض می‌شوند، که البته باید گفت رکورد جهانی ۱/۲ ثانیه برای تعویض چهار چرخ، در فصل جاری (۲۰۱۳) توسط تیم ردبول و در گرندپری مالزی به ثبت رسید که رقمی باورنکردی برای کار تیمی ۱۶ انسان در اوج دقت به نظر می‌رسد. تایرها در حدود نیم کیلوگرم از وزن خود را به دلیل ساییدگی در دمای ۹۰ تا ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد از دست می‌دهند، از این رو مهندسان باید به دقت وزن از دست رفته تایرها را نیز در پایان مسابقه محاسبه کنند تا وزن خودرو از حداقل مجاز قانونی کمتر نشود. در حالی که عمر تعریف شده برای تایر خودروهای جاده‌ای بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعریف می‌شود. یک تایر مسابقه‌ای تنها برای ۹۰ الی ۱۲۰ کیلومتر کارایی دارد. در مواقعی که خودرو مارشال به دلیل وقوع تصادفات به پیست می‌آید براساس قوانین رانندگان ناچار به کاهش سرعت هستند. در چنین شرایطی تایرها دمای مطلوب خود را از دست می‌دهند و از چسبندگی ایده‌آل با سطح مسیر نیز کاسته می‌شود. بنابراین رانندگان ناچارند با انجام مانورهای خاص و ترمزگیری‌های ناگهانی دمای چرخ‌ها را در سطح مطلوب حفظ کنند. گفتنی است که در زمان تعویض چرخ‌ها نیز، تایرها به صورت الکتریکی گرم می‌شوند تا راننده بتواند بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.

تایرهای مخصوص رانندگی در شرایط بارانی، به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در هنگام رانندگی پر سرعت در مسیرهای خیس و آب گرفته، بیش از ۲۵۰ لیتر آب به ازای هر ثانیه توسط این تایرها به مسیر پشت خودرو اسپری می‌شود. رقمی که برای پُر کردن یک وان بزرگ کافی خواهد بود!

ایمنی

شاسی فیبرکربنی خودروهای فرمولاوان حتی می‌تواند در تصادفاتی با سرعت بیش از ۳۳۰ کیلومتر در ساعت نیز از جان راننده محافظت کند و از ساختاری چند پارچه از قطعات فیبرکربنی ، ۱۰۰۰ لایه پارچه کولار، انواع ساختارهای لانه زنبوری و فلزی ساخته می‌شوند. چنین شاسی‌های سبک وزن، پیچیده و گران‌قیمتی در گرندپری آمریکا سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ جان رالف شوماخر (برادر کوچکتر میشاییل شوماخر) را در برخورد پر سرعت با دیوار بتونی حاشیه مسیر ایندیانا پلیس نجات دادند. خودروهای مُدرن فرمولاوان می‌توانند ایمنی راننده را در هر تصادفی تامین کنند. شدیدترین تصادف ثبت شده در این مسابقات مربوط به تصادف رعب‌آور دیوید پیورلی در گرندپری ۱۹۷۷ انگلستان می‌شود که پس از برخورد با سرعتی نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت با دیوار حاشیه مسیر، ظرف تنها ۲ ثانیه متوقف شد. این تصادف به قدری سریع بود که شتاب منفی معادل ۸ /۱۹۷ جي به خودرو وارد شد، رقمی که در حدود ۴۰ برابر بیش از حد تحمل بدن انسان به نظر می‌رسد. با این حال پیورلی از این تصادف جان سالم به در برد و پس از پشت سرگذاشتن دوران نقاهت، بار دیگر به پیست‌های مسابقه بازگشت. خودروهای فرمول یک در پیست مونزا ایتالیا، سخت‌ترین ترمزگیری فصل را تجربه می‌کنند. ترمزگیری از سرعتی نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ظرف تنها ۲ ثانیه، باید در حدود ۶۰ بار در طول مسابقه تکرار شود. روندی که علاوه بر ترمزها، رانندگان را نیز به چالش می‌کشد.

استرس راننده

همه ما استرس را تجربه کرده‌ایم ولی استرس رانندگان در طول مسابقه فرای تصور است. ضربان قلب آن‌ها به ۲۰۰ بار در دقیقه می‌رسد و میانگین تپش قلب این ورزشکاران حرفه‌ای در حدود ۱۵۰ بار خواهد بود که دو برابر بیش از ضربان قلب معمول یک فرد بالغ قلمداد می‌شود. همچنین بدن رانندگان فرمول یک بیش از ۳ لیتر آب در طول مسابقه از دست می‌دهد و فشار خون آن‌ها ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. این رانندگان در طول مسابقه ۱۲۰۰ کالری انرژی می‌سوزانند که معادل دویدن در دو ماراتن است و برای فشار دادن ترمز تا ۸۰۰ پوند بر اینچ مربع نیرو وارد می‌کنند. با وجود اینکه دمای کاکپیت (درون خودرو) به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، رانندگان فرمولاوان باید بتوانند با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بر روی مسیر مسابقه تمرکز کنند. از دست دادن تمرکز برای کسری از ثانیه می‌تواند به قیمت تفاوت بین یک دور سریع یا اسپین شدن و عقب ماندن از سایرین تمام شود.

حقایقی جالب از فرمولاوان

دما

همان‌طور که اشاره شد دمای کابین راننده در زمان مسابقه از دمای سواحل مایوریکا در تعطیلات بیشتر و دمای لاستیک‌ها هم از دمای قهوه صبحانه شما بیشتر است! دیسک‌های ترمز فیبر کربنی خودروهای فرمول ۱ برای اینکه به صورت بهینه کار کنند باید دمایی بیش از ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد داشته باشند و در طول مسابقه ممکن است به ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد نیز برسند. زمانی که مارشال وارد پیست می‌شود راننده‌ها با زیاد ترمز کردن سعی میکنند دمای ترمزها را حفظ کنند در غیر این صورت بعد از بیرون رفتن مارشال با ترمزی نا کارا مواجه خواهند شد.

این ترمزها هزاران دلار قیمت دارند و ساخت هر دیسک فیبر کربنی نزدیک به یک ماه زمان می‌برد. این دیسک‌های کامپوزیتی علاوه بر دمایی نزدیک به ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد، فشار زیادی را تحمل می‌کنند، به طور مثال زمانی که سرعت ماشین را از ۳۱۵ کیلومتر در ساعت به ۱۸۵ می‌رساند انرژی مهار شده آنچنان بالاست که برای پرتاب یک فیل بالغ به ارتفاع ۱۰ متری کفایت می‌کند.

تایرها حتی پس از اتمام مسابقه نیز نزدیک به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد دما دارند. چنین رقمی برای درست کردن نیمرو بر روی آن‌ها کافیست.

همچنین دمای روغن جعبه دنده در هنگام مسابقه به بیش از ۱۵۰ درجه می‌رسد و دمای اگزوز از ۹۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز فراتر می‌رود. رقمی که می‌تواند به سوختن پوشش بدنه و آسیب رسیدن به تایرها منجر شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دکتر بهمن

      عالی بود..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج