۱۰۹۹۷۵۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ریسک کیانوش برای گرفتن سهمیه

شنیده‌ها حاکی از آن است که کیانوش رستمی ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران که برای رسیدن به سهمیه ورودی المپیک در دسته ۹۶ کیلوگرم تا به امروز هرچه زده به در بسته خورده است.

روزنامه ایران ورزشی: شنیده‌ها حاکی از آن است که کیانوش رستمی ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران که برای رسیدن به سهمیه ورودی المپیک در دسته ۹۶ کیلوگرم تا به امروز هرچه زده به در بسته خورده است در آستانه برگزاری رقابت‌های باقیمانده گزینشی المپیک توکیو، قصد دارد بار دیگر وزنش را تغییر داده و با کاهش وزنی نسبتاً قابل توجه، برای رسیدن به سهمیه دسته وزنی ۸۱ کیلوگرم که یکی دیگر از اوزان هفتگانه جدید المپیکی در رشته وزنه‌برداری است، شروعی دوباره و صد البته پر ریسک را برای بالا بردن شانس حضور و کسب سومین مدال المپیکی‌اش در ژاپن افزایش دهد.

این اتفاق یعنی تغییر وزن کیانوش رستمی در فاصله زمانی نه چندان زیادی که تا شروع بازی‌های المپیک و تورنمنت‌های گزینشی باقیمانده کسب سهمیه داریم. تصمیمی عجیب و البته پر ریسک برای قهرمان المیپک ۲۰۱۶ ریو که نهایتاً عایدی‌ای جز خداحافظی قطعی او با المپیک ۲۰۲۱ توکیو و دنیای قهرمانی به دنبال نخواهد داشت.

حضور در وزن 81 کیلوگرم برنامه جدید کیانوش

پس از تغییر قوانین کسب سهمیه و اوزان المپیکی، همچنین حذف دسته ۸۵ کیلوگرم از لیست اوزان رسمی اعلام شده در بازی‌های المپیک ۲۰۲۱ توکیو، کیانوش رستمی که موفق شده بود ۲ بار در دسته وزنی ۸۵ کیلوگرم از سکوی قهرمانی المپیک (۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو) بالا برود و افتخارات ارزشمند بسیاری را در این دسته وزنی کسب کند، مجبور شد برای اینکه حضور در سومین المپیک تاریخ ورزشی خود را از دست ندهد، برای قرار گرفتن در جمع مدعیان المپیکی وزن بدنش را هر طور شده تغییر دهد! تغییری سخت و بسیار دشوار برای کیانوش رستمی که او را مجبور کرد برای المپیکی شدن به دسته وزنی ۹۶ کیلوگرم نقل مکان کند. وزن جدید المپیکی که پیش روی این ملی‌پوش در مسیر کسب سهمیه ورودی به المپیک چالشی بزرگ ایجاد کرد.

چالشی که قهرمان طلایی بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو را مجبور کرد اگر به دنبال رسیدن بلیت توکیو است چاره‌ای جز بالا بردن وزن بدنش و رقابت با غول‌های ۹۶ کیلویی جهان مثل (سهراب مرادی، تیان تائوی چینی و فارس قطری) ندارد. کیانوش رستمی آن زمان (بعد از تغییر اوزان و قوانین المپیک در رشته وزنه‌برداری) در حالی ‌که بجز راه اول یعنی افزایش وزن و حضور در دسته وزنی ۹۶ کیلوگرم، می‌توانست وزن بدنش را کاهش داده و به جای رفتن به دسته ۹۶ کیلوگرم برای المپیکی شدن در دسته وزنی ۸۱ کیلوگرم شانس خود را محک بزند، تصمیم گرفت قید وزن کم کردن را زده و در اندیشه افزایش وزن و گرفتن سهمیه در وزن ۹۶ کیلوگرم باشد.

تصمیمی که به واسطه فیزیک و اندام عضلانی رستمی به نظر تصمیم غلط و مسیر اشتباهی بود که او برای المپیکی شدن خود اتخاذ کرد زیرا برای کیانوش همان زمان خیلی بهتر و ساده‌تر بود اگر او وزن بدنش را با تمرین و رعایت استانداردهای روز دنیا کاهش می‌داد تا در دسته وزنی ۸۱ کیلوگرم جواز حضور در المپیک را دشت کند.

او از نظر بدنی درست بود که بایستی فشار زیاد کاهش وزن را تحمل می‌کرد و از نظر رکوردی ممکن بود تا بدنش با شرایط جدید خو بگیرد افت اندکی را تجربه کند اما قطعاً چون از نظر تخصصی و علمی، فیزیک رستمی مناسب افزایش همزمان وزن و عضله برای ارتقای رکوردی که بتواند بالا رفتن فشار مضاعف تمرینی و مسابقه‌ای مناسب با این دسته وزنی را تحمل کند نبود، کیانوش بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو و تغییر وزنش به جز ناکامی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی عایدی‌ای برای رسیدن به سهمیه المپیک نداشت! حالا نیز بار دیگر رستمی به خاطر اینکه در دسته وزنی ۹۶ کیلوگرم هرچه زده و تلاش کرده تا به سهمیه المپیک برسد به در بسته خورده است، تصمیم گرفته یک بار دیگر همان اتفاق تلخ و غلطی که قبلاً تجربه‌اش کرده را بار دیگر تکرار کند! اینکه رستمی در حال حاضر دنبال کاهش وزن و حضور در دسته ۸۱ کیلوگرم المپیکی برای کسب سهمیه است، دقیقاً مشابه همان شرایطی است که او مدت‌ها پیش برای حضور در دسته وزنی ۹۶ کیلوگرم اتخاذ کرد.

تصمیم نادرستی که جز ناکامی حاصلی برایش نداشت. حالا هم شواهد و قرائن موجود حکایت از آن دارد کاهش وزن رستمی در مسیر کسب سهمیه المپیک با توجه به مستندات موجود خیلی نمی‌تواند برای او در رنکینگ امتیازی کسب سهمیه تغییرات عجیب و غریبی ایجاد کند.

مگر اینکه بحران موجود در سیستم تصمیم‌ساز فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و تغییرات زیرپوستی که در برخی قوانین سهمیه المپیک ایجاد شده است، برای او گره‌گشا شده و معجزه‌ای را برای رستمی رقم بزند. در غیر این صورت اگر کیانوش رستمی قطعاً نیتش تغییر وزن مجدد و حضور در دسته وزنی ۸۱ کیلوگرم باشد، قدم در مسیری گذاشته که به احتمال فراوان ته خطش بن‌بست است و پوچ.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج