۱۲۴۹۲۷۶
۱۴۶
۱۴۶
پ

وجود کدام درب ها در ساختمان ضروری است؟

یکی از المان‌های مهم معماری و دکوراسیون هر خانه که باید به آن توجه شود، درب ساختمان است. اما نکته مهم در انتخاب بهترین درب ساختمان، توجه به حفظ امنیت خانه می‌باشد. در بدو ورود اولین چیزی که به چشم می‌آید نمای منزل است. بنابراین هنگام انتخاب باید به طرح، رنگ و مدل آن دقت کنید. چون توجه به این موارد علاوه برافزایش زیبایی ظاهر بنای شما، امنیت و استحکام ورودی آن را تضمین می‌کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی انواع درب‌های امنیتی و ضد حریق و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.

 

آشنایی با انواع درب های امنیتی

وجود کدام درب ها در ساختمان ضروری است؟

درب امنیتی آپارتمان و خانه همانطور که از نامشان مشخص است به‌ گونه‌ای طراحی می‌شوند که از امنیت بالایی برخوردار باشند و امکان ورود سارقان به منزل و محیط کار شما را کاهش داده و امکان شکستن قفل درب به‌ وسیله اهرم و دیلم را تا حد زیادی کم نمایند. درب امنیتی در بازار ایران با نام درب ضد سرقت شناخته می شود که شرکت های متعددی در این زمینه فعال هستند.

از ویژگی‌های درب ضد سرقت می‌توان به اجزای آن که شامل ساختار، لولاها، چهارچوب، قفل و جنس درب اشاره کرد. درب‌های ساده فلزی که از دو لایه ورق فلزی به ضخامت یک میلی‌متر و یک لایه عایق صدا و گرما ساخته‌ شده، گزینه مناسبی برای خانه‌های آپارتمانی هستند.

اما برای خانه‌های ویلایی، کارگاه‌های تولیدی و...که سارقین زمان کافی برای تخریب دارند، لازم است از درب‌هایی استفاده شود که ویژگی‌های خاصی دارند از جمله؛ ضخامت بیشتر لایه‌های فلزی، قرار گرفتن شبکه‌ای از فولاد داخل لایه‌های درب، استفاد از مواد ضد برش، ضد مته، ضد اسید که در داخل آن تزریق‌ شده باشد. سه نوع درب ضد سرقت در بازار ایران در دسترس است که بر اساس ویژگی‌ها و قیمت می‌توان از بین آن‌ها انتخاب کرد:

۱-درب ترک: این نوع درب دارای کیفیت بالا و البته قیمت بالایی می‌باشد. کیفیت شامل یراق آلات استفاده‌ شده می‌شود از جمله: کیفیت جنس رویه درب، کیفیت لولاها و پنهان بودن لولاها از بیرون، کیفیت رنگ و وزن.

‌۲- درب های چینی: علاوه بر کیفیت پایین و قیمت پایینی هم دارند و چندان در بازار مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

۳-درب ایرانی: این نوع درب به لحاظ کیفیت مابین درب ترک و درب چینی می‌باشد و با توجه به اینکه در داخل کشور تهیه می‌شود، قیمت مناسب‌تری هم دارد.

اجزای تشکیل دهنده درب های امنیتی چیست؟

1- ورقه فلزی: یکی از ساختار تشکیل‌دهنده درب است که بدون آن امنیت درب معنایی ندارد.

2- رویه درب: بخش قابل‌ مشاهده است که بر اساس میزان رطوبت یا صنعتی بودن محیط متفاوت است.

3- عایق: این عایق‌ها از جنس پشم سنگ یا پشم‌ شیشه بوده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند به این منظور در فصول سرد، مانع خروج انرژی گرمایی و در فصول گرم مانع خارج شدن هوای خنک خانه به بیرون خواهد شد. ضمن آنکه این عایق‌ها کمک می‌کنند از ورود و خروج صدا به محیط و بالعکس جلوگیری شود.

4- چهارچوب: باید از استحکام بالا و ضخامت کافی بهره‌مند باشد تا بتواند در برابر آسیب‌هایی مانند فشار، مقاوم باشد. ضخامت ورقه فلزی چهارچوب درب ضد سرقت باید 1.5 میلی‌متر و یا بیش از این مقدار باشد.

5- لولا: باید از هر دو طرف یا حداقل از بیرون پنهان باشند که جلوی باز کردن درب را از طریق فشار اهرم خنثی کند و راه ورود سارقین را ببندد. تعداد لولای استفاده‌ شده سه عدد و نوع آن بلبرینگ‌دار است.

6 -قفل ضد سرقت: قفل‌هایی هستند که کیفیت بالایی دارند و امکان باز کردن آن‌ها توسط سارقان وجود ندارد. برخی از این قفل‌ها به‌ گونه‌ای طراحی‌ شده‌اند که با چرخاندن کلید در قفل 8 زبانه متحرک و ثابت از دو طرف وارد سوراخ‌هایی که در چهارچوب درب طراحی‌ شده‌اند، می‌شود و این قفل و زبانه‌ها نقش مهمی را در امنیت درب ایفا می‌کند البته نوع قفل نیز در قیمت درب ضد سرقت تاثیر دارد.

وجود کدام درب ها در ساختمان ضروری است؟


 

آشنایی با درب ضد حریق

درب ضد حریق به درب‌هایی گفته می‌شود که در برابر حرارت مقاوم هستند و برای مهار آتش و دود و همچنین خروج اضطراری از آن استفاده می‌گردد و در ساختمان‌های بلند و در راه پله‌ها  مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درب‌ها روی چهارچوب آهنی نصب می‌گردد، و درزگیرهایی دارد که از عبور گازها و دود جلوگیری می‌کند. قفلی که روی این نوع از درب‌ها مورد استفاده قرار گرفته، قفل آنتی‌پنیک است. داخل درب‌های ضد حریق، پشم‌ سنگ به‌ کار رفته است که در برابر دمای ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت دارد. ابعاد درب ضد حریق ۲۱۰در ۱۰۵ سانتیمتر و ۲۱۰ در ۱۱۰ سانتی‌متر می‌باشد.

ویژگی‌های فنی درب ضد حریق

وجود کدام درب ها در ساختمان ضروری است؟

از آنجایی‌ که این درب‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی در مقایسه با درب‌های معمولی هستند، لازم است تا درب به مواردی از قبیل یراق‌آلات و رنگ مخصوص مجهز شود. لولای درب‌های ضد حریق باید دارای نشان سی ای ایمنی و حفاظت از محیط‌ زیست را داشته باشد. ساختار این لولاها به‌ صورتی است که دچار پوسیدگی نمی‌شوند و در برابر حرارت بالا ذوب نمی‌گردند. از آنجایی‌ که وزن درب‌های ضد حریق زیاد است، عمدتا از 3 عدد لولا در آن استفاده می‌شود. در حالیکه درب‌های معمولی با وزن پایین دارای 2 عدد لولا هستند.

یکی دیگر از یراق‌آلات مهم که در درب ضد حریق استفاده می‌شود که برای واقع اضطراری طراحی‌ شده است.

دستگیره آنتی‌پنیک استفاده‌ شده در درب از نوع فشاری بوده و عملکرد آن به گونه‌ای است که فشار کم برای باز کردن درب کافی‌ است. به دلیل قابل اشتعال بودن رنگ‌های معمولی، باید از رنگ‌های پودری خاص و استاندارد استفاده ‌گردد تا رنگ‌ها در برابر حریق منبسط شوند. رنگ‌ها به روش الکترواستاتیک بر روی درب پاشیده می‌شود، سپس در کوره تثبیت می‌گردد.

جمع بندی

نکاتی که در بالا ذکر کردیم و مواردی که در خصوص مزایا و ویژگی‌های استفاده از درب ضد سرقت و درب ضد حریق بیان کردیم، همگی می‌توانند بیانگر این موضوع باشند که امروزه موضوع امنیت و ایجاد ایمنی در ساخت بناهای مسکونی و اداری به یکی از دغدغه‌های طراحان این حوزه تبدیل‌ شده و هر‌ روزه شرکت‌های تولید‌ کننده سیستم‌های قفل هوشمند و دیجیتال در فکر هوشمند سازی هر چه بیشتر و سهولت استفاده از این ابزار در راستای پیشرفت‌های فناوری‌های دیجیتال هستند.

برای آشنایی با درب ضد سرقت و درب ضد حریق می توانید به سایت فروشگاه سام درب سر بزنید تا اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید. و دقت داشته باشید که برای بروز بودن و همچنین ایجاد امنیت بیشتر، استفاده از این دو نوع درب را در اولویت قرارداد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج