۱۰۴۷۳۶۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

بی‌توجهی وزنه‌برداری جهان به خطر حذف از المپیک

با افزایش اختلافات در فدراسیون جهانی وزنه برداری به نظر می رسد هشدار IOC جدی گرفته نشده و اکنون خطر حذف از المپیک بیش از هر زمان دیگری این رشته را تهدید می کند.

خبرگزاری ایسنا: با افزایش اختلافات در فدراسیون جهانی وزنه برداری به نظر می رسد هشدار IOC جدی گرفته نشده و اکنون خطر حذف از المپیک بیش از هر زمان دیگری این رشته را تهدید می کند.

بی سر و سامانی فدراسیون جهانی وزنه برداری باعث شده این رشته در خطر حذف از المپیک قرار بگیرد و حتی توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک نیز نسبت به وضعیت این رشته ابراز نگرانی کرده و وضعیت کنونی، جایگاه وزنه برداری را در المپیک ۲۰۲۴ تهدید می کند.

*آغاز حواشی از یک مستند

همه اتفاقات در وزنه برداری از یک مستند آغاز شد. چند ماه پیش یک شبکه آلمانی مستندی را پخش کرد که در آن پرده از وجود فساد مالی و دوپینگ سیستماتیک در فدراسیون جهانی وزنه برداری برداشت. آن زمان تاماش آیان ریاست را بر عهده داشت. این مسئله سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث شد هیات اجرایی فدراسیون تصمیم بگیرد که که آیان را تعلیق کنند تا تحقیقات بر روی اتهامات انجام شود.

اورسلا پاپاندرئا آمریکایی و نایب رییس فدراسیون جهانی هم به طور موقت رییس فدراسیون جهانی شد.

*موجی از تخلفات در فدراسیون جهانی وزنه برداری

پس از انجام تحقیقات روی پرونده تاماش آیان ،پرده از تخلفات زیادی در فدراسیون جهانی برداشته شد. مخفی کردن دوپینگ وزنه برداران آذربایجان و ترکیه، خرید رای در دو دوره انتخابات فدراسیون جهانی، ناپدید شدن مبلغ هنگفتی از پولهای فدراسیون های جهانی نمونه ای از تخلفات صورت گرفته در زمان ریاست تاماش آیان بود. آیان هر چند که این تخلفات را نپذیرفت اما از سمت خود رسما استعفا کرد و بعد از 44 سال از فدراسیون جهانی وزنه برداری رفت.

*بلاتکلیفی وزنه برداران

پیش از اینکه ویروس کرونا در سراسر جهان گسترش پیدا کند، قرار بود رقابتها قهرمانی قاره ها برگزار شود و پس از آن تکلیف وزنه بردارانی که طبق رنکینگ، سهمیه المپیک را گرفته اند مشخص شو اما کرونا همه مسابقات را تعطیل کرد. وزنه برداران نیز چند ماه منتظر بودند تا فدراسیون جهانی تصمیم خود را در مورد زمان آغاز مجدد مسابقات اعلام کند و اینکه تغییراتی در سیستم رخ می دهد یا نه. در نهایت فدراسیون جهانی تاریخ احتمالی برگزاری ادامه مسابقات انتخابی المپیک را اعلام کرد اما بحث تغییر در سیستم کسب سهمیه المپیک باعث شده وزنه برداران در بلاتکلیفی دیگری به سر ببرند.

*جنگ در فدراسیون جهانی بر سر انتخابی المپیک

مسئولان فدراسیون جهانی وزنه برداری در دو گروه قرار گرفتند؛ یک گروه مخالف تغییرات عمده در سیستم کسب سهمیه المپیک هستند که درصدر آنها اورسلا پاپاندرئا قرار دارد و گفته می شود در طرف دیگر کشورهایی هستند که یا به دلیل دوپینگ متعدد امکان حضور در المپیک را ندارند و یا سهمیه آنها کاهش یافته است و خواهان تغییرات عمده در سیستم هستند.

این جنگ به حدی بالا گرفت که ایمیلی به صورت ناشناس به فدراسیون های ملی ارسال شد و در آن عنوان شده بود که برخی ها در فدراسیون جهانی به این دلیل می خواهند تغییرات در سیستم انتخابی المپیک ایجاد کنند که دنبال منافع شخصی خود هستند.

در نهات هم هیات اجرایی در یک جلسه اضطراری و به صورت مجازی پاپاندرئا آمریکایی را برکنار و اینتارات تایلندی نائب رییس اول فدراسیون جهانی را جایگزین او کرد.

*هشدار IOC جدی گرفته شد؟

هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک در نشست اخیر خود نسبت به اوضاع آشفته فدراسیون جهانی ابراز نگرانی کرد و حتی توماس باخ رییس IOC عنوان کرد جایگاه وزنه برداری در المپیک 2024 در صورتی که پیشرفتی در تعیین تکلیف مدیریت فدراسیون جهانی و انجام اصلاحات اتفاق نیفتد، در خطر است. دقیقا چند روز بعد از این هشدار ، فدراسیون جهانی بجای تمرکز بر روی بهبود شرایط دچار جنگ داخلی شده و اگر این روند ادامه داشته باشد بعید نیست که منجر به حذف وزنه برداری از بازی های المپیک شود.

*وضعیت نامشخص انتخابات فدراسیون جهانی

انتخابات فدراسیون جهانی هم قرار بود ابتدا ژانویه 2021برگزار شود و اکنون عنوان شده به ماه مارس موکول شده است و باید دید انتخابات فدراسیون جهانی برگزار می شود یا قرار است دوباره حواشی جدیدی این بار بر سر انتخابات به وجود بیاید.

*ورزشکاران قربانیان اصلی بحران جهانی

وزنه برداران کشورهای مختلف ماه ها است که دارند تمرین می کنند اما نمی دانند قرار است چگونه به المپیک راه پیدا کنند و از طرفی زحمت دو ساله آنها برای جمع کردن امتیازات جهت کسب سهمیه المپیک چه می شود. اکنون هم وزنه برداران باید نگران نتیجه دعواها در فدراسیون جهانی باشند چراکه در خطر از دست دادن المپیک 2024 هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج