adexo3
۱۲۰۸۷۱۷
۹۶۶۳
۹۶۶۳
پ

جوانان به کما رفته‌ی وطن، برگشتند؟ مبارک باشد

روز یکشنبه جمعی از دانشجویان دانشگاه علم‌ و صنعت امروز در اعتراض به برخی رفتارهای حراست این دانشگاه تجمع کردند.

برترین‌ها: روز یکشنبه 4 اردیبهشت، جمعی از دانشجویان دانشگاه علم‌ و صنعت امروز در اعتراض به برخی رفتارهای حراست این دانشگاه تجمع کردند.

جوانان به کما رفته‌ی وطن، برگشتند؟ مبارک باشد

 روزنامه همدلی در گزارشی موضوع اعتراضات اخیر دانشجویان علم و صنعت را بررسی کرده است.

جوانان به کما رفته‌ی وطن، برگشتند؟ مبارک باشد

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

* بعد از دو سال بالاخره دانشگاه‌ها بازگشایی شدند. تعطیلی و بسته بودن دانشگاه‌ها به اذعان بسیاری باعث شده بود کیفیت آموزش افت محسوسی کند به‌خصوص برای دروسی که نیاز به آموزش کارگاهی و عملی داشتند.

* بااین‌حال با فروکش کردن کرونا در کشور همگام با سایر جهان، ایران نیز تصمیم گرفت که آموزش عالی به‌صورت حضوری برگزار شود؛ اما از همان روزهای شروع دانشگاه‌ها در سال جدید، دانشجویان گزارش‌های مختلفی درباره نحوه برخورد مسئولان دانشگاه‌ها ارائه کردند. 

* گزارش‌های مختلف نشان می‌داد که شرایط دانشگاه‌ها در برخورد با دانشجویان نسبت به دو سال گذشته به‌شدت تغییر کرده و حالا سختگیری‌های بیشتری نسبت به دانشجویان وجود دارد . برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد در محیط‌های دانشگاه‌های مختلف سختگیری‌های زیادی درباره نحوه پوشش دانشجویان وجود دارد.

* حتی در برخی موارد حراست دانشگاه با موتور در محوطه دانشگاه‌ها شروع به تذکر دادن به دانشجویان کرده است. حالا همین رفتار و برخورد با دانشجویان بعد از دو سال از بسته بودن دانشگاه‌ها باعث شد که دیروز دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نسبت به این وضعیت تجمع اعتراضی برگزار کنند.

* آنان در این تجمع خود نسبت به نحوه رفتار حراست دانشگاه اعتراض کردند و خواستار تغییر این رویه افراطی شدند. تصاویر منتشرشده از این تجمع در شبکه‌های اجتماعی بازخورد زیادی داشت. بسیاری معتقد هستند که نسل جدید با نسل‌های گذشته ایران کاملاً متفاوت هست و دیگر نمی‌توان به شیوه‌های گذشته آنان را به انجام رفتارهایی که دوست ندارند مجبور کرد.

جوانان به کما رفته‌ی وطن، برگشتند؟ مبارک باشد

در پی تجمع اعتراض آمیز دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در محوطه این دانشگاه و انعکاس آن در برخی سایت ها و رسانه ها، معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد.

طی چند روز اخیر، اخبار ضد و نقیضی مبنی بر تجمعات اعتراض آمیز در دانشگاه‌های امیرکبیر،  تهران و علم و صنعت منتشر می‌شود، اما عصر امروز برخی رسانه‌ها، ویدئوهایی از تجمعات اعتراض آمیز در دانشگاه علم و صنعت منتشر کردند که در آن دانشجویان به حراست دانشگاه معترض بودند و معتقد بودند که  سیاست‌های سختگیرانه‌ای در قبال آنها لحاظ می‌شود. در این ویدئوها دانشجویان شعارهای گوناگونی سر دادند.

تجمع دیروز دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به برخورد امنیتی حراست این دانشگاه بود و دانشجویان در این تجمع شعار می‌دادند: "حراست بترسید ما همه با هم هستیم".

از طرفی دیگر، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در بیانیه خود مدعی بروز فشارهایی همچون گسترش حوزه دخالت در پوشش دانشجویان حتی خارج از دانشگاه بودند و ایجاد رعب و وحشت و تهدید دانشجویان نام بردند.

بروز این اعتراضات پس از آن آغاز شد که یکی از دانشجویان اعضای انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت با حراست دانشگاه درگیر شده بود.

جوانان به کما رفته‌ی وطن، برگشتند؟ مبارک باشد

دکتر علیرضا معینی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با ایسنا گفت:

* بالاخره هر کشوری قوانین خاص خود را دارد، در دانشگاه ‌های ما نیز دانشجویی که می‌خواهد وارد دانشگاه شود، باید کارت دانشجویی خود را به هنگام ورود نشان دهد و یا از نظر حجاب و پوشش، باید رعایت حداقل‌ها و قوانین جمهوری اسلامی را داشته باشد.

* اصل قضیه بی‌نظمی‌های امروز در دانشگاه این بود که برخی دانشجویان قصد داشتند خلاف قانون عمل کنند و این عده دوست دارند، هیچکس به آنها چیزی نگوید ، هر جور که دوست دارند عمل کنند، هرکسی که خواست وارد دانشگاه شود و هویت هیچ ‌کس هم بررسی نشود، که طبیعتا این امر، عامل ایجاد هرج و مرج است و هیچ  دانشجو، استاد و یا حتی انسانی، در هیچ جای دنیا نمی‌تواند این هرج و مرج را بپذیرد.

جوانان به کما رفته‌ی وطن، برگشتند؟ مبارک باشد

اما پرسش اساسی اینجاست. دانشگاه مگر محل تضارب آرا نبود؟ مگر زمانی ضربان جامعه از همین فضا جریان نداشت؟ چگونه می‌توان در مقابل تجمعات مسالمت‌آمیز دانشجویان با خشونت برخورد کرد؟ به هرحال تجربه نشان داده هر وقت دانشگاه پویا بوده، جامعه نبض داشته و بالعکس. در سالیان اخیر محدودیت‌ها به9 خاموشی دانشگاه منجر شده بود و حالا پس از دو سال که جوانان ایرانی محلی برای ابراز عقیده خود یافته‌اند می‌توان امید داشت که هیاهوی مثبقت به جامکعه دانشگاهی ایران و همچنین طیف‌ها و خط فکری‌های مستقل برگردد.

مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی دولت اصلاحات در این‌باره نوشت:

«اگر پارک را می‌توان مانند گرمابه، زنانه/مردانه کرد یا درون آن دیوار کشید، چرا درمورد دانشگاه کوتاهی می‌کنید؟ عقب نمانید!»

و نظرات کاربران:

جوانان به کما رفته‌ی وطن، برگشتند؟ مبارک باشد

جوانان به کما رفته‌ی وطن، برگشتند؟ مبارک باشد

جوانان به کما رفته‌ی وطن، برگشتند؟ مبارک باشد

جوانان به کما رفته‌ی وطن، برگشتند؟ مبارک باشد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج