۱۲۸۳۱۲۰
۱۱۷ نظر
۱۶۶۵۸۵
۱۱۷ نظر
۱۶۶۵۸۵
پ

مولوی عبدالحمید را رها کنید، پریسا و افسانه را بچسبید

تنها مدرک رسمی که نام «پریسا» روی آن ثبت شده کارت واکسن است.

روزنامه اعتماد: تنها مدرک رسمی که نام «پریسا» روی آن ثبت شده کارت واکسن است. کارت واکسن دارایی بسیاری از کودکان بدون شناسنامه است. اگر دادگاه به آنها نامه بدهد، با همین کارت واکسن می‌توانند در مقطع ابتدایی تحصیل کنند. پریسا هم مثل بسیاری از کودکان بی‌شناسنامه، به امید اینکه روزی تابعیت ایرانی بگیرد و بتواند درسش را ادامه دهد، به دبستان رفته است. اما حالا چند سالی می‌شود که دوران تحصیل در دبستان پایان یافته است و او هنوز موفق به دریافت شناسنامه نشده است.

مولوی عبدالحمید را رها کنید، پریسا و افسانه را بچسبید

او مانند بسیاری از دختران نوجوان بی‌شناسنامه در حاشیه شهر زاهدان مجبور است برای گذران زندگی یا ازدواج کند تا هزینه‌های خانواده کم شود یا کار کند. پریسا سوزن‌دوزی را از مادرش آموخته است اما بر خلاف زحمتی که برای این کار کشیده می‌شود، در بازار با قیمت پایینی به فروش می‌رسد و به قول خودش آنقدر دست سوزن‌دوز زیاد است که کمتر کسی به کارهای او توجه می‌کند. او برای اینکه بتواند کمکی به مخارج زندگی خانواده کوچک‌شان بکند، مدتی در یک نانوایی کار می‌کرد که برای سن کم و اندام ضعیفش، کاری طاقت‌فرسا به حساب می‌آمد. کار در نانوایی پریسا را فرسوده کرده بود و خوش‌شانس بود که توانست در یک شیرینی‌فروشی به عنوان کارگر ساده مشغول به کار شود. درآمد ناچیز او از کارکردن، صرف اجاره خانه محقرشان در حاشیه شهر می‌شود. اما این کار کردن برای آینده پریسا که از تمام خدمات اجتماعی و مزایای قانون کار محروم است، چشم‌اندازی ندارد

 پریسا پدرش را به خاطر ندارد. پدرش از افغانستان به ایران آمده بود و چند سال بعد از ازدواج با یک زن ایرانی، همسر و دو فرزند خردسالش را رها کرد و رفت. خواهر کوچک‌تر پریسا تلاش می‌کند بتواند در مدرسه بماند و هر جور شده ادامه تحصیل بدهد. اما برای افراد فاقد هویت امکان تحصیل در مقاطع بالاتر از دبستان بسیار دشوار است. کودکان بی‌شناسنامه تنها امکان ثبت‌نام در مقطع دبستان را دارند اما بسیاری از آنها حتی کارنامه‌ هم دریافت نمی‌کنند.

اما کلاف سردرگم بی‌هویتی تنها محدود به داستان پریسا و آدم‌هایی مانند او که فرزندان اتباع غیرقانونی هستند، نمی‌شود. پدران بسیاری از بی‌شناسنامه‌ها خود را ایرانی می‌دانند اما به دلایل مختلف موفق به دریافت شناسنامه نشده‌اند. پدربزرگ «افسانه» که چند پسر داشت از هراس اینکه تمام فرزندانش به خدمت سربازی بروند و او تنها بماند، برای یکی از پسرانش شناسنامه نگرفت. حالا اشتباه پدربزرگ افسانه، گریبان او و پنج خواهرش را گرفته است. 

مولوی عبدالحمید را رها کنید، پریسا و افسانه را بچسبید

افسانه هر راهی را که امتحان کرده است به بن‌بست شناسنامه خورده است. مشکلات هویتی و انزوایی که برای یک دختر نوجوان بی‌شناسنامه به وجود می‌آورد، باعث شد او چند بار دست به خودکشی بزند. رد‌های عمیق زخم روی مچ هر دو دستش نشان از عزم جدی او در پایان دادن به زندگی‌اش دارد. پرونده‌ زندگی او و خواهرانش سال‌هاست در مراجع مختلف سرگردان است. تصویب قانون تابعیت هم برای آنها جرقه امیدی بود که خیلی زود خاموش شد، چرا که فهمیدند برای دریافت شناسنامه ابتدا پدرشان می‌بایست در اداره اتباع پرونده تشکیل دهد. برای تشکیل پرونده نیز باید ثابت کند اهل افغانستان است. برای مردی که خود را اهل سیستان و شهروند ایرانی می‌داند، این پیشنهاد عجیب و انجام آن غیرممکن است. پرسش پدر او این است که چرا یک ایرانی باید برای دریافت شناسنامه فرزندانش به اداره اتباع خارجی مراجعه کند. 

افسانه برای تغییر زندگی‌اش تلاش‌های زیادی کرد، اما هیچ‌کدام برای او موفقیت‌آمیز نبودند. شرکت در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای، کار کردن، درس خواندن و حتی ازدواج. او نامزدی داشت که پس از ترک افسانه با آزارهایش زندگی او و خانواده‌اش را مختل کرده بود، از سنگ‌پرانی به خانه تا کمین کردن بر سر راه آنها. زندگی برای یک دختر بی‌شناسنامه در حاشیه شهر، همواره با احساس ناامنی همراه است، اما وقتی تهدیدی مستقیم هم برای آنها پیش بیاید، نمی‌توانند به پلیس مراجعه کنند.

تمام این تنگناها و بن‌بست‌های قانونی باعث می‌شود آنها برای بهره‌مندی از حداقل امکانات زندگی به هر راهی متوسل شوند. یکی از این راه‌ها خرید شناسنامه مردگان است. خرید و فروش شناسنامه غیرقانونی است و دولت کسانی را که با شناسنامه مردگان زندگی می‌کنند، غاصب شناسنامه می‌نامد. «مراد» یکی از افرادی است که توانسته بود شناسنامه خریداری کند و مدتی بدون ترس از بازداشت برای خودش شغلی انتخاب کند و زندگی کند. او با هویت جدیدش ازدواج کرد و بچه‌دار شد. اما دوران خوب زندگی با هویتی جعلی زیاد طول نکشید. او پس از تولد نخستین فرزندش به ثبت احوال مراجعه می‌کند، تا برای دخترش شناسنامه بگیرد، مامور ثبت احوال به او مشکوک می‌شود و با پلیس تماس می‌گیرد. او مدتی را به جرم خرید و استفاده از شناسنامه متوفی در زندان سپری کرد.

مولوی عبدالحمید را رها کنید، پریسا و افسانه را بچسبید

چیزی که مراد را به زندان کشاند، تقلای او برای داشتن یک زندگی بدون ترس از بازداشت، کارگری با حداقل درآمد و داشتن فرزندانی با شناسنامه بود. اما حالا حتی برای خارج شدن از زاهدان و رفتن به روستای پدری‌اش می‌بایست از مسیرهای فرعی و دورتر از جاده اصلی تردد کند، مبادا پلیس راه او را بازداشت کند. مسافرت برای فرزند مراد و بسیاری از کودکان بی‌شناسنامه آرزوی دست‌نیافتنی است

پسران بی‌شناسنامه شانس بیشتری برای پیدا کردن کار به عنوان کارگر دارند، اما دختران نه تنها از امکان کمتری برای کارکردن برخوردارند، بلکه بی‌هویتی آنها را در برابر آزارهای جنسی آسیب‌پذیرتر می‌کند. خانواده‌ها نیز برای کم شدن مخارج خانواده و فراهم شدن مکانی امن برای زندگی دخترشان، آنها را در سنین پایین وادار به ازدواج می‌کنند. «یاسمین» هم در ۱۲ سالگی به عقد جوانی ۲۵ ساله درآمد و در ۱۳ سالگی باردار شد. همسر او که تا پیش از بارداری اجازه خروج او از خانه را نمی‌داد، برای بردن یاسمین نزد پزشک هم مقاومت می‌کرد. تا اینکه در ماه چهارم بارداری به خاطر حال بد یاسمین و با التماس مادرشوهرش، راضی شد او را به پزشک زنان و زایمان ببرد. اما در نهایت همسر یاسمین اجازه نداد که نوزادش را در بیمارستان و تحت نظر پزشک به دنیا بیاورد. مامای خانگی کودک او را به دنیا آورد. او و نوزادش هر دو بیمار شدند و باز هم یاسمین اجازه مراجعه به پزشک را نداشت و تنها اجازه داشت از درمان‌های خانگی استفاده کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یک خسته

      وقتی قانون کشورمون رو خانم ها میدونن چرا زن افغانی میشن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        موافقم. حالا کی بایدجواب این قبیل ازکارهای خلاف روبده.! اگه شناسنامه بگیرندازفرداهمه باهرکسی که دوست داشتن ازدواج میکنندبدون اینکه قانون کشور رو در نظربگیرند. تاوانش رو که نباید دولت بده

      • ناشناس

        از روی ناچاری و فقر

      • محمد

        موارد انگشت شمار اتباع هستند بیشتر موارد ایرانی هستند .هم پدر و هم مادر.

      • ناشناس

        قاعده "خاک" و "خون" در بعضی کشورها اجرا میشه و در بعضی نه.
        شما اگه در کانادا بچه خودتو به دنیا بیاری تابعیت کانادایی خواهد داشت همینطور در آمریکا. اما در استرالیا این قانون وجود ندارد و اگر کسی در خاک استرالیا به دنیا بیاد و والدینش تبعه استرالیا نباشند پاسپورت استرالیایی نمیگیره.
        برای همین هم همونطور که میبینید حضرات و سلبریتی ها همه میرن آمریکا و کاناداکه بچه شون به دنیا بیاد.
        این قاعده در ایران نیست بنابراین کسی که با یه خارجی ازدواج میکنه باید بدونه بچه ش هویت ایرانی نخواهد داشت. اصلا هم ماجرای حقوق بشر و اخلاق و انسانیت و این چیزها در میان نیست بحث قانونه. والسلامم.

      • ناشناس

        وقتی فقیر هستند چرا باید ازدواج کنند ؟چرا باید بچه ی بدبخت مثل خودشان تولید کنند ؟ اینها از روی اجبار نیست از روی فرهنگ پایین است

      • محمد

        ما کساییو تو این استان داریم ک اجدادشون رو می‌شناسیم ک افغان هستند اما با پول و پارتی شناسنامه دار شدن حالا همونا اقوام خودشونو اوردن تا واسه اونا هم شناسنامه بگیرن و اینا نواده های همونا هستن و از همون قوم ان و برای همین گرفتار شدن و این نمونه ادماها هبچ ربطی ب ایران ما ندارن برای همینه ک گاز صف طولانی داره نون صف طولانی داره آب دائم قطعه حالا این افغانی هایی ک شما واسشون سینه چاک میدین حاضر نیستن یه قطره اب بدن به سیستان آقایون مسئول ایران فکری بکنید ما توی این استان باید بدوویم تو صف باشیم نصف عمرمون تو صف گذشت

    • ب

      این مجلس حامی دولت . طرح شناسنامه دادن به فرزندان مادران ایرانی را لغو کرد هرچه تصویب کردند ضد مردم فقیر و درمانده بوده .

      پاسخ ها

      • پیمان‌

        اتفاقادارن‌شناسنامه‌میدن‌پسرخاله‌من‌۲ماه‌میشه‌شناسنامه‌‌گرفته

      • ناشناس

        کار درست همینه

    • بن تن

      خیلی متاسفم

    • ناشناس

      کوش،شنوایی هم مگه هست؟..........

    • ناشناس

      خدایا یعنی اینجا ایرانه؟؟؟ اینجا مهد تمدن و انسان دوستی و شرافت هست؟؟؟ چی به سرمون اومده ؟ چرا دردمون نمیاد از دیدن درد هم وطن هامون؟؟؟ کجا رفته غیرتِمون ؟؟😭😭😭😭

      پاسخ ها

      • ناشناس

        انقدر دیدیم که عادی شده

      • ناشناس

        کارت آمایش بگیرند و مانند اتباع درس بخوانند همه باید به قانون پایبند باشند و هر کسی تاوان اشتباهات خود را می‌دهد، اگر از ورود اتباع افغانستان جلوگیری شود و سختگیری شود خود به خود خانواده‌ها می‌فهمند نباید این کار را انجام دهند، یک افغانی میگفت کشوری که اجنبی در خود راه داد راه پیشرفت را بر خود می‌بندد. ما پنجاه سال هست مهنت و غم این قوم را خورده‌ایم پس چشم و رو داشته باشید.

      • ناشناس

        اینها پاکستانی و افغانی هستند و باید برگردند کشور خودشون

      • ناشناس

        وقتی خودشان بفکر خود و این بچه های بدبخت نیستند دولت و دیگران باشند زمین بزرگتر نشده که جمعیتش دارد به نقطه ی انفجار می‌رسد ‌.. حتی یک بچه هم برایشان در این وضعیت زیاد است ..برای چه سودی هرکدام ۱۰ ،بیست بچه می آورند

    • ناشناس

      ای بابا خوب برن افغانستان خودشون چخبر ریختن توایران ایران خودش کم مشکل نداره افغانیام قوزبالاقوز

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دای برو نقشه رانگاه کن زاهدان ایران !!!!نه افغانستان

      • ناشناس

        سلام اول اسلام مرز نداره دوم انسانیت کجاست سوم روزی الله میدم تو نترس

      • نیما

        جناب باهوش!!! مادرشون ایرانیه

      • ناشناس

        دوس داری با ماهم بقیه همین رفتار رو داشته باشن؟!
        نژاد پرست نباشیم

      • ناشناس

        درضمن افغانستان تا همین ۱۰۰ و خورده ای سال پیش جزو ایران بود

      • مهدی

        تو کز مهنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهد ...

      • خاک

        نژاد پرست بی بخار ، نژاد همون افغان از تو خیلی بهتره

      • ناشناس

        خوشگل همه نزدیک به ۱۰۰ ساله اینجا زاهدان هستن پدر و پدر بزرگ افغانی نیستن که میگی برن افغانستان توی هر کشوری ۶ ماه اقامت بزنی اقامت اونجا رو بهت میدن فهمیدی

      • آرش

        همه مال همین دیارن.پوست و گوشت استخوان همین مرض و بومن باید به دادشان برسیم.افغانی کجا بود بلوچن

      • زهرا

        ازقیافه شماخوش مون اومده گفتیم بمونیم

    • ناشناس

      اعتماد حواسمونو پرت نکن

    • ناشناس

      پس درست بوده این حرفها من باور نمی کردم ولی حالا که این خبر را خودتون گذاشتین پس درست بوده دولت چطور تونسته به این بچه ها که در ایران در زاهدان بدنیا اومدن شناسنامه نده شناسنامه ندادن یعنی آدم حساب نکردن زاهدان کجاست؟ زاهدان مگه خاک ایران نیست؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اشتباه وتایوان خلاف خانواده روکه نباید دولت بده. پس همه غیرقانونی ازدواج کنن بدون درنظرگرفتن عواقبش. درضمن اشتباهی مثبت دادم. ببخشید

      • احمد علی

        زاهدان خاک ایران است ولی کابل خاک ایران نیست

      • محمدرضا

        ببخشید من و شما که شناسنامه داریم ، صد مدرک دیگه هم داریم ، اکه گم کنیم ، برای ی المثنی، باید صد تا دادگاه و کلانتری و پاسگاه و حل اختلاف و همسایه و فامیل و .. رو بریم ببینیم.
        این بدبختا چطور شناسنامه بگیرن ، نمیدهم.

      • ناشناس

        موضوع اینه که باید ثبت بشن
        متاسفانه چند ساله باید شروع کنند ثبت رو که بیشتر اضافه نشن

    • علی

      واقعا باید به شرایطشون رسیدگی شه اینها هم هموطنان ما هستن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        هموطن کسی هست که دلسوز کشور هست

    • ناشناس

      چرا زن های ایرانی میرن شوهر افغانی می‌گیرند مگر مجبور هستند الان همون شوهر های افغانی را که گرفتند بردارند برن افغانستان تا دیگه ایرانی دیگر شوهر افغانی نگیره الان کار خوبی شده که به فکر شناسنامه این ها هم باشیم

      پاسخ ها

      • نگار

        همه ی کسایی که شناسنامه ندارن حتما که افغان یا افغانستانی نیستن.شوهر من تو ایران بدنیا اومده پدرش تو ایران بدنیا اومده ولی شناسنامه نداره و اصالتا هم بلوچ هست.۹۰ درصد بلوچ ها شناسنامه ندارن.هویت ندارن.من خودم ایرانی ام و الان پسرم هویت نداره.چندین بار رفتیم اداره اتباع تا راهی بهمون نشون بدن ولی از سر خودشون باز میکنن.و میگن باید بره افغانستان هویت بگیره چرا ی ایرانی که تو ایران بدنیا اومده باید بره افغانستان؟؟چرا چوب سادگی پدر و پدربزرگ و باید این نسل بخورن.خیلیا میگین ازدواج نکنین وقتی میدونین هویت ندارن ولی دست خودمون نیست سرنوشت مارو ب همین سمت میکشونه.الان ما تو زندگی هیچ مشکلی نداریم بجز هویت یا همون شناسنامه و کسی هم پاسخ گو نیست

    • ناشناس

      حتما منظورت اینه به هر افغانی تابعیت بدن
      هههههه.

      پاسخ ها

      • نیما

        نه دوست باهوش من! بحث بر سر شناسنامه دار کردن اتباع ایرانی دارای مادر ایرانی و پدر افغانستانی هستش!

    • ناشناس

      بچه های ما که اینقدر درس خوندن کاری برای اینها نیست الان افغان ها چه توقعی دارند از کشور ایران خود ایرانی ها که در تحریم هستند همه کارها را همین افغان ها گرفتند

    • علی

      اللهم عجل لولیک الفرج

    • ناشناس

      بعضی از این افغان ها زن هاشون که شناسنامه خریدند و خودشون را ایرانی کردند که برای بچه هاشون شناسنامه بگیرند تا ایرانی بشند پیگیری این ها داشته باشید

    • ناشناس

      این تعرف شده که ایران این همه ثروت ومردمش فقیر وگرسنه چه ها کردیید تاریخ درباره شماها قضاوت خواهد کرد

    • مهدی

      خوب وقتی ایرانی نیست برای وی تابعیت باید بگیره . ندونم کاری پدر و مادر افغانیش رو هم باید ایران جوابگو باشه

    • ناشناس

      به زور شوهرشون میدن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اینها ۲۰ بچه می آورند پسرها یشان را به زور به هر کاری حتی خلاف وادار می‌کنند تا خرجی برایشان بیاورد هر چه هم دختر داشته باشند در کودکی به زور وادار به ازدواج می‌کنند و این چرخه ی زایش معیوب و تولید بچه ی بی فایده ادامه دارد پس مشکل کنترل جمعیت اینهاست چه افغانی چه سیستان بلوچستانی

    • ناشناس

      اینا همشون اصالتا افغانی یا پاکستانی هستن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نبود کار از بی لیاقتی مدیرانه

    • انساندوست

      از روی شکم سیری که نبوده. در ضمن انسانها برابرند و همه حق زندگی دارند. نژادپرست نباشیم.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اینها که سرگردان و بی پناه هستند خود باید بفکر خودشان باشند ۲۰ملیون جمعیت داشته اند الان جمعیت شان بیشتر از ایران شده . این تولید بچه ی بدبخت شده گرفتاری کشورهای جهان

    • م ق

      در کشوهای عرب همسایه همین مشکل با افراد بدون وجود دارد که بسیاری از انها مهاجرین سالهای دور میباشند.

    • ناشناس

      .............................

    • بهروز

      دم نویسنده این خبر گرم خدا خیرت بده

    • امید

      حالا این کوچولوها که پدرشون تبعه افغانستان بوده ولی خیلی از مردم سیستان بلوچستان که اصالت ایرانی هم دارند شناسنامه ندارند

    • حاضر جواب

      خوب ۲۷۰ میلیون افغانستانی وپاکستانی شناسنامه ایرانی ندارند حالا چکار کنیم برای همه آنهاشناسنامه ایرانی صادر ودر لیست یارانه بگیر ها قرار دهیم ؟!!!!

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آنها در کشور افغانستان بدنیا آمده اند ولی اینها در ایران متولد و بزرگ شده اند ... البته باید جلوی ازدیاد جمعیت اینها را بگیرند... با فرهنگ پایین تولید بچه ی زیاد ِ اول خودشان بدبخت می‌کنند بعد دولت را‌‌‌

      • محمدرضا

        نیاز نیست شما کاری کنید
        از خدا بترسید، از خشم خدا بترسید
        کسی نگفته به افغانی شناسنامه ایرانی بدهند که به قول شما ۵۰ تومان یارانه بگیرند ، بحث ایرانی ها هستند که در آن منطقه زندگی میکنند و به دلایل درست یا غلط ، شناسنامه ندارند و این ، هم به ضرر آنها ، هم دولت و هم سایر هموطنان و در مجموع نام ایران است.

      • ناشناس

        از هر نژادی همه ما انسانیم در ضمن این کودک مادر ایرانی داره و به لطف قانون مسخره ایران خیلی از بلوچها که پدر و مادر ایرانی دارن بی هویت هستن

    • ناشناس

      تو بلوچستان هزاران نفر شناسنامه ندارن متاسفانه

    • ناشناس

      خدایا نمی دونم چرا آدمهای بی سواد در رابطه با همه چیزی اظهار نظر می کنند. خوب برید قوانین دنیا را هم در خصوص مهاجرین بخونید بعد احساسی حرف بزنید.

    • سامیار

      إلهی چقدر درو رنج 💔💔😰😪😥😢😰😱😨

    • ناشناس

      هرچی باشه انسان هستن منم اگرشناستامه ندشتم دیگ

    • مگه مردم افغان ادم نیستن؟؟اونا بخاطرفقره که بیشناسنامه هستن

    • اره ولا بعضیا میان هیچ بلد نیستن حرف بزنن نیشوکنایه میزنن

    • درود به شرفت درودبه تربیتت واقعا.بعضیا فکرمیکنن افغانی ادم نیست

    • حامد

      مگه میشه به افغانها شناسنامه بدن همینطوری افغانها دارن حق مردم میخورن

    • حامد

      افغانها بیچاره کردن مردم ایران رو

    • ناشناس

      خیلی متاسفم ،،،😭😭😭

    • ناشناس

      اینهاافغانی هستند دروغ میگویندکه ایرانی هستند

      پاسخ ها

      • سید

        نقشه ایران را نگاه کن ببین چه کشورهایی جز ایران بوده و حال نیست! فکر کن خودت این مشکلو میداشتی؟

      • محمدرضا

        هم ممکن است فردی دروغ بگوید و افغان باشد
        و هم بسیاری مردم بلوچ از این حق بی بهره اند

      • ناشناس

        دمت گرم درسته

    • ناشناس

      برن از کنسول افغانستان شناسنامه افغانی بگیرن اینا که پدرشون افغان هست خودشون که دیگه ایرانی محسوب نمیشن به همین بهانه تابعیت میان زن ایرانی میگیرن که مسلط بشن بعد هم میشن دشمن و خائن کشور . کسی ایرانیه که اجدادش از آریایی باشه .

    • ن

      آیا ازدواج قانونی و درست داشتند آیا پدر بچه ها شناسنامه داشته آخه از یه جایی مشکل دارن ، والا تحریم که هستیم نمیتونیم غصه اقغانها هم بخوریم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        همه ی مشکلات برای تولید فرزند آوری بیش از اندازه هست

    • الی

      دولت. بایداینکاروکنه. ن هی بگه. فرزند. بیارین.

    • از خدا بترسید کم افغان وغیرافغان کنید خالق ما یکیه

    • ناشناس

      خیلی نژاد پرست هستی دور از انسان با شعور پس اروپا و آمریکاه مهاجر ایران را از کشور های خود بیرون کند
      این راه حل است افسوس به این تفکرتون

    • بله باید تابعیت بدن

    • ناشناس

      من نمی دونم توی بقیه کشور ها چند سال اقامت کنی بهت مدرک اقامت می دند اینها که تو همین کشور بدنیا آمدند از هیچ سهمی بر خور دار نیستند

      پاسخ ها

      • امید

        تومنطقه ماکه حومه شهراست وجمعیتش هم زیاده چندوقته که پراز افغانی شده طوری که فکرمیکنی توافغانستانی،کارهاراکه گرفتند،اجاره خانهاچندبرابرشدن،صفهای نانوایهاشلوغ شده ومنطقه ناامن شده خیلیهاشون موادمیفروشن یازورگیری میکنن روزی نیست که چندتا دعوانشه واقعامهمان به این پرروی،سرهرکوچه،عده ای عرق میخورن باقمه،کاردبه کمرگیرمیدن به زن و بچه مردم،هرکس میخوادایناایران باشن،بیادتومنطقه مایه ساعته نظرش عوض میشه،البته اگرسالم بمونه،بخدااگرمهاجرت برعکس میشدکه ایرانی میرفت افغانستان ایرانی راپوست میکردند،من نژادپرست نیستم چیزی را که هروزمیبینم وباهاش زندگی میکنم رامیگم،که چارش واسمون رفتن ازاینجاشده،تو کشورخودت یه عده بیاندکار،آرامش،امنیتت،،بگیرندکجای دنیااینجوره بالای ۴۰ساله ریختن توایران،برن کشورخودشون،همشون ریختن توایران،مردم کم مشکل ندارن که ایناهم شدن روش، بخدازورمیده فرارکردن آمدن ایران،بعدباقمه ونیمچه اینجاعربده کشی میکنن

      • ناشناس

        جلوی زایش زیاد و بی فایده که جز زیاد کردن نان خور و هدر رفتن بیت المال و امکانات دولت فایده ای ندارد باید گرفته شود .

    • ناشناس

      افغانی چه ربطی به ماداره

    • سهراب

      مجلس که جدیدا تصویب کرد به همه بچه هایی که از پدر یا مادر ایرانی هستند شناسنامه بدهند وازهمه امکامات کشور استفاده کنند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مشکل را با پاک کردن صورت مسئله حل نمی‌کنند ... بحث شناسنامه حل شدنی هست ولی مشکل اصلی زاد و ولد اینها است چه افغانی یا سیستان و بلوچستانی. در این استان همه ی مشکلات از کمبود نان و بنزین و مواد غذایی و امکانات کم همه برای مشکل بزرگتر که ازدیاد بچه ی بدبخت است جلوی رشد جمعیت را باید بگیرند

    • Amirali

      بیچاره این بچه های طفل معصوم 😢😢
      آخه چرا یه دختر ایرانی با یه افغانی ازدواج میکنه? چرا به فکر مشکلات بعداز ازدواجشون نیستند ?

    • ناشناس

      بحث انسانیت سرجایش خود، مشکلاتی که افغانها درایران بوجود آوردندومی آورند کم نیست

    • لایک درود

    • بی سوادتوی نه کس دیگه اون دنیا ازت اعمال میپرسن نمیپرسن بگن چقدسواد داری.این که بدتره سواد داری واونقدبی انصافی خدا بدترمیزنه توسرت منتظرباش اون روز دیرنیست باسواد

    • توبی عرضه هستی توم بروکارکن که اونا حقتونخورن این از باشرفی شونه حق خوردن نیست

    • علی

      بابا تو قرآن یه کاری کنین حداقل اینا هویت داشته باشند بابا به قرآن خوبیت‌نداره‌تورخدا‌به‌داداین‌جور‌آدمهای‌گرفتاربرسین‌اینا‌هموطنهای‌ماهستن‌‌من‌خودم ترک‌هستم‌ولی‌گوشه‌به‌گوشه‌ایران‌سرای‌من‌است‌‌،،

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اینا هم وطنای ما نیستند،برگردند کشور خودشون شناسنامه بگیرند

      • محمدرضا

        عزیزم کی می‌شنوه این حرفارو

    • ناشناس

      تعجب میکنم چرا همچین مشکلی تا الان ادامه پیدا کرده.یه مقدار انعطاف نشون بدن راحت میشه این مساله رو حل کرد

    • ل

      مردم خودمون داریم ازبی کاری وبدبختی زندگی میکنن ان وقت پرکشور شده افغانی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        عزیزم مردم شما همه توقع دارن دکتر مهندس بشن اما مردم افعانستان کارگر شده فاضلاب هم خالی میکنن اما مردم شما نه

    • مادر

      پس چرا حرف از کشوری انسان دوست می‌زنیم در حالی که به راحتی شاهد آزار و اذیت مردم خود هستیم.پر رویی تا این حد

    • ناشناس

      دراین شرایط بد اقتصادی کشور پذیرش چند میلیون نفر مهاجر کار درستی نیست اگر یارانه هم بگیرند وااسفا.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نترس از ما میگیرن به شما یارانه میدن خیالت راحت ما یارانه نمیخواایم همین که انسان باشید کافیه

    • ناشناس

      حالا به هر دلیلی و از یه جایی این مساله شروع شده ولی به هر حال قانون گذار باید یه فکری واسه حل و فصلش بکنه....اینجوری بی هویت موندن این بچه ها هم میتونه باعث کلی آسیب برای خودشون باشه و هم در نهایت وقتی تعداد زیاد میشه جامعه رو دچار مشکل کنه این اصلا درست و قابل قبول نیست که بچه ای که پدر یا مادر ایرانی داره رو از داشتن اسناد هویتی محروم میکنن چوب تصمیم پدر و مادرا رو که نباید این طفلیا بخورن

    • غلام نبی جان بیکی

      انشالله زودترمشکل تابعیت فرزندان مادرایرانی حل بشه وبه شناسنامه ای که چندسال ارزوی داشتنشو دارند برسن اون ها هم جز فرزندان همین مرزوبوم هستن

    • ناشناس

      این روزنامه ی اعتماد چرا در زمان روحانی این حرفها رو نمی زد این که مشکل امروز نیست چندین ساله این مشکل هست چرا حالا مطرح می شه نه اینکه با حل کردنش مخالفم ولی جوری سخن گفته می شه که انگار همه ی این مشکلات تازه به وجود آمده

    • اخه افغانیا نیان ایران کارنکن کی کارکنه بچه پولدارا ک تا لنگه ظهرخوابن

    • ناشناس

      نژاد پرستا

    • ناشناس

      پس همه ایرانی تو اورپا ریتند بیرونشان کنه بدتان نمیاد

    • دوست محمد

      درافغانستان نسب فرزند باید به طرف پدرباشد مادر برای فعلا آنجا نصف آدم حساب میشه اگر پدرافغان باشد مادرایرانی باید فرزند ازجمله افغان حساب شود
      اگر پدر ایرانی باشدمادر افغان باید ازجمله نفوس ایران حساب شود

    • ناشناس

      نژادپرست نباشیم انسان پرست باشیم

    • ناشناس

      همه انسانیم در نزد پروردگار ایرانی .افغانی یا اروپایی نداره خدایا شکرت.

    • محسنی از. اصفهان

      افرین و .مرحبا
      به روزنامه.اعتماد
      کمی حرف.از دل مردم زدید
      کمی حرف.از دل.انسانها زدی
      انسان.حق زندگی.کردن داره
      مال.هر دین..و مسلکی.باشه
      بنی ادم اعضای یکدیگرند
      که در افرینش زه یک گوهرند

    • ناشناس

      روی چه حسابی بایدشناسنامه بدن؟؟کشورهای غربی بعد۴۰سال به مهاجرانشان تابعیت نمیدن فقط دارای کارت موقت اقامت هستندوباکوچکترین خلافی یامشکلی آنهارادیپورت میکنن،مگه۶سال پیش آلمان ۵۰درصدافغانهای مقیم آلمان رااخراج نکرد،مگه همشونونفرستادافغانستان که مردم افغانستان تظاهرات کردن،کسانی رادیپورت کردن که متولدآلمان بودن یادرسنین کم واردالمان شدن،،صدای دهل ازدورخوشه،من ۱۰سال درآلمان زندگی میکردم ولی هیچوقت دولت المان امثال من راشهرونددرجه یک المان حساب نکردوکارت موقت اقامت داشتم،آخرم بخاطریک دعوای معمولی بایک آلمانی منواخراج کردن هرچی وکیل گرفتم وخرج کردم نشد،هیچ کشوری مثل ایران مهاجران داخلش راحت نیستن،حکومت ایران نبایدبه مهاجرین تابعیت رسمی بدهداین درتمام دنیاصدق میکنه..

    • سلطان

      خداوند هر چه خیر است برای همه ان کودکان معصوم مقدر بدار

    • ناشناس

      روزنامه اعتماد وازاین دست ،نه به فکر مردمن نه فکر پریسا وافسانه دردشون بازی های حزبی وسیاسی خودشون،ازاین تیتر زدنشون وسابقه کاری معلومه
      اینکه از هر موضوعی منافع گروهی ودعواهای سیاسیشونا پیش می برن ،فکر کنم مردم باید این بازی ها رابعد از۴۴سال فهمیده باشن که وارد بازی این گروه های سیاسی چپ وراست نشن

    • بهار محمدی

      اول سلام دوم ممنون از اونایی که نژاد پرستی نکردن دوم اینکه ماهایی که اینحا هستیم مجانی زندگی نمیکنین که میگی برو کشورت ما در قبال زندگی گردن داریم مالیات میدیم که البته حق کشور ایران هست مالیات بگیره انسان بودن زیاد سخت نیس از نژاد خود شماها کم داخل کشور های اروپایی زندگی نمیکنن که خوبه اونا هم همین رفتاری که با ما میکتید با شما بکنند یادتونه ترکیه یه فروشگاه داشت ورود ایرانی رو ممنوع کرده بود چقدر ناراحت شدین شماها پس لطفا انسان باشید

    • ناشناس

      همچین کودکانی تو بلوچستان زیادن

    • س

      خدایا قربونت برم که انقد بزرگی و بی منت این همه نعمت بهمون دادی. حالا ما تو خاکی که صاحبش هم نیستیم سر کسای که از یه کشور دیگه اومدن منت میزاریم و خودمون و صاحب کشور و خاک میدونیم

    • بلدرچین

      در بلوچستان صدها نفر وجود دارد بدون شناسنامه چی میگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج