۱۱۷۹۳۸۷
۳۸ نظر
۵۰۰۹
۳۸ نظر
۵۰۰۹
پ

گران‌ترین یلدای تاریخ؛ محصول بی‌تدبیری شما‌ها

گرانی و شب یلدا، دو زوج نخواستنی بلند‌ترین شب سال که ایرانی‌ها را با خود درگیر کرده است. حالا مردم مانده اند با خاطره بازی شب یلدای ارزان سال‌های دور. در ادامه به کمی درد دل و واکنش دیگر هم وطن‌ها به شب یلدای امسال مهمان ما باشید.

برترین‌ها: شب یلدا و رسم و رسوماتش؛ نه! شب یلدا و گرانی هایش! خصوصا با این شوآف‌های اینستاگرامی که مدام و مدام به ما می‌گویند ما داریم و شما ندارید! و خدا می‌داند که این ندار‌ها بیشتر افراد جامعه را تشکیل داده اند. تقریبا بیشتر از ۶۰ درصد جامعه! گرانی و درآمد کم، یکی از مواردی است که در استان‌ها دیر و زود ندارد و اگر از شمال کشور با غرب کشور تماس بگیرید و بگویید آنجا غروب کرده؟ حتما خواهند گفت که چند دقیقه با شما اختلاف دارند، اما گرانی و تورم؟

گران‌ترین یلدای تاریخ؛ محصول بی‌تدبیری شما‌ها

متاسفانه این مسئله، سفره‌ی جمعیت زیادی از ایرانیان را کوچک کرده است و یلدای امسال برای هرخانواده‌ای با ۴۵ درصد تورم بیشتر نسبت به سال گذشته برگزار خواهد شد؛ کودکان بسیاری برخی از خوراکی‌هایی که سال گذشته توانسته بودند تهیه کنند را امسال دیگر رنگش را نمی‌توانند ببینند.

روزنامه همشهری در این باره نوشت: آجیل، معروف‌ترین، مهم‌ترین و البته گران‌ترین جزء سفره شب یلداست. از آجیل و خشکبار، فقط بررسی قیمت ۳ قلم پسته، بادام و گردو کافی است تا دلیل افت ۷۵ درصدی خرید آجیل در یک‌سال اخیر مشخص شود. مغز گردو با ۱۰۲ درصد افزایش، بلندترین جهش قیمت را در ۲ سال گذشته داشته و از ۱۳۷ هزار تومان سال ۹۸، به ۲۷۷ هزار تومان امسال رسیده است. این ارقام به روایت مرکز آمار است و حکایت آجیل‌فروشی‌های سطح شهر، حکایت دیگری است.

گران‌ترین یلدای تاریخ؛ محصول بی‌تدبیری شما‌ها

مغز گردوی آجیلی در بیشتر آجیل‌فروشی‌های تهران کمتر از کیلویی ۳۰۰ هزار تومان نیست و فقط اگر گردوی فسنجانی بخواهید می‌توانید قیمت‌های پایین‌تری بپردازید. مغز پسته و مغز بادام درجه یک در آجیل‌فروشی‌ها کمتر از ۳۵۰ هزار تومان قیمت ندارند و تابلوی قیمت تخمه هم اعداد و ارقامی غیرقابل باور را نشان می‌دهد؛ هر کیلو تخمه جابانی بین ۱۳۵ تا ۲۰۰ هزار تومان، هر کیلو تخمه کدو بین ۷۵ تا ۱۲۰ هزار تومان و هر کیلو تخمه آفتابگردان حداقل ۴۵ هزار تومان قیمت دارند.

آجیل برای ۴ نفر، ۱۸۰ هزار تومان

«قیمت آجیل ۸۰ تا ۹۰ درصد بالا رفته و به‌طور مثال پسته‌ای که امسال ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشیم، شب یلدای پارسال ۳۲۰ هزار تومان قیمت داشت، آجیل شب یلدا هم نسبت به پارسال ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر شده و امسال ۲۸۰ هزار تومان می‌فروشیم» این جمله‌ها را یکی از پرسنل آجیل‌فروشی معروف تهران در حوالی پارک‌وی، می‌گوید. فروشگاه در فاصله چند روز مانده به شب چله بسیار شلوغ است، ولی با هرکدام از مشتری‌ها که صحبت می‌کنیم می‌گویند که گرانی باعث شده نصف پارسال خرید کنند. اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با تشکیل کمیته کارشناسی و با درنظرگرفتن قدرت خرید مردم، کف قیمت هر کیلو آجیل شب چله را ۱۸۰ هزار تومان تعیین کرده است؛ رقمی که سقف قیمت پارسال بود.

گران‌ترین یلدای تاریخ؛ محصول بی‌تدبیری شما‌ها

البته امسال با توجه به قیمت نسبتا پایین باسلوق در مقایسه با دیگر اقلام آجیل، ۲ بازه قیمتی برای آجیل شب چله درنظر گرفته شده که حداقل و حداکثر قیمت برای هر کیلو آجیل باسلوق‌دار ۱۵۰ و ۲۵۰ هزار تومان و کف و سقف قیمت هر کیلو آجیل بدون باسلوق ۱۸۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است. با احتساب سرانه ۳۰۰ گرمی مصرف آجیل برای هر نفر، یک خانواده چهار نفره بین ۱۸۰ تا ۳۳۰ هزار تومان فقط برای آجیل شب یلدا باید هزینه کند. این را هم باید اضافه کنیم که به‌گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، سرانه مصرف آجیل در کشور تا همین ۳-۲ سال پیش ۶۵۰ تا ۷۰۰ گرم بود و حالا به کمتر از نصف رسیده است.

هندوانه ۴ و انار ۳ برابر پارسال

اگرچه بزرگ‌ترین بخش هزینه‌های شب یلدا مربوط به آجیل و خشکبار است، اما دیگر اجزای این سفره سنتی هم قیمت‌های پایینی ندارند و بزرگ‌تر‌هایی که فامیل را برای این شب خاص در منزلشان میزبانی می‌کنند باید به فکر تدارک شام و خرید میوه هم باشند. انار و هندوانه معروف‌ترین میوه‌های یلدایی هستند، اما قدیمی تر‌ها از انگور و خرمالو هم صرف‌نظر نمی‌کردند. میوه‌هایی که این روز‌ها قیمتشان سر به فلک گذاشته و بیشتر مردم در این مناسبت خاص به هندوانه و انار بسنده می‌کنند. کمترین قیمت هندوانه در مغازه‌های سطح شهر کیلویی ۱۱ هزار تومان و کمترین قیمت برای انار نه‌چندان مرغوب کیلویی ۳۰ هزار تومان است، اما برای هندوانه ۱۵ هزار تومان و برای انار تا ۴۸ هزار تومان هم برای محصول شیراز و ساوه قیمت زده‌اند.

گران‌ترین یلدای تاریخ؛ محصول بی‌تدبیری شما‌ها

اگر کمترین قیمت را مبنای محاسبه قرار دهیم، برای یک هندوانه متوسط ۴ تا ۵ کیلویی حدود ۵۰ هزار تومان و برای خرید یک کیلو انار که معمولا ۴ عدد بیشتر هم نیست، ۳۰ هزار تومان باید بپردازیم. تهیه یک ظرف میوه از دیگر اقلام، هزینه را تا ۲۰۰ هزار تومان بالا می‌برد. خرمالو در میوه‌فروشی‌های سطح شهر از ۳۰ تا ۴۸ هزارتومان، سیب از ۲۲ تا ۳۲ هزار تومان، پرتقال بین ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، نارنگی از ۲۵ تا ۳۶ هزار تومان و خیار به‌طور میانگین ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد و اگر از میان آن‌ها فقط ۲ قلم میوه دیگر به انار و هندوانه اضافه شود، ۱۵۰ هزار تومان برای خرید میوه باید هزینه شود.

کیک‌های آب‌رفته یلدایی

یخچال شیرینی‌فروشی‌ها این روز‌ها هم مثل هرسال پر شده از کیکی‌هایی با تم یلدا و تزئینات انار و هندوانه و خیلی‌ها به جای شیرینی این قبیل کیک‌ها را برای خرید انتخاب می‌کنند تا تزئینی هم برای سفره شب یلدایشان باشد، اما اندازه این کیک‌ها امسال به وضوح از سال‌های قبل کوچک‌تر شده است. قیمت این کیک‌ها بسته به منطقه شهری، درجه قنادی و البته وزن و تزیینات کیک متفاوت است، اما این کیک‌های مناسبتی به‌طور متوسط کیلویی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت شیرینی، اما تابستان امسال مصوب شده و بر این اساس هر کیلوگرم شیرینی‌تر درجه یک ۷۸ هزار تومان و هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی درجه یک ۶۵ هزار تومان قیمت خورده است.

گران‌ترین یلدای تاریخ؛ محصول بی‌تدبیری شما‌ها

رئیس اتحادیه قنادی‌های تهران هفته گذشته گفت: شیرینی شب یلدا با همان قیمت مصوب تیر‌ماه امسال عرضه می‌شود و قرار نیست گران شود. براساس قیمت‌های مصوب، هر کیلو زبان و پاپیونی درجه یک ۶۵ و کیک یزدی کیلویی ۳۹ تا ۴۹ هزار تومان قیمت خورده است. اما قیمت شیرینی در قنادی‌های بیشتر مناطق شهر با آنچه گفته شد متفاوت است. هر کیلو شیرینی‌تر در قنادی‌های معتبر مرکز شهر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و شیرینی خشک هم در این قنادی‌ها کمتر از ۷۵ هزار تومان نیست. شیرینی‌فروش‌ها علت اختلاف قیمت با نرخ مصوب اتحادیه را استفاده از مواداولیه متفاوت و با کیفیت عنوان می‌کنند.

در فروش‌های آنلاین قنادی‌ها، هر کیلو شیرینی دانمارکی گاه تا ۱۳۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد. گرچه خیلی از خانواده‌ها در چنین مناسبت‌هایی کیک یا شیرینی خانگی می‌پزند و برای خرید شیرینی از بیرون هزینه نمی‌کنند، اما پختن شیرینی خانگی هم با قیمت امروز آرد و شکر و روغن و تخم‌مرغ، خیلی کم‌هزینه نیست. با احتساب حداقل قیمت‌های گفته شده برای انواع شیرینی، یک خانواده چهار نفره باید ۵۰ هزار تومان برای خرید فقط نیم‌کیلو از ارزان‌ترین شیرینی موجود در قنادی‌ها هزینه کند تا به هر عضو خانواده فقط ۱۰۰ گرم شیرینی برسد. خرید یک کیلوگرم شیرینی مرغوب، هزینه را تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان بالا می‌برد.

شام و خوراکی‌های دیگر چقدر هزینه دارند؟

خورش فسنجان معروف‌ترین شام یلدایی است، اما گرانی گردو فسنجان را به غذایی لاکچری و مجلسی تبدیل کرده که جز در مناسبت‌های خاص، مهمان سفره‌های بیشتر مردم نمی‌شود. اما از فسنجان گران‌قیمت که بگذریم، تهیه دیگر غذا‌ها ازجمله خورش‌های محلی مثل خورش ناردون، خورش انار مسما، خورش اناربیج و همچنین انواع آش‌ها و پلو‌هایی مثل کلم‌پلو که شیرازی‌ها به خوردن آن در شب یلدا علاقه دارند هم چندان کم‌هزینه نیست.

گران‌ترین یلدای تاریخ؛ محصول بی‌تدبیری شما‌ها

برنج ایرانی هرکیلو بین ۴۵ تا ۷۰ هزار تومان و برنج خارجی از ۱۸ (نرخ تنظیم بازاری) تا ۳۰ هزار تومان، هر کیلو گوشت گوسفندی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ و گوشت گوساله از ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و نگاهی به قیمت دیگر مواداولیه از سبزی و صیفی و رب انار و روغن و... نشان می‌دهد برای تهیه یک وعده شام چهار نفره کمتر از ۲۰۰ هزار تومان هزینه نمی‌شود. در این مناسبت خاص بسیاری از خانواده‌ها کدو حلوایی پخته و لبو را هم جزو آداب و رسوم شب چله می‌دانند. یک کدو حلوایی متوسط ۲ کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان و یک کیلو چغندر ۱۳ هزار تومان قیمت دارد که به این دو باید قیمت شکر را هم اضافه کرد.

هزینه یک دورهمی چهار نفره

محاسبات ما نشان می‌دهد حداقل قیمت‌های موجود برای اقلام مورد نیاز برای تهیه سور و سات یک دورهمی چهار نفره در شب چله، از مغازه‌های سطح شهر تهران، حداقل ۸۳۰ هزار تومان است که برای هر یک‌نفر مهمان ۲۰۰ هزار تومان به این هزینه‌ها اضافه می‌شود.

بین این تفاوت‌های گل درشت، اما تنها نقطه مشترکی که می‌توان از مقایسه شب یلدای دوسال گذشته یادآور شد، یک ویروس پنج حرفی است: کرونا؛ با سویه‌ها و جهش‌های جدید، اما همان داستان‌های قدیمی.یک یلدا با حداقل‌ترین رفت و آمد و فاصله گذاری که نباید فراموش کنید.

کاربران در واکنش به گرانی‌های شب یلدا چنین واکنش‌هایی نشان داده اند:

مریم نوشته است: دارم حساب می‌کنم، حداقل سه قلم از خوراکی‌هایی که پارسال تونستم بخرم رو امسال ندارم:)

کاربر دیگری نوشته است: خدایی آجیل کیلویی ۴۰۰ شد؟ یلداست یا شب عذا؟

علی گفته: جرات اگه دارید یه بار دیگه اون آهنگ آخ تو شب یلدای منی رو پلی کنید؛ ببینید قیمت هرچی هندونه و آجیله از جلوی چشماتون رد میشه یا نه.

زینب نیز در توییتر خود نوشته بود: یادش بخیر روزایی که جعبه جعبه انار تو حوض خونه مامان بزرگ قل می‌خورد، الان همونا کیلویی شده خداتومن!

دیگری نوشته بود: خوب شد کرونا اومد و رفت و آمد‌ها جمع شد، وگرنه تو این گرونی کی می‌تونه جشن شب یلدا بگیره دیگه؟

نظرشما درباره شب یلدای امسال چیست؟ چه برنامه‌هایی برای امشب دارید؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یلدا هم قدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزانی که می فرمایند نخرید ارزان میشه ، 75% خرید کم شده و ارزان نشده. سلام علیکم.

      • بدون نام

        بزرگواری پرسیده شب یلدا است یا شب عزا ؟ هر روز و هر شبمون شب عزا است.دنیامون شده شبیه آخرت یزید.

      • بدون نام

        من یه عمره یلدا و عید و هیچی ندارم نمردمم تا الان.نگران نباشید آجیل نخورید نمی میرید

      • بدون نام

        عمرمون رفت پای این گرونیا
        پیر شدیم خوشی ندیدیم

      • بدون نام

        ما انرژی هسته ای نمی‌خواهیم
        میخواهیم.این چند سال باقی مونده از عمرمون رو زندگی کنیم

    • ایران

      بی تدبیری ناکارامدی لجبازی با مردم گرونی عمدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        اینهم

        . دورانی دارد

      • احمد

        حالا هنوز مونده
        اینا یه بساطی راه بندازن که ملت نون خالی هم به زور بتونن بگیرن
        صبر کنید ارز که بره بنزین دوباره گرون بشه اونوقت مشخص میشه
        هر چند ملت شریف و نجیب و صبوری هستیم که هر جامون هم چیزی بشه نجابت دارن

    • شیراز

      مسخره شو درآوردن دیگه

    • بدون نام

      یه نون پنیر گوجه خیار ساده قیمت چلو کباب چند سال پیش شده

    • شرقگداهای خوار شده

      ادعاشون هم میشه جالبه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب دولت دوست نداره مردم دورهم جمع بشن وشادی کنن .واین یلداراجشن بگیرن .اما مامیتونیم هرخانواده چیزی تهیه کنه وهمگی دورهم جمع بشیم وطولانی ترین شب سال یعنی یلداراجشن بگیریم.همین خوبه

      • بدون نام

        آره نباید هم انتقاد کرد بهشون برمی خوره

    • بدون نام

      ما که عزادار عزیرانمون به خاطر کرونا هستیم یلدایی نداریم حتی عیدنوروز

    • بدون نام

      این شرقگداها تا مردم ایران غلام حلقه به گوش روسیه و چین نکنن دست بردار نیستن. هنوز اول راهیم

    • بدون نام

      خلایق هرچه لایق
      والسلام

    • آتیلا

      کشتی کج فریمهر و الهام

    • بدون نام

      نمیدونم چرا مسئولانم چوب پنبه تو گوششون کردن

    • ه

      نصف حق ملت ناسپاس هست

    • بدون نام

      یاد باد آن روزگاران یاد باد

    • خدا

      در دنیا نمونه ندارن این مسئولین محترم ،جزو نعمات الهی هستن !!!

    • شهاب

      در کنارش کمترین درامد تاریخ ( به دلار) رو هم اضافه کنید
      این فاجعه در طول تاریخجهان بیسابقه بوده
      کمترین درامد بیشترین هزینه در جهان

    • بی نام

      خداوند به همه کسانی که این شب یلدا عزیزاشونو از دست دادند ارامش بدهد

    • unco

      حالمون خیلی خرابه حاجی ... خیلی ..

    • بدون نام

      بنظرم یه خرده باید در بحث در دست گرفتن مدیریت جهان تامل کنیم. مردم سوئیس و کشورهای اسکاندیناوی گناه دارن

    • Light

      ما که نه فسنجون و غذای لاکچری می‌پزیم، نه می‌تونیم هندونه و انار و آجیل بخریم. فقط به‌خاطر بچه‌هام یه کیک کوچیک خریدیم صد هزار تومن که اونم پولش رو پدرم بهمون داد. تازه حقوق ثابت هم داریم. خدا به داد کارگرها و بیکارها و از کار افتاده‌ها برسه.

      پاسخ ها

      • آزادی

        کشتی سوراخ شده آسیاب به نوبت همه درحال غرق شدنیم

    • بدون نام

      ملت عزیز خنده های جناب روحانی و بی خیالی دولت ریسی در گرانی ها را از یاد نبرن. پاینده باد ملت بدبخت و فقیر ایران

    • بدون نام

      آجیل هم داشته باشیم دندون خوردنشون نداریم من ۱۹ سالم که بود دو تا دندون آسیاب کشیدم و چند تا دندون دیگه کلا فقط دندونای جلویی رو دارمدندونپزشکا براییه دندون دوبرابر حقوق ما هزینه میگیرن

    • مجید حیدری

      هر قدر که سفره مردم کوچکتر شده در عوض سفره مسولین و دور و بریهاشون بزرگتر شده ما که راضی نیستیم الهی از گلوشون پایین نره

    • رضا

      خدا نیامرزد این غربگراها را که مردم را به این روز انداختند،حالا این بی شرفها که خودشون بانیان وضع موجود هستند،انتظار دارن که این دولت در۱۰۰ روز گندکاریهای اینا را درست کند.خجالت که نمیکشن بی حیاها.

    • بدون نام

      توروخدا یلدا رو بزارید فقط واسه اعیانی ها ما اصلا نمی خواهیم ماعیدم نمی خواهیم قبلا داشتیم دیگه نداریم قبلا دلمون خوش بود دیگه نیست اصلا نمی دونیم چی هست عید شکاف طبقاتی اگع دقت کنین بااین تورم خیلی زیادشده خدا رو خوش نمیاد بااین سو مدیریت وضع ما هرروزبدتراز دیروز بشه خیلیا داشته باشن خیلیام فقط به اونا نگاه کنن

    • بدون نام

      با این چرتکه جانانه ای که شما انداختی فکر کن خداشاهده توی این اوضاع ما ۴۰۰ ، ۵۰۰ نفر پرسنل یه شرکتیم سه ماه و نیمه حقوق نگرفتیم . سپاس

    • بدون نام

      همتون برین بمیرین.دم از گرونی میزنین.همتونم اولین نفر پای صندوق رأی میدین.حقتونه ک گرفتن شب یلدا براتون بشه خاطره

    • رسول

      مسأله فقط شب یلدا نیست با این وضعیت موجود همه‌ی زندگی ما ایرانیان شب یلداست!!!!!

    • نوشین مرادی

      هر کی یلدا نمی خواد جمع کنه از بره از ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج