۱۰۷۱۴۹۴
۴۰ نظر
۵۱۰۱
۴۰ نظر
۵۱۰۱
پ

یلدا مُرد، از بس که پول نداریم!

شب یلداست، اما اینجا در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شرق تهران از تکاپوی سال‌های گذشته خبری نیست. کرونا رونق یلدا را گرفته یا جیب مردم خالی است؟

روزنامه اعتماد - آیدا مطلق: دختر جوان با کیسه‌ای در دست از میوه‌فروشی بیرون می‌آید، چیزی جز یک موز توی کیسه نیست. دستش را نگاه می‌کند و با قدم‌های نامطمئن به راه می‌افتد. شب یلداست، اما اینجا در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شرق تهران از تکاپوی سال‌های گذشته خبری نیست. کرونا رونق یلدا را گرفته یا جیب مردم خالی است؟

توی مغازه میوه‌فروشی زنی با یک دست مو‌های سفیدش را زیر روسری پنهان می‌کند و با دست دیگر کارت را به میوه‌فروش می‌دهد: «برایم موجودی می‌گیری ببینم چقدر توی کارتم دارم؟» بعد از شنیدن ۱۰۳ تومان کمی فکر می‌کند و آرام می‌گوید: «یک کیلو گردو چقدر می‌شود؟» حسین به بهانه شب یلدا روی خشکبار هم حساب باز کرده و در گوشه‌ای از مغازه چند کیسه کوچک خشکبار هم چیده. تنها نشانه یلدا در این خیابان بزرگ وانت پر از هندوانه حسین است: «از صبح ۷ یا ۸ تا هندوانه فروخته‌ام.»

یلدا مُرد، از بس که پول نداریم!

انار کیلویی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، موز ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان، نارنگی ۱۴ هزار و ۸۰۰، سیب سبز ۱۶ هزار و ۳۰۰، پرتغال ۱۴ هزار و ۹۰۰ و... اعداد و ارقام گیج‌کننده هیچ نسبتی به قیمت‌های سال گذشته ندارد.

چند قدم آن طرف‌تر میوه‌فروشی دیگری هست که نه اناری برای فروش دارد نه هندوانه‌ای. سامان صاحب مغازه میوه‌فروشی می‌گوید: «دلت خوش است، سراغ هندوانه شب یلدا می‌گیری؟ سال‌های گذشته یک نیسان هندوانه می‌آوردم یک‌شبه تمام می‌شد، اما امسال می‌بینی که خبری نیست. وقتی می‌دانم کسی نمی‌خرد چرا بیاورم؟ همه می‌آیند، موجودی می‌گیرند و می‌روند. همین را بگویم که تا چند سال پیش شب یلدا جعبه‌ای میوه می‌فروختیم، پارسال کیلویی، امسال هم دانه‌ای. این طور ادامه پیدا کند، سال بعد مردم از دم میوه‌فروشی مثل عتیقه‌فروشی رد می‌شوند. نگاهی می‌اندازند و تمام.»

برعکس سامان مغازه‌های لباس فروشی با ویترین‌های سبز و قرمزشان برای یلدا آماده شده‌اند. آن‌ها آدم را یاد کسی می‌اندازند که خانه را تمیز کرده، غذا درست کرده و آماده است که مهمان بیاید، اما از مهمان خبری نیست، همچنان که مغازه‌دار‌ها دم مغازه‌های‌شان ایستاده‌اند و رفت و آمد عابران را تماشا می‌کنند.

عمو مجید با ماسکی سفید و بزرگ درحالی که سبیل‌های بلند و سفیدش از این طرف و آن طرف ماسک بیرون زده، در گوشه‌ای از مغازه خشکشویی‌اش چمباتمه زده و دفترش را ورق می‌زند و ماشین لباسشویی بزرگ و سبزرنگش پتو‌ها را با موسیقی آرامبخشی می‌شوید: «نه تن‌ها شب یلدا تمام شد، اصلا کار و کاسبی ما هم تمام شد. بالاخره مردم مهمانی، ختم، عروسی می‌رفتند، لباس‌شان را هم به ما می‌دادند بشوییم یا اتو بکشیم، اما الان گاهی پرده و پتو برایمان می‌آورند.

یلدا مُرد، از بس که پول نداریم!

اشکال ندارد از کار و کاسبی بیفتیم، من که راضی‌ام، فقط خدا کند از شر این مریضی زودتر خلاص شویم. به خدا خودم ماه‌هاست که نوه‌هایم را نه بوسیده‌ام، نه دیده‌ام؛ چه کنیم دیگر... اتفاقا این روز‌ها بچه‌ها زنگ می‌زنند، می‌گویند برای شب یلدا می‌آیم خانه شما. به همه‌شان گفته‌ام جان پدرتان بشینید توی خانه خودتان، لازم نکرده توی این اوضاع کرونایی مهمان بازی کنید. گوشی و تبلت که داریم تصویری زنگ می‌زنیم و با هم عشق می‌کنیم.»

تند تند حرف می‌زند و دائم مجبور می‌شود ماسکش را بالا بکشد. انگار زمان زیادی است که منتظر هم‌صحبتی نشسته باشد. انگار مهم نیست درباره چه موضوعی حرف می‌زند، عمو مجید فقط می‌خواهد صحبت کند. نفس عمیقی می‌کشد و دوباره شروع می‌کند: «پدر این املاکی بغل مغازه ما فوت کرد. به پسرش گفتم من به احترام پدر تو مغازه را امروز می‌بندم و اعلامیه نصب می‌کنم. گفت خواهش می‌کنم این کار را نکن، مردم می‌فهمند توی این وضعیت می‌آیند خانه برای تسلیت.»

گویا امسال کرونا بساط شب‌نشینی‌های بزرگ فامیلی را در شب یلدا برچیده است. اما سوت و کوری مغازه آجیل فروشی افشین خبر از برچیده شدن این جشن حتی در جمع‌های کوچک خانوادگی می‌دهد. بوی تخمه بو داده، مغازه کوچک افشین را پر کرده است. می‌گوید: «پارسال شب یلدا ۵ میلیون کار کردم، اما امسال به خدا از صبح یک کیلو آجیل هم نفروخته‌ام. این پسته را می‌بینی چقدر خوب است، کیلویی ۲۲۰ تومان. این گردو کیلویی ۲۳۵ تومان با هم قاطی می‌کنم و چند چیز دیگر هم داخلش می‌ریزم که میانگینش می‌شود کیلویی ۱۳۵، اما باز هم کسی نمی‌خرد. فکر کنم دو، سه روز دیگر مجبور شوم دوباره از هم جدا کنم.»

یلدا مُرد، از بس که پول نداریم!

دستفروش جلو کافه قنادی گل سر بساط کرده. گل سر‌هایی با طرح هندوانه. عابران نگاهی می‌اندازند و رد می‌شوند: «بیا گل سر مخصوص شب یلدا آورده‌ام. گل سر هندوانه و انار. بیا بخر که تموم شد.» شاید دختربچه‌ای بهانه یکی از آن‌ها را بگیرد و مادرش مجبور شود بخرد؛ خدا را چه دیده‌اید. داخل کافه قنادی خبری از سوز سرمای بیرون نیست. گرما و بوی خوش شیرینی‌ها حال آدم را جا می‌آورد. وسط قنادی میز و صندلی‌های سفیدی چیده‌اند و چند زوج جوان یک طرف نشسته‌اند و خانواده ۴ نفر دیگری هم آن طرف.

ثریا صاحب کافه قنادی می‌گوید: «مشتری‌مان به نسبت پارسال کم شده. بیشتر می‌نشینند همین جا پیراشکی چیزی می‌خورند و می‌روند. خرید کیلویی کم شده.» او خودش هم نمی‌خواهد به میهمانی برود مثل عمو مجید، سامان، حسین، افشین و... می‌گوید: «نه تن‌ها امسال به خاطر کرونا بلکه سال‌های قبل هم شب یلدا مهمانی نمی‌رفتم؛ چون تا دیر وقت قنادی ما مشتری دارد. البته امسال وضع خوب نیست. هر سال از یلدا کار و کاسبی خوبش به ما می‌رسید که آن هم کساد شد.»

سال گذشته هم کسی برای یلدا کفش نمی‌خرید به هر حال خیلی‌ها پیش خودشان حساب و کتاب می‌کنند که اگر ۳ ماه دندان روی جگر بگذارند برای شب عید می‌توانند یک جفت کفش خوب بخرند، اما کسی هم با کفش پاره به میهمانی یلدایی نمی‌رفت. محمود یکی از کفاش‌های قدیمی خیابان پرستار با ۳ شاگردش حسابی مشغول دوخت و دوز و وصله پینه است. زنی وارد می‌شود و رنگ مشکی برای کفش می‌خواهد و توضیح می‌دهد کمی بغل انگشت کوچک لنگه راست کفشش سفید شده.

یلدا مُرد، از بس که پول نداریم!

یکی از شاگرد‌ها می‌گوید اسپری خارجی داریم ۷۰ هزار، ایرانی‌اش هم هست ۴۰ هزار. زن می‌داند پولش به خارجی نمی‌رسد می‌گوید بعد می‌آیم خارجی‌اش را می‌خرم. محمود می‌گوید خانم ایرانی‌اش خیلی خوب است ببر. زن راضی می‌شود و کارتش را از زیر نایلون جلو می‌برد. شاگرد عمو محمود کارت می‌کشد: «موجودی ندارد خانم.» عمو محمود هم به بچه‌ها و نوه‌هایش گفته شب یلدا تماس تصویری بگیرند تا از دور برای‌شان قربان صدقه برود: «هم جیب مردم خالی است هم قیمت‌ها سر به فلک کشیده هم بیماری فشار آورده؛ چه جشنی، چه یلدایی؟»

اینجا در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شرق تهران، عابران از مقابل مغازه‌ها رد می‌شوند، بچه‌ها پیراشکی می‌خرند یا گل سری با طرح هندوانه، بزرگ‌تر‌ها قیمت می‌پرسند و کارت‌شان را جلو می‌برند که برای‌شان موجودی بگیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • MR.PRAVIZI

      دوستان میخوام یه راه برای خلاص شدن از سر گرونی بدم: (شوخی)
      ۱- یا بابات برات پول در بیاره

      ۲- یا بابای مردم رو برای پول در بیاری

      ۳- یا بابات در بیاد تا پول در بیاری

      اگر نشد ، از بی پولی بابات در میاد!

      اگه شما هم راه حل دارید بگید

      پاسخ ها

      • ابی

        آره دارم.رای بدیم.رای دادن هم موکول نکنیم به ساعت های پایانی.سر صبح بهتره

      • OMiD

        دمت گرم ابی

    • بدون نام

      آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم....
      حتی حوصله تیکه انداختن و طنز گویی رو هم نداریم...
      ملت چه کردید با رای دادنتان؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا . نه قلبم درد گرفت از اینهمه بدبختی که مردم دارن

    • بدون نام

      آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم....
      حتی حوصله تیکه انداختن و طنز گویی رو هم نداریم...
      ملت چه کردید با رای دادنتان؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هموطن عزیز . ثروت تو این کشور به مقدار زیاد وجود داره اما به منو شما نمیدن که همه چیزمون رو از دست بدیم و انسانیت . وفا و .... و رسوم مون رو . همه ش با برنامه ست

    • بدون نام

      آقای قالبیاف، مسئولان خیلی وقته مردم را به دیوار کوبیدند

    • بدون نام

      بر باعث وبانیش لعنت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سال 96 رو به یاد بیارید تا باعث و بانیش رو یادتون بیاد

      • بدون نام

        بیش لعنت...

    • بدون نام

      دولت سرتو بالا کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولتي وجود نداره اينها همشون يكي هستن

    • اسی .اهواز

      قبول دارم وضع مالی مردم خرابه ولی شماه هم زیادی داری سیاه نمایی میکنید .اخه کی میره یک دونه موز میخره.طرف یا داره و حداقل یک کیلو میخره یا یکی مثل من نداره و اصلن نمیخره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیروز رفتم موز بگیرم یه خانم اومد فقط ۲دونه موز خرید مامانم گفت شاید مریض تو خونه داره واسه اون میگیره کیلویی۳۴۰۰۰ خودم هم به احترام خودم وبقیه نخریدم با این که مشکل مالی ندارم .

      • علی

        من
        وقتی بچه کوچیک داری و برای سلامتی موز خوبه و پول نداشته باشی گاها یک دانه موز میخری بخوره
        شما هم از بالا نگاه نکن برو جلوی قصابی و میوه فروشی میبینی حتی دونفر یه دونه موز هم می‌خرند نصف می‌کنند برای هوسشون

      • بدون نام

        از هیچی که بهتره. من خیلی دیدم اتفاقا. چند دونه از هر میوه برمی‌دارند. حتی یه دونه هم زیاد دیدم. یک سیب، یک خیار، یک موز در مشما به دست دارند!

      • سرخ پوست

        عزیزم من یه کارگرحقوق بگیرم سرماه هم حقوق بهم میدن ماهی دوتاموزمیخرم چه برسه به اونی که حقوقی براش واریزنمیشه

      • ارسلان

        سیاه نمایی ؟؟؟ واقعا فک میکنی داره سیاه میکنه ؟؟؟ آخه چه سیاه نمایی دوست عزیز .، کشک چی ، ماست چی ، اصن جنابعالی ایران زندگی میکنی ک داری این حرف رو میزنی ؟؟؟ بخدا همه میدونیم اوضاع بدتر از اینی هست ک اینجا خواندی اما دوست نویسندمون نتونسته روشنتر حرف بزنه .

      • بدون نام

        مردم اگر میخرن بخاطر آبروشون یواشکی میخرن تا کسی نفهمه

    • بدون نام

      امروز ۳۰ دی هست و هنوز کارتهای ما شارژ نشده ما بازنسشته کشوری هستیم واقعا پولی برای خریید نداریم حالا حتما باید سی روز ور بشه چی مبشد ۲۹ حقوق مارا واریز میکردن بله پول نیست

    • بدون نام

      بله میوه فروش محل ما ی موز هم میفروشه وما همیشه از همه میوه ها دو سه تا دون بر میداریم وحساب میکنه خیلی هم مودب هستن اصلا اعتراض یا غرغر هم نمیکنه خودش میگه وضع اقتصاد مردم خوب نیست باید کمک کرد

    • بدون نام

      ما که فقط یه دونه مرغ خریدم برا شام دیگه هر چی کردیم و فکرش کردیم اگه بقیه پولو خرج کنم باید برم گدایی،دیگه چکار کنم فقط برا نان خالی گذاشتم

    • ناشناس

      خیلی خنده داره امروز سیم برج است ولی حقوق بازنشستگان پرداخت نشده به نظر شما ملت ایران از شما می پرسم آقای افتخاری در صندوق بازنشستگی به نظر شما من بازنشسته کی باید برم خرید الان ظهر هست و هنوز پرداخت نشده حقوق ساعت شش هم مغازه ها تعطیل است ما کی باید بریم؟ خرید لعنت به شما که اینهمه بازنشسته را خجالت زده میکنید وابروش را میبرید پسرم به من میگه چرا هندوانه وانار نخریدی گفتم پول ندارم بهم حقوق ندادند آقای افتخاری شما هم هندوانه نخریدید

    • بدون نام

      چی داری میگی آدم های زیادی هستند که وضع مالیشان خوب نیست خودم دیدم مادری با دو فرزند کوچکش از هر میوه ا ی یکی در پلاستیک گذاشت وخرید.

    • بدون نام

      هنوز حقوق ندادن که

    • بدون نام

      امروز وقتي چشمم به فيش حقوق اذرم افتا واقعا گريه ام گرفت

      فوق ليسانس با 22 سال سابقه 4 ميليون دريافتي ....!!!!!!!
      در يه شركت سهامي عام بورسي با 50 سال قدمت ...!!!!!

    • بدون نام

      هنوز حقوق بازنشستگان نظامي و اموزش و پرورش واريز نشده

    • بدون نام

      عوضش امنیت داریم !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عوضش امنیتم نداریم

    • بدون نام

      ناشکری تا به کجا ؟! عوضش امنیت داریم !

    • بدون نام

      حقوق هم ندادند که مردم چیزی نخرند.

    • بدون نام

      حقوق بازنشستگان کشوری هنوز نریختند کو یلدا

    • بدون نام

      واقعا این همه مردم دم از نداری میزنن لی تو این دوشب تو ممغازه ها ی شرنی و اجیل فروشی ها و میوه فروشی جای سوزن انداختن نبود اینا احتمالا از فضا اومدن

      پاسخ ها

      • ميثم

        بله
        شايد اونجايي كه شما زند گي ميكني اينطوري باشه، يكم بيا پايينتر، بدتر از اينم ميبيني.

    • بدون نام

      نه پول داریم نه حوصله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ناهار نخردمه

    • بدون نام

      نه پول داریم نه زن داریم !

    • بدون نام

      مراسمی که با بخور بخور زنده باشه خب اگه بخور بخور نباشه هم می میره.

    • mcccvbv0

      دولت ایران. رکورد دار بیشترین دزدی اختلاس. فساد. رانت. سو استفاده از قدرت. و موقعیت. کلاشی. عیاشی. مفتخوری. کلاهبرداری. از ملت. و مال مردم خوری. در طول تاریخ. و کل دنیا. هستن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج